۶۴۴۰۹
۵۰۰۴
۵۰۰۴
پ

ریشه تاریخی یک اصطلاح سیاسی

«لابی کردن» از کجا آمده است؟

اصطلاح «لابی کردن» در دنیای سیاست بسیار شنیده می شود و در گفتارها و نوشتارهای سیاسی با اهداف مختلف و دو بار مثبت و منفی به کار می رود.

عصر ایران: اصطلاح «لابی کردن» در دنیای سیاست بسیار شنیده می شود و در گفتارها و نوشتارهای سیاسی با اهداف مختلف و دو بار مثبت و منفی به کار می رود.

در روزهایی که بحث های مربوط به رای اعتماد درگرفته بود این اصطلاح را باز شنیدیم و در تازه ترین مورد نیز در مناظره تلویزیونی روز جمعه ،عباس سلیمی نمین - یکی از شرکت کنندگان - چند بار اتهام وجود «لابی» های پنهان را مطرح کرد و در این مورد خاص منظور او زد و بند های پشت پرده بود و می خواست رفتاری غیر اخلاقی را نسبت دهد. در مواردی هم منظور ازاصطلاح «لابی» نفوذ نهاد ها و محافل است. مثلا وقتی می گویند:«لابی یهودی ها در آمریکا» منظور نفوذ آنان در سیاست گذاری های ایالات متحده است.

اصطلاح « لابی کردن» اما دقیقا از کجا آمده و آیا با «لابی» با همان معنای مصطلح در هتل ها و مجموعه های مسکونی ( ورودی هال مانند) نسبتی دارد؟

پاسخ این پرسش را می توان در کتاب « مارک و پلو» یافت؛ سفر نامه منصور ضابطیان در دورانی که همچنان روزنامه نگار بود. [ضابطیان البته در سال های اخیر با برنامه «رادیو هفت» شبکه آموزش سیما شهرت بیشتری کسب کرده است. «مارک و پلو» داستان سفر به چند کشور دنیا با کمترین هزینه است و به قصد تشویق به سفر بدون بیم از صرف هزینه های بسیار نوشته شده و خوش بختانه مورد استقبال قرار گرفته است.]

در صفحه ۱۴۸ و در فصل مربوط به ایالات متحده آمریکا می خوانیم:

«نزدیک کاخ سفید یک هتل قدیمی هست به نام هتل ویلارد که لابی نسبتا بزرگی دارد. اتفاقا آنچه این هتل را معروف کرده همین لابی است. سال ها پیش رییس جمهوری وقت آمریکا عصرها که می خواسته خستگی در کند از کاخ سفید قدم زنان به هتل می رفته در لابی می نشسته و یک قهوه سفارش می داده است.

بسیاری از مردم و صاحبان صنایع یا هنرمندان که مشکل داشته اند و دست شان به رییس جمهوری نمی رسیده این ماجرا را می دانستند. آنها میزهای اطراف رییس جمهور را رزرو می کردند و دو تا دوتا درباره مسایل مملکت طوری حرف می زدند که صدای شان به گوش رییس جمهور برسد و غیر مستقیم روی او اثر بگذارد . حتی بعضی ها هم پیشتر می رفته اند و مستقیما با خود رییس جمهور گفت و گو می کردند و اصطلاح لابی کردن دقیقا از همین جا ریشه گرفته است.»
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج