۶۵۱۴۶۴
۵۰۰۹
۵۰۰۹
پ

چرا اردوغان راهی خارطوم شد؟

روسای جمهور سودان و ترکیه در مورد تشکیل یک کمیته مشترک همکاری‌های راهبردی به توافق رسیده و از امضای ۱۲ توافقنامه در حوزه کشاورزی، اقتصاد و نظامی خبر دادند.

به گزارش ایسنا به نقل از روزنامه فرامنطقه‌ای الحیاة، روسای جمهور سودان و ترکیه در مورد تشکیل یک کمیته مشترک همکاری‌های راهبردی به توافق رسیده و از امضای ۱۲ توافقنامه در حوزه کشاورزی، اقتصاد و نظامی خبر دادند.
رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه در سفری رسمی و دو روزه برای بررسی روابط دوجانبه و مسائل منطقه، وارد فرودگاه خارطوم پایتخت سودان شد.

عمر البشیر، رئیس‌جمهور سودان شخصا برای استقبال از اردوغان به فرودگاه رفته بود.

اردوغان در کنفرانس مطبوعاتی مشترکی با عمر البشیر پس از نشستی در کاخ ریاست جمهوری سودان در شهر خارطوم گفت: امروز سند تشکیل "کمیته مشترک همکاری‌های راهبردی" میان دو کشور امضا شده و این شورا هر سال یک نشست برگزار خواهد کرد. همچنین در این سفر ۱۲ توافقنامه در حوزه‌های کشاورزی، اقتصاد و نظامی به امضا رسید.

رئیس‌جمهور ترکیه افزود: حجم تبادلات تجاری سالانه میان سودان و ترکیه به ۵۰۰ میلیون دلار می‌رسد و ما به دنبال افزایش آن تا یک میلیارد دلار و در نهایت ۱۰ میلیارد دلار در سال هستیم.

وی تاکید کرد: سودان در بحث ارتباط ترکیه با قاره آفریقا کشور مهمی برای ماست. در سال ۲۰۰۵ زمانی که نخست وزیر بودم روابطی استراتژیک با سودان آغاز شد.

اردوغان به محض ورود به فرودگاه خارطوم تاکید کرد: ترکیه هرگز حمایت دولت و مردم سودان از آنکارا در پی کودتای نافرجام ژوئیه ۲۰۱۶ را فراموش نخواهد کرد.

وی در ادامه از مشارکت عمر البشیر در نشست سران کشورهای اسلامی در استانبول درباره قدس تقدیر کرد.

رئیس‌جمهور سودان نیز در این کنفرانس مطبوعاتی ضمن تایید امضای توافقنامه‌های مذکور گفت: این سفری تاریخی محسوب می‌شود اولین بار است که یکی از روسای جمهور ترکیه به سودان سفر می‌کند.

عمر البشیر در ادامه گفت: مردم سودان از موضعگیری‌های اردوغان در مورد مسایل کشورهای عربی و اسلامی به ویژه موضعگیری اخیرش در مورد قدس تقدیر می‌کنند.

مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه پیشتر در جمع خبرنگاران در فرودگاه خارطوم گفته بود: سودان کشوری مهم برای ما در قاره آفریقا و در کل جهان است و اردوغان در این سفر روابط دوجانبه و مسائل منطقه‌ای را بررسی خواهد کرد.

وزارت خارجه سودان نیز پیشتر اعلام کرد: در این سفر توافقنامه‌های اقتصادی به امضا خواهند رسید.

ابراهیم غندور، وزیر امور خارجه سودان این سفر را تاریخی خواند و گفت: این سفر به منزله چراغی روشن در تاریخ دو کشور بوده و در آن مسائل اقتصادی و سیاسی بررسی خواهد شد.

هیاتی رسمی شامل تعدادی از وزرا و نیز تجار ترکیه در این سفر اردوغان را همراهی کردند.

همچنین همایشی اقتصادی میان تجار سودانی و ترکیه‌ای برگزار شد.

اردوغان قرار است پس از سودان به کشورهای چاد و تونس نیز سفرهایی داشته باشد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج