جاباما
۶۵۰۰۶۸
۵۰۰۴
۵۰۰۴
پ

تجمع اعتراضی در «آذر»، اميد در «دی ماه»

روزنامه اعتماد نوشت: دي ماه در هفت‌تپه با اميد آغاز شده است، كارگران آغاز تغيير را احساس كرده‌اند و اميد دارند كه اين‌بار داستاني كه آغاز شده بي‌پايان نماند. «خواهرم يك وقت نترسيد! از ترس اخراج صورت‌هاي‌مان را پوشانده‌ايم.

روزنامه اعتماد نوشت: دي ماه در هفت‌تپه با اميد آغاز شده است، كارگران آغاز تغيير را احساس كرده‌اند و اميد دارند كه اين‌بار داستاني كه آغاز شده بي‌پايان نماند. «خواهرم يك وقت نترسيد! از ترس اخراج صورت‌هاي‌مان را پوشانده‌ايم.
٥ ماه است حقوق‌مان را نداده‌اند. شما مي‌دانيد نداري يعني چه؟» حالا ديگر چفيه‌ها از دور صورت‌هاي‌شان باز شده است، آن اجتماع گسترده در ميانه محوطه كارخانه پراكنده شده؛ بخشي دارند ني مي‌برند، بعضي‌ها برگشته‌اند سراغ سمپاشي و آبياري، يك سري ماشين‌هاي حمل نيشكر را روشن كرده‌اند و ديگران در بخش اداري و پاي دستگاه‌هاي كارخانه مشغول به كارند. آذر ديگر به آخر رسيده، اعتراض گسترده كارگران شركت نيشكر هفت‌تپه با قول و وعده‌هاي كارفرما و آغاز برخي از تغييرات پايان يافته و حالا بيشتر از يك هفته است كه باز كارخانه كارش را از سر گرفته.
يكي از مديران اصلي شركت به خواسته كارگران كنار گذاشته شد، روند پرداخت حقوق ماه شهريور رو به پايان است و فعالان كارگري مي‌گويند كه حالا فرصت مهيا است كه تشكل رسمي كارگري شركت شكل بگيرد، تشكلي كه به عقيده آنها هم صداي كارگران را به موقع به گوش كارفرما مي‌رساند و هم شركت را از بروز تعطيلي‌هاي پياپي مي‌رهاند. ١٠ روز پس از حضور «اعتماد» براي پوشش اعتراض كارگران نيشكر هفت‌تپه و پس از انتشار خبر توافق كارگران و مديران شركت، حالا فعالان كارگري مي‌گويند كه شرايط آرام است و اميدوارند در اين آرامش تغييرات را پيش ببرند.

يكي از فعالان كارگري شركت هفت‌تپه كه سرانجام حقوق شهريور ماهش را دريافت كرده، مي‌گويد كه تغييرات در اين شركت آرام آرام آغاز شده است و قرار است در همين هفته نشستي با قائم‌مقام جديد مديرعامل هفت‌تپه داشته باشند تا در مورد درخواست‌ها و مطالبات كارگران صحبت كنند: «شب چهارشنبه كه جلسه گذاشتيم و از روز بعد بچه‌ها سر كار برگشتند بخشي از مطالبات را مطرح كرده بوديم، يكي از مهم‌ترين‌شان مشخص شدن تكليف قراردادها بود. حالا بازرس اداره كار در حال بررسي اين قراردادها است و تا الان به اين نتيجه رسيده‌اند كه نحوه تنظيم قراردادها مطابق با قانون كار نبوده است.
در بسياري موارد اصلا قراردادي هم وجود ندارد و نيروهاي روزمزد امنيت شغلي نداشتند. برطبق مصوبه شوراي عالي كار كسي كه بيشتر از يك سال سابقه كار دارد بايد سنوات بگيرد و اين سنوات به بخشي از كارگران شركت پرداخت نشده. تغييرات در شركت قطعي است و خيلي دوست داريم كه اين تغييرات زودتر به سرانجام برسد و بخشي از مديران ديگري هم كه در ليست تعويض هستند، جايگزين شوند چون واقعا برخي‌ها در حق بچه‌ها ظلم كردند. » مي‌گويد كه اين‌بار گفته‌اند كه مطالبات كارگران هفت‌تپه در شوراي تامين استان در حال بررسي است، باور نمي‌كرده كه حقيقتا تغييري در پي باشد: «فكر كرديم مثل وعده‌هاي سرخرمن قبلي است. اما بررسي‌ها دارد انجام مي‌شود.»

تغيير جانشين مديرعامل يكي از نخستين تغييرات به وجود آمده در شركت هفت تپه و از مطالبات اصلي كارگران بود. حالا برادر مديرعامل اين شركت به عنوان نماينده هيات‌مديره در هفت تپه حاضر است و قرار است بر كارها نظارت داشته باشد و مطالبات كارگران را بشنود: «هيات‌مديره شركت همه تهران هستند و فقط قائم‌مقام مديرعامل اينجا بود. يك گله‌اي كه داشتيم همين بود، اينكه مديران شركت بايد بالاي سر كار باشند نه اينكه يك نفر را كه مديريت بلد نيست بگذارند بالاي سر كار و بروند. ما بارها با قائم‌مقام قبلي شركت دعوا كرديم اما اگر اعضاي هيات‌مديره بيايند مي‌توانند از نزديك ببينند كه شرايط توليد چيست و كارگران در چه وضعيتي قرار دارند.»

يكي از مواردي كه د ر شركت هفت‌تپه منجر به اعتراض گسترده كارگران شد، تعهدي بود كه بازنشستگان بايد به شركت مي‌دادند، تعهدي مبني بر اينكه تا ١٦ ماه پس از بازنشستگي ادعايي براي دريافت سنوات خود نداشته باشند. در زمان تجمع، كارگران مي‌گفتند كه در صورت امضا نكردن اين تعهد جريان بازنشستگي‌شان با مشكل روبه‌رو مي‌شد. حالا كه فرصتي پيش آمده تا مطالبات به گوش صاحبان شركت برسد قرار است تكليف اين تعهدنامه غيرمعمول هم روشن شود: «از نظر حقوقي گرفتن اين تعهدنامه يعني اينكه شما تعهد بده كه من اين حق قانوني‌ام را نمي‌خواهم. به خود آقاي اسدبيگي، مديرعامل شركت كه به اينجا آمده بود گفتيم كه اين تعهدنامه غيرقانوني است و بايد برداشته شود، در جلسه‌اي كه قرار است اين هفته داشته باشيم هم حتما اين موضوع را مطرح مي‌كنيم.» حالا كه اعتراض به پايان رسيده و كارگران و كارفرمايان قرار است سر ميز گفت‌وگو بنشينند از نظر او يك فرصت طلايي پيش آمده تا نقش مهم سنديكاي كارگري در آرامش وضعيت شركت خودش را نشان دهد. سنديكايي كه به گفته اين فعال كارگري نقش مهمي در حفظ امنيت خود شركت هفت‌تپه دارد: «الان شرايط خيلي براي شكل‌گيري تشكل كارگري خوب است. چيزي كه شوراي تامين، هيات‌مديره و كارگران براي‌شان مسلم شده اين است كه تنها گروهي كه مي‌تواند هم امنيت شركت را تامين كند و هم به خواسته‌هاي كارگران رسيدگي كند همين سنديكا است. بچه‌ها به دليل همين اعتمادي كه به ما دارند سر كار برگشتند. الان دوره طلايي است و وقت رسيدن به خواسته‌ها و در مركز آن هم تامين امنيت شغلي كارگران به خصوص كارگران روزمزد كه تا قبل از اين گاهي به صورت گروهي اخراج مي‌شدند، وقتي قرارداد به ميان بيايد ديگر به اين راحتي نمي‌توانند كارگران را اخراج كنند. همان روزهاي تجمع ديديد كه كارگران زيادي با صورت‌هاي بسته و از ترس اخراج به شركت آمده بودند. حالا اگر دوباره تشريف بياوريد مي‌بينيد كه فضا خيلي شاداب‌تر از قبل است، فضاي امنيتي ديگر نيست، كسي تعليق نشده، با كسي برخورد نكردند و پرونده قضايي تشكيل نشده. همه سر كار هستند و خوشبختانه كسي مشكلي ندارد.»

شروع ناقصي بود اما شروع بود

«در روند كل مطالبات فعلا توافق انجام شده و فعلا اجرايي صورت نگرفته.» يكي ديگر از فعالان كارگري نيشكر هفت‌تپه هنوز با اندكي ترديد به تغييرات وعده‌داده‌شده در شركت مي‌نگرد. مي‌گويد كه پس از اعتراض اصلي و با شروع روند پرداخت معوقات يك اعتراض كوچك ديگر هم در شركت شده است كه به گفته او به دليل اعتراض به يكي از پيمانكاران بوده است. روند پرداخت‌ها هرچند آغاز شده اما او مي‌گويد: «قرار بود در هفته‌اي كه گذشت حقوق ماه شهريور همه كاركنان پرداخت شود. ٩٠ درصد اين حقوق را گرفتند اما هنوز ١٠ درصد بچه‌ها از جمله خود من حقوق‌مان را دريافت نكرده‌ايم. اين گام اول توافق را نتوانستند به صورت كامل اجرا كنند و بخشي از كارگران ناراضي هستند در حالي كه از ابتداي اين هفته قرار است شركت شروع به پرداخت حقوق ماه مهر كند.» او مي‌گويد هرچند گام اول بد برداشته شده اما به هر حال خودش يك شروع است، شروع برآورده شدن مطالبات. اميد او هم به جلسه‌اي است كه قرار است اين هفته با قائم‌مقام جديد مديرعامل شركت برگزار شود و فعالان كارگري در آن حضور خواهند داشت: «روند مطالبات در اين جلسه با حضرات مطرح خواهد شد.
قرار است اين مطالبات را اولويت‌بندي كنيم و بعد نتايج جلسه را به ساير كاركنان ابلاغ كنيم. فعلا قائم‌مقام قبلي شركت كه حضورش دردسرساز شده بود رفته، حالا بايد ببينيم چه مي‌شود. اين شركت ٤ هزار نفر كارگر و كارمند دارد. چنين ساختاري يك مديريت اداري بسيار قوي مي‌طلبد. بايد نظام كاري مشخص باشد، بايد نحوه ارتقاي شغلي كارگران مشخص باشد براي همين حرف ما اين است كه بايد يك مدير كاركشته در راس كار بنشيند. مديريت قبلي تصورش اين بود كه شركت خصوصي يعني هرچه ما مي‌گوييم، ما مي‌گفتيم خصوصي معنايش حرف تو نيست، معنايش اين است كه هرچه قانون بگويد. حالا در اين حد را از ما پذيرفته‌اند و بايد بنشينيم و گفت‌وگو كنيم تا ببينيم چه مي‌شود.» مي‌گويد كه وجود تشكل كارگري يكي از وعده‌هاي اصلي كارفرما بوده است: «ما كاملا براي ايجاد سنديكا آماده هستيم و رييس شركت هم گفت هرچه شما بگوييد. گفته‌اند اين تشكل را تشكيل بدهيد، تشكلي كه بر اساس انتخاب و نظر كارگران باشد. خودمان هم براي تشكيل اين تشكل بايد نقاط ضعف‌مان را برطرف كنيم، تفكراتي در خودمان هم تغيير كند و بعد مشغول به كار‌شويم.»
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج