۶۴۹۰۹۷
۵۰۰۹
۵۰۰۹
پ

مجمع تشخیص به بازگشت سپنتا رای می دهد

پروانه مافی، عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در رابطه با اصرار نمایندگان بر مصوبه اصلاح قانون شوراهای شهر و روستاها گفت: این مصوبه به مجلس بر خواهد گشت و خانه ملت هم بر تصمیم خود اصرار می‌کند و کوتاه نمی‌آید که درنهایت به مجمع تشخیص مصلحت فرستاده خواهد شد.

رویداد ۲۴ نوشت: پروانه مافی، عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در رابطه با اصرار نمایندگان بر مصوبه اصلاح قانون شوراهای شهر و روستاها گفت: این مصوبه به مجلس بر خواهد گشت و خانه ملت هم بر تصمیم خود اصرار می‌کند و کوتاه نمی‌آید که درنهایت به مجمع تشخیص مصلحت فرستاده خواهد شد.

پس از شکایت عضو ناموفق در انتخابات شورای شهر یزد، عضویت «سپنتا نیکنام» به دلیل غیرمسلمان بودن به حالت تعلیق درآمد، این در حالی بود که نیکنام در دوره قبل هم یکی از اعضای شورای شهر به‌حساب می‌آمد و مردم بر اساس عملکردش به‌طور مجدد به او رأی داده بودند.

البته تعلیق عضویت «سپنتا نیکنام» گرچه با حکمی از سوی دیوان عدالت اداری اجرایی شد، اما مبنا آن نظریه فقهی فقهای شورای نگهبان بوده است. آیت‌الله جنتی دبیر شورای نگهبان در نامه‌ای اعلام کرد که «با عنایت به اطلاعات واصله از برخی مناطق کشور که اکثریت مردم آن‌ها مسلمان و پیرو مذهب رسمی کشور هستند و افراد غیرمسلمان در این مناطق خود را داوطلب عضویت در شوراهای اسلامی شهر و روستا کرده‌اند و با توجه به اینکه تصمیمات این شوراها در خصوص مسلمین بدون لزوم رسیدگی به آن در شورای نگهبان لازم‌الاتباع خواهد بود، تبصره یک ماده ۲۶ قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران نسبت به چنین مناطقی با نص فرمایشات بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی (ره) مغایراست و لذا خلاف موازین شرع شناخته شد.»

عباسعلی کدخدایی نیز در این رابطه که «سپنتا نیکنام» در دوره قبل هم عضویت شورای شهر را بر عهده داشته گفته بود: «شورای نگهبان به استناد اصل ۴ قانون اساسی و تبصره ۲ ماده ۲۰۱ قانون آیین‌نامه داخلی مجلس، این اختیار را دارد که هرگاه مصوبه‌ای را خلاف موازین شرع تشخیص داد، بدون محدودیت زمانی درباره آن اعلام نظر کند»

اما در این رابطه مجلس که برگزاری انتخابات شورای شهر و روستا از بررسی صلاحیت کاندیداها تا شمارش آرا را بر عهده داشته است، واکنش نشان داد و شاید جنجالی‌ترین اظهارنظر برای علی لاریجانی رئیس مجلس بود که گفت: «در مورد شوراهای اسلامی نیز قوانینی داریم که مربوط به سال‌های قبل است که در آن تبصره‌ای آمده مبنی بر اینکه اقلیت‌های دینی برای عضویت، باید شرایطی داشته باشند لذا عضویت آن‌ها ازلحاظ قانونی قابل‌قبول است.»

بر همین اساس اعضای خانه ملت طرح اصلاح قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی را با ۱۵۲ رأی موافق، ۴۱ رأی مخالف و ۱۳ رأی ممتنع از مجموع ۲۳۱ نماینده حاضر در صحن علنی به تصویب رساندند. این طرح راه را برای ورود «سپنتا نیکنام» عضو منتخب و زرتشتی شورای شهر یزد بازخواهد کرد، اما شورای نگهبان طی نامه‌ای به رئیس مجلس شورای اسلامی، مصوبه اخیر مجلس درباره عضویت اقلیت‌های دینی در شورای اسلامی شهر و روستا را خلاف شرع، قانون اساسی و دیدگاه‌های امام راحل شناخت و رد کرد.

از سوی دیگر رأی‌دهندگان به این طرح معتقد هستند که از تصمیم خود کوتاه نخواهند آمد و پس از بررسی مجدد در صحن علنی مجلس شورای اسلامی آن را به مجمع تشخیص مصلحت نظام خواهند فرستاد ولی مسئله این است با توجه به ریاست جدید مجمع (آیت‌الله هاشمی شاهرودی) تا چه اندازه می‌توان به تائید آن امیدوار بود؟

پروانه مافی، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در گفت‌وگو با رویداد۲۴در رابطه با اصرار نمایندگان بر این تصمیم خود گفت: این مصوبه به مجلس بر خواهد گشت و خانه ملت هم بر تصمیم خود اصرار می‌کند و کوتاه نمی‌آید که درنهایت به مجمع تشخیص مصلحت فرستاده خواهد شد.

وی دراین‌باره افزود: زمانی که بین مجلس و شورای محترم نگهبان اختلاف‌نظری پیش می‌آید، مجمع تشخیص مصلحت نظام‌ وظیفه بررسی و حل مشکل به وجود آمده را دارد، بنابراین مجلس منتظر اعلام نظر مجمع تشخیص باقی خواهد ماند.

این نماینده مردم تهران دراین‌باره که با توجه به ریاست آیت‌الله هاشمی شاهرودی بر مجمع تشخیص مصلحت نظام اعضای خانه ملت برای تائید مصوبه فوق تا چه اندازه امیدوار هستند، تصریح کرد: نمایندگان مجلس با توجه به اینکه نسبت به این مصوبه بحث‌های فقهی و مرتبط زیادی مطرح‌شده، امید فراوانی برای دریافت نتایج خوب دارند.

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس در این خصوص که مصوبه موردنظر به دوره فعلی شورای شهر و روستاها خواهد رسید، اظهار داشت: به نظر می‌رسد که مجمع تشخیص مصلحت نظام مطالب زیادی در صف انتظار نداشته باشد، بنابراین خیلی زود این مسئله حل‌وفصل خواهد شد و احتمالاً همین امسال مشکل موردبحث (سپنتا نیکنام) برطرف خواهد شد و مجمع تشخیص مصلحت نظام مصوبه مجلس را تایید خواهد کرد.

وی دراین‌باره که مجلس غیرازاین مصوبه مسئله دیگری در مجمع دارد که منتظر نتیجه آن باشد، گفت: اطلاعی از تمامی مصوبات مجلس ندارم ولی فکر می‌کنم در ماه‌های اخیر مصوبه مربوط به بحث شوراهای شهر و روستا تنها موضوعی باشد که مجلس آن را به مجمع تشخیص مصلحت نظام فرستاده است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج