۶۴۴۳۹۶
۱ نظر
۵۰۲۴
۱ نظر
۵۰۲۴
پ

سفر در جاده‌های رویایی

تصادفات مرگبار، بسياري از راه‌هاي ايران را به جاده‌ مرگ معروف كرده است اما در گذشته پيش از آنكه اين راه‌ها به‌دليل خطا‌ يا اشتباهات رانندگان به جاده مرگ معروف شوند، جاده‌هايي رويايي بودند كه ايرانيان خاطرات شيريني را از آن‌ها در ذهن خود ثبت كرده‌اند.

روزنامه قانون: تصادفات مرگبار، بسياري از راه‌هاي ايران را به جاده‌ مرگ معروف كرده است اما در گذشته پيش از آنكه اين راه‌ها به‌دليل خطا‌ يا اشتباهات رانندگان به جاده مرگ معروف شوند، جاده‌هايي رويايي بودند كه ايرانيان خاطرات شيريني را از آن‌ها در ذهن خود ثبت كرده‌اند. جاده‌هايي كه جايگاه خاصي در داستان‌ها و اشعار ايراني دارند.
جاده‌هايي كه بسياري از داستان‌هاي عاشقانه سينما نيز از آنجا آغاز مي‌شوند. جاده‌هايي كه گاهي اوقات زيبايي‌ها مقصد در سايه آن‌ها گم شده و آنچنان رهگذران را جذب زيبايي‌هاي خود مي‌كنند كه هرآنچه قبل از آن مكان را به‌وادي فراموشي مي‌سپارند.

گوشه و كنار ايران زمين، جاده‌هاي رويايي وجود دارند كه دل هر گردشگري را مي‌ربايند؛ برخي جاده‌ها مانند چالوس، شهرت جهاني داشته و جزو زيباترين جاده‌هاي دنيا هستند. در اين گزارش به معرفي چند جاده‌ رويايي از شمال تا جنوب ايران مي‌پردازيم كه بايكديگر مي‌خوانيم.

مخمل سبزي به‌نام جاده شهرکرد به ایذه
سفر در جاده‌های رویایی

این جاده درفصل بهار فوق‌العاده زیباست و استان خوزستان را به استان اصفهان و چهارمحال و بختیاری وصل می‌کند. البته این جاده در زمستان بسیار برفگیر و سرد است. در واقع شما باید از مسیر ارتفاعات زاگرس (زردکوه ) عبور کنید تا بتوانید به مرکز ایران برسید.این مسیر مملو از جنگل‌های بلوط است و در بهار و تابستان، سرسبز و زیباست. در اسفند، می‌توانید دو هوای متفاوت بهاری در ایذه را با هوای سرد چهارمحال و بختیاری احساس کرده ودر عرض چند ساعت از زمستان به بهار سفر كنيد. همچنين سد زیبای کارون نيزدر این مسیر قرار دارد.

جاده‌ فيروزه‌اي جم به فیروزآباد
سفر در جاده‌های رویایی

جاده جم به فیروزآباد، مرکز استان فارس را به عسلویه در کرانه خلیج فارس، بسیار نزدیک کرده و از جاده‌های بسیار دیدنی جنوب کشور است. در آغاز، جاده‌ای کوهستانی با شکل‌های خیالی و شگفت‌انگیز دو طرف جاده را گرفته است اما هرچه بیشتر وارد استان فارس می‌شوید، جاده سبزتر و طبیعت شگفت‌انگیزتر می‌شود.تنگه‌های اطراف جاده به‌ویژه شکاف «هایقر» تصاویری همچون «گراند کانیون» را برای‌تان تصویر خواهد کرد؛ با این تفاوت که این جاده‌ها علاوه‌بر سبز بودن، درآن‌هارودخانه‌ای پرآب نيز جاری است.

جاده جندق به معلمان، روياي كوير
سفر در جاده‌های رویایی

اگر به تصاویر شگفت‌انگیز، وهم‌آلود و زیبای کویری علاقه‌مندید، جاده جندق به معلمان را از دست ندهید. این جاده از قلب کویر مرکزی ایران می‌گذرد و جنوب و شمال آن را به يكديگر وصل می‌کند. هنگام طی مسافت حدود ۲۰۰ کیلومتری این جاده، انواع بافت‌های عجیب و غریب کویری را مشاهده خواهید کرد. در برخی نقاط در دوسوی‌تان تا خط افق حتی بوته‌ای خار دیده نمی‌شود و گاهی تپه‌های سرخ رنگ خاکی نيز میدان دیدتان را می‌گیرد. سکوت کویر را اینجا می‌توانید تجربه کنید، این جاده از جندق در نزدیکی شهرستان خور و بیابانک استان اصفهان تا معلمان در نزدیکی دامغان استان سمنان است .

چالوس، چهارمين جاده زيباي جهان
سفر در جاده‌های رویایی

جاده چالوس، نه تنها در ایران که در جهان نیز به‌عنوان یکی از زیباترین جاده های دنیا شناخته می شود. این جاده که یکی از پاتوق‌های آخر هفته گردشگران است،جاذبه‌هايي مانند آبشار، جنگل، باغ میوه، رودخانه، کوه های بلند و ... را دارد. این جاده بیش از 80 سال قدمت دارد و پیچ و خم های آن برای بسياري گردشگران ،خاطره‌های طلايي را ثبت كرده‌است.

نگيني به‌نام جاده هراز
سفر در جاده‌های رویایی

زيبايي جاده هراز بر هيچ‌كس پوشيده نيست، دركنار زیبایی جاده اصلي هراز، مسيرهاي فرعي مانند گنج‌ نهفته‌اندكه در كنار جاده هراز دلبري مي‌كنند. از جاذبه‌هاي اين جاده مي‌توان به دره گل زرد،‌ آبشار ملک بهمن، آبگرم لاریجان، منظریه،‌ استله سر،‌ آبگرم بایجان و اسک اشاره کرد.

گردنه حيران، زمرد سبز ايران
سفر در جاده‌های رویایی

گردنه حیران در مسیر راه ارتباطی آستارا - اردبیل قرار گرفته ‌است. این گردنه، از یک طرف به کوه‌های پوشیده از جنگل‌های انبوه‌ و از طرف دیگر به دره‌ای نه چندان عمیق مشرف است. از میان این دره، رود آقچای عبور می‌کند که مرز میان استان گیلان ایران و کشور آذربایجان است.این گردنه در بیشتر زمان ها در زیر پوششی از مه قرار دارد و از نظر طبیعی دره‌ها و کوهپایه‌های آن، پوشیده از گل‌ها،گیاهان جنگلی و مرتعی هستند. این گردنه حدود ۱۵۰۰ متر از سطح دریا فاصله دارد. علت اصلی مه دايمی گردنه حیران، رطوبت دریای خزر است، نه ارتفاع زیاد.

كرند غرب ـ بابایادگار، جاده زيباي كوهستانی
سفر در جاده‌های رویایی

جاده‌های كوهستانی استان كرمانشاه با طبیعت متفاوتی كه پیش روی گردشگران قرار می‌دهند، از دیدنی‌ترین جاده‌های ایران به شمار می‌آیند. یكی از بكرترین آن‌ها خروجی بابایادگار از جاده كرند غرب به سرپل ذهاب است. دو طرف جاده جنگل‌های بلوط و تپه‌های سبز و زرد، نگاه‌تان را مجذوب و سرگردان می‌كند و دیواره‌های سنگی عجیبی كه گهگاه اطراف‌تان می‌بینید،شكلی اسطوره‌ای به جاده می‌دهند. در كنار جاده بابایادگار، آبشار گمنام اما بی‌مانند ریجاب را نيز می‌توانید ببینید كه ارتفاع آن بیش از ۱۵۰ متر تخمین‌زده می‌شود.

جاده افسانه‌اي شهداد به نهبندان
سفر در جاده‌های رویایی

زیباترین جاده کویری ایران، جاده شهداد به نهبندان است. سالانه بر شمار گردشگرانی که برای دیدن کویر زیبای شهداد، به این جاده می آیند، افزوده می‌شود.

گذر جاده از میان بزرگ‌ترین عارضه‌های کلوخی جهان معروف به «کلوت‌های شهداد» که گردشگران از آن به‌عنوان قصرهای «جن و پری» نام برده‌اند، از ویژگی های منحصر به فرد این جاده است. از سوی دیگر برآمدن خورشید از شرق و تابیدن آفتاب بر شن‌های طلایی کویر و تماشای غروب و نشستن ستاره‌هایی بر آسمان کویر که همه زمان‌ها برای شمردن آن‌ها کم است، جاذبه‌هایی است که هر فردی را به کویر می‌خواند.

جاده چابهار به بریس، مرواريد ساحلي
سفر در جاده‌های رویایی

جاده ساحلی چابهار-بریس تنها یک جاده کنار دریا نیست بلکه راهی برای پیوند دریا و چند جاذبه طبیعی دیگر است. سواحل صخره‌ای، تالاب لیپار، کوه‌های مینیاتوری، درخت انجیر معابد، جنگل حرا و پوششي از خزه و جلبک، از جاذبه‌های این جاده هستند.درخت انجیر معابد، حدود چند ۱۰ متر قطر و تاجی در بالای خود دارد؛ میوه‌های آن نیز به شکل انجیر هستند.

در میان درختان جنگل حرا، پرندگان بسیاری مانند فلامینگو، عقاب‌و مرغ ماهی خوار را می توانید مشاهده کنید که روی این درختان لانه دارند. ساحل بکر و دریای چابهار در جاده ساحلی نیز، از دیگر زیبایی های آن هستند.

جاده رويايي زنجان به منجیل
سفر در جاده‌های رویایی

از کیلومتر 15 اتوبان زنجان - قزوین، جاده‌ای به سمت شمال منشعب می شود که پس از ورود به آن می توانید از زیبایی‌ها لذت ببرید. این جاده پیچ های بسیاری دارد و در مرز استان زنجان و گیلان، نمای دریاچه سد منجیل بسیار زیبا و دیدنی است.

جاده طلايي طبس ـ خور و بیابانك
سفر در جاده‌های رویایی

جاده‌های كویری فقط به دلیل بافت بیابانی اطراف‌شان زیبا نیستند؛ اگر در یك غروب زمستانی یا حتی پاییز در جاده طبس به خور و بیابانك حرکت کنید، احساس می کنید جاده از میان دریا می‌گذرد. بازتاب نور در دوسوی جاده، دریایی را پیش چشمان بیننده ترسیم می‌كند كه دریا نیست اما تا آن را لمس نكنید، باور نخواهید كرد كه فقط نمك سراسر چشم‌اندازتان را فراگرفته است. اگردیدنی‌هایی همچون تل‌ماسه‌ها، قلعه‌های اسماعیلی، درختان كهنسال و سدهای تاریخی ‌را به این و هم شگفت‌انگیز اضافه كنید، دلایل كافی را برای سفر به اين مكان خواهید یافت.

جاده هجیج ـ اورامانات، بهشت گمشده
سفر در جاده‌های رویایی

اگر جاده پاوه تا هجیج را تا انتها بروید، با مناظر بكر و بدیعی از رودخانه پرآب سیروان، آبشارها و چشمه‌های گوناگون روبه‌رو می‌شوید. عرض كم، ریزش هر از گاه كوه، شیب تند و طرح هندسی عجیب این جاده نیز، هیجانی به یاد ماندنی را برای گردشگران رقم می‌زند. در برخی نقاط جاده، باغ‌های سرسبز و در نقاط مرتفع چند‌متر برف،تنوع آب و هوایی بی‌مانند این جاده هستند.

چشم‌اندازي فوق‌العاده در جاده سراوان ـ فومن
سفر در جاده‌های رویایی

این بار كه از جاده رشت به شمال كشور می‌روید، نرسیده به رشت، جاده سمت‌چپ‌تان را كه به فومن می‌رود، انتخاب كنید. جدا از سرسبزی بی‌همتا و بكرش، اگر پاییز یا زمستان و به‌ویژه در ساعات اولیه صبح به این جاده برسید، با دیدن مه صبحگاهی كه بر رنگ قهوه‌ای مات درختان در زمینه آبی آسمان نشسته، رویایی در بیداری را تجربه می‌كنید.

جاده جنگلي عباس آباد به کلاردشت
سفر در جاده‌های رویایی

به احتمال زیاد از میان جنگل بسیار زیبای عباس‌آباد گذشته‌اید. جاده‌ای بسیار سرسبز و زیبا با درختان کهنسال و رستوران‌ها و سفره‌خانه های متعدد که در طول مسیر عباس آباد به کلاردشت گسترده هستند. این جنگل به اندازه ای زیباست که اگر هر روز نيز از آن عبور کنید، دوباره چشم اندازهای آن، نگاه‌تان را جذب می‌کند و از زیبایی هایش لذت می برید.

جاده مرزي ارس به جلفا
سفر در جاده‌های رویایی

یکی دیگر از جاده های زیبای ایران در شمال غربی و در امتداد رود ارس قرار دارد. این جاده که به موازات ارس از منطقه ارسباران شروع و در جلفا تمام می شود، زیبایی های بسیاری در خود دارد. در طول مسیر این جاده، از یک طرف جنگل ها و کوه های سرسبز را می‌توانید مشاهده کنید و از طرف دیگر، رود ارس و خانه‌های روستایی و البته خالی از سکنه کشور همسایه. جاده‌هاي آن‌طرف را که برای کشورهای ارمنستان و منطقه مستقل نخجوان هستند، می توانید بسیار آسان ببینید و تنها فاصله با آن‌ها، یک رود است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      ما از بندر عباس که به سمت بندر چارک (به سمت بوشهر ) می ریم که از اونجا به اتوبوس دریایی بریم کیش ،تمام جاده کنار دریاست ،بسیار زیبا و دست نخورده ست !!!

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج