۶۵۰۰۵۵
۱ نظر
۵۰۰۷
۱ نظر
۵۰۰۷
پ

مردم مسئولان را در اتاق‌ شیشه‌ای بنشانند

بهمن کشاورز در روزنامه شرق نوشت: اصل هشتم قانون اساسی دعوت به خیر، امر‌به‌معروف و نهی‌ازمنکر را وظیفه‌ای همگانی و متقابل دانسته است که بر عهده مردم نسبت ‌به یکدیگر، دولت نسبت ‌به مردم و مردم نسبت ‌به دولت است.

بهمن کشاورز در روزنامه شرق نوشت: اصل هشتم قانون اساسی دعوت به خیر، امر‌به‌معروف و نهی‌ازمنکر را وظیفه‌ای همگانی و متقابل دانسته است که بر عهده مردم نسبت ‌به یکدیگر، دولت نسبت ‌به مردم و مردم نسبت ‌به دولت است.
گفته شده است که «اذن در شیء، اذن در لوازم آن است»، یعنی وقتی چیزی برای فرد یا شخصی مجاز بود، وسایل انجام و تحقق آن نیز برای او مجاز است. بنابراین باتوجه به مفاد اصل هشتم قانون اساسی، مردم برای آنکه بتوانند در مورد نظام و دولت مفاد این اصل را اجرا کنند، باید از کم و کیف فعالیت‌ها و اقدامات نظام با جزئیات آگاه باشند.

آقای رئیس‌جمهور در بیانات خود به مناسبت سالگرد رونمایی از منشور حقوق شهروندی گفتند مردم باید بر کار ما نظارت کنند و ما همه باید در اتاق‌های شیشه‌ای و شفاف قرار بگیریم و مردم مسئله بودجه سال ٩٧ را نباید رها کنند و دستگاه‌ها باید به مردم گزارش بدهند که پول‌ها را کجا خرج می‌کنند.
در‌عین‌حال، ایشان به‌حق اظهار داشتند هیچ مسئولی بالاتر از قانون نیست و دسترسی آزاد مردم به اطلاعات، یکی از حقوق شهروندی آنها است. از آنجا که بهترین راهنما و ابزار ما قانون است، باید به متن قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات مراجعه کنیم. ماده یک قانون مذکور، اطلاعات را این‌گونه تعریف کرده است: «هر نوع داده که در اسناد مندرج باشد یا به‌صورت نرم‌افزاری ذخیره گردیده و یا با هر وسیله دیگری ضبط شده باشد».
بند «ج» همین ماده، اطلاعات عمومی را به «اطلاعات غیرشخصی نظیر ضوابط و آیین‌نامه‌ها، آمار و ارقام ملی و رسمی، اسناد و مکاتبات اداری...» تعریف می‌کند و ماده دو قانون اعلام می‌کند که «هر شخص ایرانی حق دسترسی به اطلاعات عمومی را دارد...». بنابراین کل اطلاعات می‌تواند -و باید- در دسترس عموم قرار گیرد و تفصیل این مطلب در قانون مورد اشاره آمده است.
موارد استثنا از این قاعده که در فصل چهارم قانون آمده، اسرار دولتی، اطلاعات مربوط به حریم خصوصی، اطلاعات مربوط به مسائل تجاری انحصاری یا سلامت افراد و موارد مربوط به امنیت و آسایش عمومی، تعقیب و بازداشت مجرمان، ممیزی مالیاتی یا عوارض قانونی یا وصول آنها و بالاخره اعمال نظارت بر مهاجرت به کشور است. ملاحظه می‌شود امور دولتی و مربوط به نظام آنجا که جنبه عادی دارد، داخل در این مستثنیات نیست و مسئولان مکلف‌اند این اطلاعات را در اختیار افراد متقاضی قرار دهند و خودداری مسئولان از این اقدام، جرم تلقی و برای آن مجازات تعیین شده است. بنابراین، هر‌یک از افراد ملت می‌توانند از مراجع مربوطه میزان بودجه تخصیصی به آنها را مطالبه و نحوه هزینه‌‌شدن را نیز از ابتدا تا انتها ممیزی و تعقیب کنند. بدیهی است که این اقدام نباید با دخالت در امور اجرائی سازمان‌ها توأم باشد. در‌عین‌حال، هیچ مقامی هم نمی‌تواند بدون اینکه مورد منطبق بر یکی از مواردِ استثنا باشد، از دادن اطلاعات خودداری کند.
در این میان، نکته مهم این است که به‌طور معمول مردم ما باور نمی‌کنند که دولتمردان و مسئولان نظام کارگر و خادم آنها و مکلف به پاسخ‌گویی به آنها هستند. این باور -همچنان که بارها گفته و نوشته شده- از طریق آموزش، چه رسمی و چه عمومی و همگانی، در افراد ایجاد می‌شود. زیرا در مرحله اول آگاه می‌شوند و در مرحله بعد مطالبه و حتی مناقشه می‌کنند و در نتیجه مسئولان نظام را به پاسخ‌گویی وامی‌دارند.

اینکه آقای رئیس‌جمهور گفته‌اند دولت و مسئولان نظام باید در اتاق شیشه‌ای بنشینند، کاملا درست است اما درست‌تر این است که بگوییم اگر ننشستند، مردم باید آنها را در چنین اتاق‌هایی بنشانند. والله اعلم.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      اگر مردم میبینید ماهمان حرفی را درسایت میزنیم همان حرف میزنیم حالاهرکجای ایران باشه در موردقبضها وغیره گول نزنید مردم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج