جاباما
۶۴۷۲۱۳
۵۰۰۷
۵۰۰۷
پ

ورزش کردن هنگام سرماخوردگی، آری یا خیر؟

اینکه به ورزش ادامه دهید یا استراحت کنید، بستگی به علائمی دارد که دچارش هستید. اگر تب دارید، آن روز را استراحت کنید. افزایش دمای بدن با انجام تمرین‌های سنگین می‌تواند تب‌تان را بالاتر ببرد.

برترین ها - ترجمه از هدی بانکی: ما می‌دانیم که برای متناسب و سالم ماندن، باید پیوسته و به طور منظم ورزش کنیم. به هر حال ورزش چیزی نیست که بتوانید هر چند وقت یکبار سراغش بروید و انتظار داشته باشید نتیجه هم بگیرید! اما گاهی موانعی بر سر راه ورزش قرار می‌گیرد، مثلا بیماری، و بنا بر اصل تداوم در ورزش ممکن است فکر کنیم علی رغم حال ناخوشی که داریم باید ورزش کنیم. اما آیا کار درستی است؟ چه زمانی و در چه شرایطی از بیماری ورزش کردن کار عاقلانه‌ای نیست؟
ورزش کردن هنگام سرماخوردگی، آری یا خیر؟
ورزش کنیم یا استراحت؟

اینکه به ورزش ادامه دهید یا استراحت کنید، بستگی به علائمی دارد که دچارش هستید. اگر تب دارید، آن روز را استراحت کنید. افزایش دمای بدن با انجام تمرین‌های سنگین می‌تواند تب‌تان را بالاتر ببرد. ضمنا، تب داشتن معمولا علامتی است که نشان می‌دهد چیزی بیشتر از یک سرماخوردگی معمولی است. مثلا می‌تواند شرع آنفلوآنزا باشد.
سوال دیگری که باید از خود بپرسید این است که آیا علائم شما مربوط به بالاتر از گردن‌تان هستند یا پایین‌تر از آن؟ اگر این علائم بالای گردن باشند، مثلا آبریزش بینی، عطسه و کمی احساس کسالت، پس احتمالا می‌توانید تمرین سبکی انجام دهید، البته اگر احساس کسالت و ضعف‌تان زیاد باشد، باید استراخت کنید. اگر بدن درد داشته باشید نخواهید توانست تمام تلاش‌تان را انجام دهید زیرا عضلات‌تان دردناک هستند و احساس ضعف می‌کنید. ضمنا، دردهای عضلانی معمولا می‌توانند علامت آنفلوآنزا باشند. اگر تهوع یا اسهال دارید نباید ورزش کنید زیرا عرق کردن، احتمال دهیدراته شدن بدن را بالا می‌برد که خطرناک است.

تمرینات را تغییر دهید

حتی اگر علائم‌تان جوری هستند که فکر می‌کنید می‌توانید ورزش کنید، بهتر است تمرینات خود را تغییر دهید چون به هر حال حال‌تان کاملا هم خوش نیست. وقتی احساس ناخوشی می‌کنید، زمان مناسبی برای انجام تمرینات سنگین قدرتی یا تمرینات طولانی مدت استقامتی نیست. اگر باز هم قصد وزنه زدن دارید حتما وزنه‌ها را سبک کنید و از مقاومت کمتری نسبت به همیشه استفاده کنید، تکرارها را کم کرده و کلا روتین‌تان را سبک کنید. تمرین‌های کششی یا یوگا نیز می‌توانند جایگزین‌های خوبی باشند و ضمنا احساس بهتری به شما بدهند.

خوشبختانه سرما خوردگی معمولی، تاثیری بر فیتنس هوازی ندارد. محققان آزمایشی انجام دادند که در ان مردان و زنان سالم را مبتلا به ویروسی کردن که باعث سرما خوردگی معمولی می‌شد. قبل از ابتلا به ویروس، ظرفیت هوازی این افراد و عملکرد ریه‌های‌شان آزمایش و ارزیابی شد. همانطور که انتظار می‌رفت، بعد از قرار گرفتن در معرض ویروس‌ها، تمامی این افراد دچار سرماخوردگی معمولی شدند. وقتی علائم‌شان در شدیدترین حالت خود بود، دانشمندان از آنها خواستند روی تردمیل بدوند.
با وجو اینکه این افراد با سرعت‌های متوسط تا شدید دویده بودند، اما ظرفیت هوازی‌شان و عملکرد ریه‌های‌شان، تاثیر منفی از سرما خوردگی نگرفته بود. اما ممکن است در مورد عفونت‌های دستگاه تنفسی که ریه‌ها را دچار می‌کند، مانند برونشیت، نتیجه متفاوت باشد.

ببینید بعد از شروع ورزش چه احساسی دارید؟

در برخی موارد، ممکن است نتوانید تصمیم بگیرید آن روز را تمرین کنید یا استراحت. یک قانون کلی که می‌توانید از آن استفاده کنید این است که؛ به صدای بدن‌تان گوش دهید. از دست دادن یک یا دو جلسه تمرین به دلیل بیماری و ناخوشی، جلوی پیشرفت‌تان را نمی‌گیرد.
گاهی آنقدر نسبت به رسیدن به هدف دچار وسواس می‌شویم و سخت می‌گیریم که احساس خود را نادیده می‌گیریم و توجهی به صدای بدن‌مان نداریم. برای از دست دادن دست آوردهای هوازی‌تان، چند هفته بی تمرینی لازم است و برای از بین رفتن نتایج قدرتی و عضلانی‌تان هم حتی به زمان بیشتری دوری از تمرین و ورزش نیاز دارید. پس یادتان باشد اگر احساس بیماری می‌کنید بهتر است استراحت کنید تا زوتر بهبودی پیدا کنید. پس وقتی که تردید دارید، استراحت کردن را انتخاب کنید یا حداقل تمرین‌تان را کاملا سبک کنید.
ورزش کردن هنگام سرماخوردگی، آری یا خیر؟

آیا ورزش می‌تواند احتمال عفونت‌های سیستم تنفسی را کاهش بدهد؟

خوشبختانه ورزش منظم می‌تواند به شما کمک کند تا کمتر مریض شوید. مطالعات نشان داده افرادی که مرتبا ورزش می‌کنند و تمرین‌های معتدل انجام می‌دهند، کمتر دچار علائم عفونت سیستم تنفسی می‌شوند. اما انجام تمرین‌های سنگین زمانی که بیمار هستید، کار درستی نیست.

ورزش چگونه می‌تواند در برابر عفونت‌های تنفسی از شما مراقبت کند؟ برخی شواهد نشان می‌دهند ورزش متعادل، واکنش سیستم ایمنی نسبت به پاتوژن‌ها را تعدیل می‌کند و واکنشی کارآمد در مبارزه با ویروس‌ها دارد بدون اینکه التهاب آسیب زننده‌ای ایجاد کند. اما تمرین‌های شدید و سنگین و طولانی مدت بدون استارحت کافی می‌توانند ریسک ابتلا به عفونت‌های تنفسی ناشی از ویروس‌ها را افزایش دهند. مطالعات نشان داده دوندگان ماراتن دو هفته بعد از مسابقات، بیشتر در معرض سرما خوردگی هستند، بنابراین حفظ تعادل نقش مهمی دارد.

راههای دگر کاهش ریسک عفونت‌های ویروسی دستگاه تنفس

روش‌های معمول توصیه شده برای پیشگیری از ابتلا به سرما خوردگی را فراموش نکنید؛ دست‌های‌تان را چند بار در روز و حداقل به مدت 10 ثانیه بشویید. بنا بر یافته‌های علمی، 10 ثانیه، حداقل زمان لازم برای نابود کردن باکتری‌ها و ویروس‌هاست. مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌ها، 20 ثانیه را توصیه می‌کند.

بر خلاف باور عمومی، دمای آب مهم نیست. آب سرد به همان اندازه باکتری‌ها و ویروس‌ها را نابود می‌کند که آب گرم این کار را می‌کند چون در هر دو حالت از صابون استفاده می‌کنید. توصیه‌ی دیگر هم فاصله گرفتن از افرادی است که سرفه و عطسه می‌کنند. تغذیه‌ی سرشار از مواد مغذی و دریافت ویتامین C و ویتامین D از آفتاب را فراموش نکنید. خوب بخوابید و کمبود خواب نداشته باشید، چون کسر خواب، سیستم ایمنی‌تان را مختل می‌کند و مستعد عفونت‌های ویروسی می‌شوید.
منبع: cathe.com
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج