۶۴۷۰۵۲
۵۰۰۰
۵۰۰۰
پ

استقبال گرم زنان ايراني از مسابقات کشتي کلاسيک

کشتي کلاسيک نیز رسما به جمع رشته‌هاي مسابقات ورزشي زنان ايران اضافه شد.

روزنامه شرق: کشتي کلاسيک نیز رسما به جمع رشته‌هاي مسابقات ورزشي زنان ايران اضافه شد. فدراسيون کشتي که در دو سال گذشته حرکت‌هاي مثبتي را در راستای راه‌اندازي اين رشته براي بانوان انجام داده، در تازه‌ترين اقدام سازنده خود، رقابت‌هاي کشتي کلاسيک را نیز براي خانم‌ها برگزار کرد.رسول خادم، رئيس اين فدراسيون، با اين هدف که بانوان کشتي‌گير ايراني و البته زنان کشتي‌گير محجبه و مسلمان ساير کشورهاي دنيا، بتوانند حضور پررنگ‌تري در ميدان‌های بين‌المللي داشته باشند، شيوه جديدي از کشتي را با پوشش متفاوت تحت عنوان کشتي کلاسيک که شباهت زيادي به کشتي آزاد دارد، به اتحاديه جهاني ارائه کرد.ارائه اين طرح به اتحاديه جهاني کشتي، در حالي به‌سرعت با موافقت سران جهاني اين رشته همراه شد که به ايران اجازه داده شد به‌عنوان مبدع کشتي کلاسيک بانوان، اولين دوره مسابقات آن را حتي با دعوت از تيم‌هاي خارجي برگزار کند.خانه کشتي استاديوم آزادي تهران روز جمعه ميزبان زنان علاقه‌مندي بود که آمده بودند بعد از خودنمايي در کشتي‌هاي آليش و گراپلينگ، بخشي ديگر از استعدادهاي خود را روي تشک به نمايش بگذارند. زناني که با حضور گسترده خود از نخستين دوره مسابقه‌های کشتي کلاسيک کشوري به‌گرمي استقبال کردند.

موضوعي که مريم منظمي، نايب‌رئيس فدراسيون کشتي در امور بانوان، آن را مهم‌ترين اتفاق اولين دوره اين پيکارها عنوان مي‌کند. او به «شرق» مي‌گويد: «خوشبختانه مسابقه‌ها با کيفيت بسيار خوبي برگزار شد. با توجه به اينکه فقط چهار ماه از راه‌اندازي رسمي کشتي کلاسيک در کشور مي‌گذرد، انتظار اين را نداشتيم مسابقات با استقبال زيادي روبه‌رو شود؛ اما حضور ١٣٠ ورزشکار از ٢٥ استان، واقعا همه ما را غافلگير کرد. اين موضوع حتي داوران خارجي حاضر در رقابت‌ها را نیز متعجب کرده بود. آنها مي‌گفتند خيلي جالب است در اين مدت زمان کوتاه، رشته‌اي که هيچ عقبه‌اي ندارد، بتواند اين همه مستعد داشته باشد. اين مسابقات علاوه بر اينکه مستعدان را به ما شناساند، در زمينه داوري نیز خيلي برايمان آورده داشت. هشت داور خارجي مسابقات را قضاوت کردند که از برترين‌ها بودند. بعضي از آنها حتي داور المپيکي بودند. داوران داخلي ما که هيچ تجربه‌اي در قضاوت اين رشته نوپا ندارند، توانستند در کنار خارجي‌ها کسب تجربه کنند. برگزاري پرشور نخستين دوره مسابقات کشتي کلاسيک اين اميدواري را به ما داده که با انگيزه هرچه بيشتر اهدافمان را براي حضور هرچه بيشتر بانوان کشتي‌گير ايراني در ميدان‌های بين‌المللي دنبال کنيم».

او از رايزني‌هاي فدراسيون کشتي برای استخدام يک سرمربي خارجي براي تيم ملي کشتي کلاسيک زنان خبر مي‌دهد: «خانم «آنا وسلينکو» اولين کسي هستند که پايه‌هاي کشتي کلاسيک بانوان را در ايران گذاشتند. ايشان مربي کشتي آزاد زنان هستند که اولين دوره‌هاي مربيگري را براي خانم‌هاي ايراني برگزار کردند. اين مربي اوکرايني به‌عنوان ناظر فني از طرف اتحاديه جهاني کشتي در اين مسابقه‌ها حاضر بود. ما مذاکرات اوليه را با آنا انجام داده‌ايم و از او خواسته‌ايم به‌عنوان سرمربي تيم ملي کشتي کلاسيک زنانمان، به تهران بيايد. ان‌شاءالله بتوانيم با او به جمع‌بندي برسيم».

خادم که با عضويت در هيئت‌رئيسه اتحاديه جهاني کشتي، همواره تلاش‌هاي زيادي براي مستحکم‌کردن جايگاه زنان کشتي‌گير در اين رشته انجام داده است، به‌تازگي ميزباني اولين دوره مسابقات کشتي کلاسيک قهرماني جهان زنان را نیز گرفته است. منظمي دراين‌باره ادامه مي‌دهد: «ما توانستيم مجوز برگزاري مسابقه‌های جهاني را براي تير سال آينده بگيريم. به‌هرحال ايران به‌عنوان مبدع کشتي کلاسيک بايد قدم‌هاي مؤثري در اين زمينه بردارد. درصدديم تا آن زمان چند تورنمنت بين‌المللي هم برگزار کنيم که به تجربه لازم برسيم و به‌خوبي از عهده ميزباني مسابقات جهاني که رويداد بزرگ‌تري است، بربياييم. اميدوار هستيم رقابت‌هاي جهاني را نیز با استقبال خارجي‌ها برگزار کنيم. روز اولي که طرح کشتي کلاسيک را به اتحاديه جهاني داديم، علاوه بر اينکه کشورهاي مسلمان از آن استقبال کردند، کشورهاي غيرمسلماني هم بودند که از راه‌اندازي چنين رشته‌اي ابراز خوشحالي کردند. در‌حال‌حاضر برخي از زنان کشورهاي غيرمسلمان که در کشتي آزاد فعاليت مي‌کنند، دوست ندارند با لباس‌هاي مردان مسابقه بدهند و از طرح لباس کشتي کلاسيک استقبال کرده‌اند.
بنابراين حضور اين زنان در کنار بانوان مسلمان، مي‌تواند به رشد هرچه بيشتر کشتي کلاسيک در دنيا کمک کند». اولين مرحله از مسابقه‌های کشتي کلاسيک زنان، اما با حاشيه‌هايي هم همراه بود. اگرچه اين مسابقه‌ها با پوشش کامل کشتي‌گيران برگزار شد، اما از پوشش تصويري آن از سوی عکاسان خانم رسانه‌ها ممانعت به عمل آمد که اعتراض‌هايي را به همراه داشت. فدراسيون کشتي، اين اطمينان خاطر را داده که در فرصت‌هاي بعدي زمينه حضور عکاسان را در رقابت‌هاي بانوان فراهم کند. نايب‌رئيس فدراسيون کشتي در امور بانوان در واکنش به اين موضوع مي‌گويد: «مهم اين نيست که تمام دوربين‌ها بتوانند از مسابقات عکس بگيرند، مهم اين است که خانم‌ها روي تشک آمدند و عکس‌هاي آنها از سايت فدراسيون کشتي منتشر شد. به‌هرحال ما کار را تازه شروع کرده‌ايم و در اين اولين تجربه برگزاري مسابقات، بايد برخي ملاحظات را در نظر بگيريم. به‌هرحال فدراسيون نیز تابع سياست‌هاي وزارت ورزش است. ان‌شاءالله در رويدادهاي بعدي اين مسئله مرتفع خواهد شد».

سياهوشي: کشتي کلاسيک را از آليش بيشتر دوست دارم

ليلا سياهوشي، کشتي‌گير تيم ملي آليش است که اين روزها با راه‌اندازي کشتي کلاسيک تصميم گرفته فعاليت خود را در اين رشته ادامه بدهد. او که دو مدال برنز آسيايي کشتي آليش را در کارنامه دارد، در اولين حضورش در مسابقات کلاسيک نیز موفق ظاهر شد. سياهوشي روز جمعه در وزن ٥٠ کيلوگرم روي تشک رفت که توانست عنوان قهرماني اين وزن را از آنِ خود کند. او درباره اين رقابت‌ها به «شرق» مي‌گويد: «تجربه خاصي از کشتي کلاسيک نداشتم، اما در اين چند ماه به واسطه تمرينات زيادي که با خانم کوليوند داشتم، آماده به مسابقات رفتم. سطح رقابت‌ها با توجه به اولين دوره برگزاري آن، خوب بود. استقبال خانم‌ها زياد بود. در وزن من ١٩ نفر شرکت کرده بودند. حضور داوران خارجي کارآزموده هم باعث شده بود کيفيت فني مسابقه‌ها بالا باشد. در کل از نتيجه کارم در اين رقابت‌ها راضي هستم و دوست دارم فعلا کلاسيک کار کنم.
فکر مي‌کنم خانم‌هاي ايراني در آينده حرف‌هاي زيادي براي گفتن در کشتي کلاسيک داشته باشند». سياهوشي از حمايت‌هاي مسئولان فدراسيون کشتي براي راه‌اندازي کشتي زنان تشکر مي‌کند: «خوشحالم که شخصي مثل آقاي خادم رئيس فدراسيون است و اين‌قدر شجاعانه براي بانوان قدم برمي‌دارد. خانم منظمي هم پابه‌پاي ايشان براي ما فعاليت مي‌کند. اميدوارم شرايطي فراهم شود تا هرچه زودتر پاي مربيان خارجي هم به تيم زنان باز شود تا ما بتوانيم بهتر نتيجه بگيريم. به‌هرحال ما در کشتي کلاسيک فعلا ابتداي راه هستيم و بايد از تجربيات خارجي‌ها که قدمت زيادي در اين رشته دارند، استفاده کنيم». اين کشتي‌گير ١٨ساله نهاوندي از مسئولان ارشد ورزش کشور مي‌خواهد تا بيشتر از اين به ورزش زنان بها بدهند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج