۶۴۵۵۰
۵۰۰۱
۵۰۰۱
پ

ویروس کرونا در کمین است، مراقب باشید

خبر درگذشت چند تن از عمره‌گذاران خارجي در خرداد و تير سال جاري در عربستان به دليل ابتلا به يك ويروس تنفسي و ابتلاي حدود ۰۶ نفر از زائران خانه خدا به اين بيماري تنفسي، نگراني‌هاي زيادي براي زائران و خانواده‌هاي آنها به همراه داشت.

ویروس کرونا در کمین است، مراقب باشید
مجله سیب سبز: خبر درگذشت چند تن از عمره‌گذاران خارجي در خرداد و تير سال جاري در عربستان به دليل ابتلا به يك ويروس تنفسي و ابتلاي حدود 06 نفر از زائران خانه خدا به اين بيماري تنفسي، نگراني‌هاي زيادي براي زائران و خانواده‌هاي آنها به همراه داشت. اين ويروس كه با نام ويروس كرونا شناخته مي‌شود موجب شيوع بيماري‌اي‌ شبيه سارس شده و به طور مستقيم ريه‌ها و كليه‌ها را تحت تاثير قرار مي‌دهد و بيمار در مدتي كوتاه با ضايعات كليوي و التهاب شديد ريه رو‌به‌رو مي‌شود که در موارد حاد با خطر مرگ همراه است. در اين مطلب علاوه بر آنكه با ويروس كرونا و علائم آن آشنا مي‌شويد توصيه‌هاي كارشناسان و متخصصان پزشكي حج را درباره اين ويروس و توصيه‌هاي بهداشتي حج مي‌خوانيد.

اگر به حاشیه خلیج فارس سفر می‌کنید

مراقب این ویروس باشید

دكتر امين‌رضا طباطبايي، معاون آموزش و پژوهش مركز پزشكي حج و زيارت هلال احمر در اين باره به سيب سبز مي‌گويد: «ويروس كرونا از جمله ويروس‌هاي تنفسي است كه شيوع آن در کشورهای حاشيه خليج‌فارس به خصوص در عربستان زياد است و عمده علت شيوع اين ويروس در عربستان موضوع تجمع تعداد زيادي از مردم از سراسر جهان و كشورهاي مختلف با سطوح بهداشتي و ايمني متفاوت در اين كشور است و همين مسئله شرايطي را به وجود مي‌آورد كه اين شرايط را براي انتشار انواع و اقسام بيماري‌ها و ويروس‌ها فراهم و تسهيل مي‌كند.» معاون آموزش و پژوهش مركز پزشكي حج و زيارت هلال‌احمر در ادامه صحبت‌هايش با اشاره به اينكه بعضي از اين ويروس‌ها با قرار گرفتن در شرايطي خاص با جهش‌هاي ژنتيك مواجه مي‌شوند، گفت: «علاوه بر تجمع افراد مختلف با سطح بهداشتي متفاوت در يك مكان جهش ژنتيك ويروس‌ها نيز موجب بروز بيماري‌هايي مانند همين بيماري تنفسي مي‌شود كه سلامت زائران خانه خدا را به خطر مي‌اندازد. اگر چه با رعايت نكات بهداشتي به راحتي مي‌توان ابتلا به اين ويروس را كنترل و مهار كرد.»

ویروس کرونا در کمین است، مراقب باشید

اگر می‌خواهید پیشگیری کنید

دكتر طباطبايي با اشاره به اين مطلب كه در صورت رعايت نكات بهداشتي و ايمني جاي نگراني وجود ندارد، به سيب سبز مي‌گويد: «در صورتي كه فردي به دليل رعايت نكردن نكات بهداشتي به اين ويروس مبتلا شود و در شرايطي كه ويروس كرونا در فاز بحراني و حاد قرار گيرد خطرات زيادي براي سلامت زائران خانه خدا به همراه دارد. بنابراين توصيه ما اين است كه زائران حتما به توصيه‌ها و هشدارهاي بهداشتي كه پزشك كاروان به آنها مي‌گويد، توجه كنند. حتما دست‌ها و صورت را بعد از هر بار بيرون رفتن و جابه‌جايي بشويند. مراقب باشند كه با دست نشسته به مخاط بدن‌شان، چشم و بيني دست نزنند چون به راحتي از طريق دست آلوده مي‌توانند ويروس را به خود منتقل كنند. زائران مراقب باشند تا وسايل شخصي‌شان را تنها خودشان استفاده كنند و در اين زمينه مراقبت‌هاي ويژه داشته باشند.يكي ديگر از نكته‌هايي كه زائران نبايد فراموش كنند اين است كه در مواجهه با افرادي كه دچار بيماري‌هاي تنفسي و ويروسي هستند مراقب باشند و از آنها فاصله بگيرند. بنابراين در مواجهه با افراد بیمار از ماسك استفاده كرده و از ليوان و قاشق شخصي‌شان حتما مراقبت كنند.»

اگر بیماری قلبی دارید

بیشتر در معرض خطرید

ويروس كرونا ويروسي است كه سيستم تنفسي را نشانه مي‌رود و به مرور موجب بروز اختلال در عملكرد ريه‌ها شده به گونه‌اي كه در صورت رسيدگي نامناسب مي‌تواند فعاليت دستگاه تنفسي بدن را متوقف كند. سرفه، تب، التهاب ريه و نارسايي كليه‌ها از جمله علائم ابتلا به اين ويروس است كه دستگاه و شبكه تنفسي فوقاني را در بر مي‌گيرد و ابتلا به آن در افراد مسن، كودكان، افراد مبتلا به بيماري‌هاي قلبي يا بيماراني كه سيستم ايمني ضعيف دارند، در مقايسه با افراد ديگر بيشتر است. از آنجا كه هنوز واكسني براي پيشگيري از ابتلا به اين بيماري شناسايي نشده رعايت توصيه‌هاي بهداشتي و نكات ايمني فردي مي‌تواند مانع از ابتلا به اين ويروس شود. خوشبختانه براساس گزارش‌هاي مطرح شده اكثر افرادي كه به ويروس كرونا مبتلا مي‌شوند در صورتي كه بيماري زمينه‌اي ديگري نداشته باشند و سيستم ايمني بدني آنها قوي باشد به مرور زمان با مصرف دارو و مراقبت بهبود مي‌يابند. و تنها در شرايط بحراني است كه بيماران مبتلا به اين بيماري تنفسي با موقعيت‌هاي خطرناك و مرگ‌آور روبه‌رو مي‌شوند.

از مراوده با این افراد پرهیز کنید

دكتر حسين‌پور، رئيس مركز بهداشت استان هرمزگان در اين باره مي‌گويد: «از آنجا كه ويروس کرونا در بعضي كشورهاي حاشيه خليج فارس ديده شده علائم ابتلا به اين بيماري به مسافران و همين‌طور خانواده‌هاي زائران توضيح داده مي‌شود تا در صورتي كه مسافرشان علائمي شبيه به بيماري سرماخوردگي داشت خيلي سريع با پزشك مشورت كنند. او يكي از نشانه‌هاي ابتلا به اين ويروس را ابتلا به سرفه‌هاي مكرر در مدت ۱۰ روز دانست و گفت: در صورتي كه با اين افراد در مسافرت‌ها به كشورهاي حاشيه خليج فارس و عربستان مواجه شديد سعي كنيد براي گفت‌وگو با آنها در فاصله كمتر از يك متر صحبت نكنند. حتما از ظروف مجزا براي نوشيدن مايعات و خوراكي‌ها استفاده كنند. دست آلوده‌شان را به سمت چشم، بيني و دهان نبرند و حتما در مواجهه با اين افراد از ماسك استفاده كنند. »
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج