۶۵۰۰۵۸
۵۰۰۷
۵۰۰۷
پ

كاهش بودجه موسسه حفظ و نشر آثار امام (ره)

بودجه سال ٩٧ با انتقادات و حواشي همراه بوده است. بخشي از اين حواشي كه مربوط به بودجه نهادهاي خاص مي‌شود اگرچه تازگي ندارد اما حساسيت‌هايي را ايجاد مي‌كند. موسسه تنظيم و نشر آثار حضرت امام خميني نيز يكي از همين نهادها است. توليت اين موسسه طي گزارشي مبسوط در دو بخش منتشر كرده است.

روزنامه اعتماد نوشت: بودجه سال ٩٧ با انتقادات و حواشي همراه بوده است. بخشي از اين حواشي كه مربوط به بودجه نهادهاي خاص مي‌شود اگرچه تازگي ندارد اما حساسيت‌هايي را ايجاد مي‌كند. موسسه تنظيم و نشر آثار حضرت امام خميني نيز يكي از همين نهادها است. توليت اين موسسه طي گزارشي مبسوط در دو بخش منتشر كرده است.
بخش نخست كه گزيده‌اي از آن در ادامه مي‌آيد پيرامون ارقام بودجه موسسه، ما موريت‌ها و وظايف قانوني، عناوين خدمات و فعاليت‌هاي موسسه و نقد و تحليلي درباره شبهات و ابهامات منتشره اخير در برخي سايت‌ها و شبكه‌هاي اجتماعي است.
در اين گزارش به قلم حميد انصاري، قائم‌مقام موسسه با تاكيد بر ضرورت نقد و پاسخگويي به نقد در جامعه آمده است: از مجموع بودجه فرهنگي كل كشور (با مأخذ سال ٩٦) كه به دستگاه‌هاي مختلف فرهنگي اختصاص داده مي‌شود و حدود ١٠٠٠٠ (ده هزار) ميليارد تومان است بودجه تخصيص داده شده به موسسه مبلغ ٣٢ ميليارد (و دويست ميليون) تومان بابت كل هزينه‌هاي جاري و عمراني است. و از مجموع بودجه حدود ٤٧٠٠٠ (چهل و هفت هزار) ميليارد توماني مربوط به آموزش و پژوهش و تحقيقات كشور كه به دستگاه‌هاي مربوطه و دانشگاه‌ها و مراكز آموزش عالي و پژوهشگاه‌ها اختصاص يافته است، بودجه پژوهشكده امام خميني و انقلاب اسلامي كمتر از ١١ ميليارد تومان (٩/١٠) است.
از مجموع بودجه‌هاي كلان عمراني و خدماتي و رفاهي كل كشور كه به دستگاه‌هاي مختلف تخصيص مي‌يابد آنچه به عنوان بودجه آستان حضرت امام براي فعاليت‌هاي گسترده عمراني و خدماتي و بهداشتي و فرهنگي و مراسم تخصيص يافته است، مجموعا مبلغ ١٨ ميليارد تومان براي تمام هزينه‌هاي جاري و عمراني آستان امام و هزينه‌هاي اجراي مراسم سالگرد ارتحال است و مبلغ ١٠ ميليارد تومان از رقم ٢٨ ميلياردي كه در ذيل عنوان آستان امام خميني در لايحه بودجه آمده است مربوط به بدهي دولت به بانك سپه بابت تسويه وام پرداختي در سال‌هاي گذشته است كه اين مبلغ اصلا در اختيار آستان نبوده و توسط دولت به بانك مربوطه پرداخت مي‌شود.
اين گزارش با اشاره به اينكه كل بودجه در اختيار آستان براي تمامي هزينه‌ها مبلغ ١٨ ميليارد تومان است، مي‌افزايد: لازم به يادآوري است كه حرم امام به تنهايي علاوه بر پرسنل، كاركنان و خدّام، براي بيش از هزار نفر در بخش‌هاي خدماتي و رفاهي ايجاد اشتغال كرده است كه حقوق و مزاياي آنان ارتباطي با بودجه دولتي ندارد.
موسسه تنظيم و نشر آثار امام خميني تاكيد كرده است: بر خلاف آنچه در برخي نمودارهاي جعلي و خبرهاي غيرواقعي منتشر شده در روزهاي اخير گفته شده است، رقم كل بودجه رديف ١١٤٠٣٠ كه به نام موسسه تنظيم و نشر آثار حضرت امام در لايحه بودجه ٩٧ درج شده است نسبت به سال ٩٦ نه تنها افزايش نداشته بلكه مبلغ ٥ ميليارد و ٦٠٠ ميليون تومان كاهش يافته است.

بنا بر اين گزارش، پژوهشكده امام خميني و انقلاب اسلامي كه نامش در ذيل رديف ١١٤٠٣٠ ذكر شده است همانند صدها مركز آموزش عالي و دانشگاه‌ها و پژوهشكده‌ها بر اساس مقررات وزارت علوم و از طريق آزمون سراسري در رشته‌هاي مختلف در مقطع كارشناسي ارشد و دكتري دانشجو مي‌پذيرد و كل بودجه كمتر از ١١ ميليارد توماني اين مركز آموزشي و پژوهشي دانشگاهي صرف تامين استاد و شهريه و خوابگاه رايگان براي دانشجويان مجرد و متاهل و ساير هزينه‌هاي تحصيل و پژوهش دانشجويان مي‌شود. در موسسه نشر آثار حضرت امام و دو نهاد ديگر، ذي‌حسابان منصوب وزارت اقتصاد و دارايي مستقر هستند و تمامي عمليات مالي و هزينه‌كرد بودجه هر سه دستگاه دقيقا تابع قوانين بودجه و قانون ديوان محاسبات با نظارت و دخالت مستقيم ذي‌حساب انجام مي‌گيرد همان‌گونه كه تصريح شد هيچيك از سه نهاد مذكور، خصوصي نبوده و متعلق به هيچ شخص يا اشخاصي نيستند.

اين گزارش تاكيد مي‌كند: مبلغ ٧١ ميلياردي كه در ذيل رديف ١١٤٠٣٠ در قانون بودجه آمده است مربوط به سه دستگاه با رديف‌هاي مجزاست و آنچه در خبرهاي منتشره مبني بر بودجه ٧١ ميلياردي موسسه ذكر شده است عاري از حقيقت است.
موسسه تنظيم و نشر آثار امام خميني، در ادامه گزارش اجمالي از ماموريت‌ها، فعاليت‌ها و عناوين عملكرد خود ارايه كرده است. در ادامه گزارش به جريان‌شناسي اخبار و مطالب منتشره درباره بودجه موسسه پرداخته شده و آمده است: بررسي ماهيت سوالات، ابهامات يا شبهات مطرح شده در فضاي رسانه‌اي اعم از رسمي، غيررسمي، داخلي و خارجي، چهار رويكرد متفاوت را نشان مي‌دهد. عده‌اي در مواجهه با خبرهاي منتشره، از سر دلسوزي و با هدف روشن شدن چيستي و چگونگي هزينه كرد بودجه موسسه و با اتكا به آمار و ارقام منتشره و بي‌اطلاع از جزييات بودجه موسسه با هدف طرح پرسش و مطالبه ابهام‌زدايي به بازنشر اين نوع خبرها مي‌پردازند.
بر اين اساس، دسته‌اي ديگر فراتر از بحث كميت و كيفيت بودجه موسسه اساسا لزوم موجوديت موسسات ديني و فرهنگي را زير علامت سوال مي‌برند. گروه ديگر دشمنان امام، انقلاب و نظام جمهوري اسلامي هستند كه از اساس امام عظيم‌الشان را باور ندارند و هويت انقلاب و زنده بودن ياد و نام امام را برنمي‌تابند.

اين گزارش ادامه مي‌دهد: طبيعتا دو دسته اخير به دليل پيش‌فرض‌هاي ذهني كه دارند نمي‌توانند مخاطب اينگونه جوابيه‌ها و ده‌ها پاسخ از اين دست باشند چرا كه آنان اساسا به دنبال شنيدن پاسخ اقناعي خويش نيستند. اما در پاسخ به آن دسته از عزيزاني كه با استناد به مشكلات دستگاه‌هاي اقتصادي معتقدند به جاي بودجه اختصاصي به بخش‌هاي فرهنگي بايد به رفع مشكلات اقتصادي همت گمارد، بايد گفت منطق بودجه‌ريزي در ايران و همه كشور‌ها مبتني بر توجه به تمامي نياز‌هاي جامعه است و بديهي است كه هر جامعه‌اي همچنان كه داراي نياز‌هاي اقتصادي است، نياز‌هاي ديگري نيز نظير بهداشت و درمان، امنيت، فرهنگ، ورزش، اوقات فراغت و... دارد و اساسا يكي از مهم‌ترين شاخص‌هاي توسعه‌يافتگي هر كشوري توجه به مسائل فرهنگي بوده و بسياري از مشكلات و آسيب‌هاي اجتماعي موجود در جوامع به واسطه عدم سرمايه‌گذاري مناسب و همه‌جانبه در حوزه فرهنگ است. جامعه به هر ميزان كه از هويت فرهنگي خويش و مولفه‌هاي موثر در آن فاصله بگيرد دچار انحطاط، گسست و انحراف مي‌شود، از اين رو توجه به عناصر زيربنايي فرهنگي و اهتمام به ترويج و توسعه شاخص‌هاي هويتي آن از جمله ضرورت‌هايي است كه نمي‌توان آن را نفي كرد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج