جاباما
۶۴۹۴۰۴
۷ نظر
۵۰۰۵
۷ نظر
۵۰۰۵
پ

کاهش قدرت خرید، جشن‌ ایرانیان را کم‌ رونق کرد

بازاریان از کاهش تقاضای اقلام غیرضروری مانند شیرینی، شکلات، آجیل و خشکبار خبر می‌دهند روسیه آجیل ایران را به‌عنوان تنقلات جام‌جهانی سفارش داد.

روزنامه شهروند: بازاریان از کاهش تقاضای اقلام غیرضروری مانند شیرینی، شکلات، آجیل و خشکبار خبر می‌دهند روسیه آجیل ایران را به‌عنوان تنقلات جام‌جهانی سفارش داد.
شهروند| بازار یلدا هر سال در تهران سوت و کورتر می‌شود. بازاری‌ها می‌گویند کاهش قدرت خرید مردم باعث شده است كه مردم از مراسم و مناسبت‌ها صرف نظر کنند. این موضوع در شرایطی رخ می‌دهد که قیمت اقلام عمده جشن‌های ایرانی افزایش چندانی نداشته است. فعالان بازار به نبود کشش برای افزایش قیمت‌ها و افزایش هزینه‌های جاری‌شان اشاره می‌کنند و می‌گویند با کاهش قدرت خرید مردم درآمدشان بشدت کاهش داشته است؛ زیرا مشتریان اقلام غیرضروری را از سبد هزینه‌هایشان حذف کرده‌اند.
مصرف شیرینی بشدت کاهش داشته است
بازار شب یلدا در تهران سوت و کورتر می‌شود. کاهش قدرت خرید مردم در طول سال‌های گذشته باعث شده است بسیاری از خانواده‌ها از این مراسم سنتی چشم‌پوشی کنند.
احمد جمالی که در غرب تهران شیرینی‌فروشی دارد، به «شهروند» می‌گوید: چیزی نزدیک به سه‌ سال است که قیمت شیرینی افزایش نداشته است اما با وجود این میزان مصرف مردم ‌سال‌ به ‌سال کمتر می‌شود.

او میزان کاهش خرید شیرینی را چیزی بین ١٥ تا ٢٠‌درصد برآورد می‌کند و می‌گوید: خرید شیرینی حتی در شب‌های عید نوروز هم کاهش داشته است، یلدا که جای خود دارد.

شفیعی‌پور هم که در منطقه ١١ تهران قنادی دارد، با تأیید گفته همکارش به «شهروند» توضیح می‌دهد: کاهش قدرت خرید مردم در خرید شیرینی و شکلات محسوس است و در شرایطی که سال‌ها قبل مردم برای بسیاری از مناسبات و حتی میهمانی‌ها و ملاقات‌های خود شیرینی خریداری می‌کردند، در سال‌های اخیر مردم از شیرینی مناسبات سنتی مثل جشن نوروز و یلدا هم فاکتور گرفته‌اند.
او با بیان این‌که پیش از این در زنجان مشغول به کار بوده است، ادامه می‌دهد: با وجود این مصرف شیرینی و شکلات در تهران بیشتر از سایر استان‌هاست. در شهرستان‌ها همکاران صنف ما فروش خیلی کمتری دارند و شیرینی‌فروشی توجیه اقتصادی چندانی ندارد؛ مگر برای برندهای بزرگ و شناخته‌شده شهر.
علی بهرمند، رئیس اتحادیه دارندگان قنادی، شیرینی و کافه قنادی هم به فارس گفته است امسال هم همچنان قیمت شیرینی در شب یلدا ثابت مانده است. او با اشاره به این‌که بازار شیرینی و شکلات کشش افزایش قیمت ندارد و هر گونه افزایش قیمت باعث می‌شود شمار مشتریان ریزش بیشتری داشته باشد، گفته است قیمت‌ها همان قیمت مصوب قبلی است و قیمت‌های مصوب شیرینی حتما منوط به اجرای خالص‌‌فروشی است و بابت جعبه شیرینی نباید پولی از مشتری اخذ شود.
بر اساس اعلام اتحادیه قنادان قیمت هر کیلوگرم شیرینی‌ تر ١٥‌هزار تومان، زبان پاپیونی ١٢‌هزار و ٥٠٠ تومان، کیک یزدی ٩‌هزار تومان و شیرینی برنجی ١٢‌هزار و ٥٠٠ تومان است. این موضوع در حالی رخ می‌دهد که کمتر قنادی و شیرینی‌فروشی‌اي در سطح تهران می‌توان پیدا کرد که به قیمت‌های مصوب پایبند باشد. آنها افزایش هزینه‌های جاری و مواد اولیه شیرینی را عامل سرپیچی از نرخ‌های مصوب می‌دانند و تأکید می‌کنند با وجود کاهش مشتریان آنها نمی‌توانند به سودآوری کافی برسند؛ زیرا بازار کشش اعمال قیمت‌های جدید را ندارد و مردم به راحتی شیرینی و شکلات را از سبد هزینه‌های خود حذف می‌کنند.
تقاضای جام‌جهانی روسیه برای آجیل ایران
بازار آجیل و خشکبار هم وضع بهتری ندارد. خشکبارفروشان می‌گویند بیشترین فروش‌شان در شب عید و شب یلدا اتفاق می‌افتد با این حال افزایش نرخ آجیل در سال‌های گذشته آن را از سبد مصرف بسیاری از دهک‌های درآمدی حذف کرده است. در این بازار فندق، بادام هندی، پسته، گردو و میوه خشک جزو گران‌ترین اقلام محسوب می‌شود و نخودچی و ‌کشمش از ارزان‌ترین اقلام هستند.
به گفته برخی از فروشندگان، تقریبا برای همه محصولات تولید و عرضه به قدر کفایت وجود دارد؛ اما به‌ طور معمول با افزایش تقاضا در روزهای منتهی به شب یلدا قیمت‌ها افزایش می‌یابد و پس از شب یلدا مجددا قیمت‌ها به شرایط پیشین برمی‌گردد.
مصطفی احمدی، رئیس اتحادیه خشکبار ایران در خصوص وضع بازار آجیل شب یلدا به «شهروند» می‌گوید: «بازار آجیل به دلیل عدم افزایش قیمت در چند ماه اخیر در شرایط متعادل به سر می‌برد.»
او درخصوص قیمت آجیل شب یلدا می‌گوید: «استقبال مردم در شهر‌های بزرگ از آجیل شب یلدا مناسب و در تهران از همه نقاط کشور بیشتر بوده است. درمجموع شرایط شب یلدا در بازار آجیل مناسب و دلیل اصلی آن عدم افزایش قیمت در چند ماه اخیر بوده است. قیمت کارشناسی آجیل عمده‌فروشی بسته به کیفیت، بین ٣٨ تا ٥٥‌هزار تومان تعیین شده است که معمولا با ١٠‌درصد افزایش در اختیار مصرف‌کننده نهایی قرار می‌گیرد.»
البته احمدی به «شهروند» می‌گوید: «تقاضای روس‌ها برای واردات انواع آجیل و خشکبار از ایران و برای جام‌جهانی بالا گرفته است و با توجه به مشکلات مربوط به دلار در تلاشیم که فروش این محصول از طریق روبل انجام شود. مذاکرات و توافقاتی هم در این خصوص انجام شده است. در کنار روسیه، ترکیه نیز از بازار‌های مقصد آجیل ایران است.» احمدی در ادامه می‌گوید: «با نزدیک‌شدن به جام‌جهانی فوتبال بازار آجیل ایرانی در روسیه شاهد رونق بیشتری خواهد بود و صادرات به این کشور چند برابر خواهد شد.»
به گفته احمدی، در سال‌های گذشته هزینه‌های بالای تولید موجب شده است شرایط متفاوتی را تجربه کنیم و در حالی ‌که تا ۱۵‌ سال گذشته اولین تولیدکننده آجیل و خشکبار در دنیا بودیم، اکنون در برخی موارد رتبه ٥ و ٦ بازار را هم نداریم.
طبق آخرین مشاهدات از بازار آجیل و خشکبار، مغز فندق به‌ عنوان گران‌ترین نوع آجیل که یکی از اقلام ثابت آجیل شب یلدا است، کیلویی ۷۰ تا ۸۰‌هزار تومان قیمت دارد. همچنین انواع پسته کیلویی ۵۰ تا ۷۰‌هزار تومان عرضه می‌شود که به گفته فروشندگان، قیمت آن نسبت به هفته‌های قبل افزایش نسبتا محسوسی پیدا کرده است.

در میان سایر اقلام، بادام هندی کیلویی ۶۵ تا ۸۰‌هزار تومان، بادام خام و شور کیلویی ۵۵ تا ۶۵‌هزار تومان، تخمه ژاپنی کیلویی ۴۰ تا ۵۰‌هزار تومان، تخمه آفتابگردان ۱۸ تا ۲۳‌هزار تومان و تخمه هندوانه کیلویی ۲۰ تا ۲۵‌هزار تومان قیمت دارد. همچنین فندق با پوست کیلویی ۵۰ تا ۶۰‌هزار تومان و گردو درجه یک از دیگر اقلام گران آجیل ۶۰ تا ۷۵‌هزار تومان فروخته می‌شود.

در میان آجیل‌های ارزان‌تر کشمش سبز کیلویی ۱۶ تا ۱۹‌هزار تومان و نخودچی کیلویی ۱۴ تا ۱۶‌هزار تومان قیمت دارد. همچنین میوه خشک و توت خشک که برخی خانواده‌ها در آجیل شب یلدایشان از آن استفاده می‌کنند، کیلویی ۸۰ تا ۹۰‌هزار تومان عرضه می‌شود. همچنین آجیل شب یلدا که قیمت‌های متنوعی دارد و اقلام مختلفی در آن وجود دارد کیلویی ۴۰ تا ۵۵‌هزار تومان عرضه می‌شود.
میوه یلدا فراوان است
در بازار میوه فراوانی عرضه موجب شده است قیمت‌ها مگر در برخی اقلام خاص افزایش چندانی نداشته باشد. علی حاج فتحعلی، دبیر اتحادیه بارفروشان میوه تهران درباره بازار میوه در شب یلدا به «شهروند» می‌گوید: «کاهش قدرت خرید مردم در بازار میوه شب یلدا بی‌تأثیر نبوده است. با این حال شرایط این بازار در این روزها آرام است. دلیل اصلی این آرامش هم فراوانی میوه در بازار است.»
او در ادامه می‌گوید: «در شب یلدا افزایش قیمت را برای سه میوه هندوانه، انار و خرمالو در حد ١٥‌درصد شاهد بودیم. در بقیه میوه‌ها افزایش قیمتی نداشتیم. دلیل افزایش قيمت در این سه قلم میوه هم تقاضای بالا بوده است؛ چرا که بازار تابع عرضه و تقاضا است. به همین دلیل قیمت این سه نوع میوه احتمالا از شنبه با کاهش مواجه خواهد بود.»
قیمت برخی اقلام میوه مانند انار، خرمالو و هندوانه با نزدیک‌شدن به شب یلدا در میوه‌فروشی‌های شهر تهران افزایش چشمگیری داشته، اما قیمت در سازمان میادین و تره‌بار متعادل‌تر است. طی گزارش‌ میدانی از سطح تهران، قیمت انواع میوه نسبت به دو، سه روز گذشته در سطح میوه‌فروشی‌های شهر تهران افزایش چشمگیری داشته است.
هر کیلوگرم انار که در دو روز گذشته نهایت ٨٥٠٠ تومان به فروش می‌رسید، امروز به کیلویی ١٢‌هزار و ٥٠٠ رسیده است، تا حدی که مأموران تعزیرات حکومتی با برخی گرانفروشان برخورد کرده‌اند. همچنین هر کیلوگرم ازگیل به ‌عنوان یکی از نوبرانه‌های سفره شب یلدا بین ١٥‌هزار تا ٢٠‌هزار تومان به فروش می‌رسد و همچنین هر کیلو خرمالوی درجه یک، بین ٧‌هزار تا ٩‌هزار تومان قیمت خورده است. هندوانه نیز از دیگر میوه‌ها عقب نمانده و هندوانه تازه‌رس جنوب در میوه‌فروشی‌ها از کیلویی ١٥٠٠ تا ٢٥٠٠ تومان قیمت‌ خورده است.

جالب‌تر این‌که قیمت‌های میوه‌های دست‌چین سازمان میادین ومیوه‌و‌تره‌بار تفاوت زیادی با وجود کیفیت خوب با قیمت میوه‌فروشی‌های سطح شهر دارند که به هموطنان توصیه می‌شود، برای تأمین نیازهای خود به این نقاط مراجعه کنند، چرا که به گفته رحیمی، مدیرعامل سازمان میادین میوه‌ و تره‌بار برای شب یلدا ساعات کار این مراکز که ٢٤٤ نقطه در پایتخت دایر است، از ٧ شب به ٩ شب افزایش یافته و تعداد ترازوها و کارگران برای جلوگیری از در صف ماندن مردم، افزایش یافته است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      خدا ازشون نگذره

    • م_ع

      هر چه ما می گوییم رکود در بازار کمر مردم را شکسته کسی باور نمی کند و باز عزیران اصلاح طلب می گویند ما نرخ تورم را تک رقنی کردیم وقتی پول نباشد و مردم قدرت خرید نداشته باشند چه فایده ای دارد این چطور تورم تک رقمی شده که در شب یلدا این ایین سنتی تمام بازاریان می نالند عزیزان دولت رکود کمر مردم را شکست یک فکری به حال مردم کنید

    • بدون نام

      مردم جشن میخوان چیکار؟؟؟؟!! مردم فقط باید عزاداری کنن

    • حامد

      خدا لعنت کند باعث و بانی اش را .

    • بدون نام

      کمرنگ تر هم میشود

    • بدون نام

      آن موقع بیایید بنزین گران کنید آقای روحانی مردمی که بیکارن در آمد ندارن پولی ندارن بدن جنابعالی اشتغال ایجاد کنی واقعا نظنز نیست از مردم کم در آمد و بیکاار پول اضافه بگیری تا اشتغال براشون ایجاد کنی. این دیگه کار دشمن نیست

    • متین

      میگم مسولین دلخور نشده باشن ما شب یلدا یخورده میوه و تخمه و آجیل داشتیم و خوردیم؟؟؟

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج