جاباما
۶۴۵۷۷۷
۵۰۰۳
۵۰۰۳
پ

نگاهی به رویکردهای لایحه بودجه ۹۷

ولی‌الله شجاع‌ پوریان در روزنامه همدلی نوشت: ارائه لایحه بودجه سال ۹۷ توسط دولت به مجلس با واکنش‌های متفاوتی همراه بود.

ولی‌الله شجاع‌ پوریان در روزنامه همدلی نوشت: ارائه لایحه بودجه سال ۹۷ توسط دولت به مجلس با واکنش‌های متفاوتی همراه بود.
دراین مقال به چند نکته مهم درباره بودجه ۹۷ اشاره می‌شود:
۱- به سان سال‌های گذشته بسیاری سهم تعدادی از موسسات غیردولتی و غیرپاسخگو به دولت در تخصیص ردیف‌های بودجه سال ۹۷ پررنگ است، موسسات مرتبط با اشخاص حقیقی و عموما با کارکردهای نامشخص و خارج از حوزه نظارت دولت ومجلس سالانه بخش زیادی از بودجه کشور را دریافت می‌کنند، چنین ریخت‌و پاش‌هایی در بودجه با وجود مشکلات عدیده اقتصادی و وجود محدودیت‌های مالی و اعتباری در بخش‌های صنعت، اشتغال، کشاورزی، محیط زیست و ... باعث سلب اعتماد عمومی و افزایش نارضایتی مردم می‌شود. البته بسا دولت در حذف این موسسات از بودجه ناتوان باشد، اما دکتر روحانی می‌تواند برای جلوگیری از سلب اعتماد عمومی مردم نسبت به دولت تدبیر و امید، آمار و اطلاعات دقیقی از بودجه این نهادهای غیردولتی به افکار عمومی ارائه دهد.
۲- خوشبختانه با بررسی اجمالی بودجه استان‌های مختلف، بودجه مناطق و استان‌های محروم به نسبت سایر مناطق برخوردار، وضعیت قابل قبول‌تری دارد. در واقع دولت دوازدهم نشان داده است نگاه ویژه‌ای به مناطق محروم کشور دارد و انتظار می‌رود با توجه به حمایت مشهود هموطنان مناطق محروم در انتخابات از دکتر روحانی و البته نیاز واقعی مناطق محروم به حمایت‌های دولتی، برنامه‌ریزی مناسبی برای رفع مشکلات این مناطق صورت گیرد.
۳- بخش‌هایی از بودجه ۹۷ از جمله نحوه محاسبه عوارض خروج از کشور با انتقادات متعددی مواجه شده است، با توجه به اینکه بودجه ۹۷ در مرحله بررسی در صحن مجلس قرار دارد انتظار می‌رود دولت محترم با استفاده از نظرات کارشناسی به‌ویژه در حوزه میراث فرهنگی وگردشگری و وزارت امور خارجه و استفاده از تجارب ارزشمند کشورهای دیگر، راهکار واقع‌بینانه و قابل‌قبولی را برای رونق این حوزه پیشنهاد دهد.
۴- از سویی در صورت تحقق اقتصاد مقاومتی و کم کردن اتکای بودجه کشور به نفت، افزایش مالیات‌ها و عوارض اجتناب‌ناپذیر است، اما جبران این کسری نباید به گونه‌ای باشد که بخش‌های مختلف جامعه را ناراضی کند. ضمن اینکه سایر ارکان قدرت نیز باید تکلیف خود را با اقتصاد مقاومتی و کاهش وابستگی بودجه به نفت در عمل نشان دهند تا تمام مسئولیت چنین رویکردی در کشور متوجه دولت دوازدهم نشود.
۵- یکی از دستاوردهای مهم دولت روحانی در قریب ۵ سال گذشته بازگشت ثبات نسبی به فضای اقتصادی کشور بوده است، در شرایط امروز جامعه نیز اقتصاد و معیشت به دغدغه اصلی و اساسی مردم تبدیل شده است. دولت روحانی باید با نگاه ویژه و برنامه‌ریزی مناسبی علاوه بر عبور از تنگناهای اقتصادی اخیر، از هرج و مرج در فضای اقتصادی کشور جلوگیری کند. طرح مسائلی چون افزایش قیمت بنزین، نوسان قیمت ارز، طلا و سکه، شایعات متعدد فضای مجازی درباره تورم احتمالی و خبرهایی از این دست امکان دارد ناخواسته کشور را با شرایط اقتصادی ناگواری مواجه کند.
در چنین شرایطی حتی از منتقدان دولت نیز انتظار می‌رود به بهانه نقد یا تخریب دولت، فضا را برای سوء استفاده‌گران فراهم نکنند و برای تداوم ثبات و آرامش در فضای اقتصادی کشور کمک کنند. چه بسا تشدید مصایب اقتصادی و به خطرافتادن معیشت مردم تبعات سیاسی ناگواری به دبنال دارد که شاید برای جناح رقیب اصلاح‌طب و اعتدال‌گرا نیز قابل قبول و رضایت بخش نباشد!
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج