جاباما
۶۵۱۷۲۶
۱ نظر
۵۰۱۱
۱ نظر
۵۰۱۱
پ

سخنگوی حوزه‎های علمیه:

بودجه حوزه های علمیه، نصف بودجه دانشگاه تهران هم نمی‌شود

سخنگوی مدیریت حوزه های علمیه گفت: در روزهای اخیر در برخی از رسانه ها، جریانی به دنبال تضعیف روحانیت است و تلاش زیادی صورت گرفت که نهاد دینی را در خصوص بودجه زیرسوال ببرند.

پایگاه خبری انتخاب: سخنگوی مدیریت حوزه های علمیه گفت: در روزهای اخیر در برخی از رسانه ها، جریانی به دنبال تضعیف روحانیت است و تلاش زیادی صورت گرفت که نهاد دینی را در خصوص بودجه زیرسوال ببرند؛ البته برخی با ادبیات دلسوزانه و با شعار استقلال حوزه این بحث را مطرح کردند؛ مساله استقلال حوزه یک راهبرد استراتژیک مدیریت حوزه است، ولی از این واژه استقلال حوزه، برخی برداشت ناروایی داشته و دارند.

حجت الاسلام عباس رفعتی ظهر امروز در جمع خبرنگاران در مرکز مدیریت حوزه های علمیه گفت: دیدار مدیر حوزه های علمیه به همراه معاونین با مراجع عظام تقلید در هفته گذشته انجام شد؛ دیدگاه همه مراجع عظام نسبت به موضوع مورد مشورت، مشترک بود؛ این دیدگاه در این باب بود که در مباحث دروس خارج باید به فقه معاصر توجه بیشتری شود؛ همچنین به مسایل مستحدثه و نوپدیدنیز بیشتر پرداخته شود.

وی افزود: این مساله مورد توصیه حضرت امام (ره) و مراجع عظام گذشته و فعلی حوزه و رهبر انقلاب بوده است.

تاکید مراجع تقلید بر چند مسئله

حجت الاسلام رفعتی بیان کرد: در این سلسله دیدارها، آیت الله العظمی مکارم شیرازی بیان کردند که اسلام جهانی و جاودانه است و باید پاسخگوی همه مناطق در همه زمان ها باشد.

سخنگوی مدیریت حوزه های علمیه تصریح کرد: آیت الله العظمی وحید خراسانی با اشاره به ترکیب عقل و نفس و بدن در انسان، بیان کردند که علوم هر سه جهت باید مستحدث شود و حتی علومی که مرتبط به بدن نیست نیز باید مورد کنکاش واقع شود.

وی گفت: اشتراک نظر مقام معظم رهبری با مراجع معظم تقلید در این مسایل نیز به عینه متجلی است؛ آیت الله العظمی صافی گلپایگانی با اشاره به ظرفیت گسترده فقه شیعه بر لزوم توسعه مباحث مستحدثه فقهی تاکید کردند؛ همچنین آیات عظام شبیری زنجانی و نوری همدانی نیز در این باب بیاناتی داشتند.

وی اظهارکرد: متاسفانه برخی از رسانه به جای بیان این اشتراکات به دنبال حاشیه هایی بودند که یک خبر خاص تولید کنند؛ در این دیدارها، مراجع دغدغه هایی مطرح کردند که این مسایل نیز به جا و به حق است و مسئولین حوزه باید نسبت به رفع آنها همت بگمارند.

وی گفت: یکی از مسایلی که بین این نشست و نشست قبلی خبری در برخی از شبکه های اجتماعی بازتاب پیدا کرد آن بود که برخی از بزرگان حوزه فرموده اند، روحانیت حرمت سابق را در جایگاه ندارند؛ یعنی بخاطر حوادث کوچک بیان شده است که روحانیت جایگاه خود را در جامعه از دست داده است.

حجت الاسلام والمسلمین رفعتی اظهارکرد: روحانیت به حدی در جامعه اعتبار دارد که در آخرین انتخابات جامعه شش نفر کاندید بودند و دو نفر ملبس به لباس روحانیت بودند؛ از بین شش کاندیدا بیش از ۹۵ درصد شرکت کنندگان به این دو نفر رای دادند.

حضور حوزه علمیه و روحانیت در حادثه زلزله سرپل ذهاب

وی گفت: یکی از فعالیت هایی که در این مدت رخ داده است و توقع می رفت که رسانه ها در این زمینه فعالیت بیشتری داشته باشند، حضور حوزه علمیه و روحانیت در حادثه زلزله سرپل ذهاب بود.

سخنگوی حوزه های علمیه تصریح کرد: ستادی در حوزه علمیه قم تشکیل شد؛ ستادی در حوزه علمیه کرمانشاه نیز تشکیل شد و در این راستا در حوزه های علمیه مجاور کرمانشاه نیز ستادهای معین تشکیل شدند.

وی گفت: این ستاد در عملیات امداد رسانی، پیگیری مسایل شرعی حادثه دیدگان، مساله تجهیز و نماز بر پیکر اموات، تقویت روحی حادثه دیدگان نقش آفرین بود؛ این کار با اعزام ۳۰۰ روحانی انجام شد؛ این رقم غیر از روحانیون خودجوشی بود که به منطقه آمدند است.

این استاد حوزه اظهارکرد: رسانه ملی باید این حضور و فعالیت خالصانه حوزه را که جزو وظایف این نهاد بود را به سان دیگر نهادها اطلاع رسانی می کرد.

نوید گشایش در امور معیشتی طلاب

وی گفت: در نشست خبری قبلی، نوید یک گشایش در امور معیشتی طلاب را دادیم که این امر محقق شد و رهبر معظم انقلاب نسبت به شهریه طلاب گشایش خوبی را مرحمت فرمودند؛ رایزنی برای افزایش شهریه و هدفمندی شهریه برای مبلغین و محققین نیز در حال پیگیری است.

حجت الاسلام والمسلمین رفعتی اظهارکرد: در این مدت برنامه جدید آموزشی همراه با آیین نامه ها در قالب تدوین یک کتاب انجام شد که این طرح در ۲۰۰ مدرسه علمیه در حال اجرا است؛ این طرح در ۱۹ مدرسه در قم و مابقی در شهرستان ها انجام می شود.

وی اظهارکرد: ۴۰ متن درسی در این برنامه آموزشی جدید تدوین شده است؛ این برنامه مبتنی بر متن درسی است؛ شیوه آموزشی در حوزه متن محور است.

این استاد حوزه افزود: از دیگر فعالیت های اخیر حوزه، برگزاری المپیاد علمی بود که پنجمین المیپاد در نهایت حضور آیت الله العظمی نوری همدانی پایان یافت؛ این المپیاد در دو مرحله ملی و استانی برگزار شد و در چهار مقطع ادبیات، فقه و اصول یک و دو و خارج برگزار شد و در هر مقطع نفرات اول تا سوم و یک نفر نیز به عنوان شایسته تقدیر تجلیل شدند.

جریانی به دنبال تضعیف روحانیت است

وی گفت: در روزهای اخیر در برخی از رسانه ها، جریانی به دنبال تضعیف روحانیت است و تلاش زیادی صورت گرفت که نهاد دینی را در خصوص بودجه زیرسوال ببرند؛ البته برخی با ادبیات دلسوزانه و با شعار استقلال حوزه این بحث را مطرح کردند؛ مساله استقلال حوزه یک راهبرد استراتژیک مدیریت حوزه است، ولی از این واژه استقلال حوزه، برخی برداشت ناروایی داشته و دارند.

هدف بی بی سی از پخش برنامه از حوزه علمیه

سخنگوی حوزه گفت: یقین بدانیم که بی بی سی به دنبال استقلال حوزه به معنی صحیح نیست که دو روز پیش برنامه های پخش کرد که حوزه باید مستقل باشد و یک حاشیه ای بر سخن آیت الله یزدی داشت که این سخنان با استقلال حوزه ارتباط ندارد.

حجت الاسلام والمسلمین رفعتی اظهارکرد: در خصوص مسایل بودجه نهادهای دینی با این شعار به شکل دلسوزانه مطالبی را مطرح می کنند؛ در شبکه های اجتماعی و خبرگزارهای نباید حرفی گفته شود که در زمین دشمن بیان شود و در واقع بلندگوی دشمن وضد انقلاب باشند.

وی بیان کرد: ما نباید استقلال حوزه را از دست بدهیم و این هجمه ای که صورت می گیرد به این خاطر است که حوزه ما مستقل است و چون حوزه مستقل است و به همین خاطر به راحتی از مشکلات دولت ها نیز به سخن به میان آورده و نقد کرده است.

این هجمه ها هزینه استقلال حوزه است

این استاد حوزه اظهارکرد: این هجمه ها هزینه استقلال حوزه است؛ بودجه حوزه از طریق باور مردم و اعتماد مردم شکل گرفته است ولی اینگونه نیز که نهادحکومت دینی نباید از دولت کمکی دریافت کند؛ در ردیف بودجه دولت، کمک به حوزه انجام می شوند نه اینکه دولت به حوزه ردیف بودجه خاص تعریف کرده باشد.

حوزه علمیه با کمک های مردمی اداره می شود

حجت الاسلام والمسلمین رفعتی اظهارکرد: دولت ترکیه به نهاد روحانیت و حوزه آن کشور، ۴هزار میلیارد تومان بودجه داده است؛ بودجه دولت ملی مصر به الازهر مشخص است، ولی حوزه علمیه ما با بودجه های مردمی و وقف و.. اداره می شود؛ در دولت طاغوت بسیاری از موقوفات حوزوی به زور تملک شده است.

وی گفت: اگر عایدات حوزه از موقوفات خودش به شکل کامل تامین شود، هیچ نیازی به بودجه حمایتی هم ندارد؛ برای کل حوزه‌های علمیه سراسر کشور اگر نصف بودجه یک دانشگاه مثل دانشگاه تهران ارایه شود، حاضر به گرفتن هیچ کمکی نیستیم.

سخنگوی مدیر حوزه های علمیه با بیان اینکه با نصف بودجه یک دانشگاه تمام حوزه‌های علمیه کشور اداره می‌شوند،بیان کرد: آمار طلاب شاغل به تحصیل در حوزه چند برابر دانشجویان یک دانشگاه است، ولی بودجه ملی آن دانشگاه بسیار زیاد است.

شوراهای تخصصی در حوزه شکل گرفته است

حجت الاسلام والمسلمین رفعتی اظهارکرد: شوراهای تخصصی در حوزه شکل گرفته و برخی از آنهادر حال شکل گیری است؛ البته چند شورا هنوز شکل نگرفته است و این شوراهای تخصصی در آینده شکل می گیرند؛ مدیریت حوزه به دنبال شکل گیری این شوراهای تخصصی است که از جمله آنها می توان به شورای رسانه ای حوزه اشاره کرد.

وی گفت: مرکز تازه تاسیس آموزش های مهارتی و کاربردی در حوزه شکل گرفته است؛ آموزش های رسانه ای در حد آموزش های رسانه و سواد رسانه، آسیب های رسانه های امروزی، فضای مجازی و مهارت های کاربردی رسانه و... در این زمینه پیگیری شده است.

سخنگوی مدیریت حوزه های علمیه اظهارکرد: برگزاری کرسی های نظریه پردازی و آزاداندیشی از جمله فعالیت های حوزه است؛ معاونت پژوهشی قرار نیست که این نشست ها را به شکل مستقیم برگزار کند بلکه مراکز پژوهشی حوزوی فعالیت های مشترکی را با نظارت معاونت پژوهش انجام می دهند.

این استاد حوزه با بیان اینکه سامانه صفیر برای طلاب برنامه‌ریزی شده است، یادآور شد: طلاب در این سامانه می‌توانند مطالب خود را با مدیر حوزه‌های علمیه در میان گذاشته و مطرح کنند و تمامی مباحث طلاب به صورت دسته بندی شده در اختیار آیت الله اعرافی قرار می‌گیرد.

بودجه ای که اعلام می شود پیشنهادی است

وی گفت: بودجه ای که اعلام می شود، بودجه پیشنهادی است؛ از جایی که این بودجه، کمکی است مشخص نیست که این بودجه مصوب شود؛ پس از تصویب، به دلیل اینکه این بودجه کمکی است، دولت نیز خود را ملزوم به تخصیص نمی بیند؛ گاهی ۵۰ درصد بودجه مصوب تخصیص داده شده است.

استاد حوزه تصریح کرد: نکته دیگر آن است که این بودجه ای که در ردیف بودجه به عنوان کمک بیان شده است، به طلاب اختصاص نمی‎یابد؛ در حالی که زندگی طلبه ها زیر خط فقر است؛ طلاب جزو قشر محروم جامعه هستند ولی این بودجه سر سفره طلاب نمی‎رود؛ بخشی از این بودجه ها، عمرانی مدارس، شهرک ها و بخشی نیز هزینه‎ای است که این بخش مرتبط به کار فرهنگی گسترده حوزویان در مسایلی است که نظام به این فعالیت های فرهنگی نیاز دارد.

سرانه هزینه دولت برای دانشجویان اصلا در حد سرانه کمک به طلاب نیست

حجت الاسلام رفعتی اظهارکرد: سرانه هزینه دولت برای دانشجویان اصلا در حد سرانه کمک به طلاب نیست؛ هزینه شهریه طلاب از وجوهات و وقف تامین می‎شود و اصلا در خصوص بودجه سرانه طلبه عنوانی در بودجه بیان نشده است.

سخنگوی مدیریت حوزه های علمیه تصریح کرد: اینکه چرا زودتر به این مساله پاسخ ندادیم به این دلیل بود که قرار نیست که به حرف نادرست پرداخته شود؛ زیرا به خودی خود فراموش می شود، ولی این بحث از طریق بی بی سی نیز دنبال شد و به همین خاطر به پاسخگویی مبادرت کردیم.

وی با محکوم کردن توطئه ترامپ علیه فلسطین بیان کرد: این کار احمقانه باعث شد که آمریکا و رژیم صهیونیستی نیز در سطح جهانی به انزوا کشیده شود.

حجت الاسلام والمسلمین رفعتی با اشاره به موارد مصرف خمس بیان کرد: خمس مازاد مخارج متولی معادن داده نمی شود؛ لذا از این جهت وجوهات محدود است؛ بسیاری از مواردی که خمس به آن واجب است در اختیار افراد حقیقی نیست و در اختیار یک نهاد حقوقی است و این نهاد حقوقی نیز خمس نمی دهد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      حیف یک ریال

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج