جاباما
۶۴۴۲۱۷
۵۰۰۵
۵۰۰۵
پ

پاسخ طراح پوستر جشنواره فیلم فجر امسال

طراح پوستر سی‌و ششمین جشنواره فیلم فجر گفت: این پوستر جزئیات زیادی دارد و شاید از آن دسته پوسترهایی باشد که سهل و ممتنع هستند یعنی در نگاه اول آسان می‌آیند اما اجرای آن کار سختی است.

خبرگزاری ایسنا: حمیدرضا بیدقی در گفت‌وگویی با ایسنا درباره طراحی این پوستر اظهار کرد: طرح پوستر، طرح سیمرغ است که سمبل این جشنواره به حساب می‌آید با این تفاوت که بیان سینمایی دارد. به واسطه طیف‌های رنگ منشور هستند و از جزء به کل رسیده‌اند.
پاسخ طراح پوستر جشنواره فیلم فجر امسال

او درباره مفهوم این طرح ادامه داد: لایه‌های مختلف قطرات آب روی هم قرار گرفته و تشکیل سیمرغ را داده است. در مضامین عرفانی داریم که عقل و عشق و منطق با سه رنگ تلفیق می‌شوند یعنی ارغوانی و قرمز و سبز با این فرم سیمرغ پرواز می‌کند؛ نظر عرفا روی اوج گرفتن انسان است اما سمبلیک می‌گویند سیمرغ پرواز می‌کند. او هرچقدر اوج می‌گیرد از تعلق جدا می‌شود و به بی‌رنگی می‌رسد و به مرکز وجود (خداوند) ذوب می‌شود.

بیدقی اضافه کرد: این مفهومی بود که ما روز اول درباره آن بحث‌های زیادی کردیم و بعد متوجه شدیم این رنگ‌ها با رنگ‌های تفکیک نور منشور هماهنگ است. ما از لحظه‌ای که شروع به زدن اتودهای مختلف کردیم تا به نتیجه رسیدیم یک ماه تا یک ماه و نیم طول کشید و اجرای کار یک هفته زمان برد. همیشه نسبت به کار آوانگارد انتقاد وجود دارد؛ ما جاده صاف کن هستیم تا خیلی از دوستان در مسیر حرکت کنند.

این طراح گفت: این پوستر جزئیات زیادی دارد و شاید از آن دسته پوسترهایی باشد که سهل ممتنع هستند یعنی در نگاه اول آسان می‌آیند اما اجرای آن کار سختی است. یعنی با یک حرکت کوچک در قطرات آب می‌توانی معنی آن را عوض کنی؛ حتی رنگ‌آمیزی آن‌ها پیچیده است.

او با اشاره به انتقادهایی که به این پوستر شده است، بیان کرد: الان دوستانی که انتقاد دارند کاش انتقاد علمی و مفهومی بود اما اینکه بگویند این با قطرات آب آماده در اینترنت استفاده شده است. گرافیست برای پیشبرد هدفش می‌تواند از هر وسیله‌ای استفاده کند. آقای کیارستمی می‌گفتند می‌تواند کپی کند؛ اما کپی را به شکل بهتری ارائه دهد البته خدا را شکر کار ما کپی نبوده است.

بیدقی اضافه کرد: چیزی که ناراحت‌کننده است، جنس انتقادهای منفی است. نقد کوچه‌بازاری جای نقد آگاهانه را گرفته است. ما کجا هستیم؟ وقتی چند هزار نفر زیر پست یک فوتبالیست معروف فحش می‌دهند من چه انتظاری دارم پوسترم خوب نقد شود؟ انتقادها آنقدر برایم مهم نیست که دغدغه فرهنگی دارم.

او ادامه داد: البته ما هر پوستر دیگری را طراحی می‌کردیم همین بود؛ این انتقادها به اختلاف‌های جناحی بر می‌گردد که راه ورود آن پوستر است. البته واکنش‌های مثبت نسبت به واکنش‌های منفی بیشتر بوده است. امیدوارم از دید مردم هم پوستر خوبی باشد.

این طراح پوستر گفت: من سعی کردم همیشه کار پیشرو و مولفانه انجام دهم؛ این کارها همیشه سنگ زیاد می‌خورد و من نیز سنگ زیاد خوردم گرچه در تکنیک‌های جدید ممکن است کم و کاستی‌هایی داشته باشید. من خودم شخصا اعتقاد دارم اشکال ندارد ما سنگ بخوریم و حرکت کنیم گرافیک هم حرکت کند.

بیدقی در پاسخ به این پرسش که چرا مانند دوره‌های اخیر از چهره یک سینماگر معروف یا سکانس یک فیلم در طراحی پوستر استفاده نشده است؟ اظهار کرد: این به سیاست‌های هر دوره برمی‌گردد. طراحی پوستر فیلم فجر از ابتدا به تنهایی کار طراح نیست و سیاست جشنواره دخیل است. امسال دوست داشتند پوستر سیمرغ متفاوت با همه جشنواره کار کنند بنابراین من پیشنهاد بافت قطرات آب را دادم.

او تاکید کرد: در هیچ‌جای دنیا پوستر یک جشنواره ثابت نیست. بستگی به حال و هوای جشنواره دارد. در جشنواره «کن» نیز همینگونه است و درباره کشور ما نیز صادق است

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج