۶۴۳۷۴۲
۹ نظر
۵۴۵۶
۹ نظر
۵۴۵۶
پ

آنچه باید درباره داروها و مکمل های بدنسازی بدانید

جوان‌ها در باشگاه چه چیزهایی مصرف می‌کنند؟

این که پسرها دنبال شکم سیکس پک و بدن گلدانی و عضلات درهم تنیده دست و پا باشند، اصلا عجیب نیست. این که دخترها هم دنبال اندام متناسب و چاق نبودن باشند هم اصلا عجیب نیست. عجیب اما استفاده از هر نوع قرص، دارو، آمپول و مکمل موجود در بازار برای رسیدن به این اهداف است.

هفته نامه همشهری جوان - پگاه تشکری، لیلا شوقی: این که پسرها دنبال شکم سیکس پک و بدن گلدانی و عضلات درهم تنیده دست و پا باشند، اصلا عجیب نیست. این که دخترها هم دنبال اندام متناسب و چاق نبودن باشند هم اصلا عجیب نیست. عجیب اما استفاده از هر نوع قرص، دارو، آمپول و مکمل موجود در بازار برای رسیدن به این اهداف است؛ موادی که تقریبا بدون هیچ محدودیتی در دسترس همه هستند و کافی است اراده کنید تا در کمترین زمان به آن برسید.
نکته بامزه اما این است که تقریبا هیچ کدام از کسانی که باشگاه می روند و دارو و مکمل مصرف می کنند، معتقد نیستند این مواد ضرر دارند و همه چیز را ساخته و پرداخته ذهن بیمار بقیه می دانند، بقیه که هیکلشان به قشنگی آن ها نیست. حالا در این مطلب می خواهیم ببینیم بالاخره چه کسی راست می گوید و حق با کیست؟ آیا این مواد اکثرا نیروزا کاملا بین خطر هستند؟ یک مربی بدنساز و یک پزشک به این سوالات پاسخ داده اند. با تشکر از دکتر مهناز رهبری، متخصص پزشکی ورزشی.
هورمون گوریل؛ تزریقی؛ سه تا پنج میلیون
هورمون «گوریل» که به شکل تزریقی در بسیاری از باشگاه ها رایج شده، برای داشتن شکمی عضلانی و عضلات پشت سهمگین محبوبیت زیادی پیدا کرده است. دوره مصرف این هورمون سه ماهه یا یک ماه و نیمه است و قیمت آن در بازار سیاه از سه تا پنج میلیون تومان متغیر است.
عوارض: جنون حیوانی- رشد سلول های سرطان زا- بلوغ زودرس (درواقع رشد استخوانی در فرد بسته می شود، رشد طولی متوقف شده و تعادل فرد به هم می ریزد) اختلال در عملکرد دستگاه گوارشی بدن- کم آبی و آسیب جدی به کلیه ها- آسیب به سیستم عصبی- افزایش چربی- فشار به مغز- بی خوابی- بزرگ شدن غیرطبیعی بخشی از بدن.
جوان‌ها در باشگاه چه چیزهایی مصرف می‌کنند؟
هورمون اسب؛ تزریقی؛ از 1.7 تا 3 میلیون تومان
به وفور در باشگاه های مختلف دیده شده که از هورمون های رشد مختلف مثل هورمون اسب برای افزایش قد افراد و قدرت بیشتر در پاها استفاده می شود. این هورمون طی 12 نوبت به بدن فرد تزریق می شود و عموما دوره اش سه ماه هاست.
عوارض: احتمال مرگ- جنون حیوانی- بلوغ زودرس- رشد سلول های سرطان زا- ایجاد مشکلات گوارشی- آسیب به کلیه ها- تیره شدن صورت- عصبی بودن و خستگی- کم کاری تیرویید- بزرگ شدن غده هیپوفیز.

سوستانون؛ تزریقی؛ از نه تا 20 هزار تومان
از جمله استروییدهای تزریقی با دُز مصرفی 300 تا دو هزار میلی گرم در هفته که بین 15 تا 16 روز در بدن باقی می ماند. به هیچ وجه به مبتدی ها توصیه نمی شود. با این حال عوارض کمتری نسبت به دیگر استروییدها دارد. اگر بعد از ساعت هفت استفاده شود، فرد مبتلا به فشار خون خواهدشد!
عوارض: اختلال در دستگاه گوارشی- چاق شدن بخش هایی از بدن- ایجاد آکنه- مشکلات کبدی- افزایش فشار خون- ایجاد سکته قلبی- بزرگ شدن سینه ها- ضعف ایمنی و کاهش گلبول های سفید- بم شدن صدا- حالت تهوع- عصبی شدن.

کراتین؛ خوراکی؛ 65 تا 265 هزار تومان
کراتین به دلیل آب زیرپوستی یا به اصطلاح دمی که در بدن ایجاد می کند، بین خانم های ورزشکار محبوبیت کمتری دارد، مگر خانم های ورزشکاری که کمبود وزن دارند. کراتین برای افزایش توان در تمرین های قدرتی استفاده می شود و بهبود توانایی و انرژی در حرکات انفجاری را به دنبال دارد و گویا ادعا می شود ریکاوری بعد از تمرین بهترین را هم رقم می زند اما ادعای افزایش توده عضلانی با استفاده از کراتین همچنان تایید نشده است.
عوارض: فشار خون- آسیب به کلیه ها- افزایش وزن- اختلالات در سیستم گوارشی- گرفتگی عضلات- ریزش مو- ایجاد اختلال در عملکرد کبدی- قلب و پروستات.

وینسترول؛ تزریقی- خوراکی؛ حدود 60 هزار تومان
استانوزولون یا وینسترول از جمله استروییدهای آنابولیکی- ترکیبی- عموما به صورت قرص های خوراکی یا تزریق ماهیچه ای برای حفظ عضله و در عین حال از بین بردن چربی مصرف می شود. از سمی ترین ترکیبات استروییدی که کبد را مستقیما هدف قرار می دهد و بهتر است عطایش را به لقایش بخشید! با این حال عوارض تزریق این دارو از مصرف خوراکی کمتر است. دز مصرفی 50 تا 100 میلی گرم در روز است که تا هشت ساعت در بدن فعال خواهدبود.
عوارض: بروز دردهای شکمی- اختلال در عملکرد کبد- احساس خشکی در مفاصل- ضعیف کردن تاندون ها.

هورمون کرگدن؛ تزریقی؛ سه تا پنج میلیون تومان
این هورمون برای افرادی تجویز می شود که خواهان کول و بازوی آنچنانی هستند! مسلما هرچه عریض تر بهتر. برای نتیجه سریع تر برخی از مربی های گرامی در بازه زمانی یک ماه و نیمه برای ورزشکاران از همه جا بی خبر هورمون کرگدن تجویز می کنند، البته با احتساب به جان خریدن تمامی عوارض ممکن!
عوارض: اختلال در عملکرد دستگاه گوارش- رشد بیش از اندازه و غیرطبیعی سلول های ماهیچه ها و در نتیجه رشد سلول های سرطان زا- تیرگی صورت و عصبی شدن ورزشکار- ایجاد فقر غذایی و کاهش مواد مغذی در بدن.

ناندرلون؛ تزریقی؛ 17 تا 170 هزار تومان
استرویید روغنی تزریقی که ادعا می شود، حتی در دزهای بالا عوارض کمتری از تستوسترون دارد هم برای کات عضله و هم برای حجم و هم به اصطلاح برای خشک کردن بدن مورد استفاده قرار می گرد. دز حداکثر 50 میلی گرم در هفته معمولا استفاده می شود.
عوارض: طاسی سر- ایجاد آکنه و جوش های چرکی- بزرگ شدن سینه ها در مردان، کوچک شدن بیضه ها- تغییر صدا- اختلال در عملکرد کبد و سرطان کبد- پرخاشگری- ایجاد یاس، بدبینی و افسردگی.
جوان‌ها در باشگاه چه چیزهایی مصرف می‌کنند؟
پارابولان؛ خوراکی؛ 300 تا 400 هزار تومان
پارابولان، داروی استروییدی مناسبی برای افزایش حجم عضلات است که البته برای افراد ورزشکار در تمام سنین مناسب نیست و مصرف بیش از هشت هفته اثرات سمی برای گوارش- کبد و کلیه- به همراه دارد. مصرف پارابولان باید به همراه آب زیاد باشد. در غیر این صورت خطر صدمه به کلیه ها تشدید خواهدشد. از آن جا که پارابولان آب و نمک را در بدن نگه نمی دارد به مرور زمان ابتلا به فشار خون افزایش می یابد.
عوارض: بزرگ شدن پروستات و بروز جوش های پوستی، دیگر عوارض آندروژنی نیز با مصرف این دارو قابل پیش بینی خواهدبود. به دلیل این که این دارو قدرت آندروژنی زیادی دارد، استفاده از آن برای زنان مناسب نیست و باعث رشد موهای زائد و بروز عوارض جانبی مردانه در زنان می شود. چرب شدن پوست- کاهش ترشح طبیعی تستوسترون در بدن- تیره شدن ادرار و حتی در مواقعی دفع خون- آسیب به کبد.

ترنبولو؛ تزریقی؛ 240 تا 400 هزار تومان
دارویی که حرفه ای ترین ورزشکاران بدنساز مصرف می کنند و حتما باید سابقه مصرف استرویید- حداقل دو سال- را داشته باشند تا بتوانند از این دارو استفاده کنند، دز مصرفی 30 میلی گرم در روز طی یک دوره شش هفته ای است که به دلیل اثرگذاری سریع بین هشت تا 10 کیلو به وزن ورزشکار اضافه می شود که برای حجم آورن عضله، گزینه مطلوبی به نظر می رسد.
عوارض: طاسی سر- برای زنان توصیه نمی شود، چرا که در خانم ها باعث بزرگ شدن سینه ها و بروز علائم مردانگی می شود.

تست پروپیونات؛ خوراکی و تزریقی؛ 12 تا 36 هزار تومان
این استرویید آنابولیک با دز خوراکی 50 تا 100 میلی گرم و دز تزریقی 350 تا 600 میلی گرم برای ورزشکاران تجویز می شود در صورت تزریق اثر تا دو هفته در بدن باقی می ماند اما خوراکی تنها چهار تا شش ساعت.
عوارض: علاقه خانم های ورزشکار به پروپیونات زیاد است، استفاده از این دارو در خانم ها باعث ایجاد علائم و صفات مردانه می شود. تورم و درد در ناحیه تزریق دارو- بزرگ شدن سینه ها- چرب شدن پوست- بروز آکنه- افزایش پرخاشگری- رشد موی بدن- ریزش شدید موی سر.

سوماتروپین؛ تزریقی؛ 30 هزار تومان به بالا
بسته به نوع کشور سازنده، شروع قیمت چهار واحدی هر عدد. سوماتروپین از جمله معروف ترین داروهای تزریقی چربی سوز در بدنسازی است با توجه به علاقه آقایان و خانم های ورشکار به «سیکس پک رویایی» بیشتر بدنسازها به مصرف سوما وسوسه می شوند. خانم های ورزشکار علاقه بیشتری به سوما نشان می دهند، زیرا سوما مستقیما چربی های شکمی را هدف قرار می دهد. با این حال گزارش های حاکی از شوک های انسولینی در مصرف سوما با دز و تعداد بالا ریسک این دارو را بالا برده است.
عوارض: دیابت، کم کاری تیرویید، آکرومگالی (توده سرطانی در غده هیپوفیز که به دلیل رشد بیش از اندازه به وجود می آید)، آگراندیسمان (بزرگ نمایی) کلیه ها، افزایش حجم عضلات قلب، افزایش قند خون- افزایش سطح انسولین خون- هیپوگلیسمی (کمبود گلوکز)- درد شدید در ناحیه مفصل- سندروم تونل مچ دستی- دردهای شکمی ممتد- حالت تهوع- تعریق- تب زرد شدن پوست یا چشم ها- افزایش ضربان قلب- افزایش تشنگی و تکرر ادرار- درد ناگهانی شدید در پشت چشم ها و اختلالات بینایی- بی حسی و سوزن شدن در دست ها، مچ دست یا انگشتان- تورم سر، صورت و دست ها.

دختران در باشگاه بیشتر چه داروهایی مصرف می کنند؟
مهاجمان چربی!
خانم های ورزشکار علاقه زیادی به داروهای چربی سوز نشان می دهند. عموما این داروها به صورت دو عدد قبل از شروع تمرین و یک عدد ناشتا به صورت خوراکی مصرف می شوند.

سی ال ای؛ 90 هزار تومان
افزایش حجم عضلانی و کاهش ذخیره چربی، اتفاقی است که بعد از استفاده از قرص های سی ال ای اتفاق می افتد. سی ال ای به عنوان کم خطرترین ماده نیروزا معرفی می شود.
عوارض: کبد چرب- افزایش ابتلا به دیابت- التهاب- مقاومت به انسولین- کاهش کلسترول خوب خون.

ال کارنیتین؛ 130 هزار تومان
باعث آزاد شدن انرژی از بافت های چربی می شود.
عوارض: مصرف این دارو برای زنان باردار و شیرده خطرناک است، ال کارنیتین در شیر ترشح می کند- نفخ معده- حالت تهوع- دل پیچه- سردرد- تپش قلب (اگر ورزشکاری به فشار خون، مشکلات کبدی، کلیوی و دیابت مبتلاست قبل از مصرف باید با پزشک، مشورت کند) کم کاری تیرویید- ایجاد شادی و سرخوشی- بوی بد در بدن- نازایی در مردان.

لیپو؛ 110 هزار تومان
یک قرص چربی سوز است. سوخت و ساز بدن را به طور قابل توجهی افزایش می دهد.
عوارض: کاهش اشتها- کاهش وزن- به دلیل میزان بالای کافئین، مصرف این محصول برای افراد مبتلا به فشار خون بالا، بیماران قلبی عروقی و افراد حساس به کافئین، زنان باردار و تحت مراقبت و کودکان، توصیه نمی شود- تاثیرات منفی روی سیستم عصبی- افزایش سطح انرژی و هشیاری- افزایش بیش از اندازه نیرو- بی قراری- حالت تهوع- دل درد.

هیدورکسی کات؛ 120 هزار تومان
قرص چربی ساز و به شدت انرژی زاست و سوخت و ساز بدن را افزایش می دهد. اخیرا برای لاغری هم از آن استفاده می شود.
عوارض: خوردن این دارو با معده خالی روی فشار خون تاثیر می گذارد- افزایش خطر حمله های قلبی و سکته- اختلال در عملکرد کبد- از کار افتادن کامل کبد- تشنج- رابدومیولیز (تخریب و تحلیل ماهیچه ها) و تخریب سلول های میوگلوبین (میوگلوبین مثل هموگلوبین شامل منیزیم است؛ یک پروتیین تک رشته ای که کار آن ذخیره و انتقال اکسیژن در ماهیچه هاست.) سلول های آزادشده در خون اثرات سمی بر کلیه دارد و حتی می تواند موجب نارسایی کلیوی شود- آسیب های ماهیچه ای.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • reza

      هورمون مال خر نداره بزنیم قدمون بلند شه؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خخخخخ

    • جوان

      چقدر عوارض دارن ای بابا چیزی نیست بزنیم موهامون. قد مون بلدنشه

    • سعید

      چرا درباره چیزی که اطلاع ندارید الکی نظر میدید؟!!
      عزیزان کراتین ماده ای هست که بطور طبیعی روزانه 2گرم در بدن تولید میشه و سوخت عضلات اسکلتی هس ، هیچگونه عوارض نداره ،یه مکمله نه دارو چون بطور طبیعی در بدن تولید میشه
      کراتین ساده ترین و بی ضرر ترین مکمل هست برای ورزشکاران

    • سامان

      لطفا در مورد سایر مکمل ها هم مطلب بزارید

    • بدون نام

      راجبه کراتین همونطور که دوستمون گفت مطلبتون درست نیس..

    • لارا

      قشنگ معلومه خودت کراتینی هستیا

    • عسل

      یه سری از داروها مکمل هستن و اصلا هم ضرر ندارن.البته به شرط اصل بودن نه اینکه توی ایران تولید بشن

    • امیر ارسلان

      کراتین سالمه سالم هست...عوارض نداره عزیزان

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج