۶۵۰۰۸۲
۵۳ نظر
۵۰۱۴
۵۳ نظر
۵۰۱۴
پ

صبح نو: بساط شب یلدا را جمع کنید!

روزنامه صبح نو نوشت: بخش عمده‌ای از وقت ما انسان‌های معاصر مصروف به شرکت در مناسبت‌ها و آیین‌ها می‌شود. آین آیین‌ها که اغلب هم شکل جشن دارند، معمولاً خود را منتسب به یک مناسبت تاریخی می‌سازند و سعی می‌کنند یک امر متشخص را با یک قوم فرهنگی متشخص یادآوری کنند و در این یادآوری، احتمالاً تداعی گر برخی از ارزش‌های مشترک هم باشند.

روزنامه صبح نو نوشت: بخش عمده‌ای از وقت ما انسان‌های معاصر مصروف به شرکت در مناسبت‌ها و آیین‌ها می‌شود. آین آیین‌ها که اغلب هم شکل جشن دارند، معمولاً خود را منتسب به یک مناسبت تاریخی می‌سازند و سعی می‌کنند یک امر متشخص را با یک قوم فرهنگی متشخص یادآوری کنند و در این یادآوری، احتمالاً تداعی گر برخی از ارزش‌های مشترک هم باشند.
اما این ظاهر کار یا ظاهر ادعا، باطنی هم دارد. باطن آن هم، چنان که صاحب این قلم بارها در یادداشت‌های مختلف گفته است، بسط نسبت‌های اقتصادی و غیراقتصادی «جامعه مصرفی» است. در جامعه مصرفی، مناسبت‌های فرهنگی هم مانند کالا یا نشانه‌های اقتصادی مصرف می‌شوند تا از طریق این مصرف و به اندازه کم و کیف این مصرف، انسان‌ها بتوانند جایگاه خود را در اجتماع بازیابی کنند. به همین خاطر است که اتفاق جدیدی رخ می‌دهد و آن اینکه غایتمندی فعالیت‌های فرهنگی از بین می‌رود و این اتفاق جدید، یک امر حاشیه‌ای نیست، بلکه یک اتفاق تاریخی است.
فعالیت فرهنگی همواره دارای غایاتی بوده‌اند و انسان‌ها با مشارکت در این فعالیت‌ها، از جمله آیین‌ها و جشن‌ها، این غایات را بازیابی، تکرار و تثبیت می‌کردند. نتیجه این تثبیت غایات، تحکیم دوباره معنای زندگی بود و این که مشخص شود ما چرا هستیم و چرا کنار هم هستیم و برای چه باید این باهم بودن را پاس بداریم.
گردهم آیی شب یلدا که مانند سایر مراسم باقی مانده از دوران ایران باستان، چندان جزئیات و حکمت آن شناخته شده نیست، احتمالاً مناسبتی دینی (زرتشتی) بوده است و باز هم مانند اغلب این مناسبت‌ها، نسبتی هم با طبیعت و آثار آن بر زندگی انسان داشته است.
آن مناسبت هر چه که بوده است در دوره پهلوی که بنا بر پررنگ کردن و برجسته سازی مناسبت‌های پیش از اسلام بوده، به صورت «کالبدی» تقویت می‌شود. در واقع عمده مناسبت‌های غیرمذهبی تاریخی که ما امروز آنها را تجربه می‌کنیم، مناسبت‌های مذهبی-طبیعی گذشته‌اند که معنای خود را از دست داده‌اند و به شکل یک «جشن کالبدی» در جامعه مصرفی درآمده‌اند یا احیاناً متعلق پژوهش‌های علاقه مندان به مطالعات فرهنگی قرار گرفته‌اند.
چه در ایران و چه در سایر نقاط دنیا، مناسبت‌هایی که اینک به جشن‌های کالبدی مبدل شده‌اند، نسبتی در جامعه مصرفی یافته‌اند و اقتضائات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی خاص خود را دارند که بر اساس همین اقتضائات، جای خود را در سیاست‌گذاری ها می‌یابند. طی سالیان اخیر، جمهوری اسلامی در شکلی که شاید بتوان نام آن را نوعی «باستانگرایی آپولوژیستی» گذاشت، سعی می‌کند همین شکل کالبدی را به انفعالی‌ترین وجه ممکن ترویج دهد یا در برابر جریان‌های مروج این نوع جشن‌ها، راه‌را باز کند.
این عملکرد سیاسی، نشانگر ناآگاهی از بستر اقتصادی این‌نوع برنامه‌هاست. در واقع فرهنگ اقتصادی ما انسان‌های این روزگار، این‌مناسبت‌ها را جز در باطن مصرف گرایانه نمی‌فهمد و سایر وجوه فرهنگی منضم شده به آن مانند صله رحم، ملاقات با دوستان، فراموشی غصه‌ها و... هم در حاشیه آن قرار دارند.
حداقل ثمره این سیاست اعلام نشده یا می‌توان گفت این «سیاست غریزی» این است که فرهنگ اقتصادی و بستر روابط اقتصادی جامعه، بیش از پیش تخریب و شکاف‌های اقتصادی و اجتماعی جامعه را تشدید می‌کند. در این فضا، ضمن تشویق به مصرف گرایی در سطحی‌ترین و نازل‌ترین شکل خود، همواره این حس را در طبقات فرودست جامعه تقویت می‌کنیم که آنها از بخش مهمی از مواهب جامعه محروم هستند و نتیجه این احساس هم این است که این طبقات، دچار عقده‌های عمیق شوند و مهیای برخوردهای افراطی و مخرب در اشکال فردی و اجتماعی.
مشابه اتفاقی که برای یلدا رخ می‌دهد، در مناسبت‌های دیگری هم رخ می‌دهد که باید سر فرصت به آنها پرداخت. به نظر می‌رسد جمهوری اسلامی لازم است سعی کند به‌جای دمیدن بر آتش مصرف گرایی در این مناسبت‌ها که هیچ آورده کلان اقتصادی و فرهنگی ندارد، راه‌هایی را برای بازتفسیر این مناسبت‌ها به شکل مناسبت‌هایی کوچک برای ارتقای فرهنگی و اجتماعی بیابد. ممکن است چنین اعتراض شود که اکنون هم با طرح شعارهایی مانند صله رحم و امثال آن همین هدف مد نظر قرار گرفته است؛ اما واقعیت بیرونی شب یلدا با چینش سفره‌های رنگارنگ و هدیه‌های چشمگیر، این نیست.
سیاست‌گذاران این مناسبت که در درجه‌اول، در رسانه‌ها هستند، باید سعی کنند یلدا را نه با نشانه‌های مصرفی، بلکه با نشانه‌های فرهنگی و اجتماعی برای بالارفتن سرمایه‌های اجتماعی و تقویت روابط فیمابین تعریف کنند. وجوهی از این مناسبت که امروز دیگر غیر قابل دفاع به نظر می‌رسند، رسم پرخوری و خریداری انبوهی از تنقلات و نیز اعطای هدیه‌های رنگارنگ و پر هزینه برای تازه عروس‌ها و امثال آن است. در مقابل، می‌توان یلدا را جشنی برای در کنار هم بودن به شکل خانوادگی و حتی الامکان با حضور بستگان و با حداقل مصرف معرفی کرد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      حتما، بساط عزاداری رو هم پهن میکنیم!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دل تو دل دلواپسا نیست برای ازبین بردن این جور مراسم های سنتی.کم رنگ کردن مراسم نوروز و چهارشنبه سوری و تیرگان و الانم یلدا.

    • بدون نام

      اه اه اه.حالم بهم خورد از کسانی که فقط به گریه مردم فکر می کنند نه به نشاط و شادابی مردم.

    • رضا

      صبح نو
      صبح بخیر
      خوابی هنوز یا بیداری؟

    • دراكولا تا به تا

      اراجيف نباف خواهشا

    • بدون نام

      بعضی ها خوشی مردم رو میبینن دق میکننن

    • ناشناس

      نویسنده این سطور ظاهرا دچار خلط مطلب شده اند و فقط شب یلدا و جشنهای ملی را زیر ذره بین برده اند اگر به گفته ایشان این مناسبتهای ملی پایه و اساسی ندارند و فقط اتلاف وقت و هزینه و مصرف گرایی هستند پس چگونه است که مراسمهای ..

    • sepehr

      با.سلام بهتر است نسبت برگزاری اینگونه مراسم که ترویج صلح رحم نیز می باشد که در اسلام هم به آن سفارش شده پایبند باشیم.

    • ضرغام

      نویسنده محترم چنین و چنان از اقتصاد و مصرف گرایی حرف می زند انگار که فقط نوروز و یلدا هستند که اقتصاد کشور را به رکود شدید و بن بست رسانده است. مطمئن باشید اگر مصر باستان هم آیین و رسوم خودشان را داشتند

    • بدون نام

      مردم ایران هرچقدر که مسلمان باشند دست از گذشته غنی وپر بار خود نخواهند کشید و برای بهتر اجرا شدن این مراسم باید از خود دولتمردان ما شروع شود .وقتی انها این مراسم را با خرجهای انچنانی برگزار میکنند مطمئنا این اتفاق در جامعه هم رخ میدهد.وقتی در اموزشهای ما در مدارس درسها اینقدر بیمحتوا میشوند ویک شخص معتاد را به عنوان معلم پرورشی قرار میدهیم چه انتظاری از ملت دارید .فراموش نکنید رفتار هر ملتی انعکاس رفتار دولتمردان ان مملکت است.

    • بدون نام

      میتونم خواهش کنم ازاین صبح نو مطلب نگذارید وبساطش و جمع کنید.

    • بدون نام

      آهان یعنی مردم دیگه شب یلدا رو جشن نگیرند و تو شب یلدا رو بری لندن کانادا امریکا بابا جمع کنید این بساط تون رو فقط میخواهید مردم عزادار بشند. خجالت هم خوب چیزیه

    • بدون نام

      عجب این روزنامه بی شعور است !

    • مسعود

      چی میگی بابا؟؟؟

    • بدون نام

      چه تحلیل بیمارگونه ایی . دیگه شورش و دراوردین.

    • بدون نام

      بیکاریا حرف مفت نزن

    • بدون نام

      مال ایرانیا هس نه مال افراطیون تروریست

    • بدون نام

      شما حرف نزنی کسی نمیگه لالی!!!

    • 66

      شما نگران اقتصاد نباش ....

    • بدون نام

      بساط صبح نو را جمع کنید.

    • بدون نام

      یعنی بریم عزاداری کنیم و هزینه را هم بدهیم به مداح.....

    • بدون نام

      صبح نو صبحت نو نباشد با این نویسندگان و مدیر مسءولت...

    • آرش

      حالا این شد مصرف گرایی که هرکی با خرج خودش یه مهمونی میگیره ولی این همه همایش که دولتهامون برگزار میکنن و از صدتا کشور مهمون دعوت میکنن و تو سالن مراسم فقط بالای ۲۰ میلیون تومن خرج تزیین گل میکنن مصرف گرایی نیست

    • ستار

      شک نکنید نویسنده ایرانی نیست

    • بدون نام

      خوشی خوبه البته به مرامش نه اینکه بسات دایره تمبک توخیابان مهمانیهای مخلوط با یک مشت زن ومرد بیغیرت با بسات الکل و مواد بعد اسمش بگذاریم شب یلدا

    • بدون نام

      فهمیدیم شما هم بلدی بنویسی فقط خیلی چرت و پرت ننویس

    • بدون نام

      خوبه قانون بذارید که دیگه ملت ی خوشی هم نداشته باشن واقعا شورشو درآوردین

    • بدون نام

      شماها که سنگ شادی رو به سینه میزنین آقایون مسول گفتن نمیذارن نشاط باشه تا دقیقه ۹۰حقوق ندادن ؟!با سفره خالی نشاط؟مجبور شدیم ۲تومان آفتابگردان بخربم اونم با اصرار خانواده .فقط سعار نفستون از جای گرم میاد پسته بدون قارچ ۸۰ دکتر احمدینژاد چند روز قبل هر مراسمی توی فیش حقوقی واریز میکرد ...

      پاسخ ها

      • بدون نام

        شما هم از آب گل آلود ماهی نگیر...همون دکتر قشنگتون نبود که پراید 8 میلیونی رو کرد 20 میلیون و بنزین 80 تومنی رو کرد 1000تومن؟چقدر بدبختن این مردم که نگاهشون به یه حقوق کوچیک و یه یارانه 45 تومنی هست.دیگه حساب نمیکنن ماهیانه چقدر پول قبوض میدن چقدر کرایه میدن که همش حاصل 8 سال تلاش بی وقفه! همون دکتر قشنگتون بوده.این طرز فکرهاتون آدمو یاد اون بچه ای میندازه که اسکناس 10000تومنیش رو ازش گرفتن و دوتا اسکناس 1000 تومنی بهش دادن و خوشحال بود که یکی داده و دوتا گرفته...به حال این مردم باید گریه کرد

    • بدون نام

      ... هر که هر چه دارد در خلقت خود رو کند ....... شک نکنید نویسنده این مطلب فقط واسه خود عزیزی یک سری افراطی این مطلب و نوشته تا یه رزومه سرتاسر پاچه خواری واسه خودش درست کنه کاش بساط این چاپلوسیا جمع میشد ...

    • رضا ماندگار

      همن یکی راکم داشتیم که یک اثر باستانی را ازمابگیرند ...

    • user

      باز هزینه برای جشن بهتر ازعزا است جز افسردگی نتیجه ای ندارد اتفاقا اینجور جشن ها تبلیغ بشه بهتره

    • پدرام

      متنو تا آخر بخونید بعد نظر بدید. گفته رو بعد فرهنگیش بیشتر کار کنید تا رو بعد مصرف گراییش.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        چرت نگو

      • بدون نام

        چرند نگو خودت مثل اینکه خوب نخوندی اره بساط یلدا جمع بشه فردا نوروز جمع بشه به اقتصاد برمیخوره اینا فقط مصرف گرایی هستن خوبه چیزی از جیب واسه این مردم نمیدن ...

    • بدون نام

      یادمون نره شب یلداوچهارشنبه سوری عیدنوروزوامثال اینهامراسم زرتشتیهای محترمه رابطی به مانداره مازرتشتی نیستیم

      پاسخ ها

      • Arash

        بعضی از مراسم مربوط به هیچ دین و آیینی نیست، تین مراسم مربوط به کشور ما و فرهنگ این مردم است، اگر قرارباشه که این چنین فکر کنیم خیلی چیزها را باید از ایران جمع و به صاحبان اصلیش تحویل دهیم، که در این صورت هم به خیلی از شماها بر خواهد خورد

    • بدون نام

      سردبیرمحترم صبح بخیرمردم انتضارچنین گزارشی از شمانداشتندمدت یکسال یک شب که صلهرحم رادورهم جمع میشوندویک جشن که هرکسی دروضع خودش میگردچه ضرری بهشمامیرساندخوشی مردمرانگیرید

    • بدون نام

      بهتره صبح نو و کیهان رو هم جمع کنن برن کره شمالی . ...

    • بدون نام

      اگر این مراسم باعث مصرف بیشتر هم بشه مواد مصرفی اکثرا میوه و خشکبار داخلی هست بنا بر این ضرری به اقتصاد کشور نمیرسه.
      ای کاش کسی بود که جلو امثال این مثلا تحلیل گر های بیسواد را میگرفت ....

    • ساسان

      عجب ادم بی سوادی

    • اریا

      صبح نو بی سواد و دلواپس میدونی چی نوشتی ؟ افسوس که قلم دست شماست؟متاسفم برا مملکتم که شما هم نظر میدین

    • بدون نام

      باشه بساط فرهنگ خودمون رو جمع می کنیم تا کریسمس و هالووین بیاد.
      لابد نویسنده عقده ای صبح نو با این طرز فکر منحط کسی رو در کنار نداشته که شب یلدا رو باهاش سپری کنه و از شدت حسادت و دق، دستور برچیده شدن این بساط رو داده.

    • بدون نام

      يلدا چيه بابا مسخره بازي

    • وحیدی

      واقع یه انسان چقدر میتونه .... که چنین تفکراتی داشته باشه و مدیر مسئول یه روزنامه چقدر میتونه بیسواد نادان باشه که اجازه چاپ این حرف های مفت رو بده .اینها همشون هم دلواپسان

    • بدون نام

      چرابعضیها با شادی مردم مخالف هستند ؟

    • بدون نام

      بهتره بساط صبح نو جمع بشه با این اراجیف

    • امير

      اين همه گزارشاتي كه صداو سيما در مورد تهاجم فرهنگي در خصوص بابانوئل و درخت كريسمس تهيه و پخش كرد و هدفش دوري از فرهنگ بيگانه و اتكا به فرهنگ ايراني بود روزنامه "صبح نو " عملا در كدام جهت حركت ميكنه و فازش چيه؟

    • آرش

      باید به این حضرت آقای صاحب قلم!! یاد آور شد که خیلیها در طول تاریخ پر فراز و نشیب این کشور سعی کردن که این دست جشنها و آداب ایرانیان را از بین ببرند که خوشبختانه همیشه با شکست مواجه شدند، به نظر این حقیر در باب این موضوع بیش از این قلم فرسایی نفرمایید و از قلم خود در موارد مهمتر مانند زلزله زدگان غرب کشور، اختلاسها و غیره بهره ببرید

    • شاهین

      این جشن یلدا کهن مال ایرانی ها هستند

    • بدون نام

      ايشان درست ميفرمايند بايد يلدا جمع بشه و يك مراسم سوگواري براي اين روز رديف كرد

    • بدون نام

      ما اینجایییییییییییییم کمک ....

    • مهدیون

      چشم حتماًعیدنوروزراهم جمع میکنیم هرچه شمابگیدقربان

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج