جاباما
۶۴۸۰۸
۵۰۰۰
۵۰۰۰
پ

یک رکود دست نیافتنی در اختیار ایرانی ها

بالاترین مصرف خودسرانه دارو مربوط به حوزه آنتی‌بیوتیکها و داروهای استروئیدی بوده و ایرانیها ۳.۶ برابر نرم متعارف دنیا از داروهای تلفیقی استفاده می‌کنند، به همین خاطر لازم است شرایط حاکم بر نظام دارویی به شدت کنترل شود.

خبرگزاری مهر: دکتر علیرضا زالی روز سه شنبه در همایش سالیانه انجمن علمی داروسازان ایران در سالن همایشهای رازی، با بیان اینکه سیاق حاکم در حرکات صنفی جامعه داروسازی در سال‌های اخیر می‌تواند الگوی مناسبی برای سایر انجمن‌های علمی و پزشکی باشد، افزود: در سالهای اخیر جامعه داروسازی با بی‌مهری‌های فراوانی روبرو بود و هجمه‌های بی‌امانی به کیان داروسازان وارد آمد، اما همت داروسازان باعث شد آنان در تمام جنبه‌های بهداشتی، آموزشی، علمی، حرفه‌ای و رفاهی در نظام سلامت حضور داشته باشند.

وی با بیان اینکه یک نگاه سنتی و غیرعلمی در صدد کنار گذاشتن جامعه داروسازی از سیاست‌گذاری‌های کلان نظام سلامت بود، اظهار کرد: امروز نه تنها از نگاه موهوم نخ‌ نما عبور کرده‌ایم، بلکه شاهد اعتلای داروسازی و داروسازان در کشور هستیم و بالندگی علمی به همراه استغنای حرفه‌ای داروسازان با شیب بالایی در حال تکامل است و این حرکت، امیدبخش روزهای خوش‌تر برای این گروه فرهیخته خواهد بود.

زالی در ادامه به موضوع برگزاری دوازدهمین همایش انجمن علمی داروسازان مبنی بر "تازه‌های درمانی بیماریهای قلبی، تنفسی، هورمونی و روش‌های نوین درمان این بیماریها" اشاره کرد و گفت: امروز مسئله بیماریهای قلبی مبتلا به افراد زیادی در کشور است و سیمای مرگ به طور حیرت‌انگیزی در کشور ما در حال تغییر است. اگر نظام سلامت متناسب با شتاب تغییرات نتواند برنامه‌های آتی‌اش را در این خصوص ساماندهی کند، مطمئنا با چالش‌های عمیقی روبرو خواهیم شد.

وی گفت: بیماریهای قلبی با الگوی زندگی آحاد جامعه ایرانی تنیده شده است و مداخلات جدی را می‌طلبد که باید برای تحقق آن برنامه‌های راهبردی دراز مدت طراحی کرد تا بار ناشی از بیماری‌های قلبی و عروقی کاهش یابد.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران ضمن تاکید بر اینکه اصلاح الگوی زندگی، استراتژی روشنی برای کاهش بیماریهای قلبی است، عنوان کرد: فشارخون از جمله عوامل اصلی در ابتلا به بیماری‌های قلبی است، اما متاسفانه در جریان تحقیقات مشخص شده است دو سوم از کسانی که دچار عوارض ناشی از فشار خون شده‌اند، از بیماری خود باخبر نبوده‌اند.

وی افزود: در دیابت هم همین‌گونه است و پیش‌بینی می‌شود هشت میلیون ایرانی مبتلا به دیابت آشکار باشند. لازم است برای کاهش بار بیماری‌های غیرواگیر، بیماریابی، اصلاح سبک زندگی و مداخلات دارویی بر اساس گایدلاین‌ها و پروتکل‌های درمانی صحیح تعریف شود.

زالی با اشاره به اینکه متاسفانه با مشکل جدی مصرف دارو در کشور روبرو هستیم، گفت: این در حالی است که مصرف دارو به طور متوسط در هر سال در جهان حدود ۶ درصد اضافه می‌شود.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران ادامه داد: در آسیا بعد از چین، رتبه دوم و در جهان دارای رتبه دوازدهم در زمینه مصرف خودسرانه دارو هستیم و سهم هر نفر به نسبت مصرف دارو بسیار نگران‌کننده است.

به گفته زالی، بالاترین مصرف خودسرانه دارو مربوط به حوزه آنتی‌بیوتیکها و داروهای استروئیدی بوده و ایرانیها ۳.۶ برابر نرم متعارف دنیا از داروهای تلفیقی استفاده می‌کنند، به همین خاطر لازم است شرایط حاکم بر نظام دارویی به شدت کنترل شود.

وی به چالشهای جدی دارویی کشور در ماه‌های اخیر اشاره کرد و گفت: داروسازان با مشکل حجم بالای مطالبه از سازمانهای بیمه‌گر روبرو بوده‌اند و گردش اقتصادی داروخانه‌ها نگران‌کننده بود، به گونه‌ای که داروسازان روزهای سختی را در ماه‌های اخیر تجربه کرده‌اند. اما امید است با گشایش‌های بیمه‌ای در دولت جدید، مشکلات مالی داروخانه‌ها نیز برطرف شود.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی همچنین به مشکلات موجود در صنعت داروسازی اشاره کرد و گفت: تکانه‌های ارزی، برخی مسائل ناشی از تحریم، اختلالات قیمت‌گذاری دارو و کاهش نقدینگی از جمله مشکلات صنایع دارویی بود. به هر صورت نگاه ملی حاکم بر داروسازان به گونه‌ای است که اکنون به کمک خود آنها در حال پشت سر گذاشتن بحران‌ها هستیم. در اردیبهشت ماه با اوج کمبودهای دارویی مواجه بودیم، اما اکنون با تدابیر اندیشیده شده به تدریج به روزهای کم تنش نزدیک می‌شویم.

وی از تلاش دست‌اندرکاران دارویی برای عبور از گردنه‌های پرنشیب بحران‌های دارویی قدردانی کرد و گفت: پیش‌بینی می‌شود با اصلاح و کاهش قیمت دارو، شاهد وضعیت بهتری باشیم.

زالی با بیان اینکه اختلال در مکانیزم قیمت‌گذاری دارو باعث شده بود در این سالها قیمت دارو به صورت غیرعلمی پایین نگه داشته شود، گفت: دارو نیازمند قیمت‌گذاری مطلوب و مبتنی بر واقعیت‌های موجود است.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران افزود: پیش‌بینی کرده‌ایم اگر بنا باشد مکانیزم قیمت‌گذاری دارو اصلاح شود، سهم سازمانهای بزرگ بیمه‌گر حدود ۳۲۰۰ میلیارد تومان باشد که قطعا این مبلغ برای عبور از بحران قیمت‌گذاری‌های دارویی لازم است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج