۶۴۶۵۴۴
۳ نظر
۵۰۱۱
۳ نظر
۵۰۱۱
پ

مقایسه هزینه عوارض خروج از کشور در ایران و بقیه کشورها

اگر لایحه عوارض خروج از کشور تصویب شود رسما تبدیل به کشوری می شویم که بیشترین میزان عوارض مسافرتی به نسبت میانگین حقوق را دریافت می کند.

روزنامه هفت صبح - علی هادی زاده: اگر لایحه عوارض خروج از کشور تصویب شود رسما تبدیل به کشوری می شویم که بیشترین میزان عوارض مسافرتی به نسبت میانگین حقوق را دریافت می کند. طبق بررسی های ما در بیشتر کشورهای دنیا نه تنها مالیات ها بسیار کم وضع شده اند و با توجه به حقوق های چندهزار دلاری در حدود ۱۰ تا ۵۰ دلار قرار دارند، بلکه معافیت های زیادی نیز برای آنها در نظر گرفته شده است. به علاوه تقریبا در ۸۰ درصد کشورها این عوارض فقط در مسافرت های هوایی اخذ می شوند.
با همه این داستان ها اگر نگاهی به فرآیند اخذ مالیات در کشورهای مطرح دنیا بیندازیم، متوجه می شویم اولا هدف آنها با هدف دولتمردان ما بسیار متفاوت بوده و جدا از این حتی با هدف های خاص شان در بسیاری از کشورهای اروپایی که فرهنگ پرداخت مالیات جا افتاده است، مردم واکنش منفی به آن نشان داده اند.
برای این که بدانید میزان عوارض در کشورها چقدر بوده و این کشورها با چه مشکلاتی برای اجرای آن رو به رو شده اند، فهرستی را از مطرح ترین کشورهایی که مالیات مسافرتی می گیرند، تهیه کرده ایم و داستان هر کدام را برای شما تعریف کرده ایم.
مقایسه هزینه عوارض خروج از کشور در ایران و بقیه کشورها

انگلیس

به جرات می توان گفت، انگلیس بیشترین میزان مالیات سفر را دریافت می کند و البته از اولین کشورهایی است که این قانون را تصویب کرد. این قانون که اولین بار در سال ۱۹۹۴ برای برطرف کردن عوارض زیست محیطی هواپیماها تصویب شد، اکنون حدود ۸۲۴ درصد رشد داشته است. این مالیات ابتدا تنها شش دلار برای سفرهای کوتاه و ۱۳ دلار برای سفرهای بلند بود. بعد از آن مالیات به ۱۷ دلار برای سفر با پرواز اکونومی و ۳۳ دلار برای پروازهای کلاس بیزینسی و فرست کلاس رسید.
همچنین کسانی که بیشتر از دو هزار مایل سفر می کردند، باید ۹۵ دلار برای پروازهای اکونومی و ۱۹۰ دلار برای دیگر انواع پرواز پرداخت می کردند. البته در آوریل امسال قانونی در انگلیس تصویب شد که میزان عوارض را برای پروازهای بلند و بیش از دو هزار مایل به ۲۴۰ دلار می رساند. طبق پیش بینی ها تا سال ۲۰۲۰ حدود دو درصد اقتصاد انگلیس از طریق این مالیات ها تامین خواهدشد.

استرالیا

استرالیا به این مالیات «هزینه جا به جایی مسافران» می گوید. میزان این هزینه جا به جایی برای تمام کسانی که استرالیا را با پروازهای بین المللی ترک می کنند، به 42 دلار می رسد. این هزینه در سال 1995 تصویب شده است و به عنوان راهی برای تامین مخارج گمرک و هزینه های غربالگری مهاجرت برای دولت معرفی شده است. این میزان مالیات باعث شده تا استرالیا در رتبه 127 از 140 کشور در زمینه دریافت مالیات براساس بلیت شناخته شود و از گران ترین ها به حساب آید. طبق پیش بینی انجمن مسافرت های هوایی بین المللی، استرالیا از این راه در سال حدود 1.2 میلیارد دلار درآمد کسب خواهدکرد.

روسیه

روسیه هم در زمینه مالیات یکی از رکورددارهاست. روسیه گران ترین میزان مالیات را برای سفرهای بلند دریافت می کند. طبق اعلام رسمی، در این کشور مسافران برای پروازهای بلند ۲۷۲ دلار پرداخت کرده و برای پروازهای کوتاه تنها ۵۲ دلار پرداخت می کنند. البته طبق آخرین خبرها روسیه قصد دارد میزان مالیات برای مسافرت های داخل کشورش را به خاطر اوضاع بد اقتصادی کمتر کند.

آلمان

مالیات هواپیمایی آلمان در سال 2011 به حالت اجرایی درآمده است و براساس نوع مقصد و میزان فاصله برآورد می شود. برای فاصله های متوسط 26 دلار و برای پروازهای بلند این عدد به 47 دلار می رسد. نکته جالب اینجاست که از وقتی این قانون اجرا شده است، میزان مسافران پروازی آلمان کمتر شده و آلمانی ها ترجیح می دهند از فرودگاه های کشورهای همسایه خود برای پرواز استفاده کنند.

نروژ

نروژ از کشورهایی است که به تازگی و از سال ۲۰۱۶ اقدام به دریافت مالیات سفر کرده است. در این کشور برای پروازهای داخلی و خارجی باید حدود ۱۰ دلار عوارض بپردازید. طبق پیش بینی های انجمن مسافرت های هوایی بین المللی، این کار باعث می شود نروژ پنج درصد از مسافران خود را از دست بدهد. یعنی حدود ۱.۲ میلیون مسافر و ضرر ۱۶۷ میلیون دلاری برای دولت این کشور. در ضمن یکی از برترین خط های هوایی اروپا یعنی Ryanair اعلام کرده است که میزان ترافیک هوایی خود به این کشور را تا ۵۰ درصد کاهش خواهدداد.

قطر

قطر نیز از کشورهایی است که تازه به فکر مالیات گرفتن از مسافران افتاده است. دلیل این کشور برای این کار هم جبران هزینه های کاهش قیمت نفت و بعضی مشکلات اقتصادی است. طبق این قانون تمام مسافران، حتی آنهایی که در حال عبور از قطر هستند، باید 9 دلار به خاطر استفاده از امکانات فرودگاهی پرداخت کنند.

یونان

یونان هم از سال ۲۰۱۷ مالیات خود را بیشتر کرده است. البته از فرودگاه هایی که تحت مدیریت کشور آلمان هستند و زیرساخت شان به وسیله آلمانی ها ساخته شده است. مالیات این فرودگاه ها از حدود ۱۴ دلار به ۱۵ دلار رسیده است. دولت یونان گفته است این مالیات برای نوسازی ناوگان هوایی با مبلغ ۳۶۸ میلیون دلار استفاده شده و تا اتمام این پروژه تا سال ۲۰۲۰، میزان مالیات ممکن است به ۲۰ دلار هم برسد.
مقایسه هزینه عوارض خروج از کشور در ایران و بقیه کشورها

ایتالیا

ایتالیا در سال ۲۰۱۶ میزان مالیات دریافتی خودش را ناگهان و بدون هیچ خبری، حدود سه دلار افزایش داد. نکته جالب اینجاست، کسانی که از فرودگاه های نزدیک رم استفاده می کنند باید ۱۱ دلار مالیات داده و در دیگر فرودگاه های ایتالیا تنها ۱۰ دلار دریافت می شود. دولت این کشور برخلاف دیگر کشورهای اروپایی، به صراحت گفته است که این مالیات اصلا روی صنعت هوایی این کشور سرمایه گذاری نمی شود.

اسپانیا

در سال 2012 اسپانیا در اقدامی متفاوت با بقیه کشورها مالیات خود را وضع کرد. مالیات پرواز در این کشور که حدود هشت دلار است و طبق گفته دولت اسپانیا می تواند توسط شرکت های هواپیمایی و یا مسافران پرداخت شود. در این میان بعضی شرکت این بار را به دوش مسافران انداخته و بعضی خود قبول زحمت کرده اند. در ضمن مالیات به نسبت فرودگاه نیز متفاوت بوده و در بعضی فرودگاه های بزرگ تا میزان دو برابر فرودگاه های کوچک است.

هلند

هلند یکی از کشورهایی است که به خاطر وضع مالیات سفر ضرر بسیاری کرد. این کشور در سال ۲۰۰۹ مالیاتی حدود ۱۲ تا ۵۰ دلار با توجه به نوع پرواز و فاصله تنظیم کرد. نتیجه این مالیات ها سود ۳۸۰ میلیون یورویی این کشور بود. ولی از طرفی میزان مسافران این کشور حدود هشت درصد افت کرد که در نتیجه آن، هلند ضرری ۱.۳ میلیارد دلاری را متحمل شد.

بلژیک

کشور بلژیک در سال 2008 تصمیم به اخذ مالیات گرفت و با مخالفت شدید شرکت های هواپیمایی رو به رو شد. نتیجه این مخالفت ها رد شدن این طرح، 24 روز بعد از مطرح شدن آن بود. میزانی هم که قرار بود از مسافران گرفته شود از حدود 11 دلار تا 55 دلار متفاوت بود.

ایرلند

داستان مالیات های کشور ایرلند نیز در نوع خود جالب است. در سال ۲۰۰۸ این کشور قانون اخذ مالیات از مسافران را تصویب کرده و میزان آن را تنها دو دلار تعیین می کند! از سال ۲۰۰۸ تا سال ۲۰۱۲ میزان مسافران ثابت یکی از شرکت های هواپیمایی این کشور از ۳۰ میلیون نفر در سال به ۲۳ میلیون نفر کاهش پیدا می کند. این رقم با توجه به میزان کم مالیات، برای دولت این کشور بسیار گران تمام شده و تصمیم می گیرد آن را قطع کند. نتیجه آن که در سال ۲۰۱۴ شمار توریسم های این کشور هشت درصد رشد کرده و در بعضی فرودگاه های بزرگ این کشور، مسافرت ها تا ۵۲ درصد افزایش پیدا می کند.

اسکاتلند

کشور اسکاتلند شاید مالیاتی دریافت نکند ولی در سال گذشته تصمیم گرفت بار سنگینی روی دوش مسافران بگذارد؛ دولت این کشور تصمیم گرفت 50 درصد سهم خود از بلیت مسافران را بی خیال شده و همه هزینه ها بلیت را به عهده مسافر بگذارد. دولت اعلام کرد با این کار می تواند چهار هزار شغل ایجاد کند و درآمد خود را 1.4 میلیارد دلار افزایش دهد.

ترکیه

کشور ترکیه هوای صنعت توریسم خود را داشته و فقط از ترکیه ای ها مالیات دریافت می کند. میزان این مالیات به حدود هفت دلار رسیده و از بچه های کمتر از هفت سال دریافت نمی شود. البته شهروندانی که اقامت کشورهای دیگر را دارند و یا کسانی که قصد سفرهای تجاری دارند، شامل مالیات نمی شوند.
برای بزرگنمایی تصویر روی آن کلیک کنید.
مقایسه هزینه عوارض خروج از کشور در ایران و بقیه کشورها
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      با فرض دلار 4000تومنی که گرونتر هست برا ایرانی ها میشه حدود 55 دلار!!! اونم برا بار اول! 4 یا 5 برابر کشور های دیگه تقریبا! این دیگه چه مدلشه؟

    • بدون نام

      ماشالا حسن.....

    • بدون نام

      نویسنده محترم باسواد، مقایسه هزینه در هر کشوری متناسب با درآمد افراد بر مبنای پول ملی ارزیابی میشودددددددددد.....

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج