۶۴۴۴۶
۱ نظر
۵۰۰۴
۱ نظر
۵۰۰۴
پ

سوریه و یک میلیون کودک آواره

دو آژانس سازمان ملل در دو گزارش جداگانه اعلام کردند که شمار کودکانی که بر اثر جنگ داخلی سوریه از کشور خود آواره شده‌اند به یک میلیون تن رسیده است.

رزونامه قانون: انتشار اخباری مبنی بر استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه، سازمان ملل متحد را به برگزاري یک نشست غیرعلنی فوری واداشت. سخنگوی بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل متحد، بعد از این جلسه، در بیانیه‏ای گفت که آقای بان از شنیدن خبرها مبنی بر استفاده از این سلاح‎ها شوکه شده است. این در حالی است که دولت سوریه این اخبار را تکذیب می‎‏کند؛ وزارت خارجه ایران نیز به این مسئله واکنش نشان داد و محمد جواد ظریف، در گفت‎و‎گوی تلفنی با احمد داوداوغلو، گفت چنانچه موضوع استفاده از سلاح شیمیایی صحت داشته باشد قطعاً توسط گروه‌های تروریستی و تکفیری انجام شده است.

احمد داوداوغلو: «اجساد کودکان، نوجوانان و مردانی که کوچک‌ترین قطره خونی بر بدن آنان دیده نمی‌‎شود؛ کودکانی که با گرفتن یک دستمال جلوی بینی و دهان خود سعی دارند تا زندگی خود را نجات بدهند اما توانشان به پایان رسیده و برای ادامه حیات دست و پا می‌‎زنند.» این‏‌ها تصاویر وحشتناکی است که از سوریه منتشر شده و قلب هر بیننده‏ای را به درد می‌‏آورد. سازمان ملل متحد با ارائه درخواست رسمی، از دولت سوریه خواسته، اجازه حضور بدون تأخیر بازرسان در محلی که مخالفان حکومت بشار اسد می‌گویند نیروهای دولتی آن‌جا را هدف حملات شیمیایی قرار داده‌اند، بدهد. خبرگزاری رویترز به نقل از منابع دیپلماتیک در سازمان ملل متحد گزارش داده که روسیه و چین، مانع از صدور قطعنامه یا بیانیه‌ای شدیداللحن‌تر در این باره شده‌اند.

اين در حالي است كه شمار قربانیان این حملات بیش از ۱۳۰۰ تن اعلام شده است. با اوج گرفتن انتقادها از دولت بشار اسد، روزنامه فرانسوی لیبراسیون این پرسش اساسی را مطرح کرده که در حالی‎که بازرسان سازمان ملل متحد با موافقت دولت سوریه برای تحقیق درباره استفاده از سلاح‎های شیمیایی در درگیری‌های پیشین، در این کشور حضور یافته‎اند چگونه می‌‎توان مطمئن شد که انتشار تصاویر ویدیویی، نوعی صحنه‎سازی یا اقدام تحریک‎آمیز نباشد؟

دو آژانس سازمان ملل در دو گزارش جداگانه اعلام کردند که شمار کودکانی که بر اثر جنگ داخلی سوریه از کشور خود آواره شده‌اند به یک میلیون تن رسیده است. کمیساریای عالی پناهندگان و صندوق کودکان سازمان ملل اعلام کرده‌اند، نیمی از دو میلیون پناهنده سوری، که به خارج از کشور خود گریخته و نزد آنان ثبت‌نام کرده‌اند، کودک هستند. آنتونی لِیک، مدیر صندوق کودکان ملل متحد، یونیسف، در بیانیه روز جمعه خود تصریح کرد از آغاز ناآرامی‌ها در سوریه در اسفند ۱۳۹۰ تاکنون هفت هزار کودک سوری جان خود را از دست داده‌اند. سازمان‌های حقوق بشر تلفات ناآرامی‌های سوریه را بیش از ۱۱۰ هزار تن اعلام کرده‌اند.

بنا بر گزارش سازمان ملل متحد، جوانان سوری که خانه، خانواده و آینده‌شان را از دست داده‌اند حتی پس از خروج از کشور و عبور از مرز‌ها نیز دچار آسیب‌های روانی شدیدی شده‌اند. آن‌ها افسرده هستند و نیاز به کمک دارند. مدیر برنامه‌های اضطراری صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد می‌گوید: «وضعیت کودکان سوریه بسیار بحرانی است. زیرا آن‌ها خشونت‌ها را به‎طور مستقیم احساس کرده‌اند و خودشان تحت تاثیر خشونت قرار داشته‌اند.» به این آمار باید افراد زیر سن قانونی را که در سوریه بی‌خانمان شده‌اند، نیز افزود. به‌گزارش کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل و صندوق کودکان ملل متحد (یونیسف)، این گروه، یا زیر حملات مرگبار جنگ قرار دارند یا این‎که به عنوان جنگجو به خدمت گرفته می‌شوند که در هر دو حالت آنچه بر آن‌ها می‌رود بر خلاف قوانین بشردوستانه است.

محمد، یک نوجوان ۱۲ ساله سوری در شهر حلب كه روپوش پزشکی بزرگتر از جثه خود به تن دارد و به یاری مجروحان حملات می‌شتابد، مي‏گويد: «هر روز شاهد اجساد خون‌آلود، زخم‌های عمیق، کودکان مجروح و ضجه دردآلود کسانی هستم که بخشی از بدن خود را در حمله از دست داده‌اند. اوایل با دیدن خون وحشت می‌کردم اما الان وقتی خون می‌بینم، انگارآب دیده‎ام.» به گزارش خبرگزاري آلمان، محمد به طور معمول روزانه از ساعت هشت صبح تا یازده شب به امدادگری در بیمارستان مشغول است. جنگ داخلي سوريه هر روز آينده كودكان بيشتري را نابود مي‏كند. بر اساس گزارش سازمان ملل متحد، نزدیک به دو میلیون سوری به کشورهای ترکیه، لبنان، عراق، اردن و نیز به شمال آفریقا گریخته‌اند و حدود چهل هزار تن از کردهای سوریه نیز در هفته گذشته به کردستان عراق پناه برده‌اند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • طُرفه

      ای داد بیداد !!!

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج