۶۴۷۰۴۲
۲۰ نظر
۵۰۱۷
۲۰ نظر
۵۰۱۷
پ

پرداخت یارانه نقدی به شرط‌ اثبات فقر

محمد مساعد در روزنامه شرق نوشت: پنج ميليون، ١٠ ميليون، ١٥ ميليون، ٣٠ ميليون، اين اعداد يکي پس از ديگري در رسانه‌هاي مختلف به‌عنوان تعداد افرادي که از يارانه‌بگيران حذف خواهند شد اعلام مي‌شوند.

محمد مساعد در روزنامه شرق نوشت: پنج ميليون، ١٠ ميليون، ١٥ ميليون، ٣٠ ميليون، اين اعداد يکي پس از ديگري در رسانه‌هاي مختلف به‌عنوان تعداد افرادي که از يارانه‌بگيران حذف خواهند شد اعلام مي‌شوند؛ اعدادي که با روش‌هاي مختلف آماري و چاشني گمانه‌زني محاسبه مي‌شوند و قرار است به ما اطلاعاتي درباره تصميماتي بدهند که هنوز گرفته نشده است! در آخرين اخبار رسيده از شيوه حذف تعدادي از يارانه‌بگيران، معاون رفاه اجتماعي وزير کار از برتري‌هاي استفاده از کد ملي به‌جاي کدپستي براي تشخيص درآمد افراد خبر داده است؛ مسئله‌اي که شايد در صدمين‌مرتبه اهميت مسائل کتاب قطور «يارانه‌ها» نباشد!
‌کد ملي بهتر از کدپستي
روز گذشته بود که احمد ميدري، معاون رفاه اجتماعي وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعي، از آمادگي اين وزارتخانه براي شناسايي درآمد خانوارها خبر داد. به گفته ميدري، «کد ملي» ظرفيت‌هاي خوبي براي شناسايي درآمدهاي خانوار و تعريف نظام مالياتي دارد و خوشبختانه ايران کشوري است که کد ملي را در تمام سازمان‌ها به رسميت مي‌شناسد. اين مقام بلندپايه وزارت کار همچنين تأکيد کرد: امروز اطلاعات دقيقي از وضعيت خانوارها وجود دارد و کد ملي در بانک‌ها، فرودگاه‌ها و ساير سازمان‌ها از افراد گرفته مي‌شود و در نتيجه مي‌توانيم از اين ظرفيت در نظام مالياتي استفاده کنيم. ميدري همچنين کد ملي را بسيار کارآمدتر از کد پستي دانست و گفت: «تغييرات کد پستي از سوی مردم به سازمان‌ها و دستگاه‌هاي دولتي اطلاع داده نمي‌شود و به همين دليل در اين زمينه با نقصان اساسي روبه‌رو هستيم». با همه توضيحات وزارت کار اما سؤال اصلي اينجاست که آيا ملاک قراردادن کد ملي به‌جاي کدپستي حلال مشکلات خواهد بود؟
‌اعانه يا حق
نگاهي به کش‌وقوس‌هاي فراوان پرداخت يارانه نقدي در سال‌هاي گذشته نشان مي‌دهد تعلل در تعريف مبناي پرداخت يارانه نقدي و منابع آن از همان ابتداي پرداخت يارانه‌هاي نقدي باعث شد اين مبلغ به‌عنوان يک کمک مالي براي حمايت از اقشار ضعيف در سطح اجتماع شناخته نشود. روشن‌ترين تفسير و توضيح دولت وقت درباره يارانه نقدي آنجا بود که احمدي‌نژاد يارانه‌هاي نقدي را پول امام زمان(عج) خواند که بين مردم تقسيم مي‌شود و از آنها خواست اين پول حلال را با بقيه پول‌هايشان قاطي نکنند. اين تعلل همان نکته‌اي است که محمدحسين شريف‌زادگان، وزير سابق رفاه و تأمين اجتماعي، از آن به‌عنوان بي‌توجهي به يکي از اصول اوليه سياست‌هاي رفاهي و «تغيير مفهومي» پرداخت يارانه اشاره مي‌کند و مي‌افزايد: هرگز نبايد اجازه داده مي‌شد که يک اعانه اجتماعي براي گروه‌هاي ضعيف به حقي براي همه تبديل شود، چراکه در اين صورت قطع آن بسيار سخت و پرهزينه مي‌شود. شريف‌زادگان در جاي ديگري نيز گرفتارشدن دولت در چنين وضعيتي را خودکشي تدريجي خوانده بود و به نظر مي‌رسد در شرايط فعلي، دولت بين پذيرش هزينه‌هاي اجتماعي حذف يارانه نقدي قسمتي از يارانه‌بگيران يا پذيرش آن خودکشي تدريجي مجبور به انتخاب است.
‌چه کساني از قطار يارانه پياده مي‌شوند؟
در لايحه بودجه سال آينده خالص وجوه ناشي از هدفمندکردن يارانه‌ها ٣٧هزار ميليارد تومان برآورد شده است که ١١هزار ميليارد تومان کمتر از سال جاري است. اين حقيقت نشان مي‌دهد يقينا دولت در سال آينده اقدام به حذف يارانه نقدي تعدادي از دهک‌هاي پردرآمدتر خواهد کرد، اما اينکه اين حذف چگونه و به چه تعدادي باشد سؤالي است که حتي محمدباقر نوبخت، رئيس سازمان برنامه‌وبودجه و سخنگوي دولت، نيز جواب آن را به‌درستي نمي‌داند، زيرا تعيين سازوکار چنين اقدامي نيازمند تبادل‌نظر با نمايندگان مجلس شوراي اسلامي و تأييد آنهاست. تا اينجاي کار رئيس سازمان برنامه‌وبودجه اطمينان داده است که هيچ نيازمندي از پرداخت يارانه‌ها حذف نخواهد شد و همه نيازمندان؛ چه افرادي که شناسايي شده‌‌اند و چه کساني که خود اعلام مي‌کنند، مشمول پرداخت يارانه‌ها خواهند شد.
بااين‌حال اما تعريف «نيازمندي» نيز بين آنچه نوبخت از آن برداشت مي‌کند با آنچه بخشي از مردم به آن اعتقاد دارند متفاوت است. همين تفاوت در تعريف نيازمندي است که تمام تلاش‌ها براي انصراف داوطلبانه از دريافت يارانه را به شکست کشانده و آن‌طور که نوبخت مي‌گويد، حذف سه، چهار ميليون نفر از بي‌نيازها نيز در گذشته «باعث دعوا شده است». در اين شرايط به نظر مي‌رسد دولت تصميم دارد به‌جاي پياده‌کردن تعدادي از مسافران قطار يارانه نقدي، ابتدا همه مردم را از اين قطار پياده کند و سپس ابتدا نيازمندان شناسايي شده و سپس آنها که نيازمندي خود را ثابت کنند دوباره سوار کند. به گفته نوبخت، بخشي از افرادي که مستحق دريافت يارانه هستند شناسايي شده‌‌اند که عمده اين افراد تحت پوشش نهادهاي حمايتي هستند. بخش ديگر افراد شناسايي‌ نشده، اما با اطلاعات مشخص نزد بيمه‌هاي تأمين اجتماعي هستند که اين افراد نيز در جمع يارانه‌بگيران حفظ خواهند شد.
دسته سوم نيز افرادي هستند که خودشان را نيازمند مي‌دانند و در صورت تمايل به دريافت يارانه، نيازمندي‌شان بايد از سوی وزارت کار بررسي و صحت‌سنجي شود. نکته اينجاست که همين گام سوم که در چند کلمه ساده بيان مي‌شود احتمالا سال آينده حواشي بسياري را به وجود خواهد آورد. تجربه‌هاي پيشين براي کاهش تعداد يارانه‌بگيران نشان داده است که اغلب مردم خود را مستحق دريافت يارانه مي‌دانند و احتمالا تعداد بسيار زيادي از آنها با هر روشي که دولت درخواست کند نيازمندي خود را به وزارت کار يا هر مرجع ديگري اعلام کرده و بر آن پافشاري خواهند کرد.
اين همان نکته‌اي است که ابراهيم اصغرزاده، نماينده سابق مجلس شوراي اسلامي، در يکي از گفت‌وگوهاي خود و در حاشيه نقد به قضيه املاک و حقوق‌هاي نجومي به آن اشاره مي‌کند و مي‌گويد: مردمي كه محتاج ۴۵ [هزار] تومان هستند و مي‌روند پاي آن سند [اعلام نياز به يارانه در فروردين و ارديبهشت سال٩٣] را امضا مي‌كنند، يا دارند به دولت دروغ مي‌گويند كه اين بسيار خطرناك است يا واقعا فقير هستند كه اين فاجعه است!
يا حالا يا هرگز

با توجه به همه اين قضايا بايد گفت امسال سالي طلايي براي تصميم‌گيري درباره حذف يارانه نقدي قسمتي از يارانه‌بگيران است، چون در صورت موکول‌شدن اين بحث به سال‌هاي آتي، با توجه به نزديکي انتخابات مجلس، يقينا نمايندگان حاضر به پذيرش تبعات اجتماعي اين حذف نخواهند بود و پس از آن نيز بعيد به نظر مي‌رسد در آستانه انتخابات رياست‌جمهوري بعدي تواني براي انجام آن وجود داشته باشد. بنابراين مي‌توان گفت تصميم به حذف يارانه نقدي تعدادي از دهک‌هاي درآمدي، تصميمي مهم است که يا حالا و در ابتداي سال آينده بايد به اجرا برسد يا براي مدت‌زمان مديدي به فراموشي سپرده شود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      کاش میشد بریم افغانستان دیگه خسته شدیم از این همه تحقیر شدن

    • بدون نام

      چه حقه جدیدی!!!فقط میخوان باهرتوجیهی وروش جدیدیارانه روندن!!!بابا70میلیون نفرجزءاقشارمتوسط وضعیفن توجیه نکنیو

    • بدون نام

      خارانه

    • بدون نام

      ذلت و منت با ماهی چهل تومن بنزین صد تومن بود 15 برابر بشه و یارانه رو قطع کنن . چیزی نیست شیبش کمه

    • بدون نام

      مگردریافت یارانه قانونی نیست که مجلس مصوب کرده؟وچندبرابرش رو ازمردم بابت افزایش قیمت ها دریافت میکنن؟

    • برای وطنم

      باسمه تعالی
      اگر دولت می خواهد یارانه را حذف کند بهتر است گران کردن سوخت را در سالهای بعد انجام دهد. اجرای همزمان حذف یارانه و گرانی سوخت باعث ایجاد نا امیدی در بین مردم و ایجاد تورم مضاعف در جامعه خواهد شد.

    • گل علی

      فقر را تعریف کنید نه تحریف
      ترحم به فقیر با حق خودش بی انصافیه

    • عنقا

      اقای روزنامه نگارشماخودتان حقوق بگیری میکشی بیشتر از50 هزار تومان شارژبدهی خب این حقوق صرفه چیزهای دیگر میشود حالااینا میگن فقر امیدوارم یاهرگزنشوداینا کدملی میخوان ولی حاضر نیستن دل مردم بدست بیاورن وپایین بیاورن

    • بدون نام

      فقر که شاخ و نداره وقتی مواد خوراکی کرایه خونه گاز آب برق خدمات هرسال گران گرانتر شود با این هوای تهران حال منه بازنشسته با دو جوان بیکار دختر دم بخت شما دعا کنید زودتر بمیریم تا سربار کشورم نباشم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        کم بااعصاب مردم بازی بکنید به اندازه کافی ظلم میکنید لااقل بااحساسات مردم بازی نکنید بجای اینکه دولت حق مردمو ازهرنهادی ارگانی بگیره ازمردم میگیره تاخودشان زحمت نکشن بای خجالت بکشید دولتمردان که چشماتون کورشده فقط طایفه خودتون سیرکردید ماهفتاد میلیون ایرانی هستیم نه فقط مسعولین اینو توگوشتون فروکنید مازجر میکشیم ازیارانه وسهام عدالتمان نمیگذریم

    • بینام

      اقای مدیری به فزض اینکه مثلا یک کارمند دومیلیون حقوق میگیرد. باز نیازمبرم به یارانه دارد. میخواهید سرانگشتی برایتان بگویبم. اقساط. قبوض. گاز برق اب. شهربه دانشگاه. اینا همش باحقوق دومیلیونی. بذطرف میشه. تازه یارانه. یه زخم گوچک رو مرهم میکنه. نکنه مردم رو با خودتون واقازادهتون مقایسه کردین هان. حقوقهای نجومی. ماشینهای پورش ومازراتی. وهیوندا. وغیره. خجالت بکشید. مثل خوره افتادین. به جون مردم. یا رسانه یارانه بخوره توسرتون. دولت بی تدبیر وناامید. بزار اب پاکی رو رودستتون بریزیم. اگه یارانه. هارو قطع کنبد ازاین به بعد دیگه رومردم خبچ حسابی باز نکنیو حالیتونه. توهیچ انتخاباتی شرکت نخواهیم کرد. وبه هیچ رییس جمهور ونمابنده. دیگه اعتماددد نمی‌کنیم. دیگه بسه. پدر ملت ذودراوردیید ازاونور ور اختلاس. وحقوقهای نجومی وهزارتا کوفت وزهرمار. ازاونور میخواهید ازحلقوم مرحوم بکشدبیرون. خداازتون نگزره اه ا ین مردم یه روز ادمونتون رومیگیره. بدا به حالتون

      پاسخ ها

      • بدون نام

        چرا نمیفهمند که پول نفتی که باید به همه ایرانیان بدهند ۲۰۰ هزار تومان میشه .....

    • بدون نام

      مردم عادی مستمری بگیر های تامین اجتماعی باز نشسته فقیر هستند عین شما حقوقه نجومی نمی گیرند

    • بدون نام

      همه مردم عادی فقر هستن عین شما پولدار نستن مردم پول نان به زور در میاورند.
      امیدارم به مردم کمک کنید نه اینکه یارانه را قعطع کنید مردم حقوق نجومی نمی گیرند .خدا از شان نگذره مردم را گدا کردن این حقو ق بگیرانه نجومی

    • بدون نام

      دیگه چطوری میخایید فقر اثبات بشه،وقتی مردم چندماه یبارم نمیتونن گوشت بخرن ،وقتی پیرمرد و پیرزنی نه حقوق بازنشستگی دارن نه بیمه و چشمشون به همین یارانه س تا دستشون پیش کسی دراز نشه،وقتی پدری کم میاره برای خرجی خورد و خوراک خانودش،فقر چیه؟؟؟!!!
      چرا درد مردمو نمیبینید چرا فقط اطراف خودتونو میبینید مرفهین بی درد.
      خدا ازتون نگذره ک مردمو به فلاکت انداختین و تازه میخایید فقر اثبات بشه براتون تا این یارانه ک با هزار منت میدید بهشون قطع بشه.
      لطفا بدون کم‌ و کاستی منتشر کنید.

    • بدون نام

      یارانه حق مردم ایران است و باید پرداخت شود
      یارانه باید 200 هزار تومان باشد برای هر نفر
      فقط همین!!!!!!!!!!!!

    • بدون نام

      یعنی ازاینم باید فقیرتر باشیم دولت مردا یه دفه بگن باید همه ملت بمیرن تا جیب هاشون پر بشه را.حترن تاروزی یه فیلم بازی گنن

    • بدون نام

      اهای ملت چرا شما نمیمیرن اخه

    • بدون نام

      خوب یارانه ندین چون اختلاس کمه دیگه میخواین بیشتر ازین سر ملت بلابیارین دیگه بسه مادر من مادر شهیده با دوتا دانشجو دانشگاه ازاد ماهی یکو پونصد حقوق میگیره این انصافه مادرا بادست خودشون بچهاشون فرستادن جنگ اونوقت شماها حقوقهای نجومی بگیرین ماها تو فلاک زندگی کنیم بیچاره مادر من چشمش بخاطر فشار خون پرده چشمش اسیب دیده پولشو نداره که هر امپور پنصد هزینش هست داره بینایشو از دست میده بیمه تکمیلی دی هست اونام میگن این قراردادو ندایم اونوقت اقایون باید اقازادهاشون خارج از کشور زندگی کنن ما تو بدبختی شوهر خودم باداشتن کارشناسی ارشد بایک بچه کار ندار مسافرکشی میکنه دیگه از مردم چی میخواین الان دارم این مینویسم دارم باگریه مینویسم خدایا فقط پناهمون توهستی

    • بدون نام

      هفتاد در صد حقوق مجلس ها رفته بالا امروز شده ده میلیون سوار میشن

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج