۶۴۸۰۳۲
۱ نظر
۵۰۰۳
۱ نظر
۵۰۰۳
پ

از دهه ی طلایی تا دهه ی افول موزه ها در ایران

«دهه ۵۰ دوره طلایی موزه سازی در ایران بود، ساخت موزه‌های مختلف نگاه به موزه، عنصر و ساختمان موزه را تغییر داد، در حالی که در طول سال‌های گذشته هیچ کمکی به آن‌ها نشده است، دوران هشت سال گذشته را می‌توان دوره افول توجه به موزه‌ها دانست.»

خبرگزاری ایسنا: «دهه ۵۰ دوره طلایی موزه سازی در ایران بود، ساخت موزه‌های مختلف نگاه به موزه، عنصر و ساختمان موزه را تغییر داد، در حالی که در طول سال‌های گذشته هیچ کمکی به آن‌ها نشده است، دوران هشت سال گذشته را می‌توان دوره افول توجه به موزه‌ها دانست.»

به دنبال انجام فاز نخست پروژه‌های عمرانی موزه فرش ایران، در راستای ارتقای سطح کیفی و استاندارد سازی این موزه، آئینی برای افتتاح فاز یک این پروژه‌ها دوشنبه ۲۷ آذر در موزه فرش ایران برگزار شد.

دهه ۵۰ دوره طلایی موزه‌سازی، دهه۸۰ دوره افول توجه به موزه‌ها

محمدرضا کارگر، مدیر اداره کل موزه‌ها در این آئین اظهارکرد: موزه فرش ایران جایگاه بسیار ویژه‌ای دارد ، مبدع فرش ایرانیان هستند و قدیمی‌ترین فرش نیز متعلق به دوره هخامنشیان و از منطقه پازیریک است، در واقع این هنر مهمترین هنر ایرانی و نمایانگر پیشینه ایرانی‌ها و نگاه‌شان به زندگی است .

او افزود: این هنر عظیم و افتخار ایرانی‌ها توجه بیشتری می‌خواهد چون پس از تاسیس این موزه در دهه ۵۰ که دوره طلایی موزه سازی در ایران بود، موزه‌های متعددی مانند آبگینه و سفالینه‌های ایران، نیاوران و موزه فرش ایران ساخته شدند که نگاه به موزه، عنصر و ساختمان موزه را تغییر داد اما در طول سال‌های گذشته هیچ کمکی به آن نشده است.

وی ادامه داد: در طول هشت ساله دولت نهم و دهم از مجموع ۷۰۰ میلیارد دلار اعتبار کشور هیچ هزینه‌ای صرف موزه‌ها نشد، آن هم در شرایطی که منابع عظیم مالی در کشور وجود داشت.

کارگر با اشاره به حدود ده سال تعطیلی بخش دوران اسلامی موزه ملی ایران و هزینه کرد حدود ۱۲ میلیارد اعتبار برای بازسازی این موزه در دولت گذشته، افزود: اما در دولت جدید برای بازسازی این بخش از موزه، مجبور به هزینه کردن مجدد و آغاز کار از صفر در این فضای موزه‌ای شدیم اما در طول دو سال کار آن به پایان رسید.

او اضافه کرد: اکنون نیز در پروژه‌ی مرمت موزه ایران باستان، این کار بعد از ۸۰ سال از زمان تاسیس آن انجام می‌شود، این نوع اقدامات این‌چنینی ناشی از تعهد و عزمی است تا کم‌کاری‌های گذشته جبران شود.

وی ابراز امیدواری کرد: با ایجاد فضای جدید برای موزه فرش ایران، زمانی‌که گردشگران خارجی‌ها وارد موزه های ایران می‌شوند،امیدواریم قضاوت خوبی درباره این موزه‌ها داشته باشند.

بیش از سی سال به موزه فرش بی‌توجهی شد

رجبعلی خسروآبادی، مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران نیز در سخنانی با اشاره به حضور چندین ساله‌اش در اداره کل میراث فرهنگی استان تهران، این مدت زمان را چهار برابر عمر مدیران میراث فرهنگی استان تهران در این اداره کل دانست و ادامه داد: حُسن این اتفاق به این است که نتیجه برخی از کارها را می‌توان به چشم دید، آن‌چه که پیش از این بوده و آن‌چه که از این به بعد می‌شود.

او با تاکید بر لزوم تمرکز روی اعتبارات میراث‌فرهنگی، اظهار کرد: آن‌ چه که امروز در موزه فرش رخ داده مانند ساماندهی در و دیوار و کف و مخزن موزه، ثمره‌ی این تلاش‌هاست، سی و چند سال این موزه در شرایط گذشته بوده است معتقدم باید بخشی از فضای کنونی را به حالت گذشته به عنوان نشانه‌ها باقی بگذاریم و بقیه بخش‌ها را مرمت و ساماندهی کنیم.

وی با اشاره به بالارفتن درصد بازدیدکنندگان از موزه فرش ایران، ادامه داد: تهران حساسیت بیشتری نیاز دارد، اما نیروی انسانی نسبت به مسئولیت‌ها بسیار ضعیف عمل می‌کند، این وضعیت را باید در تهران برطرف کرد.

خسروآبادی، ادامه داد: طبیعی است همه‌ی کارهایی که درطول ۳۶ سال انجام نشده‌اند را در نتوان در طول یک روز به نتیجه نرساند، اما در طول چهار سال انجام این کار، حرفی منطقی است.

اعتبار دو میلیارد تومانی برای فاز نخست موزه فرش

پریسا بیضائی رئیس موزه فرش ایران نیز درسخنانی با اشاره به اختصاص هزینه‌ای بالغ بر دو میلیارد تومان برای اجرا و بهره‌برداری فاز نخست پروژه عمرانی تجهیز و بهسازی موزه فرش ایران، بیان کرد: فاز نخست پروژه عمرانی بهسازی موزه، همزمان با چهلمین سال تاسیس موزه تخصصی فرش اجرا شد.

به گفته وی، در فاز دوم این پروژه، طراحی پنل‌ها، الحاقات و احداث ساختمان جدید برای نمایش آثار نیز انجام می‌شود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      روحش شاد باشه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج