۶۴۷۳۴۰
۶۰ نظر
۵۰۰۸
۶۰ نظر
۵۰۰۸
پ

چه کسانی از رای به روحانی پشیمان هستند؟

از رایی که در صندوق انداختند پشیمان شده‌اند. شاید ته دل‌شان چیز دیگری باشد و اگر جمعه آینده انتخابات ریاست جمهوری برگزار شود، بار دیگر در صف‌های طولانی می‌ایستند و از دیگران هم می‌‌خواهند که به آنها ملحق شوند. اما زبان‌شان چیز دیگری می‌گوید.

فرارو: از رایی که در صندوق انداختند پشیمان شده‌اند. شاید ته دل‌شان چیز دیگری باشد و اگر جمعه آینده انتخابات ریاست جمهوری برگزار شود، بار دیگر در صف‌های طولانی می‌ایستند و از دیگران هم می‌‌خواهند که به آنها ملحق شوند. اما زبان‌شان چیز دیگری می‌گوید.
دلسرد، آرمان‌گرا یا ناآشنا به سیاست عناوینی است که بعضی چهره‌ها برای آنها به کار می‌برند. از یک زاویه اینکه پشیمانی حامیان چند ماه قبل روحانی از کجا آب می‌خورد خیلی مهم نباشد، چون این حسن روحانی است در فاصله کوتاهی بعد از انتخاب دوباره‌اش، حامیان خود را از دست می‌دهد.

چه می‌دانیم، شاید خود رئیس جمهور هم وقتی صفحه‌ توئیترش را باز می‌کند و این ابراز پشیمانی‌ها را می‌بیند، با خود فکر کند اینها همان کسانی هستند که تا دیروز شعار می‌دادند «روحانی دوستت داریم.» شاید او در عمل به رای مردم احتیاجی نداشته باشد، اما این چالش فرا روی اوست که در انتخابات آینده حتی ویدئوی «تَکرار می‌کنم» هم جلوی پیروزی دلواپسان را بگیرد. از زاویه دیگر هم شناخت کسانی که از رای خود به روحانی ابراز پشیمانی می‌کنند، شاید بتواند در معادلات ماه‌های باقی‌مانده اثر بگذارد.

اگر کسانی از سر دلسرد شدن بگویند دیگر رای نمی‌دهند با عملکرد مثبت دولت می‌توان آنها را قانع کرد که دوباره پای صندوق‌‌ها بیاید. کسانی هم که به خاطر آشنا نبودن به عالم سیاست، دیگر به شرکت در انتخابات فکر نمی‌کنند هم چاره خود را دارند؛ باید آنها را با واقعیات آشنا کرد. «عبور از روحانی یا عبور روحانی» آغاز گفت و گوی فرارو با فیاض زاهد، استاد دانشگاه و فعال سیاسی اصلاح‌طلب است. این روزنامه نگار که با نوشته‌های خود در دوران احمدی‌نژاد وضعیت را خطرناک توصیف می‌کرد بار دیگر از وضعیت خطرناک سخن می‌گوید. در ادامه متن این گفت و گو را بخوانید.

ما در طی ماه‌های اخیر با این گزاره رو به رو بوده‌ایم که روحانی از حامیان خود عبور کرده و به سمت مخالفان قسم‌خورده اش چرخیده است. از طرفی هم اینگونه به نظر می‌رسد که اصولگرایان آغوش خود را برای کسی که روزی به آنها وداع گفته بود باز نمی‌کنند. شما این مطلب را قبول دارید؟

من این را قبول دارم که آقای روحانی محبوبیت خود را از دست داده و به چوب دو سر طلا تبدیل شده است. نه پایگاه اجتماعی که به او رای داده رفتارهای روحانی را برمی‌تابد و نه جناح مخالف و دشمنان ذاتی روحانی قدمی به سوی او برمی‌دارند. اما شاید بتوان از زاویه دیگری هم ماجرا را تحلیل کرد. یعنی خودمان را جای حسن روحانی بگذاریم، با آگاهی و شناخت از شرایط کنونی کشور و شرایط بین المللی به تحلیل ماجرا بپردازیم. شرایطی که نشانه‌های آن را در لایحه بودجه ۹۷ دیدیم.

فارغ از لفاظی‌ها درباره بخش‌هایی از بودجه مثل عوارض خروج از کشور یا تخصیص اعتبارات به نهادهای خاصی که بود و نبودشان از نظر مردم تاثیری بر اصلاح روندهای اخلاقی و فرهنگی جامعه نداشته است، ذات بودجه، بخش‌های مرتبط با هزینه‌های عمرانی در آن و این حقیقت که دولت در بخش اجرای پروژه‌های عمرانی یک ریال نتوانسته اختصاص دهد و تمام تمرکز بر استفاده از فروش اوراق و سرمایه گذاری بخش خصوصی بوده است از یک فاجعه بزرگ اقتصادی حکایت دارد.

بالانس صندوق‌های بازنشستگی از نیروهای شاغل بالا می‌زند و این اتفاق خطرناک در شوروی هم افتاد و بسیاری اساسا یکی از دلایل فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی را به هم ریختن نیروهای مازاد و فعال بخش تولید محاسبه کرده‌اند. همه اینها نشان می‌دهد که ما اوضاع اقتصادی نابسامانی داریم. وجود دولت افراطی ترامپ و پیوندهای استراتژیک اسرائیل و عربستان نیز نشان از خوابهای بسیار بدی برای منطقه است. اگر بخواهیم خوشبینانه به ماجرا نگاه کنیم حسن روحانی برای اینکه بتواند به قول‌هایی که داده و مطالباتی که در انتخابات مطرح کرده پایبند باشد به نوعی تعامل، آرامش و همکاری تمام سطوح حاکمیتی نیاز دارد. برای رسیدن به این حقیقت، او خودش اولین قربانی اصلاحاتی است که انجام می‌دهد.

معمولا اینجاست که اصلاح طلبانی که می‌خواهند واسطه شوند خودشان له می‌شوند. چون از طرفی نمی‌توانند خواسته‌های نیروهای آوانگارد و پیش‌برنده را تامین کنند و از طرفی مورد قبول نیروهای conservatist و محافظه کار نیستند. لذا در بین کشش دو نیروی کِشنده و پَسنده خرد خواهند شد.

من حال و روز روحانی را درک می‌کنم که از اینجا مانده و از آنجا رانده شده است. اما یادمان باشد که تحقق فرآیندهای سیاسی در طول تاریخ یک کشور نیازمند به آگاهی و نقد دائمی دارد و این از برکات این دولت است که می‌شود رئیس جمهورش را نقد کرد و مورد پرسش قرار داد و فرآیندهای بودجه را داوری کرد و آن را در اتاق شیشه ای قرار داد. این یک گام به جلوست اما در این میان هم می‌خواهم به آقای رئیس جمهور این نکته را یادآوری کنم که گاهی وقت‌‌ها یک سیاستمدار برای پیشبرد نظرات و دیدگاه‌های خود آنقدر نباید تغییر لباس و تغییر شکل دهد که همراهان و یاوران او هم قادر به تشخیص، شناخت و ارزیابی او نباشند.

فکر می‌کنم در این رابطه بعضی از مشاوران آقای رئیس جمهور استراتژی‌های مناسبی را ارائه و تدوین نکرده اند و این به شدت به او لطمه می‌زند. به‌رغم دغدغه‌هایی که برشمردم آقای روحانی می‌تواند از الگوی مناسب‌تری هم بهره ببرد. چرا که پیشبرد هرگونه مطالبه اصلاحی و اعتدالی و هرگونه اصلاح‌ و جراحی نظام سیاسی و اقتصادی ایران به یک پایگاه اجتماعی قدرتمند و حامیان جدی و در صحنه نیاز دارد. با این مدل متاسفانه آقای روحانی دچار یک ریزش محبوبیت بسیار آشکار شده است. شاید در تاریخ سیاسی جمهوری اسلامی بی‌سابقه باشد که یک رئیس جمهور چهار پنج ماه بعد از رای آوردن تا این سطح مورد نقد و حمله طرفداران خود واقع شود. اگر آقای روحانی با برخی از نهادهای مرجع سیاسی که در موفقیت او کمک موثری داشتند تعامل، مشورت و هماهنگی بیشتری داشته باشد و اگر مانند دوره اول خود با اسحاق جهانگیری بیشتر در تعامل باشد، جهانگیری در این شرایط می‌تواند کمک موثرتری به او بکند.

چه کسانی پیشمان هستند و چرا پشیمانی خطرناک است؟

طی روزهای اخیر در شبکه‌های اجتماعی از سوی خود مردم و یا سلبریتی‌هایی که مردم را به رای دادن به روحانی دعوت کرده بودند، شاهد بودیم به خاطر رای به روحانی ابراز پشیمانی می‌کردند. از مطالبی که شما بیان کردید، اینگونه برداشت می‌شود که به این ابراز پشیمانی باید نسبی نگاه کرد. یعنی هم درست است و هم نادرست. آیا این برداشت را اشتباه می‌دانید؟

نه درست است. اینکه ما مرتبا رئیس جمهور‌مان را نقد کنیم و او را زیر سوال ببریم حق ماست. اساسا تفاوت ما با اصولگرایان هم در همین است. اما صحبت‌‌ها که اگر به انتخابات ۹۶ برگردیم رای نمی‌دهیم و از رایی که به صندوق انداختیم پشیمانیم صحبت‌های احساسی و نادرستی است.

اگر ما ۶۰ سال دیگر هم بین روحانی و رئیسی قرار بگیریم، معلوم است که باید از روحانی حمایت کنیم. ما در زمینی بازی کردیم که جریان رقیب داور، استادیوم، توپ، لباس، کفش و تماشاگران را برای‌ ما طراحی کرده بود. نه تنها از رای دادن به روحانی پشیمان نیستیم، بلکه اتفاقا یکی از عاقلانه‌ترین و سنجیده‌ترین رفتارهای سیاسی‌مان بود.

البته انتقاد از روحانی هم به معنای بازگشت به رئیسی نیست. وقتی نیروهای اجتماعی حامی روحانی از او گله‌مند هستند، تکلیف رئیسی و احمدی نژاد روشن است. متاسفانه آنقدر چوب لای چرخ دولت و سیاست‌های آن گذاشته اند و در جریان برجام آنقدر سنگ اندازی کرده‌اند که متوجه این حقیقت نبودند که «عبور از روحانی» به معنای رای به اصولگرایان نیست، بلکه می‌تواند به یک تهدید امنیتی تبدیل شود چون این موضوع به معنای ناامیدی از این است که هیچ مسیر اصلاحی از طریق فرآیندهای انتخاباتی در جمهوری اسلامی به نتیجه نمی‌رسد.

این نتیجه‌گیری بسیار خطرناک است. اتفاقا یکی از دلواپسان رسانه‌ای که گاهی اظهار نظرهای تندش تهدید امنیت ملی است با این مضمون توئیت کرده بود که ناامیدی مردم از روحانی می‌تواند برای ثبات و امنیت ملی کشور خطرناک باشد. این حرف درستی است. کسانی که از روحانی عبور می‌کنند از فرآیندهای انتخاباتی و صندوق رای عبور می‌کنند. آنها می‌گویند دیگر رای نخواهیم داد. شاید در کوتاه مدت این نتیجه را داشته باشد که اصلاح‌طلبان و اعتدال‌گرایان انتخابات بعدی را از دست بدهند اما در درازمدت این معنا را دارد که سیستم دچار ناکارآمدی مفرط شده است و این می‌تواند پیامدهای بسیار خطرناک سیاسی و امنیتی داشته باشد.

برخی معتقدند کسانی که این روزها از رای به روحانی ابراز پشیمانی می‌کنند نسبت به عالم سیاست آگاهی ندارند. در حالی که اگر سن و سال رای دهندگان را فاکتور بگیریم بسیاری از کسانی که در انتخابات گذشته رای دادند کسانی بودند که مثلا در انتخابات مجلس نهم یا در انتخابات ۸۴ رای ندادند. وقتی این عده تصمیم خواسته تا به اصطلاح خطای گذشته خود را تکرار نکند و به رقبای اصلاحات میدان ندهد چطور می شود که ناگهان غیرواقع‌بین یا ناآگاه نسبت به عالم سیاست قلمداد شود؟

من باز هم تاکید می‌کنم که انتقاد از روحانی هم لازم و هم امر مطلوبی است. اما پشیمانی از رای دادن به روحانی را اصلا درک نمی‌کنم. شما زمانی پشیمان هستید که حق انتخاب‌های متنوع‌تر و بهتری داشته باشید. ما با توصیه کردن به مردم برای رای به روحانی معتقدیم کشور را از جنگ و تحریم‌های خردکننده دیگری نجات دادیم. این یک اقدام تاریخی قابل دفاع است.

نکته مهم این است که آنهایی که از نظر احساسی یا به هردلیلی اظهار پشیمانی می‌کنند باید گزینه‌های جایگزین رای دادن را هم ارائه دهند. یعنی بگویند به جز روحانی چه انتخاب دیگری داشتند؟ جمهوری اسلامی خوشبختانه یا متاسفانه ساختاری دارد که در آن رئیس جمهور قدرت مطلق و کامل را در اختیار ندارد. تداخل نهادهای مختلف و موازی عملا تاثیر رئیس جمهور بر پیشبرد مطالبات متعهد شده را به شدت محدود می‌کند. با همه اینها معتقدم آقای روحانی می‌توانست بهتر عمل کند.

اما من اساسا اعتقاد ندارم با این گستردگی و شدت، انتخاب‌مان را زیر سوال ببریم. این موج ناامیدی سبب می‌شود که در انتخابات بعدی، پای صندوق‌های رای نرویم و همین می‌تواند فرآیند اصلاحات تدریجی و بسیار آرام را متوقف کند و کشور را مجددا به دست تندروهای بدون پایگاه مردمی بدهد که مجددا زمینه پوپولیسم و آنچه با عناوین معجزه‌های آسمانی می شنیدیم را دوباره به ملت قالب کنند. در واقع اتفاقاتی که در هشت سال ۸۴ تا ۹۲ رخ داد و باعث آچمز شدن امروز روحانی شده تکرار خواهد شد.

شاید اگر روحانی و جهانگیری در چهار سال گذشته با شدت و قاطعیت بیشتری و با شفافیت بیشتری می‌گفتند که بر کشور و منابع آن چه گذشته، امروز تا حد زیادی می‌توانستند شرایط را تشریح کنند. با همه اینها فکر می‌کنم مجموعه اینها یک شرایط مثبت تاریخی است. از بالا که به داستان نگاه می‌کنیم وقتی حساسیت مردم به بودجه و رفتارهای رئیس جمهور را می‌بینیم خودش می‌تواند در یک جمع بندی نهایی مبارک باشد و موجب آگاهی اجتماعی و تاریخی شود. اما باز معتقدم که آقای روحانی می‌توانست با مشورت با شخصیت‌های برجسته اصلاح‌طلب، تعامل منطقی تر در انتخاب وزرا، شرایط را برای خود بهتر و آسان‌تر کند.

همانطور که گفتید ممکن است این رفتارها به تحریم انتخابات منجر شود و پوپولیسم را سر کار بیاورد. شما برای کسانی که می گویند از رای دادن پشیمان شده اند از عبارت واکنش احساسی استفاده کردید. این واکنش احساسی از کجا آب می‌خورد؟ از آرمان‌گرایی زیاد یا آشنا نبودن به عالم سیاست؟

این افراد را می‌شود در چند دسته تقسیم بندی کرد. یک عده از آنها آرمان‌خواهانی هستند که متکی بر آرمان‌های ایدئالیستی و فارغ از واقعیات‌های زمینی تحلیل می‌کنند.

گروه دوم هم کسانی هستند که به شدت سرخورده و خسته اند. یکی از خطاهای آقای روحانی این بود که در انتخابات دوم وارد یک بازی شد. اگر او سطح مطالبات و شعارهایی که داده بود را بالا نمی برد، انتخابات را می‌باخت. به همین دلیل وارد زمینی از طرح مسائل شد که بسیاری از گسل‌های سیاسی درون جامعه را فعال کرد. انتخابات را دوقطبی کرد. به این ترتیب می‌بینیم که رئیس جمهور در حال رقابت با رئیس جمهور مستقر تفاوتهای جدی با هم دارند. بعضی از حرفها فقط برای شبهای انتخابات زده می‌شود، نه برای اجرا.

من فکر می‌کنم این سطح از رای دهندگان امیدوار بودند که با چنین رئیس جمهوری رو به رو شوند. اما روحانی عملا وارد زمین سوخته می‌شد چون مخالفینش آنقدر برای او تله و دام می‌گذاشتند که اجازه نمی دادند او حتی در یک سطح معمولی هم کار خود را پیش ببرد. به هرحال می‌دانیم که او برای خود در این دولت امسال روند رشد ۵.۵ تا ۶ درصد اقتصادی را پیش بینی کرده است.

باید امیدوار باشیم این تغییرات به صورت تدریجی و آرام آرام به پیش رود. انجام اصلاحات عمیق اقتصادی به اراده کلیت حاکمیت نیاز دارد. اما متاسفانه در عین می‌بینیم که از یک طرف حاکمیت اجازه مذاکرات برجام را می‌دهد و از طرف دیگر بخش‌هایی از حاکمیت دستاوردهای آن را تضعیف می‌کنند. حاکمیت از یک طرف می‌خواهد مشکلات و ساختاری را اصلاح کند و از طرف دیگر بخش‌هایی از حاکمیت برای ایجاد نارضایتی و دمیدن یاس و ناامیدی استفاده می‌کند.

سلبریتی‌ها، هنرمندان و چهره‌های مشهور هم که می‌خواهند اظهار نظر کنند همیشه باید این دقت را داشته باشند که نتیجه و خروجی پیشنهادات آنها چه خواهد بود. آنها باید به این سوالات پاسخ دهند که آیا خروجی سخن آنها این است که پشیمان شدن از رای به روحانی به این معناست که باید به رئیسی رای می‌دادیم؟ آیا قهر کردن با صندوق‌های رای مثبت یا مطلوبتر بود و اگر آنها در خانه می‌نشستند دستاورد بهتری داشتند؟ آیا نتیجه این قهر و پشیمانی به این معناست که از طرق دیگری می‌خواهند مسیر تغییرات سیاسی ایران را به پیش ببرند و در نهایت این امر سبب وازدگی و واگرایی عمومی و ملی در سطوح مختلف شود؟ آیا این پشیمانی به آن معناست که از یک طرف تهدید خارجی افزایش پیدا کند و از طرف دیگر احمدی‌نژاد دیگری بر ملت تحمیل شود؟ آیا با تحمیل یک احمدی نژاد دیگر، سلبریتی‌‌ها به نتایج لازم خواهند رسید؟

یادتان باشد در چنین شرایطی برنده فضای ناامیدی‌ها، پوپولیسم افسارگسیخته مبتنی بر وندالیسم، آشوب‌های اجتماعی و مطالبات افسارگسیخته است که طبق تاریخ فرجامی جز جنگ و نابودی نداشته است.

من به عنوان یک معلم تاریخ، به عنوان کسی که از ابتدای روی کار آمدن احمدی‌نژاد، نه در این دوران بلکه در سال‌های تیره بعد از ۸۴ با سرمقاله‌هایی که در اعتماد ملی نوشتم به وضوح پیش بینی ‌کردم که دولت احمدی نژاد، فاسد‌ترین دولت تاریخ ایران و یکی از ناکارآمدترین دولت‌‌ها خواهد بود.

گذشت زمان نشان داد که آن تحلیل‌‌ها چون مبتنی بر شناخت علمی و تاریخی از کنش‌های بشر بود چقدر دقیق از آب درآمد. امروز هم می‌گویم وازدگی، ناامیدی، قهر کردن و در وسط راه پشیمان شدن برای تندروهایی فرصت مجدد را ایجاد می‌کند که در همه جای دنیا از حس شکست و ناامیدی استفاده می‌کنند و با دروغ‌های بزرگ و شاخدار برای محرومان، پابرهنه‌ها و کسانی که همیشه انگیزه لازم برای کنشهای غیرقابل پیش‌بینی در سطح خیابان دارند انگیزه ایجاد می‌کنند. معمولا هم با فاجعه جنگ، کشتارهای بسیار گسترده و تخریب عمومی پایان می‌پذیرد. شخصا به هیچ وجه دوست ندارم چنین تصوری برای کشورم داشته باشم.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ناشناس

      همه ناراضی اند بخدا پدر این مردم بدبخت رو درآورده بیچارمون کرده فقط دنبال اینه که یارانه رو قطع کنه واسه همین خوابش نمیبره چندوقته میخواد سود سهام به مردم بدد هی امروز وفردا میکنه. میخوام ازش بپرسم شمایی که به وزرات اجازه میدی تمام اجناس وتمام قبوض را گرون کنند 10درصد یا بیشتر اگه راست میگی همونجورم یارانه افزایش بده تا وفاداریت ثابت بشه وگرنه یه کارگر نباید یک میلیون حقوقش باشه . کارگر روی همین یارانش هم حساب میکنه آقایی که رییس جمهور شدی با حرفای دروغت.

      پاسخ ها

      • mohsen poorsabagh

        هر کی به روحانی رای داده چشمش کور تبعاتش رو هم باید بپذیره .

      • بدون نام

        من به روحانی بخاطر سیاست خارجی و تنش زدایی رای دادم و اصلا پشیمان نیستم .هر چند غیر واقعی و محاله ولی آرزو می کنم روحانی یه جوری بتونه توجه قشر فقیر رو جلب کنه تا در انتخابات بعدی به جایگزینش رای بدهند. چون طبقه متوسط اصلا قابل اطمینان نیستند و مملکت رو با قهر و لجبازیهاشون به پرتگاه جنگ می کشونند

      • بدون نام

        اصلا به این فکر کردین رئیس جمهور تو همه دوره ها هیچ کاره هست واقعا یکم فکر کنین میفهمین

      • بدون نام

        اصلا به این فکر کردین رئیس جمهور تو همه دوره ها هیچ کاره هست واقعا یکم فکر کنین میفهمین

    • .

      همه مردم....

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اگه تمام عقده های مردم با رفتن روحانی مرتفع میشه می تونین یک بار برای همیشه از این انفعال و غرغر کردن دست بکشید و کاری کنید روحانی رو استیضاح کنند .اتفاقا کلی از افراطیها هم باهاتون همدست میشن در این فقره و بعیده در برابر اعتراضاتتون برخوردی بشه .بعد ببینیم به کجا می روید.تازه از اونجاست که ماجرا هیجان انگیز میشه!

    • بدون نام

      من وخانواده 50 نفری از رای دادن به روحانی پشیما نیم
      جز گرونی هیچی نیا ورد ه

    • امیر

      همه پشیمان هستیم

      پاسخ ها

      • mohsen poorsabagh

        میخواستید پشت حامیان احمدی نژاد رو خالی نکنید.

    • فرهاد

      من یه مغازه دار ساده هستم بیست روز پیش برنج می دادم ۵۰ هزار تومن ولی امروز مجبورم کردن بدم ۶۸ هزار تومن دیشب تخم مرغ کیلویی ۷۳۰۰ می دادم ولی الان ۸۸۰۰ باید بدم و خیلی اجناس دیگه چرا مملکت ثبات نداره اگه بلد نیستی مملکتو اداره کنی برو کنار یه اقتصاد دان بیاد جاتو بگیره...

      پاسخ ها

      • بدون نام

        لابد اگه سید محرومین می اومد سر کار همه چیز رو درست میکرد.کاملا سیاستمدار و اقتصاددان بود! .باید ببینی چه انتخابهایی داشتی و بر اون اساس اعلام کنی که پشمونی یا راضی .مردم ایران فکر کنم تا هفتاد سالگی هم بالغ نمیشن!

    • بدون نام

      من خودم هم پشیمان هستم اما من به جرات میتوانم بگویم هر کی توی این کشور بیاد رئیس جمهور بازم وضع همینه فرقی نداره اصلاح طلب یا اصولگرا فرقی نداره در عمل همشون یکی هستن فقط دارن سر مردم بدبخت شیره میمالن....روز به روز وضع از این بدتر خواهد شد.

    • استقلالی ام

      خدا ازش نگذره همه ناراضی هستن ....

    • بدون نام

      کل ایران در رای دادن پشیمان ۱۰۰% هستند

      پاسخ ها

      • آشنا

        ولی هستند که پشیمان نیستند هیچ بلکه به رأی غلطشون افتخار هم می کنند.

    • بدون نام

      من وخانواده ام هم از رای که به روحانی دادیم پشیمانیم لعنت به ما که دوباره فریب خوردیم

      پاسخ ها

      • بهرام

        ولی به هر کس رای می دادیم همین میشد مطمئن باش فرقی نمیکرد

    • بدون نام

      باز هم صد هزار رحمت به احمدی نژاد

      پاسخ ها

      • بدون نام

        هزاران رحمت به مردعمل احمدی نزاد مرگ برشما غرب گراها

    • بدون نام

      همه ملت

    • بدون نام

      اقای روحانی واقعا پشیمون شدیم که بهت رای دادییم البته این هم بگم هر کی دیگه هم اگه به جای شما میومد یا در اینده خواهد امد دلش به حال ما که باید با این حقوق ناچیز زندگی کنیم نمی سوزه خیلیا میگن حقوقمون یک میلیون است شاید کسی باورش نشه یا خود شما جناب روحانی اگه من بگم که حقوق همسر که باز نشسته تامین اجتماعی هستیم ماهانه ۳۴۰۰۰۰ هزار تومان میباشد واقعا ما با این گرانی که شما بوجود اوردید چکار کنیم من قسم خوردم که هیچ وقت پای صندوق رای نروم

    • بدون نام

      من هم پشیمانم که به روحانی رای دادم . هیچ دست آوردی نداشت.

    • بیتا

      یارانه چیه دوست عزیز که افزایش بده ..حقوق هر خانوار ده میلیون هم باشه با این اوضاع اقتصادی وبیکاری بچه ها کمه....یارانه هم نمی‌گیریم چون حقوق سه میلیونی داریم ده روز اول تمومه یک بازنشسته دوفرزند بیکار تحصیلکرده منه خانه دار که اجاره خونه هم نمیدیم ..اینارو گفتم که بدونین ما رو. قشر مرفه. دونستند .وضعمون اینه شرمنده بچه هاییم

    • بدون نام

      من هم پشیمانم تا عمر دارم رای به هیچ کس نمی دم هرکس به ریاست برسد فقط به فکر جیب خودش ودوست آشناهاست ماها کم درآمدها باید بریم بمیریم

    • رضا

      تا زماني كه رئيسي رقيبش باشه بازم فقط به روحاني راي ميديم. مگر اينكه طرف مقابلش يه اصلاحاتي قوي باشه

    • بدون نام

      هیچ کس پشیمان نیست الکی علیه دکتر روحانی تبلیغ می کنند تا در۱۴۰۰ از کسی حمایت نکند.زهی خیال باطل!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        بشین بابا تو هم حال نداری

    • بدون نام

      استادگرامی شماکه وقت عزیزخودت راصرف بحث وتفسیردولت اقای روحانی کرده ای دریک کلام می خواهی بگویی که به قول خودت تمام وعده ها دروغ بوه وفقط منحصربه شب انتخابات ٻوده است حالاتکلیف این مردم که به ایشان اعتماد کرده ورای داده ولی جز خالی ترشدن سفره هاشون وفقرچیزی عایدشون نشده چیست چه کس ومقامی مسوول گرفتن حق مردم وبازگشت حداقل زندگی این مردم واقعا فداکارمی باشد

    • بدون نام

      من یک فرد عادی مملکت,,,,وهیچ منسب ومقامی هم ندارم یک شهروند معمولی ولی پشیمانم از رای دادن به روحانی چون هیچ کاری برای مردم انجام نداد که هیچ اگه بنزین رو هم گران کنه ,,,دیگه رای نمیدم

    • بدون نام

      مطمئن باشید مردم دبگر به‌کسی رأی نمیدهند

    • بدون نام

      همه ناراضی هستند بقول آقای قالیباف روحانی دوردغ گو است

    • بدون نام

      زنده باد روحانی من جونم رو براش میدم

    • بدون نام

      اصول گرایان دلواپس

    • بدون نام

      اینا خودشونم پشیمونن نمیخوان قبول کنن تا صد سال دیگه هم خرابکاریهای خودشونو میخوان بندازن گردن مخالفانشون . میگن ما عقل کلیم اگه هم خرابکاری میکنیم تقصیر مخالفان چون با ما مخالف بودن نمیگن جون ما با دروغ اومدیم و فقط دنبال قدرت بودیم . کاری به مشکلات مردم نداریم

    • بدون نام

      من یک کار گر ساده ام توی یه روستای چهار هزاری زندگی میکنم نميخام طرفداری از کسی بکنم ولی حقیقت رو میگم دوست دارید باور کنید یا نکنید من تو هشت سال احمدی نژاد خیلی جلو افتادم من الان بیست هشت سالمه تو اون دوران بیشتر تو روستای خودمون کار میکردم خیلی کم به شهر دیگه ميرفتم زندگیم خوب بود کار بود خونه درست کردم ماشین خریدم فقط با دست مزد کارگری خیلی آرزو داشتم خوب پیش میرفت تا که این آقا اومد زندگيمون ناد

    • بدون نام

      همه پشیمانند.

    • حسین خانی

      من که خدارا شکر میکنم تاحالا به هیچکدومشون رای ندادم چون واقعا هیچکدومشون بدرد مردم نمخورن

    • چراغی

      خیلی دلم می خواهد آقای روحانی را احمدی نژاد دوم بخوانم ولی می بینم اینجوری در حق آقای احمدی نژاد ظلم می شود.

    • بدون نام

      ایرانستانی که روحانی تحویل گرفت بهتر از این نمیشه بازم دستش درد نکنه ... اونایی هم که به روحانی توهین میکنند بهتره یه فکری به حال خودشون کنند و یه جوابی به خاطر حمایتهای کورکورانه شان از احمدی نژاد ی که هنوزم داره هر روز تیشه به ریشه میزنه،بکنند.خلاصه با تبلیغات مسموم نمیتوانید مردم رو بازی دهید. مردم در انتخابات بعدی هم یا به یک اصلاح طلب رای میدن ویا به هیچ کس رای نخواهند داد. شما خودتونو خسته نکنید مردم به اندازه‌ی کافی گول این شلوغ بازیها رو خوردند و دیگر بازیچه شما انحصار طلبان نخواهند شد. قبول ندارید ؟ انتخابات بعدی خواهید دید.

    • علی از کردکندی

      من در روستا زندگی میکنم به خدا قسم ما در زمان احمدی نژاد خیلی خیلی بهتر از ای زمان زندگی میکردیم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        احمدی نژاد بالاترین درآمد نفتی رو داشت ولی اصلا معلوم نشد با اون همه پول چی کرد چون فرد عوامفریبی بود چند تا جاده و خونه برای روستاییها ساخت تا عوام فکر کنند چقدر زیاد کار کرده!! باقیش هم حرافی و ادعاهای توخالی .نتیجه مدیریت احمدی نژاد وضعیت فعلیه .اینقدر پولهای مملکت رو به باد داد که حالا هیچ پولی برای دولت نمونده .اگه چهار سال دیگه هم می تونست رئیس جمهور بمونه به عمق فاجعه پی می بردید. وای از جهل وای وای

    • بوشهری

      ما اصلا پشیمان نیستیم. تمام بدبختی ماازفساد احمدی نژاد است

    • بدون نام

      خدایا هزار مرتبه شکر که به روحانی رای ندادم هر چه انتخابات ریاست جمهوری در کشورمان باشد تنها رای من فقط وفقط احمدی نژاد وسلام انشاءالله به امید پروردگار متعال همیشه پیروز سربلند باشد دکتر احمدی نژاد مردمی بودنش عشق ماست

    • بدون نام

      هر روز بدتر از دیروز...
      ما باید خودمون و با کشور هایی مثل یمن افغانستان و میانمار مقایسه کنیم بازم خداروشکر
      ما مردم باید بیشتر هوای همدیگرو داشته باشیم
      به این دولت ها امیدی نیست.
      ...
      اللهم عجل لولیک الفرج

    • رضا

      بابا غلط کردیم ،گوه خوردیم این چه دولتی انگار روحانی منتظر بود رای بیاره همه رو به سیخ بکشه ای خدا کمککککککک

    • جان علی

      عزیزان فکر میکردید روحانی چیکار میتونست بکنه مملکت مشکلاتش خیلی بزرگتر از این حرفهاست هر کی هم جای روحانی بود کاری نمی تونست بکنه م

      پاسخ ها

      • بدون نام

        مملکت چی کم داره این دولت فقط هسچ کار نمیکرد فقط به کشاورزی رسیدگی میکرد وبا این صنعت جلو میرفت به برجام هم احتاج نبود بین مردم باشید وببینید برسن از کشاورزا بپرسید که چه بی انظباتی برایخرید وفروش وابیاری است

    • ازدیارآذربایجان

      روحانی ازاحمدی نژادبدتر وبلعکس واونی که میادازاین دو بدتر

    • بدون نام

      اگر یکم از حقوق های میلیونی دولتی ها کم کنن به ملت هم میرسه بله....

    • بدون نام

      فعلا فکر سفرهای خارجی هستن و اصلا به فکر مردم که با وجود درامد و یارانه با شکم گرسنه میخوابن نیستند .و تازه همین یارانه رو هم برای ملت زیاد دیدند

    • بدون نام

      ما کلاً پشیمونیم!! کلاً!!!!

    • محمدرضا

      اقا غلط کردیم بخدا غلط کردیم

    • فرهاد

      اقا من به همراه خانواده پشیمونیم...

    • م_ع

      من برای شما که معلم تاریخ هستید و می خواهید این تفکر خام و ناپخته خودتان را به دبگران القا کنید متاسفم شما فقط نیمه خالی لیوان را می بینید اقای احمدی نژاد اگر ضعف هایی داشتند مسلما یک خوبی هایی هم داشتند که شما را کور کرده و فقط منفی نگر شده اید اگر اقای احمدی نژاد غنی سازی را به 20 درصد نمی رساند مطمئن باسید که برجامی به وقوع نمی پیوست ان هم چه برجامی که بجز ضرر برای ایران منفعتی نداشت البته عزیران اصلاح طلب به خصوص افرادی مثل شما در دوران اقای خاتمی امریکایی که به نطر شما ناجی ملت ها است کاری کرد که اقای خاتمی تمام غنی سازی ها را متوقف کرد دستاورد ان جه بود؟ عقب ماندن ایران از چیزی که حق مسلم ماست (فنآوری هسته ای ) ولی هنوز متاسفانه شما ها عبرت نمی گیرید و آمریکا را قابل اعتماد می دانید االان هم کوجکترین دستاورد برجام شما جه بود؟ در طول دوران برجام باز هم امریکا به هیچ تعهد خود عمل نکرد ولی هنوز شما ها خودتان را به خواب زدبد و قبول نمی کنید و متاسفانه برجام را یک افتخار ملی در مقالات خود قلمداد می کنید من در تاریخ ایران دولتی ندیدم که در طول 5 سال فقط تمام نابسامانی ها را به دولت قبلی نسبت دهد به خود بیایید از دوران خاتمی عبرت بگبرید که امریکا قابل اعتماد نیست و برنامه های ناپخته و شکست خورده ی خود را به دیگران نسبت ندهید
      مسلما آمریکا با روی کار امدن عریزان اصلاح طلب خوسحال است زیرا هر دستوری که می دهد بلافاصله شما ان را عملیاتی می کنبد به خیال این که او نیر به تعهدش عمل می کند تمام رادیو و تلویزیون های بیگانه در دوران انتخابات شما ها را تعریف می کردند و اصولگرایان را دشمن ایران معرفی می کنند امام (ره) فرمود اگر روزی دیدید که بیگانگان از شما تعریف و تمجید می کنند بدانید که شما مشکل دارید
      این تحریم هایی که برای. ایران پی در پی صادر می کنند که مخالف روح برجام است فقط شما می گویید ان را محکوم می کنیم از تاریخ عبرت بگیرید که آمریکا قابل اعتماد نیست. اقایی که خود را معلم تاریخ می دانی و پیشگویی هایت زود جامه عمل می پوشاند!!!!!!!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        موافقم

    • ههه

      خخخخخخخخخخخخخخخخ
      اولش درد داره تا ۱۴۰۰ درد میکشین ههههه

    • سید

      اگه رئیسی میومد الان محتاج نون شبتون نبودین.
      رئیسی رو کسی نمیشناسه. اون از اول انتقلاب داره به مردم مخفیانه کمک های بزرگی میکنه که صداش رو درنیاورده. مشکل از شما مردم بی عقله که اگه هزار بار یه نفر بیاد بگه من ارزانی می آوردم و نمی آورد باز هم بهش رای میدین.

    • ناشناس

      اونهایی که به پریزیدنت روحانی رای دادین در چه حالین؟

    • بدون نام

      با این همه گرونی وبدبختی اگه فردا بیاد بگه من ازادی میارم همه دختر پسرهای جوون فقط به خاطر همین میرن رای میدن به بقیه چیزا هم فکر نمیکنن واولین نفر هم به همه فحش میدن چرا ما بیکاریم☹☹

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج