۶۵۱۲۵۸
۵۰۰۶
۵۰۰۶
پ

مصاحبه با حکمت به مناسب ساخت فیلم جدیدش

گروه فرهنگ- فیلمسازهای زن سینمای ایران انگشت‌شمارند اما همین تعداد اندک در سال‌های پس از انقلاب توانسته‌اند موفقیت‌های چشمگیری کسب کنند‌.

روزنامه جهان صنعت: گروه فرهنگ- فیلمسازهای زن سینمای ایران انگشت‌شمارند اما همین تعداد اندک در سال‌های پس از انقلاب توانسته‌اند موفقیت‌های چشمگیری کسب کنند‌.
رخشان بنی‌اعتماد، پوران درخشنده، تهمینه میلانی، منیژه حکمت و در سال‌های گذشته نرگس آبیار و نیکی کریمی، آیدا پناهنده، پریسا بخت‌آور و نام‌های دیگری که هر کدام توانسته‌اند در خاطر طرفداران سینما بمانند‌.
فیلمسازان زن سینمای ایران در اکثر فیلم‌هایشان سراغ سوژه‌های اجتماعی می‌روند که مستقیم و غیرمستقیم به زنان ارتباط دارد‌. به همین خاطر است که همیشه فیلم‌هایشان جنجالی از آب در می‌آید‌. گاهی برای گرفتن مجوز از وزارت ارشاد و نهادهای دیگر دچار مشکل می‌شوند و گاهی نیز دایره تاثیرگذاری ساخته‌هایشان از پرده سینما فراتر رفته می‌رود‌. در این میان منیژه حکمت بین کارگردانان زن سینمای ایران به عنوان فیلمسازی شناخته می‌شود که همیشه دست روی سوژه‌های داغ اجتماعی گذاشته و توانسته هم نظر منتقدان را جلب کند و هم بتواند با مردم ارتباطی گسترد برقرار کند‌.
«زندان زنان» ساخته منیژه حکمت در زمان اکرانش در سال ۱۳۸۰ مورد توجه مردم و منتقدان قرار گرفت‌. او فیلمی را روی پرده سینما برد که خیلی‌ها جرات حرف زدن در مورد موضوعش را هم نداشتند‌. حکمت اما هشت سال فیلمی را کارگردانی نکرد‌. آخرین ساخته او «لالایی» بود که در سال ۱۳۸۷ اکران شده و حالا او پس از هشت سال دوباره پشت دوربین رفته و «جاده قدیم» را ساخته است‌.
با او گفت‌وگوی کوتاهی داشتیم در موره ساخته جدیدش و روندی که ساخت «جاده قدیم» طی کرده است‌.
در خبرها خواندیم که نوشتن فیلمنامه «جاده قدیم» هشت سال طول کشیده است‌. از طرف دیگر آنطور که شنیدیم فیلم شما باز هم سوژه‌ای اجتماعی دارد و به زنان پرداخته است‌. کمی در مورد روند نگارش فیلمنامه توضیح می‌دهید‌.
بله‌. از هفت یا هشت سال پیش بود که تحقیقات روی ساخت این فیلم را شروع کردم‌. البته نه به صورت متناوب، بلکه مقطعی‌. با توجه به اینکه موضوع فیلمنامه یکی از ناهنجاری‌های اجتماعی است که مشکلات فراوانی برای جامعه به وجود آورده است نیاز به تحقیقات دقیقی داشت‌. تحقیقات میدانی برای نگارش فیلمنامه بسیار سخت بود که البته در کنار تیمی از نویسندگان انجام پذیرفت‌. مهمترین‌شان آقای مصطفی خرقه‌پوش و پوریا عالمی به عنوان مشاور، خانم نسیم خوراشایی‌زاده، شادمهر راستین و دوستان دیگری که من را در این راه حمایت کردند‌. خوشبختانه با کمک این دوستان فیلمنامه خوبی نوشته شد‌. ما چه در جلوی دوربین و چه پشت صحنه تیم حرفه‌ای داشتیم که با کمک هم توانستند فیلم را به نتیجه برسانند‌.

مراحل فنی فیلم چطور پیش رفته است؟

تا یک هفته دیگر مراحل فنی فیلم تمام می‌شود‌. این روزها آقای کریستف رضاعی مشغول ساخت موسیقی فیلم است و ابراهیم حقیقی تیتراژ را طراحی می‌کند‌. آقای موسوی‌نژاد هم مسوولیت میکس فیلم را بر عهده دارد‌. همان‌طور که گفتم تیمی حرفه‌ای پشت ساخت «جاده قدیم» است و تصور می‌کنم با همراهی مردم که من همه اعتبارم را مدیون‌شان هستم فیلم موفقی را در جشنواره فجر امسال شاهد باشیم‌.
پس از اتمام مراحل فنی فیلم تیم تبلیغاتی متشکل از اتاق فکر و تیم تخصصی در حوزه‌های مختلف کارش را آغاز خواهد کرد و خبرهای فیلم را مرحله به مرحله به مخاطبان خواهیم رساند‌.

آن‌طور که پیداست نقش اصلی فیلم شما را مهتاب کرامتی بر عهده دارد؟

بله، مهتاب کرامتی و آتیلا پسیانی نقش‌های اصلی فیلم را بر عهده دارند و باقی بازیگران نیز به مرور اعلام خواهند شد‌.

«زندان زنان» در زمان اکران توانست مورد توجه مخاطبان و منتقدان قرار بگیرد‌. آیا شما تصور می‌کنید «جاده قدیم» بتواند موفقیت فیلم پیشین شما را تکرار کند؟

من تصور می‌کنم تاثیرگذارتر از « زندان زنان» باشد‌. چون هم من پخته‌تر شدم و هم تیمی حرفه‌ای همراه من در ساخت فیلم مشارکت داشته است‌.

فیلم با سرمایه بخش خصوصی ساخته شده است؟

بله‌. فیلم چهار سرمایه‌گذار داشت‌. آقای علیرضا سعدی، شرکت طاها، خانم مهتاب کرامتی، طهورا ابولقاسمی و مهشید آهنگرانی‌. من هم به عنوان تهیه‌کننده در گروه حضور داشتم‌.
و حرف آخر؟
من امیدوارم و تصور می‌کنم انرژی که در ساخت این فیلم هست پاسخگوی نیاز جامعه امروز ما باشد و بتواند مورد توجه مردم قرار بگیرد‌.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج