۶۴۵۲۲۶
۵ نظر
۵۰۰۳
۵ نظر
۵۰۰۳
پ

آزادپزها بی‌ اجازه نان را گران کردند

دانش پورشفیعی در رزونامه وطن امروز نوشت: از زمان اعلام افزایش قیمت نان تا ابلاغ و اجرا و سپس جلوگیری از اجرای ابلاغیه افزایش قیمت نزدیک به ۱۵ روز طول کشید. ستاد تنظیم بازار مصوبه افزایش ۱۵ درصدی قیمت نان را به اتاق اصناف ایران ابلاغ کرد. اتاق هم ۳۰ آبان امسال در نامه‌ای افزایش ۱۵ درصدی قیمت نان به همراه جدول اوزان چانه خمیر انواع نان سنتی را به اتاق‌های اصناف استان تهران ابلاغ کرد.

دانش پورشفیعی در رزونامه وطن امروز نوشت: از زمان اعلام افزایش قیمت نان تا ابلاغ و اجرا و سپس جلوگیری از اجرای ابلاغیه افزایش قیمت نزدیک به ۱۵ روز طول کشید. ستاد تنظیم بازار مصوبه افزایش ۱۵ درصدی قیمت نان را به اتاق اصناف ایران ابلاغ کرد. اتاق هم ۳۰ آبان امسال در نامه‌ای افزایش ۱۵ درصدی قیمت نان به همراه جدول اوزان چانه خمیر انواع نان سنتی را به اتاق‌های اصناف استان تهران ابلاغ کرد.
سپس با تأخیری چند روزه و پس از بررسی وزن چانه‌ها، قیمت‌های جدید را ۴ آذر به اتحادیه‌های صنف نانوایان سنتی تهران و اتحادیه صنف نانوایان سنگکی تهران ابلاغ کرد و نانوایان از روز ۵ آذر اجازه پیدا کردند نان‌های لواش، سنگک، تافتون و بربری را با نرخ جدید طبخ کرده و به مردم بفروشند. اما این مصوبه دوام چندانی نداشت و ۴ آذر از سوی علی فاضلی، رئیس اتاق اصناف ایران و تهران دستور توقف افزایش قیمت نان اعلام شد. فاضلی در گفت‌وگو با «وطن امروز» دلیل این توقف را اختلاف زیاد بر سر تعیین وزن چانه‌ها، قیمت آرد و هزینه‌های نانوایی‌ها برشمرد. فاضلی در پاسخ به این پرسش که توقف افزایش قیمت نان تا چه زمان ادامه دارد؟ گفت: تا زمانی‌که همه ابهامات آن برطرف شود، چرا که هم تولیدکننده و هم مصرف‌کننده از افزایش قیمت صورت گرفته ناراضی بودند. وی درباره اینکه چه زمان قیمت نهایی نان اعلام خواهد شد، افزود: این موضوع در نخستین جلسه ستاد تنظیم بازار تعیین تکلیف خواهد شد، چرا که ما هم مباحث زیادی برای بیان کردن در این‌باره داریم.
وی در پاسخ به پرسشی درباره ثابت ماندن قیمت آرد به‌رغم افزایش قیمت نان و اینکه آیا این موضوع مانند گذشته، فساد و رانت ایجاد نمی‌کند، اظهار داشت: به‌طور قطع فساد شکل خواهد گرفت. وی در پاسخ به پرسش دیگری درباره اینکه آیا احتمال دارد قیمت نان در همه نانوایی‌ها چه آزادپز و چه غیرآزادپز یکسان شود؟ و آیا این درخواست اصناف است؟ گفت: بله! ما می‌خواهیم قیمت نان در همه نانوایی‌ها یکسان شود. وی در ادامه کاهش وزن چانه‌های نان در مصوبه جدید و بروز اختلاف‌نظر در این‌باره را یکی از دلایل توقف مصوبه گرانی نان اعلام کرد و گفت: وزیر صنعت، معدن و تجارت دستور داده است افزایش قیمت نان ابلاغ نشود تا در جلسه ستاد تنظیم بازار دوباره به بحث گذاشته شود. فاضلی در پاسخ به اینکه آیا اتاق اصناف برنامه‌ای برای بازدید و بازرسی از نانوایی‌هایی که خودسرانه قیمت نان را افزایش داده‌اند ندارد، گفت: به طور قطع اتاق اصناف تهران برای این موضوع تیمی را آماده کرده و به بازرسی خواهد پرداخت و تخلفات نانوایی‌هایی که غیرقانونی قیمت نان را افزایش داده‌اند، پیگیری خواهد کرد.
اگرچه اتاق اصناف تهران دستور توقف افزایش قیمت نان را صادر کرد اما نانوایی‌ها حاضر به بازگرداندن قیمت‌ها به عدد قبل از افزایش نیستند. بازدید خبرنگار «وطن امروز» از برخی نانوایی‌ها در سطح شهر تهران بیانگر آن است که بیشتر نانوایی‌ها به ویژه نانوایان آزادپز با نصب قیمت جدید به صورت دستنویس روی ابلاغیه قدیمی قیمت نان، نان‌های خود را به قیمت‌های‌ من‌درآوردی و دلخواه خویش به مردم می‌فروشند. به‌عنوان نمونه یک واحد نانوایی لواش در خیابان دبستان(منطقه۷ تهران) هر قرص نان خود را به قیمت ۵۰۰ تومان به مردم می‌فروشد و در پاسخ به این اعتراض که نان گران نشده، می‌گوید: «ما آزادپز هستیم و نان را به قیمت جدیدی که خود تعیین کرده‌ایم، می‌فروشیم». نانوایی آزادپز سنگک در محدوده پاسداران (منطقه۳ تهران) نیز با فروش نان‌‌های یک رو کنجد خود به قیمت ۲۰۰۰ تومان، دلیل این گرانفروشی را افزایش قیمت اعلام کرده و در پاسخ به اینکه جلوی هرگونه افزایش قیمتی گرفته شده است، می‌گوید: «نان‌ را گران کرده‌اند و ما هم به قیمت جدید می‌فروشیم. هنوز هم به ما اعلام نکرده‌اند که ابلاغیه افزایش قیمت نان متوقف شده است».
این سخن نانوایان در حالی عنوان می‌شود که از سوی اتحادیه‌های صنفی مربوط به هیچ‌یک از نانوایان شهر تهران ابلاغیه‌‌ای مبنی بر افزایش قیمت نان ارسال نشده است که ایشان آن را ملاک کار خود قرار می‌دهند. این بی‌نظمی و اقدام خودسرانه واحدهای صنفی نانوایی برای افزایش قیمت نان نشان از آن دارد که اتاق اصناف تهران و اتحادیه‌های صنفی نانوایان سنتی و سنگکی تهران بازار را به حال خود رها کرده و بر آن نظارتی ندارند در حالی که اگر نظارت انجام می‌شد نانوایی‌ها نمی‌توانستند تا امروز که بیش از ۱۵روز از توقف دستورالعمل افزایش ۱۵ درصدی قیمت نان می‌گذرد، نان را با قیمت دلخواه خود و گران‌تر از قیمت مصوب به مردم بفروشند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      دمشون گرم...دولت بدون مجوز همه چی را گرون کرده نانوا هم گرون کنند....

    • بدون نام

      ای کاش رضاشاه بودند ویکی از این نانواها را داخل تنور می انداختند تا بقیه حساب کار دستشان بیاید. ای کاش

    • کشوری

      سلام وقتی دولت زیر حرفش میزنه معلومه همین میشه از یه طرف میگه 15در صد گران شد علام می کنن توی تلویزیون بد میگن از همین یه مو زو میشه فهمیت توی دولت چه خبری نانواهم انتظار داره مشکلات خودش دارن مجبورن این کارکنن وقتی دولت نتونه سر حرفش وایسه ملومه حرج مرج میشه

    • اکبری

      س.نانواها هم مشکل دارن شما وقتی مشکل مانورها رو برطرف کنین قیمت درست کنین آنها هم با امیدواری بیشتر و وقت بیشتر ب خمیر میرسن تا مجبور نشن کارگر افغانی بیارن نانوای کار کنه ب خاطر حقوق کمش یا کارگر بناه رو بیارن سر کار اینها همه بر می گرد ب قیمت نان الان نزدیک ب چهار سال قیمت نان همینه ب نانواها حق بدین خودسر نان گران کردن چاره ای ندارن

    • قاضیزاده

      توی این دولت نانواها مظلوم واقعه شدن دولت از نانوا میزنه ب بنزین اضافه این انصافه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج