۶۴۵۴۸۳
۵۰۰۸
۵۰۰۸
پ

از توپ هوشمند تا دستیار الکترونیکی داور به میدان می آیند

فناورانه‌ترین جام جهانی فوتبال در روسیه

روزنامه ایران - میثم لطفی: فناوری کمک ویدئویی به داور (VAR) مدتی است که در برخی کشورها مورد استفاده قرار می‌گیرد تا خطاهای داوری هنگام قضاوت در بازی فوتبال به حداقل برسد و در این میان «جانی اینفانتینو» رئیس سازمان فیفا این هفته اعلام کرد که تصمیم دارد از فناوری مذکور در «جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه» استفاده کند.

روزنامه ایران - میثم لطفی: فناوری کمک ویدئویی به داور (VAR) مدتی است که در برخی کشورها مورد استفاده قرار می‌گیرد تا خطاهای داوری هنگام قضاوت در بازی فوتبال به حداقل برسد و در این میان «جانی اینفانتینو» رئیس سازمان فیفا این هفته اعلام کرد که تصمیم دارد از فناوری مذکور در «جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه» استفاده کند. او به روزنامه گاردین توضیح داد آزمایش‌های لازم روی این فناوری انجام شده است و با شرایط کنونی وجود دستیار ویدئویی در کنار داور و مربیان ضروری به نظر می‌رسد و نگرانی زیادی دارد که در مسابقات نهایی، خطاهای داوری باعث تغییر نتیجه شود. او در این خصوص گفت: «ما به فناوری نیاز مبرم داریم و حتماً باید از آن بهره ببریم.»البته برنامه‌ریزی‌های اینفانتینو برای جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه فقط به فناوری ویدئویی کمک به داور ختم نمی‌شود و او پیش‌بینی‌های دیگری را هم انجام داده است تا به اعتقاد کارشناسان، سال آینده فناورانه‌ ترین مسابقه جام جهانی فوتبال در تاریخ برگزار شود.

فناوری‌های فوتبالی

«همه مسابقاتی که در جام جهانی پیش‌رو برگزار می‌شوند به فناوری نیاز دارند و تجربه ما در لیگ‌های پرتغال و ایتالیا نشان داد که دستیار ویدئویی داور تا چه اندازه به ما کمک می‌کند.»

این جمله‌ای بود که رئیس فیفا در ابتدای صحبت‌های خود بیان کرد و توضیح داد تصمیم نهایی برای استفاده از فناوری‌های مختلف در این مسابقات، مارس پیش‌رو اتخاذ می‌شود و با وجود این از هم‌اکنون مشخص شده است کدام فناوری‌ها در این دوره از مسابقات مورد استفاده قرار بگیرند. او گفت: «این یک گام رو به جلو است. شما از این پس نمی‌توانید فوتبال را بدون فناوری VAR در نظر بگیرید. این فناوری به تمام مشکلات داوری پایان می‌دهد.»

سیستم دیگری که برای این دوره از مسابقات جام جهانی فوتبال پیش‌بینی شده «فناوری الکترونیکی خط دروازه» است که در مسابقات لیگ برتر روسیه مورد آزمایش قرار گرفته است. «الکسی نیکلایف» مدیر سازمان داوری در اتحادیه فوتبال روسیه گفت که بر اساس آخرین همکاری‌های خود با فیفا، تمامی آزمایش‌های لازم را روی این فناوری به اتمام می‌رساند و استفاده از آن در جام جهانی 2018 قطعی شده است.

به گفته او مدیران سازمان جهانی فیفا قوانین لازم برای استفاده از این فناوری را در جام جهانی پیش‌رو تعیین کرده‌اند و تمامی اصلاحات مورد نیاز روی فناوری تشخیص عبور توپ از خط دروازه صورت گرفته است.

فناوری الکترونیکی خط دروازه به گونه‌ای طراحی شده است که می‌تواند به صورت خودکار گل‌ها را ثبت کند و در آن واحد به داور اعلام کند که توپ از خط دروازه عبور کرده است یا نه. سیستم هوشمند تشخیص گل، یکبار در دسامبر 2012 در کشور ژاپن به صورت آزمایشی به‌کار گرفته شد و سپس در سال 2013 در جام کنفدراسیون‌ها، سال 2014 در جام جهانی فوتبال برزیل، سال 2016 در مسابقات یورو در فرانسه و همچنین در مسابقات 2016 لیگ نهایی اروپا تمامی آزمایش‌های لازم را پشت‌سر گذاشت.

مرکز مدیریت پخش مسابقات جهانی فوتبال موسوم به FIFATV نیز فناوری جدیدی را به کار گرفته است که در جام جهانی ۲۰۱۸ بهترین کیفیت پخش مسابقات ورزشی در تاریخ ارائه می‌شود. با این فناوری تمامی ۶۴ مسابقه‌ای که در این دوره از مسابقات جام جهانی فوتبال پخش می‌شوند برای نخستین بار کیفیت تصویر فوق‌العاده با دامنه دینامیکی بالا خواهند داشت و به عبارت ساده‌‌تر، سیستم جدید ترکیبی از کیفیت‌های ویدئویی UHD، HDR و ۱۰۸۰ پیکسلی را ارائه می‌کند که روی یک تصویر ویدئویی واحد ارائه می‌شوند.

در این دوره از مسابقات جام جهانی فوتبال 37 دستگاه دوربین فیلمبرداری مورد استفاده قرار می‌گیرند که هشت دستگاه از آنها قادر است تصاویر را با کیفیت UHD/HDR با خروجی دوگانه 1080p/SDR تهیه کند، هشت دوربین تصاویر را با کیفیت 1080p/HDR و 1080p/SDR ضبط می‌کند، هشت دوربین دیجیتالی برای نمایش تصاویر بسیار کند و حرکات آهسته پیش‌بینی شده است، دو دوربین فوق‌العاده حساس در مقابل حرکات بازیکنان در نظر گرفته شده است، یک دوربین کابلی و یک دوربین هلی‌کوپتری مورد استفاده قرار می‌گیرد و تمامی این سیستم‌های تصویربرداری در تمام استادیوم‌های ورزشی به کار گرفته می‌شوند.

بازیکنانی که قرار است تصاویر آنها از طریق این دوربین‌ها به نمایش درآید هم فناوری‌های هوشمند را مقابل خود می‌بینند. شرکت آلمانی آدیداس برای این دوره از مسابقات جام جهانی توپی را طراحی کرده است که هم‌اکنون در کشور روسیه آزمایش می‌شود. این توپ چندی پیش در مراسمی که «لیونل مسی» حضور داشت برای نخستین بار رونمایی شد و شرکت سازنده اعلام کرد در آن تراشه هوشمندی را به‌ کار برده است که به صورت لحظه به لحظه همه اطلاعات لازم از جمله فشار وارد شده به توپ هنگام شوت شدن، سرعت حرکت، زاویه حرکت، شتاب حرکت، مسافت طی شده از ابتدا تا انتهای بازی و... را به اپلیکیشن مربوطه انتقال می‌دهد. این تراشه همچنین قادر است هنگام عبور کردن از خط دروازه و خطوط کنار زمین اطلاعات لازم را در اختیار داور بگذارد و تمام این محتوا هر لحظه به صورت دقیق به داور مخابره می‌شود.

میکروچیپی که در این توپ کار گذاشته شده است گیرنده کوتاه‌برد NFC را شامل می‌شود و افراد می‌توانند از طریق گوشی هوشمند خود به صورت مستقیم با این توپ در تماس باشند. هر کدام از این توپ‌ها یک شناسه منحصر به‌ فرد دارند، اطلاعات اختصاصی و ویژه را به کاربر انتقال می‌دهند و جزئیاتی را ارائه می‌دهند که به برگزاری هرچه بهتر مسابقه کمک می‌کند. این نخستین باری است که تراشه NFC در توپ‌های مسابقات جام جهانی فوتبال مورد استفاده قرار می‌گیرد و پیش‌بینی شده است کیفیت بازی‌ها را بالاتر ببرد.

پیش‌بینی شده است در این دوره از مسابقات جام جهانی فوتبال، بیش از ۱۰۰۰ ساعت تصویر ویدئویی اصلی بازی‌ها به صورت زنده و مستقیم در پلتفرم‌های اجتماعی و سایت‌های اینترنتی معتبر به اشتراک گذاشته شود تا از این نظر «جام جهانی ۲۰۱۸» رکورددار بزرگترین پخش زنده تصاویر در اینترنت باشد.

سازمان فیفا پیش‌بینی کرده است که این تصاویر زنده به زبان‌های اصلی پخش شوند و از این طریق ارتباط مستقیم با کاربران جهانی برگزار شود. مدیر سازمان فیفا در این خصوص گفت: «با این کار می‌خواهیم یک حرکت فرهنگی بزرگ انجام دهیم و به‌صورت مستقیم با مردم جهان در ارتباط باشیم.»

قرار است همه این موارد در کنار دیگر فناوری‌های هوشمند به‌گونه‌ای مورد استفاده قرار بگیرند تا تابستان آینده فناورانه‌ترین و هوشمندانه‌ترین مسابقات جام جهانی تاریخ را مشاهده کنیم.

نیم نگاه

پیش‌بینی شده است در این دوره از مسابقات جام جهانی فوتبال، بیش از 1000 ساعت تصویر ویدئویی اصلی بازی‌ها به صورت زنده و مستقیم در پلتفرم‌های اجتماعی و سایت‌های اینترنتی معتبر به اشتراک گذاشته شود تا از این نظر «جام جهانی 2018» رکورددار بزرگترین پخش زنده تصاویر در اینترنت باشد.

یکی از سیستم هایی که برای این دوره از مسابقات جام جهانی فوتبال پیش‌بینی شده «فناوری الکترونیکی خط دروازه» است که در مسابقات لیگ برتر روسیه مورد آزمایش قرار گرفته است. این فناوری به گونه‌ای طراحی شده است که می‌تواند به صورت خودکار گل‌ها را ثبت کند و در آن واحد به داور اعلام کند که توپ از خط دروازه عبور کرده است یا نه؟

شرکت آدیداس برای این دوره از مسابقات جام جهانی توپی را طراحی کرده است که در آن تراشه هوشمندی را به کار برده است که به صورت لحظه به لحظه همه اطلاعات لازم از جمله فشار وارد شده به توپ هنگام شوت شدن،‌ سرعت حرکت،‌ زاویه و ... را به اپلیکیشن مربوطه انتقال می‌دهد. این تراشه همچنین قادر است هنگام عبور کردن از خط دروازه و خطوط کنار زمین اطلاعات لازم را در اختیار داور بگذارد .
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج