۶۴۵۹۸۵
۵۰۱۳
۵۰۱۳
پ

هاشمی: اراده سیاسی برای گفتگو ملی وجود ندارد

محمد هاشمی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب تأکید کرد: شواهد نشان می‌دهد که اراده سیاسی برای گفت‌وگو ملی وجود ندارد و کمتر دیده می‌شود زیرا در صورت وجود اراده سیاسی راهکارها، امکانات و شخصیت‌ها می‌توانند آن را به مرحله اجرا گذارند.

رویداد ۲۴ نوشت: محمد هاشمی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب تأکید کرد: شواهد نشان می‌دهد که اراده سیاسی برای گفت‌وگو ملی وجود ندارد و کمتر دیده می‌شود زیرا در صورت وجود اراده سیاسی راهکارها، امکانات و شخصیت‌ها می‌توانند آن را به مرحله اجرا گذارند.

سال گذشته برای اولین بار طرح گفت‌وگو ملی به میان کشیده شد، اما استقبال مورد انتظار از آن صورت نگرفت. حسن روحانی در نخستین گفت‌وگوی تلویزیونی خود نیز با مردم پس از تشکیل دولت دوازدهم گفت که «اگر می‌خواهیم به اهدافی که موردنظر ملت، انقلاب و نظام است، برسیم راهی جز وحدت، اتحاد و تعامل با یکدیگر نداریم.»

نیاز به اجرایی شدن طرح گفت‌وگو ملی که اصلاح‌طلبان نخستین طراح آن بودند امروز بیش از همیشه با برجسته‌تر شدن مشکلات گوناگون در خارج و داخل کشور خود را نشان می‌دهد. مهم‌ترین مسئله فشارهای یک‌جانبه رئیس‌جمهور جنگ‌طلب آمریکا بر کشورمان به بهانه‌های مختلف است که درصدد برآمده تا علیه کشورمان متحدانی به‌خصوص در منطقه به دست آورد.علاوه بر این به لحاظ اقتصادی و اجتماعی در شرایطی قرارگرفته‌ایم که برای حل آن‌ها نیاز به همت ویاری تمام نیروها داخلی وجود دارد.

اما آنچه مشخص است به نظر می رسد که آنقدر که اصلاح‎طلبان از گفت‎وگو ملی استقبال می‎کنند، اصولگرایان استقبال نمی‎کنند. مصداق آن رد گفت‎وگوی جامعه روحانیت مبارز با مجمع روحانیون دو تشکل روحانی اصولگرا و اصلاح طلب توسط موحدی کرمانی دبیر کل جامعه روحانیت است.

با وجود آنجه غلامرضا مصباحی مقدم چندی پیش برای گفت‎وگو با مجمع روحانیون اعلام آمادگی کرده بود، دبیر کل این تشکل با زیرسوال بردن سخنگوی تشکل متبوع خود هر نوع گفت‎وگو با یک تشکل اصلاح‎طلب را رد کرد تا تاییدی باشد بر عقیده اصلاح‎طلبان که چون اصولگرایان در ساختار قدرت قرار دارند حاضر نیستند تغییری در جایگاه خود ایجاد کنند.

محمد هاشمی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره دلایل اجرایی نشدن گفت‌وگو ملی گفت: ساختار سیاسی در کشور شفاف است و بر اساس قانون اساسی قوای گوناگون و نهادهای حکومتی وظایفی بر عهده‌دارند و رهبری فصل الخطاب است، اما خارج از فضای ساختار حکومتی شخصیت‌ها می‌توانند به نحوی واسطه بین مردم و حکومت باشند و در جهت حل مشکلات قدم بردارند.

وی دراین‌باره ابراز کرد: بافت نظام جمهوری اسلامی به‌گونه‌ای رقم خورده که در هر موردی ابزار لازم آن مهیا است، بنابراین مسئله مهم وجود اراده سیاسی لازم برای استفاده بهینه از این ابزارها است. در کنار علما و مراجع تقلید، احزاب و گروه‌ها جای دارند که دارای نقش و رهبرانی مورد اعتماد پیروان خود هستند که جهت دستیابی به گفت‌وگو ملی این دو باهم می‌توانند دست به فعالیت زنند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در ادامه اظهار داشت: انجام گفت‌وگو ملی از طرق مختلف امکان‌پذیر است. در سال‌های اخیر مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی جایگاه ویژه‌ای داشتند، اکنون‌که برای انجام گفت‌وگو ملی جای چنین شخصیتی خالی است، اما تمام امکانات این کار آماده است و می‌توانند در مواقع بحرانی باوجود اراده سیاسی و استفاده صحیح از امکانات به وحدت ملی رسید. این کارهم باید مشروط بر این انجام شود که یکدیگر را تضعیف و تخریب نکنیم و به ندای خیرخواهان جامعه بیشتر توجه شود.

هاشمی در خصوص عدم اراده سیاسی برای گفت‌وگو ملی تأکید کرد: شواهد نشان می‌دهد که این اراده سیاسی وجود ندارد و کمتر دیده می‌شود زیرا در صورت وجود اراده سیاسی همان‌طور که توضیح داده شد راهکارها، امکانات و شخصیت‌ها می‌توانند این کار را به مرحله اجرا گذارند. درصورتی‌که به جنبش‌ها و انقلاب‌هایی مانند مشروطه یا صنعت نفت که در طول تاریخ روی‌داده، توجه شود، نقش علما و روشنفکران در کنار هم قرار مثبت بوده است، اما زمانی که جدا از هم وارد عرصه شدند دشمن به‌سادگی قدرت را کسب می‌کند.

وی دراین‌باره توضیح داد: وقتی اقشار مختلف جامعه باهم متحد شدند پیروزی به دست آوردند و تکرار این تجربه در تاریخ کشور ما بسیار زیاد هستند، الآن هم شرایط مشابهی داریم و می‌توانیم از آن به‌خوبی بهره ببریم، اما برای به‌کارگیری تمام امکانات نیاز به یک رهبری در این زمینه احساس می‌شود.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در خاتمه گفت: به‌سختی می‌توان دلیل محکمی برای آن بیان کرد، اما روشن است که جمع هستیم، اما به‌صورت انفرادی عمل می‌کنیم و هرکسی بر اساس سلیقه و نظرات خود وارد میدان می‌شود. البته در ساختار حکومتی انسجام بیشتر است، اما در مجموعه شرایط برخی جدایی‌ها و مسائل سبب می‌شود تا وحدت لازمی که باید باشد، دیده نشود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج