۶۴۸۱۹۳
۱ نظر
۵۰۰۵
۱ نظر
۵۰۰۵
پ

هیئت دیپلماتیک ایران مسافر کانادا می شود

مدیرکل آمریکای وزارت امور خارجه از سفر هیئت کارشناسی ایران در سطح مدیرکل به کانادا بعد از تعطیلات سال جدید میلادی خبر داد. محمد کشاورززاده به ابراز تمایل طرف کانادایی برای ازسرگیری مناسبات دیپلماتیک با ایران خبر داد.

روزنامه شرق: مدیرکل آمریکای وزارت امور خارجه از سفر هیئت کارشناسی ایران در سطح مدیرکل به کانادا بعد از تعطیلات سال جدید میلادی خبر داد. محمد کشاورززاده به ابراز تمایل طرف کانادایی برای ازسرگیری مناسبات دیپلماتیک با ایران خبر داد و گفت: آنها علاقه‌مند هستند کار انجام شود و ما نیز علاقه‌مندیم. او خاطرنشان کرد: یک‌سری مسائل فنی ازجمله مشخص‌شدن محل سفارت آنها وجود دارد که طرف کانادایی باید حل کند.
۱۷ شهریور ۱۳۹۱ کانادا با ادعای نگرانی از تأمین امنیت دیپلمات‌های کانادایی، سفارت خود را در تهران تعطیل کرد و روابط دیپلماتیک خود را با ایران به حالت تعلیق درآورد. پس از انتخاب جاستین ترودو به نخست‌وزیری کانادا، دو کشور مذاکرات خود را برای ازسرگیری روابط آغاز کرده‌اند. اگرچه مقامات دیپلماتیک ایران تمایل داشتند جمعیت گسترده ایرانیان ساکن در کانادا در انتخابات ریاست‌جمهوری ایران امکان رأی‌دهی داشته باشند، اما دولت کانادا همراهی نکرد.
آن‌زمان، توجیه دولت اوتاوا این بود که برگزاری انتخابات ایران باید در اماکن دیپلماتیک ایران در کانادا انجام شود؛ ولی به دلیل قطع روابط، اماکن دیپلماتیک ایران امکان بهره‌برداری نداشتند. همان زمان وزرای خارجه دو کشور به صورت تلفنی بر حل مشکلات موجود تأکید کردند. مدیرکل وزارت خارجه توضیح داده تاکنون پنج دور مذاکرات کارشناسی بین ایران و کانادا برگزار شده است. آخرین دور مذاکرات ایران و کانادا، به‌تازگی در تهران برگزار و مذاکرات دوره‌های گذشته در خارج از کشور انجام شد و در آخرین دور همتای کانادایی برای ادامه گفت‌وگوها به ایران سفر کرد.
تلاش برای برقراری روابط دیپلماتیک
کشاورززاده با بیان اینکه تعداد زیادی از ایرانیان در کانادا زندگی می‌کنند و ما تلاش داریم بخش کنسولی‌ خود را در این کشور فعال کنیم، خاطرنشان کرد: درحال‌حاضر ایرانی‌هایی که در کانادا هستند، مجبورند برای پیگیری مسائل کنسولی خود به دفتر حافظ منافع ایران در واشنگتن مراجعه کنند. این مقام مسئول در وزارت خارجه با تأکید بر اینکه کشور عمان حافظ منافع ما در کاناداست و ایتالیا نیز حافظ منافع این کشور در تهران است، ادامه داد: تلاش ما این است كه بتوانیم روابط دیپلماتیک را بار دیگر برقرار کنیم، به شکلی که این امکان فراهم شود که مسائل کنسولی خودمان را در این کشور دنبال کنیم.
او همچنین در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت اموال بلوکه‌شده ایران در کانادا و آخرین پیگیری‌های صورت‌گرفته از سوی ایران در این زمینه، گفت: ما به حکم صادره اعتراض کردیم و تیمی از وکلای ایران در حال پیگیری این اعتراض هستند. همان‌طور که می‌دانید، سال ٢٠١٢ دولت کانادا مصونیت ما را لغو کرد. ما نیز عمل متقابل انجام دادیم و این مصونیت را لغو کردیم؛ ولی اموال دیپلماتیک ما دارای مصونیت هستند و اموالی که حکم به مصادره آنها داده شده است، اموال دیپلماتیک نبودند. حکم دادگاه صادر شده؛ ولی اموال مصادره نشده و وکلای ما در حال کارکردن روی این موضوع هستند. برخی اموال ایران در کانادا وابسته به برخی سازمان‌های دولتی بود که جزء اموال دیپلماتیک نبودند و درباره آنها حکم صادر شده است. دراین‌باره اعتراض خود را در دادگاه کانادایی اعلام کرده و دنبال می‌کنیم.
ظریف به آمریکای جنوبی می‌رود
کشاورززاده، سفیر پیشین ایران در کاراکاس، تأکید کرد: محمدجواد ظریف، قرار است در سال جدید میلادی به آمریکای‌جنوبی سفر کند و چند نفر از رؤسای جمهور این منطقه نیز به ایران سفر می‌کنند. او همچنین درباره قتل شهروند ایرانی در آمریکا گفت: ما به راه‌های مختلف اعتراض خود را به قتل شهروند ایرانی در این کشور اعلام کرده‌ایم. دفتر ایران در واشنگتن موضوع را پیگیری کرده و یادداشتی اعتراضی ارائه کرده است. من نیز سفیر کشور سوئیس را (حافظ منافع آمریکا در ایران) احضار و ضمن اعتراض به این موضوع، خواستار پیگیری آن شدم. او ادامه داد: در ملاقاتی که در روزهای آینده با وی دارم، حتما این موضوع را نیز پیگیری می‌کنم. به گزارش ایرنا، بیژن قیصر، جوان ٢٥ساله ایرانی مقیم آمریکا، به‌تازگی در ایالت ویرجینیا از ناحیه سر هدف گلوله پلیس آمریکا قرار گرفت.
او پس از گذشت ١٠ روز از حادثه شلیک گلوله پلیس به خودروی شخصي‌اش که به مجروح‌شدن وی از ناحیه سر منجر شده بود، جان خود را از دست داد. خانواده قیصر با انتشار بیانیه‌ای در روزنامه واشنگتن‌پست اعلام کردند بیژن قیصر هدف سه گلوله پلیس از ناحیه سر قرار گرفته بود و هنگام وقوع این حادثه مسلح نبوده است. مدیرکل آمریکای وزارت امور خارجه همچنین در توضیح حکم دادگاه آمریکایی درباره یک شهروند ایرانی - کانادایی به جرم دورزدن تحریم‌ها، گفت: ما تحریم‌ها را قبول نداشته و آنها را ظالمانه و غیرقانونی می‌دانیم و این را که اتباع ایران در این زمینه محکوم شوند و علیه آنها حکمی صادر شود، مردود می‌دانیم. او افزود: در حال پیگیری وضعیت اتباع ایرانی‌ای هستیم که آمریکایی‌ها علیه آنها در کشورهای مختلف اقامه دعوا کرده‌اند. به گفته کشاورززاده برخی از این اتباع نیز خودشان وکیل گرفته و پیگیر امورشان هستند. این مورد را نیز در نمایندگی در واشنگتن و مرکز بررسی می‌کنیم.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      خدا رو شکر امیدوارم هر چه سریع تر شاهد بازگشایی سفارت در دو کشور باشیم .

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج