جاباما
۶۴۴۷۹۲
۱۳ نظر
۵۰۱۹
۱۳ نظر
۵۰۱۹
پ

یادداشت تُند کیهان علیه شاملو در سالروز تولدش

پیام فضلی‌نژاد در سالروز درگذشت احمد شاملو در روزنامه کیهان نوشت: آیا «احمد شاملو» که روشنفکران لیبرال او را «شاعر آزادی» و «مردمی‌ترین هنرمند معاصر» می‌نامند، در جنگ جهانی دوم جاسوس نازی‌ها بود و هر دهه از عمر ۷۵ ساله خود را در خدمت یک جریان سیاسی گذراند؟

پیام فضلی‌نژاد با ادبیاتی عجیب در روزنامه کیهان نوشت: آیا «احمد شاملو» که روشنفکران لیبرال او را «شاعر آزادی» و «مردمی‌ترین هنرمند معاصر» می‌نامند، در جنگ جهانی دوم جاسوس نازی‌ها بود و هر دهه از عمر ۷۵ ساله خود را در خدمت یک جریان سیاسی گذراند؟ یا این ادعاها، پندارهای دروغی است که از عالم «توهم توطئه» می‌آید و فقط به درد «پرونده‌سازی» علیه هنرمندان آزادی‌خواه می‌خورد تا چهره مفاخر این مملکت را نزد نسل جوان مخدوش کند؟


یادداشت تُند کیهان علیه شاملو در سالروز تولدش

۱- شاملو دست‌کم یک بار در ماهنامه «آدینه» ماجرای همکاری خود با نازی‌ها در جنگ جهانی دوم را شرح داد و آن را به حساب کم‌شعوری خود گذاشت شاملو حتی برای پاک کردن ننگ همکاری‌اش با نازی‌ها، سراپای خودش را در این گفت‌وگو به فحش کشید.

۲- شاملو دو بار به همکاری با فاشیستی‌ترین احزاب استعماری در ایران پرداخت. همانطور که پس از جدایی از نازی‌ها آنها را به فحش کشید، با رفقای توده‌ای خود نیز همین کار را کرد.

۳- شاملو در ۳۴ سالگی به عنوان سناریونویس ۲۰ فیلمفارسی از جمله «نیرنگ دختران» و «بی‌عشق هرگز» ثبت شد؛ فیلم‌هایی بی‌اعتبار و سفارشی که حتی روشنفکران آنها را «آبگوشتی» و «مبتذل» می‌نامند.

۴- او در میانسالی از فاشیسم سیاسی به فاشیسم ذهنی و آنارشیسم روانی رسید. یدالله رویایی، همسفر و رفیق شاملو در خاطرات خود صریحا نوشت «روزها و شب‌های ما در کوچه‌های رم و بارهای ونیز به مستی و بی‌خبری می‌گذشت؛ با ویسکی و آذوقه‌ای از تریاک و شیره ناب(!) که با خود برده بودیم و مخدراتی دیگر، گاهی هم از نوع علیایش: با دلبرکانی نه چندان غمگین.»

۵- شاملو در ۵۵ سالگی رسما از میلیشیای نظامی منافقین حمایت کرد! او سال‌های ۱۳۵۶ و ۱۳۵۷ را در آمریکا و انگلیس گذراند و با حمایت «فرح پهلوی» از ۱۰ مرکز در رژیم شاه حقوق می‌گرفت، ۱۶ اما ۹ ماه پس از پیروزی انقلاب، شاملو ناگهان «چریک» شد!

۶- با تصویری که شاملو از آراء و دیدگاه‌هایش در آمریکا و اروپا از خود به جای گذاشت، نزد اکثر محافل فرهنگی داخلی و خارجی منفور شد و تا زمان مرگش جز نزد عده‌ای قلیل از نویسندگان و نشریات طیف اکثریت «سازمان چریک‌های فدایی» و مجلاتی مانند «آرش» و «کار» و ماهنامه «آدینه» مورد اقبال دیگر محافل فرهنگی و فکری نبود.

۷- شاملو پس از مرگ «شاعر آزادی» و «وجدان روشنفکری ایرانی» شد! در عرض یک هفته، انگلیسی‌ها شاملو را به «شاعر آزادی و ملی» تبدیل کردند و از قضا نخستین مجلس بزرگداشتش نیز در لندن با سخنرانی «اسماعیل خویی» (شاعر لائیک و ضد دین) برگزار گشت؛ گرچه خویی و شاملو در دهه ۱۳۶۰ دشمنان درجه یک همدیگر به شمار می‌رفتند و هر یک، دیگری را «تروریست فکری» می‌نامید و صفحات نشریات «کیهان لندن»، «پویشگران» و ... صحنه دعوای آنان بود.

بالاخره روزی غوغای روشنفکری فرو می‌نشیند و تاریخ داوری می‌کند که چگونه «شاعر فاشیست» تبدیل به «شاعر آزادی» شد.


پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بهرز

      شهامت خودش رو نشون داد

    • بدون نام

      این گذشت زمانه که نقاب از چهره ی همه ی آدما بر می گیره حتی اونایی که از کارهای خودشون در همون زمانهای قبل انقلاب ، هیچ تعریفی به دست نمیدن......نمونه اش خاوری....

    • بدون نام

      آنچه که فعلا مشخصه اینه که ایشون فعلا دستش از دنیا کوتاهه در ضمن هر کاری کرده نتیجه اعمالش رو هم خودش می بینه نه رئیس و روسای کیهان و نوچه هاش از قدیم میگن هر کیو تو قبر خودش میخوابونن و یه مساله دیگه که خیلی هم جالبه نبش قبر آقایون که دست از مرده ها هم بر نمی دارن

    • بدون نام

      سالروز تولد شاملو را به همه اهالی هنر و ادبیات و موسقی و مردم شریف ایران تبریک میگم

    • مش قاسم

      راجع به اختلاسش هم یک چیزی می نوشتی!!

    • بدون نام

      کی شهامتش رو نشون داد؟؟؟؟!!!!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        تاریخ میگه کی خوب بوده یا بد نه شریتمداری

      • بدون نام

        تاریخ میگه کی خوب بوده یا بد نه شریتمداری

    • بدون نام

      ایکاش میشد برای همه اینگونه نقد ازاد کرد.
      تا ببینیم کی میماند؟
      پشت سر میت حرف زدن دور از ازادگیست چون پاسخش را هرگز نمیبینیم.
      سوال. چرا این ملت در حال کوبیدن هم هستند و نتیجه ای هم تا بحال نگرفتند

    • علی

      یک جا اشاره می کنید شاملو جاسوس نازیها بوده یک جای دیگه می گین یک شبه انگلیسی‌ها شاملو رو شاعری ازاده نامیدن مگه نازیها با انگلیسیها دشمن نبودن پس چطور این اتفاق افتاد؟؟؟؟ پس باید به نوشته‌ها دقت کنین

    • بدون نام

      اسیاب به نوبت اقای شریعتمداری

    • بدون نام

      رسم فاز شریعتمداری(3نمره)

    • بدون نام

      کم چرت بگو ؛شریعتمداری از حقوق ماهیانه دویست میلیونیت چه خبر کفاف اداره زندگیت رو میده یا تو هم وسطهای ماه کم میاری دیگه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج