۶۴۹۲۲
۵۰۰۲
۵۰۰۲
پ

قبض‌ های جديد همراه اولی ها چگونه است؟

به دنبال اجراي طرح فلت‌سازي شبکه و با حذف هزينه‌هاي جابجايي در مکالمات اپراتور اول، حدود دو هفته است که تعرفه‌هاي اين اپراتور تغيير کرده و تعرفه مکالمات درون شهري حدود ۱۱ درصد افزايش يافته است. اين در حالي است که به گفته برخي مسئولان ۷۰ درصد مکالمات همراه اول درون شهري به شمار مي‌روند.

خبرگزاری ایسنا: به دنبال اجراي طرح فلت‌سازي شبکه و با حذف هزينه‌هاي جابجايي در مکالمات اپراتور اول، حدود دو هفته است که تعرفه‌هاي اين اپراتور تغيير کرده و تعرفه مکالمات درون شهري حدود ۱۱ درصد افزايش يافته است. اين در حالي است که به گفته برخي مسئولان ۷۰ درصد مکالمات همراه اول درون شهري به شمار مي‌روند.

از تاريخ ۱۵ مرداد ماه مصوبه چند ماهه سازمان تنظيم مقررات ارتباطات درباره حذف هزينه‌هاي جابجايي در اپراتور اول عملياتي شد و به دنبال آن تعرفه‌هاي اين اپراتور دستخوش تغيير شده و قرار بر آن شد که هر دقيقه مکالمه درون شبکه اي کاربران خط‌هاي دائمي همراه اول با قيمت ۵۹۹ ريال محاسبه شود.

تغييري که اگرچه مديران همراه اول و مخابرات تمام تلاششان را مي‌کنند که نام گران شدن برروي آن نگذارند اما درنهايت نتيجه‌اش براي بسياري از کاربران افزايش هزينه‌ها خواهد بود که البته تاکيد مي‌شود اين افزايش احتمالي پس از گذشت ۱۰ سال صورت گرفته است.

پيش از اين اپراتور اول براي تماس‌هاي بين‌شهري خود هزينه‌ي جابه‌جايي داشت که بر اساس مصوبه سازمان تنظيم مقررات ارتباطات لازم بود اين هزينه حذف شود.

در آن زمان تعرفه‌هاي مکالمات تلفن همراه اين اپراتور بر اساس مصوبه سال ۱۳۸۳ شوراي اقتصاد مبتني بر شهري و غير شهري تنظيم شده بود و در آن تعرفه مکالمات صوتي مشترکين بر اساس ۹۲ نقطه بين شهري کشور محاسبه مي‌شد.

به اين ترتيب در صورتي که مشترکي در نقطه PC کرج سيم کارت دريافت کرده بود به عنوان مشترک آن PC ثبت شده و چنانچه با مشترکي که در PC کرج ثبت شده بود، تماس مي‌گرفت تعرفه مکالمه او دقيقه‌اي ۴۴۷ ريال محاسبه مي‌شد اما در صورتي که با مشترکي که در منطقه‌اي ديگر حتي در مجاورت منطقه خود مثلا در PC ورامين ثبت شده بود، تماس مي‌گرفت تعرفه مکالمه او دقيقه‌اي ۷۶۰ ريال محاسبه مي‌شد.

اما جنانچه همين فرد از منطقه خود خارج مي‌شد و به عنوان مثال به تهران سفر مي‌کرد، براي تمامي تماس‌هاي ايجاد شده توسط او و همچنين تماس‌هايي که با او گرفته مي‌شد، براي هر دقيقه مکالمه هزينه جابجايي به مبلغ ۸۹ ريال در نظر گرفته مي‌شد.

در اين ميان مسئولان بر اين اعتقاد بودند که اين نوع محاسبه مبتني بر ساختار قديمي شرکت مخابرات کشور تعريف شده بود و اين ساختار با ماهيت شبکه‌هاي تلفن همراه و همچنين روند تعرفه گذاري در دنيا مغايرت داشته و موجب اتلاف منابع شماره‌گذاري مي‌شده و نياز به تغيير آن است.

اين در حالي است که به گفته رئيس سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي بر اساس آمار ترافيکي اندازه‌گيري شده در شبکه تلفن همراه شرکت مخابرات ايران ۷۰ درصد مکالمات شبکه تلفن همراه، شهري و ۳۰ درصد بين شهري محسوب مي‌شوند.

پيش از اين ميانگين وزني هر دقيقه مکالمه با احتساب جابجايي ۵۳۷ ريال بوده که بر اين اساس و با توجه به تعرفه ساير اپراتورها و همچنين قيمت بازار، الزام کميسيون و رگولاتوري در پروانه‌هاي صادره براي تعيين تعرفه پايه، تعرفه يکنواخت ۵۱۵ تا ۶۱۸ ريال براي يک دقيقه مکالمه صوتي سيم کارت دايمي به کميسيون پيشنهاد شده بود.

حال از ۱۵ مردادماه قرار بر آن شده است که با حذف هزينه‌هاي مربوط به جابجايي هر دقيقه تماس مشترکان سيم‌کارتهاي دائمي همراه اول با قيمت ۵۹۹ ريال محاسبه شود که گفته مي‌شود بر اين اساس براي اکثر مشترکين که در قبض‌هاي خود ترکيبي از مکالمات شهري و بين شهري و جابجايي داشته‌اند، هزينه‌هاي ماهيانه کاهش خواهد يافت.

تا قبل از اجرايي شدن تعرفه‌هاي جديد، هزينه‌هاي اپراتور اول يا همان همراه اول در خطوط دائمي براي هر دقيقه مکالمه در ساعات اوج مصرف قيمت ۴۴۷ ريال و براي هر دقيقه مکالمه شهري در ساعات غير اوج مصرف تعرفه ۳۵۸ ريال در نظر گرفته شده بود.

در اين ميان از ساعت هشت الي ۲۱ ساعات اوج مصرف و ساعات ۲۱ تا هشت، جمعه و روزهاي تعطيل ساعات اوج غيرمصرف تعريف شده‌ بودند. اين اپراتور براي مکالمات بين شهري افراد هم در ساعات اوج قيمت ۷۶۰ ريال و در ساعات اوج غير مصرف تعرفه ۵۳۶ ريال را در نظر گرفته بود.

حال بر اساس تعرفه‌هاي جديد براي تمام مکالمات درون شبکه‌اي اين اپراتور تعرفه ۵۹۹ ريالي تعريف شده که با اين رقم به طور ميانگين تماس‌هاي درون شهري که حجم قابل توجهي از مکالمات را تشکيل مي‌دهند ۱۱ درصد افزايش قيمت داشته و در عين حال گفته مي‌شود تعرفه تماس‌هاي بين شهري با کاهش ۲۷ درصدي تعرفه مواجه خواهند شد.

البته تاکنون تعرفه‌هاي سيم‌کارت‌هاي اعتباري همراه اول اعلام نشده اما براي سيم‌کارت‌هاي اعتباري سقف مجوز رگولاتوري ۹۲۷ ريال تعيين شده که بين ۶۱۸ ريال تا ۹۲۷ ريال قرار بر آن است که رقمي از سوي مسئولان همراه اول نهايي شود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج