جاباما
۶۴۸۷۲۴
۵ نظر
۵۰۰۹
۵ نظر
۵۰۰۹
پ

اوضاع صادرات کشور اصلا خوب نیست

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با انتقاد از حضور نیافتن وزیر صنعت در جلسات شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی افزود: اوضاع صادرات اکنون اصلا خوب نیست. تا پایان سال ۶ میلیارد دلار تراز تجاری منفی خواهیم داشت.

خبرگزاری تسنیم: رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در هفتاد و دومین نشست شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی خطاب به وزیر اقتصاد به عنوان رئیس شورای گفتگو گفت: رئیس شورای گفتگو باید نامه محکمی را از سوی شورای گفتگو به رئیس جمهور در خصوص حضور نیافتن وزیر صنعت در جلسات شورا ارسال کند.

محمدرضا پورابراهیمی افزود: حضور وزیر صنعت الزامی است و اگر خودش حضور نمی یابد، باید معاونش را به این جلسه اعزام کند.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود: دو پیشنهاد اساسی مورد توافق است که در بودجه بیاید تا مطالبات جوایز صادراتی با بدهی های فعال اقتصادی اعم از بدهی های مالیاتی و غیره تهاتر کنیم تا تحقق آن صد در صد باشد. بر این اساس هر جایی که امکان پرداخت از سوی صادرکننده وجود داشته باشد، با طلب جایزه صادراتی آن از دولت تهاتر شود.

وی با بیان اینکه وزیر صنعت دوشنبه هفته آینده در کمیسیون اقتصادی مجلس راجع به صادرات غیرنفتی توضیح خواهد داد، تصریح کرد: تا پایان سال ۶ میلیارد دلار تراز تجاری منفی خواهیم داشت و اوضاع صادرات اکنون اصلا خوب نیست. بنابراین باید وزیر صنعت توضیحاتی را ارایه کند و از برنامه ها بگوید.

پورابراهیمی با بیان اینکه سازمان توسعه تجارت ایران هیچ راهبردی برای حمایت از صادرات ندارد، گفت: در حوزه رایزنان بازرگانی، اشراف نداشتن به حوزه اقتصادی به چشم می خورد؛ این در حالی است که تسلط بر زبان یک کشور مولفه کافی نیست، بلکه حداقلی که باید یک رایزن بازرگانی داشته باشد، اشراف کامل به اقتصاد کشور مقصد است، این در حالی است که سفرا نیز اوضاع خوبی به لحاظ حمایت از بازرگانان و تجار و صادرکنندگان ندارند.

وی افزود: وزیر امور خارجه باید در جلسه آتی شورای گفتگو حضور یابد تا راهبردهای حضور سفرا برای حمایت از فعالان اقتصادی مشخص شود، این درحالی است که چتر وزارت امور خارجه در هیچ کشوری برای دفاع از صادرکنندگان گسترده نیست.

­انتقاد شافعی از جاماندن تجدید ارزیابی دارایی های بنگاه ها در بودجه

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران نیز از ذکر نشدن تجدید ارزیابی دارایی های بنگاه ها در لایحه بودجه ۹۷ با وجود دارا بودن مصوبه شورای گفتگو انتقاد کرد.

غلامحسین شافعی در هفتاد و دومین نشست شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی به ریاست وزیر اقتصاد افزود: تجدید نظر ارزیابی دارایی های بنگاه ها در جلسات قبلی شورا مصوب شده بود اما در لایحه بودجه تقدیمی دولت به مجلس هیچ اشاره ای به آن نشده است.

وی گفت: در لایحه بودجه ۹۷ در بند " ز" ماده ۱۱ فقط از یک شرکت پشتیبانی و نوسازی هلیکپتری ایران(پنها) نام برده شده در حالیکه از تجدید ارزیابی بنگاه های فعالان اقتصادی در بودجه ۹۷ خبری نیست.

شافعی در عین حال از تغییر رویکرد وزارت اقتصاد در هیئت مقررات زدایی و تسهیل رابطه بانک ها با بنگاه ها تجلیل کرد.

همچنین فولادگر رئیس کمیسیون حمایت از تولید ملی و نظارت بر اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی گفت: با توجه به اینکه مجلس در حال رسیدگی لایحه بودجه ۹۷ در کمیسیون هاست اتاق بازرگانی و بخش خصوصی پیشنهادهای خود را هرچه سریعتر ارائه کند تا در تصویب بودجه این پیشنهادها مدنظر قرار گیرد.

افزایش هزینه صادرات با ادامه مشکلات روابط بانکی

رئیس کنفدراسیون صادرات نیز که در این نشست حضور داشت گفت: ادامه مشکلات روابط بانکی هزینه صادرات را برای فعالان اقتصادی افزایش داده است.

محمد لاهوتی در نشست امروز شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی با برشمردن مشکلات پیش روی صادرات غیرنفتی کشور گفت: مشکلاتی که بر سر راه صادرات کالاهای ایرانی به کشورهای CIS مطرح می‌شود، مشکلاتی است که به کل صادرات قابل تسری است و از جمله آن می‌توان به حمل و نقل، شرکتهای مدیریت صادرات و گران بودن قیمت تمام شده اشاره کرد.

عضو شورای گفتگوی دولت و بخش‌خصوصی افزود: در موضوع کشورهای سی ای اس، مقررات و ارتباطات بانکی و هزینه‌ها، بالاتر است که بر این اساس، ده تا ۱۵ درصد هزینه، به این نقل و انتقالات تخصیص می‌یابد؛ به خصوص اینکه بحث استفاده از سیستم بانکی، جای خود را به صرافی ها می‌دهد و بعضا مشاهده می شود که صرافی ها از هر دلار، ۱۰۰ تومان هزینه کسر می‌کنند که این موضوع، رقابت را برای صادرکنندگان در این بازارها سخت می‌کند.

وی تصریح کرد: این هزینه ها مشکلات را بیشتر می کند و می تواند رقابت را سخت کند، این در حالی است که ماحصل پولی که صادرکنندگان دریافت می کند، کاهش می یابد؛ پس موضوع روابط بانکی مشکل آفرین است؛ البته مبادله از طریق صرافی در کشورهای دیگری که طی سالهای گذشته با آن تجارت نداشتیم؛ امکان پذیر نیست.

* تجار ایرانی را در روسیه تلکه می کنند

رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: رقابت منفی که میان فعالان اقتصادی ایران در روسیه شکل گرفته موجب شده برخی از تجار ایرانی را تلکه کنند

غلامحسین شافعی افزود: میزان تلکه ای که از تجار ایرانی در این بازارها می شود، به نحوی است که جمع جبری را برای فروش کالا در این بازار منفی می کند، پس یکسری اقدامات باید از سوی فعالان اقتصادی صورت گیرد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با بیان اینکه رقابت مخرب در کشورهای سی. آی. اس در کشورهای پیشرفته به چشم نمی خورد، افزود: ما بازار کشورهای آسیای میانه را با برنامه ریزی به دست نیاورده ایم و دری به تخته خورده است و صادرات صورت گرفته است، بنابراین تجار حرفه ای در این بازارها حضور ندارند، این در حالی است که بازار روسیه و آسیای مرکزی، یکی از پرریسک ترین بازارهایی است که پیش روی تجار ایرانی قرار گرفته است.

وی اضافه کرد: موضوع موافقت نامه تجارت ترجیحی نیز باید تقویت شود، چراکه ایران با هیچ یک از همسایگان، موافقت نامه تجارت ترجیحی مثبت نداریم و به تازگی در مورد روسیه اتفاقاتی رخ داده است.

شافعی افزود: مساله تامین مالی برای صادرات به نحوی است که سال ۸۶ سهم صادرات از تسهیلات بانکی ۲.۵ درصد بوده که سال گذشته به ۰.۵ درصد رسیده است و ما به دنبال تشویق صادرات هستیم، اما به تامین مالی آن توجه نمی کنیم و سهم تسهیلات صادراتی از کل منابع بانکی، یک پنجم شده است.

وی گفت: پیشنهادی مطرح شده است که بر اساس آن، الگوی کترا و جترو در ایران پیاده سازی شود که بر این اساس، موافقت شده تا در ۵ نقطه دنیا، اتاق دفتر تجارت ملی ایران را افتتاح کند و اگر کار مثبتی بود، تعداد آنها بیشتر خواهد شد. این در حالی است که این دفاتر می توانند کار رایزنان بازرگانی را انجام دهند.

شافعی با ابراز تاسف و اعلام گلایه مندی از عدم حضور اعضای شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی در این جلسات، گفت: امیدواریم این گلایه به گوش رئیس جمهور برسد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ع

      خیلی برای شما اوضاع صادرات مهم خب چراینقدر صادرات واردات میکنیم چه بشه خدا بخیرکنه

    • i.r

      ایران چی داره که بخاد صادر کنه مردمش گرسنه هستن

    • بهزاد

      آنقدر جهت صادرات موانع قانونی و غیر قانونی موجود هست که هر کس قصد صادرات داشته باشد پشیمان می‌شود. از شاگرد شوفر گرفته تا نگهبان درب گمرک را باید راضی کنی تا یک کانتینر بار صادر کنی. یعنی باید بیشتر از سودی که میکنی رو میزی و زیرمیزی پرداخت کنی

    • بدون نام

      وضع صادرات كشور خوب نيست .... چشمت که کور نیست با این مالیات های سنگين وكمرشكن دولت ناروحاني سالي 190 ملياردولار پول خلاف وغیر قانونی به جیب میزنند وملت را تاداج می کنند نوبت مردم هم میرسه خفتشان کنن.

    • لی لی

      اوضاع وار ات برای اقازادها که خیلی خوب

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج