۶۵۰۷۵۸
۶ نظر
۵۷۴۰
۶ نظر
۵۷۴۰
پ

«ژان کلود ون دام»، مبارز خندان سینمای هالیوود

ژان کلود ون دام یکی از زبده‌ترین و برترین بازیگران فیلم‌های اکشن و رزمی است که باید او را هم ردیف بازیگران دیگر این ژانر از سینما مانند آرنولد شوارتزنگر، سیلوستر استالونه و دولف لاندگرن دانست، بازیگرانی که بهترین فیلم‌های اکشن دهه ۸۰ و ۹۰ قرن بیستم با حضور و هنرنمایی آن‌ها رقم خورد.

برترین ها - ترجمه از حسین علی پناهی: ژان کلود ون دام یکی از زبده ترین و برترین بازیگران فیلم های اکشن و رزمی است که باید او را هم ردیف بازیگران دیگر این ژانر از سینما مانند آرنولد شوارتزنگر، سیلوستر استالونه و دولف لاندگرن دانست، بازیگرانی که بهترین فیلم های اکشن دهه ۸۰ و ۹۰ قرن بیستم با حضور و هنرنمایی آن ها رقم خورد.
در دوران او هنوز رسانه های اجتماعی به شکل کنونی نبودند و اگر چه شخصیت مشهوری در دنیای ورزش های رزمی و سینمای اکشن به شمار می آمد اما تمامی حرکات خارق العاده او همراه با زندگی خصوصی اش مانند امروز در شبکه های اجتماعی نمود نداشت. به همین دلیل اطلاعات و حواشی زیادی در مورد او و زندگی و حرفه اش ناگفته و ناشناخته باقی مانده است که در ادامه این مطلب به مهم ترین آن ها خواهیم پرداخت.
10- دعاوی حقوقی متعدد
«ژان کلود ون دام»، مبارز خندان سینمای هالیوود

در سال ۱۹۹۷، فرانک دوکس، همان مردی است که ژان کلود ون دام نقش او را در اولین فیلم بزرگ و شناخته شده اش «رینگ خونین» (Bloodsport) بازی کرد، شکایتی علیه او تنظیم کرده و از وی درخواست ۵۰.۰۰۰ دلار غرامت کرد. به گفته فرانک دوکس وی به عنوان نویسنده و مشاور در ساخت فیلم «جستجو» (The Quest) در سال ۱۹۹۶ با ون دام همکاری کرده بود اما هیچ وقت دستمزد خود را برای این کار دریافت نکرده و با این شکایت خواهان پرداخت غرامت شد.
همچنین وی ون دام را متهم کرد که در مورد رکورد مبارزات خود دروغ گفته است. اما این شکایت او ظاهراً به دلیل این که مدارک و مستندات دوکس در یک زلزله از بین رفته بود از سوی دادگاه رد شده و پرونده مختومه اعلام گردید. در سال ۱۹۸۹ نیز ون دام به خاطر چیزی که شاکی "درآوردن عمدی چشم" بازیگر نقش مقابلش در حین یک صحنه شمشیر بازی در فیلم «آدم آهنی» (Cyborg ) نامیده بود به دادگاه احضار شد.
9- هنرهای رزمی
«ژان کلود ون دام»، مبارز خندان سینمای هالیوود

ون دام تمرینات خود در ورزش های رزمی را در سن ۱۰ سالگی و زمانی که توسط پدرش در یک باشگاه کاراته شوتوکان ثبت نام شد آغاز کرد. وی در سن ۱۸ سالگی کمربند مشکی خود را در این رشته رزمی بدست آورد. وقتی که تنها ۱۲ سال سن داشت به مرکز ملی کاراته در بلژیک پیوست و چهار سال آموزش دید تا به عضویت تیم ملی کاراته بلژیک درآمد. وی در سن ۱۵ سالگی مبارزات رسمی خود را آغاز کرد و بین سال های ۱۹۷۶ تا ۱۹۸۰ رکورد ۴۴ پیروزی و ۴ شکست را در تورنمنت ها و مبارزات کنتاکت غیر آزاد به ثبت رساند.
وی مبارزه در مسابقات فول کنتاکت را در سال ۱۹۷۷ آغاز کرده و از سال ۱۹۷۷ تا ۱۹۸۲ رکورد ۱۸ پیروزی و تنها یک شکست را به نام خود ثبت کرد. در طول دوران اوج شهرت در رینگ بوکس بود که برای بهبود فیزیک خود به انجام بدنسازی پرداخت و بدین ترتیب به عنوان قهرمانی کشورش در رشته پرورش اندام نیز دست یافت.
8- زندگی اولیه
«ژان کلود ون دام»، مبارز خندان سینمای هالیوود

ژان کلود ون دام با نام کامل ژان کلود کامیل فرانسیس ون وارنبرگ در ۱۸ اکتبر سال ۱۹۶۰ در برشم سنت آگاته شهر بروکسل در بلژیک بدنیا آمد. مادرش الیانا ون ورنبرگ یک حسابدار و پدرش یوجین ون ورنبرگ گلفروش بود. وقتی که ۱۶ سال داشت و وارد دنیای مبارزات رزمی شده بود در کلاس های رقص باله شرکت کرده و به مدت ۵ سال به این تمرینات ادامه داد. وی در این باره گفته است:" رقص باله یک هنر است و البته یکی از سخت ترین ورزش ها نیز هست. اگر بتوانی در برابر تمرینات باله دوام بیاوری، خواهی توانست تمرینات تمامی ورزش های دیگر را نیز بدون مشکل انجام دهی".
7- شروع بازیگری
«ژان کلود ون دام»، مبارز خندان سینمای هالیوود

بعد از بازنشسته شدن از مبارزات کیک بوکسینگ و مسابقات کاراته در سال ۱۹۸۲، ون دام همراه با دوست دوران کودکی اش، مایکل کیزی، با هدف تبدیل شدن به ستاره فیلم های رزمی به ایالات متحده نقل مکان کرد. وی خیلی زود نقش های کوتاه و جانبی را بدون دیالوگی خاص در فیلم هایی مانند «Breakin', War»، «Remembrance»، «Missing in Action» و «No Retreat, No Surrender» بدست آورد. سپس او در سال ۱۹۸۷ برای ایفای نقشی در فیلم «غارتگر» (Predator ) که بابعدها باعث شهرت آرنولد شوارتزنگر شد انتخاب گردید.
اما بر اساس گزارش ها وی از این که صورتش در دوربین دیده نشده و تنها نقشی کوتاه همراه با جلوه های ویژه فراوان به وی پیشنهاد شده بود خوشحال نبوده و نارضایتی خود را از این موضوع اعلام کرد. بعد از این که استن وینستون تغییراتی در فیلم نامه ایجاد کرد، ون دام به طور کامل از پروژه کنار گذاشته شد و نقش او به پیتر هال رسید. اما حتی همین صحبت کردن ها هم به بهبود وضعیت او کمک کرد زیرا زمانی که وی در تلاش برای بدست آوردن نقش های بزرگ تر در رستورانی به عنوان پیشخدمت کار می کرد تهیه کننده ای به نام مناهم گولان به این رستوران رفته وی با اجرای یک حرکت رزمی مشکل بدون این که قطره ای از سوپ سفارش داده شده گولان روی زمین بریزد نظر او را به خود جلب کرد.
گولان که منظور ون دام را از این کار دریافته بود در ابتدا توجه زیادی به او نکرد اما یکی از دوستانش به او گفت که ون دام بر روی پروژه «غارتگر» همراه با شوارتزنگر کار می کند و این موضوع توجه گولان را جلب کرد. وقتی که گولان صورتحساب خود را پرداخت کرد، اسم ون دام هنوز در بین بازیگران فیلم «غارتگر» وجود داشت و گولان خیلی زود پیشنهاد بازی در فیلم «رینگ خونین» را به او داد که برای او موفقیت بزرگ و موثری بود.
6- مبارزه مرگ
«ژان کلود ون دام»، مبارز خندان سینمای هالیوود

به لطف فیزیک مناسب و مهارت های رزمی خارق العاده، ون دام الهام بخش شخصیت جانی کیج در بازی ویدیویی سرشناس «مبارزه مرگ» (Mortal Kombat) در سال ۱۹۹۲ بود. اد بون و جان توبیاس، سازندگان این بازی، ابتدا از ون دام خواستند که در این بازی ویدیویی ایفای نقش کند اما نتوانستند بر سر دستمزد با او به توافق برسند به همین دلیل شخصیت جان کیج را از ظاهر و شخصیت او الهام گرفتند.
5- اختلال شخصیت دوقطبی و مواد مخدر
«ژان کلود ون دام»، مبارز خندان سینمای هالیوود

در کمال ناباوری، ژان کلود ون دام یکی دیگر از بازیگرانی است که با مشکلات روانی و شخصیتی مواجه شد و برای درمان به مواد مخدر روی آورد. در سال ۱۹۹۸، به طور رسمی ابتلای او به اختلال شخصیت دوقطبی اعلام شده و در سال ۲۰۱۱ ون دام خود به صحبت در این مورد پرداخت و اعلام کرد که در تمام طول زندگی اش با این اختلال ناخوشایند روبرو بوده است بدون این که از آن اطلاع دقیقی داشته باشد. وی در این باره چنین گفته است:" گاهی اوقات شما از من خوشتان خواهد آمد، و برخی اوقات ممکن است از من متنفر باشید. اما چه کاری از دستم بر می آید؟ من هم بی نقص نیستم... من به شدت شخصیت دو قطبی دارم و برای درمان آن دارو مصرف می کنم... وقتی جوان بودم، از این تغییر حالات روحی و اخلاقی رنج می بردم.
زمانی که به مدرسه می رفتم در هنگام صبح آسمان آبی بود اما برای من آسمان سیاه بود. من بسیار غمگین بودم". قبل از مشخص شدن اختلال روانی اش، به دلیل فشار کاری و فیلم های متعددی که بازی می کرد وی به مصرف کوکایین روی آورد و مصرف او چنان بالا رفت که وی هفته ای ۱۰.۰۰۰ دلار صرف خرید مواد مخدر کرده و در واقع روزی ۱۰ گرم مواد مصرف می کرد. وی تلاش کرد ترک کند اما موفق نبود اما در نهایت با کنار گذاشتن مصرف مواد و تمرکز بر روی تمرینات ورزشی بار دیگر به شرایط عادی بازگشت.
4- رانندگی در حالت نامناسب
«ژان کلود ون دام»، مبارز خندان سینمای هالیوود

در ۲۳ سپتامبر ۱۹۹۹ این بازیگر سرشناس به خاطر رانندگی تحت تاثیر مواد مخدر در بورلی هیلز دستگیر شد. در جولای ۲۰۰۰ دادگاه وی را به شرکت درکلاس های ضد مصرف مواد مخدر و ۱۲۰۰ دلار جریمه محکوم کرد. همچنین گواهینامه رانندگی وی به مدت ۹۰ روز توقیف گردید. همچنین تا ۳ سال اجازه رانندگی از وی سلب شد.
3- زندگی خصوصی
«ژان کلود ون دام»، مبارز خندان سینمای هالیوود

علی رغم این که ون دام یک مبارز و یک ستاره سینمایی بسیار پرکار بود اما زندگی خصوصی او نیز به همان اندازه شلوغ و پرماجرا بوده است. در طول سال های فعالیت در رینگ و سینما وی پنج بار با چهار زن متفاوت ازدواج کرده است. سومین همسر او یک زن فعال در ورزش پرورش اندامبه نام گلادیس پورچگیز بود که از او صاحب دو فرزند به نام های کریستوفر و بیانکا شد. او و همسر سومش تا سال ۱۹۹۲ با هم زندگی می کردند تا این که شایعاتی در مورد رابطه او و بازیگری به نام دارسی لاپیر به رسانه ها درز کرد.
این دو در نهایت در سال ۱۹۹۴ با هم ازدواج کردند. بعد از آن نیز وی با کایلی مینو، همبازی اش در فیلم «مبارز خیایانی» (Street Fighter) وارد رابطه شد. این رابطه در شرایطی بود که همسر قانونی اش لاپیر، باردار بوده و پسرشان نیکولاس را در شکم داشت. ظاهراً لاپیر حتی از خیانت همسرش خبردار نشد تا این که ون دام خود در سال ۲۰۱۲ به این موضوع اعتراف کرد. بعد از آن وی از لاپیر جدا شده و بار دیگر با همسر سابقش، گلادیس پورچگیز ازدواج کرد. پورچگیز در اوایل سال ۲۰۱۵ درخواست طلاق داد اما در ادامه با شوهرش آشتی کرده و از جدایی منصرف شدند.
2- تسلط به چند زبان
«ژان کلود ون دام»، مبارز خندان سینمای هالیوود

به لطف دودمان و تبارش، ون دام هم زبان فرانسوی و هم آلمانی را با مهارت و سلیسی تمام صحبت می کند و به گفته ی خودش زبان انگلیسی را با تماشای کارتون «Flinstones » یاد گرفته است. علاوه بر این وی می تواند زبان اسپانیایی را نیز به خوبی متوجه می شود. وی گفته است که در دوران کودکی یک پرستار اسپانیایی داشته و به همین دلیل به خوبی این زبان را می فهمد، هر چند نمی تواند به خوبی اسپانیایی صحبت کند. وی یک بار در کشور شیلی در یک برنامه زنده شرکت کرد که تمامی سوالات به زبان اسپانیایی از او پرسیده می شد اما وی اگر چه سوال ها را بدون ترجمه می فهمید اما به زبان انگلیسی جواب می داد.
1- نام عجیب
«ژان کلود ون دام»، مبارز خندان سینمای هالیوود

وی که با نام اصلی ژان کلود ون وارنبرگ به دنیا آمده است، هنگام مهاجرت به ایالات متحده اسم ون دام را برای خود انتخاب کرد زیرا این نام یکی از بهترین دوستانش بود و به دلیل این که پدر او کمک زیادی به ژان کلود برای ورود به دنیای سینما کرد وی این نام را برای خود برگزید. وی در این باره می گوید:" پدر او برای اولین بار مرا به هنگ کنگ فرستاد تا مدل عکاسی باشم. برای این که مدل باشم قد بسیار کوتاهی دارم و البته از لحاظ جثه هم برای این کار مناسب نیستم. و من با او خیلی دوست شدم و اسم او را به عنوان تشکر از او روی خود گذاشتم. به هر حال اسم خودم بسیار پیچیده است. اسم خانوادگی خودم ون وارنبرگ است. اما ون دام بسیار انرژیک، کوتاه و روشن است".
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      جالبه..

    • امیر

      چقدر پیر شده این !!!!

    • مصطفی

      دمت گرم. هرچی بود ما که با فیلم هاش حال میکردیم.

    • 13bedar

      JCVD

    • امیر حسن

      یاد فیلم هاش بخیر چقدر هم خوشتیپ بود الان هم خوبه ولی حیف یه مقدار پیر شده

    • مجی

      وندام الانم تکهه چرخشی پرنده هاش عالی ان تو بی مصرفا هم ب استالونه زد

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج