۶۴۸۲۰۷
۱۰ نظر
۵۰۱۱
۱۰ نظر
۵۰۱۱
پ

كاش به نمايندگان مجلس خانه سازمانی می دادند

پروانه مافي، نماينده مردم تهران با روزنامه اعتماد گفتگو کرده است.

پروانه مافي، نماينده مردم تهران با روزنامه اعتماد گفتگو کرده است.

حقوق هر يك از نمايندگان مجلس چقدر است؟

نمايندگان مجلس دو حساب دريافت حقوق و مزايا دارند. يكي از آنها حقوق فرد است كه رقم آن ٥ ميليون ٨٠٠ هزار تومان و كمتر از آن چيزي است كه قانون مديريت خدمات كشوري مشخص كرده است.

بر اساس اين قانون حقوق نماينده چقدر بايد باشد؟

بر اين اساس نماينده مجلس شوراي اسلامي هم‌تراز وزير است و حقوق وزرا بالاي ١٠ ميليون تومان است.

حساب دومي كه گفتيد، مربوط به چيست؟

آن بخش مربوط به هزينه‌هاي دفاتر نمايندگان است. يك نماينده ممكن هفت يا هشت دفتر در شهرستان‌هاي مختلف داشته باشد و همه اين دفاتر هزينه‌بر است. به خاطر همين هزينه‌ها بود كه نمايندگان تهران در هر يك از شهرستان‌هاي استان يك دفتر را به صورت مشترك اداره مي‌كنند. در واقع هر كدام از نمايندگان يك روز در آن دفتر حاضر مي‌شود و هزينه ميان نمايندگان تقسيم مي‌شود. كمترين هزينه نمايندگان مربوط به اجاره دفتر، پرداخت حقوق مسوول دفتر، كارشناسان و مشاوران است. دفاتر نمايندگان مراجعه‌كنندگاني نيز دارند كه بعضا نيازمندي‌هايي دارند و نماينده ناگزير است خودش به مساله آنها رسيدگي كند.

مجموع اين هزينه‌ها حدودا چقدر است؟

هزينه نمايندگي قطعا در شهرها و استان‌هاي مختلف متفاوت است. مثلا نمايندگان شهرستان‌هاي با مسافت زياد معمولا از هزينه‌هاي بالا گلايه دارند و مي‌گويند كه از حقوق خود نيز براي دفاتر هزينه مي‌كنند. در تهران اما يك دفتر به طور متوسط ماهيانه بيش از ٥ ميليون تومان هزينه دارد.

مجلس بابت تامين اين هزينه‌هاي به هر يك از نمايندگان چقدر پرداخت مي‌كند؟

٤ ميليون تومان.

همه نمايندگان در هر شهر و استاني كه باشند همين مبلغ را مي‌گيرند. يعني هزينه نمايندگي نماينده تهران با يك شهرستان كوچك تفاوت دارد؟

بله، تفاوتي وجود ندارد.

مجلس بابت رفت و آمد و تردد چقدر به نمايندگان مجلس مي‌پردازد؟

اگر يك نماينده خودش رانندگي كند و از خودروي شخصي خود استفاده كند ماهانه ٤ ميليون تومان دريافت مي‌كند. اگر هم از خودرو و راننده مجلس استفاده كند ديگر اين مبلغ را نمي‌گيرد. براي رفت و آمد به حوزه‌هاي انتخابيه نيز كمك هزينه‌هايي وجود دارد. به هر حال نمايندگان در طي ماه چندين سفر مي‌روند و اين سفرها هزينه بسياري دارد. به عنوان مثال يكي از نمايندگان خانم مي‌گفت كه در هر بار سفر به حوزه انتخابيه يك ميليون تومان پول بليت هواپيما مي‌دهند، چون چهار نفر هستند. خودش، همسر و فرزندانش. يك نماينده معمولا آخر هفته‌ها به حوزه انتخابيه خود مي‌رود و مجلس هزينه اين رفت و آمدها را تامين مي‌كند.

بابت مسكن چه مبلغي به نمايندگان مجلس تعلق مي‌گيرد؟

مجلس بابت مسكن و رفت و آمد نيز كمك هزينه‌هايي دارد. به هر حال وقتي يك نماينده از شهرستان به تهران مي‌آيد بايد خانه داشته باشد. اجاره يك خانه در شأن نماينده نيز حداقل ٥ يا ٦ ميليون است.

مجلس بابت اجازه منزل چه مبلغي به نمايندگان مي‌پردازد؟

٦ ميليون تومان. البته نمايندگان مي‌توانند به صورت رهن مبلغ ٢٠٠ ميليون از مجلس بگيرند و در پايان دوره نمايندگي آن را برگردانند. اگر هم مايل باشند مي‌توانند به صورت ماهانه براي اجاره مبلغ را دريافت كنند.

برنامه‌اي براي اختصاص خانه سازماني يا ساخت مسكن براي نمايندگان وجود ندارد؟

خير، كاش اينطور بود و اين همه جنجال راه نمي‌افتاد. اما اكنون به صورت كم‌هزينه به نمايندگان كمك مي‌شود. به اين نكته هم توجه داشته باشيد كه نمايندگان بعضا ميزبان موكلين خود كه از شهرستان مي‌آيند، هستند. پذيرايي از آنها هزينه دارد. گاهي اوقات مراجع بيماري است كه نياز به حمايت مادي و معنوي دارد. به عبارتي هزينه‌هاي پيش‌بيني نشده نمايندگان زياد است و نمايندگان مجلس اين هزينه‌ها را از همين پول‌هايي كه مجلس مي‌دهد، تامين مي‌كنند اما متاسفانه رسانه‌ها با موضوع حقوق نمايندگان به شكل درستي برخورد نمي‌كنند.

از مساله افزايش حقوق نمايندگان دفاع مي‌كنيد؟

بله، ما نبايد در دام گروه‌هاي معاند نظام كه مي‌خواهند قواي مختلف را تخريب كنند بيفتيم. مي‌بينيد كه عده‌اي قوه مجريه را به بهانه‌هاي سطحي مورد هجمه قرار داده‌اند. با قوه قضاييه نيز چنين برخوردي دارند و حالا سراغ قوه مقننه آمده‌اند. مجلس، آخرين اميد مردم براي دادخواهي است و عده‌اي مي‌خواهند با اين بحث‌هاي حاشيه‌اي آن را بي‌اعتبار كنند. به اعتقاد من بحث حقوق نمايندگان يك بحث كاملا سياسي و حاشيه‌اي است. من نماينده‌اي را مي‌شناسم كه در دفاتر نمايندگي خود به هفده نفر حقوق مي‌دهد. تامين حقوق اين افراد هزينه نمايندگي است اما عده‌اي مجموع هزينه‌هاي نمايندگي و حقوق نمايندگان را جمع زده و مجموع آن را به عنوان حقوق نمايندگان بيان مي‌كنند.

پس معتقد هستيد كه حقوق نمايندگان بايد افزايش يابد.

هنوز كه در مرحله حرف است و چيزي به دست نمايندگان نرسيده است اما كاملا قانوني است. قانون مديريت خدمات كشوري شرايطي براي دستمزد و حقوق تعيين كرده است. اين قانون نمايندگان را هم‌تراز وزير دانسته است و بر اين مبنا چون حقوق وزرا ١٠ ميليون تومان تعيين شده است، حقوق نمايندگان نيز مي‌تواند از اين قانون تبعيت كند.

به هر حال مغايرت با حقوق وزرا كه به آن اشاره مي‌كنيد، موضوع تازه‌اي نيست و در سنوات گذشته نيز روال همين بوده است، چه اتفاقي افتاده كه نمايندگان مجلس اكنون به فكر تطبيق حقوق خود با قانون مديريت خدمات كشوري افتاده اند؟

بعد از طرح بحث حقوق‌هاي نجومي شوراي پول و اعتبار و بخش‌هاي مسوول روي مساله كار كرده و حد و سقف حقوق مسوولان را مشخص كردند. بر آن اساس مشخص شد كه وزرا، معاونان آنان و... چه حقوقي دريافت كنند. متاسفانه رسانه‌ها با اين موضوع درست برخورد نكردند. مردم به اندازه كافي مشكلات دارند و نبايد ذهن آنها را به اين صورت به هم ريخت. رقمي كه اعلام مي‌شود حقوق نمايندگان نيست و بخش عمده آن به مخارج نمايندگي مربوط است.

اما مخارج نمايندگي در استان‌ها و شهرستان‌هاي مختلف يكسان نيست.

بله، حتي ممكن است يك نفر دفتر نداشته باشد و همه پول را خودش صرف كند. اين موارد بايد دنبال و پيگيري شود. چاره كار اين نيست كه اصل بحث حقوق نمايندگان را زير سوال ببريم.

تصميم‌گيري در مورد حقوق نمايندگان به عهده كيست؟

كميته‌اي كه در هيات رييسه مجلس تشكيل شده و موظف است به اين موضوع بپردازد زيرا اين مساله قبلا از سوي برخي از نمايندگان مورد مطرح شده بود. آنها با رجوع به قانون خدمات مديريت كشوري خواستار اصلاح مبلغ حقوق دريافتي خود بودند. دقت داشته باشيد كه يك مدير در يك سازمان دفتر دارد، مسوول دفتر و آبدارچي و... دارد. ماموريت و جلسه مي‌رود. همه اينها هزينه دارد اما چون پول آن در سيستم اداري پرداخت مي‌شود توجه هيچ كس را جلب نمي‌كند اما نمايندگان در مركز توجه قرار مي‌گيرند چون براي اين كارها پول دريافت كرده و خود هزينه‌ها را مديريت مي‌كنند. در واقع باري بر دوش نماينده است و حرف و حديث‌‌هاي بسياري به وجود مي‌آيد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      بابا چه خبره؟؟ اینا نمایندگان مردمن یا نمایندگان پول مردم؟؟؟؟!!!!!!چه بخور بخوریه

    • بدون نام

      بسمالله اگرنمایندگان ملت برای دریافت حقوق ومزایا وحق رانندگی وآبدارچی ودیگر ضروریات به مجلس وارد شدند دریافتی بسیار کمی دارند. نگذارید در فشار باشند مردم کیلو چند موعق باشید.

    • بدون نام

      اره عزیزم شما که راست میگین ما هم باور کردیم جون خودتون نماینده زمان انتخابات هر کدام حداقل یک یا دو ملیارد خرج میکنن بعد میان حقوق شیش میلیونی میگیرن اره ما گو شامون درازه

    • بدون نام

      راست می گویند حقوقشان کم است خانه سازمانی میخواهند

    • نرگس

      چقدرم خوش اشتها.....مزایا که بیشتر از حقوقتون هست دیگه چه مرگتونه.طرف واسه هر کاری از مجلس پول میگیره اونوقت هنوزم شاکیه

    • ای خداااااااااااااا

      ماهی 6 میلیون میگیرن برااجاره منزل .. 4 میلیون دفتر ... رفت و آمد چند میلیون... خوردو خوراک .. عیدی و پاداش چی؟؟؟ کوفتتون بشه ... همینه که اصلن از درد مردم خبر ندارین... اونم برا چندر روز در هفته و فقط چند ساعت... مردم بیچاره از 5و نیم 6 صبح میزنن بیرون تا به محل کارشون برسن بعد 8 9 ساعت کار تازه میرن سمت خونه خیلی خوب برسن 7 8 شبه... هر روز هفته ... برا یک میلیون و 200 هزار تومن ... خالص

    • خدا

      برای راه رفتن نماینده چقدر میدن که در شان اش باشه؟

    • حسین

      ممکن است بفرمایید برای شوخی ومزاح وخوابیدن وبا تلفن همراه صحبت کردن چقدر می گیرید وبرای فروش خودرو داخلی چیزی به نماینده ها نمی دهند بعضی ها می گیرند واگذاری پروژه ها به پیمانکار آن چی پولی برای شما نداره

    • مهدی

      واقعا نماینده مجلس .. که به خاطر حقوق پنج میلیونی که چهار سالش میشه ۲۴۰ میلیون ،برای نماینده شدن هزینه میلیاردی میکنه.مردم رو گیر اوردن.

    • بدون نام

      این نماینده اصلاح طلب چی رو می خواد دقیقا اصلاح کنه؟ تهرانی ها به این جماعت پول پرست رای دادند تو همه این مسائل هم شریک اند

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج