۶۵۱۸۱۹
۲۷ نظر
۵۰۵۸
۲۷ نظر
۵۰۵۸
پ

مردم با هشتگ به جنگ گرانی می‌روند

روزنامه آسمان آبی نوشت: خبر هولناک گران‌شدن تخم‌مرغ دهان به دهان می‌شود، در اداره‌ها، در جمع‌های خانوادگی، تماس‌های تلفنی و حتی بحث‌های تخصصی تاکسی‌ها تخم‌مرغ نقل محافل شده و به شخصیت اصلی زندگی همه ایرانیان تبدیل شده است.

روزنامه آسمان آبی نوشت: خبر هولناک گران‌شدن تخم‌مرغ دهان به دهان می‌شود، در اداره‌ها، در جمع‌های خانوادگی، تماس‌های تلفنی و حتی بحث‌های تخصصی تاکسی‌ها تخم‌مرغ نقل محافل شده و به شخصیت اصلی زندگی همه ایرانیان تبدیل شده است.
بقالی در یکی از محله‌های متوسط‌نشین تهران قیمت تخم‌مرغ را ۶۰۰تومان اعلام کرده و می‌گوید: «خیلی گران شده، مردم دیگر نمی‌توانند بخرند، قبلا سر ظهر که می‌شد کارگرهای جوان می‌آمدند دو تا تخم‌مرغ می‌خریدند با رب‌گوجه یا لوبیا قاطی می‌کردند می‌خوردند سیر می‌شدند؛ الان دیگر نمی‌خرند، خب خداییش حق دارند، خیلی گران شده» او در جواب این‌که چقدر گران شده است؟ می‌گوید: «قبلا ۴۰۰تومان بود که می‌شد شانه‌ای ۱۲تومان، الان هر شانه تخم‌مرغ همین امروز ۱۷هزار تومان شده، خب خیلی گران شده دیگر...»
کمی آن‌طرف‌تر شعبه‌ یکی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای که مدعی ارزان‌فروشی است، قیمت هر شانه تخم‌مرغ را ۱۷هزار و ۵۰۰تومان تعیین کرده و مردم با تعجب دلیل اختلاف قیمت بین این فروشگاه و مغازه‌های محلی را جویا می‌شوند. یک زوج میانسال در اعتراض به افزایش قیمت تخم‌مرغ به فروشنده این فروشگاه اعتراض کرده و می‌گویند: «ما دیشب یک شانه تخم‌مرغ را از یک سوپرمارکت ۱۷هزار تومان خریدیم، چرا شما ۵۰۰ تومان گران‌تر می‌فروشید؟» و مدیر فروشگاه با به‌نمایش‌گذاشتن اعتمادبه‌نفسی خدشه‌ناپذیر پاسخ می‌دهد: «به‌هرحال کیفیت جنس هم مهم است و ما همیشه تلاش می‌کنیم که بهترین...» زن کلامش را قطع می‌کند و می‌گوید: «ولی تخم‌مرغی که ما دیشب خریدیم هم کیفیت خوبی دارد و شما نمی‌توانید کیفیتش را زیر سوال ببرید.» مدیر از پس اقناع این زوج برنمی‌آید و مرد در خاتمه بحث کوتاه‌شان می‌گوید: «این‌کارهایی که شما می‌کنید باعث می‌شود ما اعتمادمان را به شما از دست بدهیم، شاید بهتر باشد که از شما خرید نکنیم...».
کشمکش برای خرید تخم‌مرغ در بخش‌هایی از شهر به‌صورت زنده ادامه دارد، اما ماجرا به همین‌جا خاتمه پیدا نکرده و سوی دیگر آن در شبکه‌های اجتماعی با تشکیل کارزار‌های متفاوت به‌صورت آنلاین ادامه دارد.
کارزار‌هایی با هشتگ‌های متفاوت با مضمون‌هایی که مردم به خودداری از خرید تخم‌مرغ تشویق می‌کند و هدف نهایی آن‌ها به نوعی مقابله با نظام بازار و دفاع از حقوق مشتری است. برخی پیام‌هایی که در پیام‌رسان تلگرام منتشر می‌شود حتی با جمله‌های کوتاه تلاش می‌کند که با تحریک احساسات مردم آن‌ها را به همراهی فرابخواند؛ جملاتی مانند «این دیگه پراید نیست که بگویید وام می‌دهند مجبورم بخرم» یا «اگه خودمان از حق‌مان دفاع نکنیم کسی به فکرمان نیست» سعی می‌کنند تا با تهییج مردم همراهی‌شان را طلب کنند.
با این‌همه سرو صدایی که طی چند روز گذشته بر سر قیمت تخم‌مرغ برپا شد به نظر می‌رسد در یکی‌دو روز آینده این غائله بخوابد و این همه هیاهو به پایان برسد. در این میان معلوم نیست که برپاکردن این آشوب به نفع کدام گروه بود و بهره‌برداری‌ از این مرحله آب به آسیاب چه کسی ریخت؟
تحریم ‌خرید کم‌اثر است
حدود دو ماه می‌شود که قیمت تخم‌مرغ با تغییرات قابل‌توجهی مواجه شده و در یک‌ماه اخیر به اوج خود رسیده است؛ به‌این‌ترتیب در این مدت قیمت هر کیلو تخم‌مرغ از حدود چهارهزار تومان به هفت‌هزار تومان رسیده که البته این قیمت هفت‌هزار تومانی مربوط به مرغداری‌ها می‌شود و تا این محصول به بازار و به دست مردم برسد قیمتی حدود هفت‌هزار و ۵۰۰ تا هشت‌هزار تومان پیدا می‌کند. در این میان بخش دولتی به‌منظور مقابله با شرایط پیش‌آمده از روز گذشته اقدام به واردات تخم‌مرغ از کشورهای دیگر کرده و حدود ۲۰ تن محصول را به‌منظور تنظیم بازار وارد کرده است.

اکنون تخم‌مرغ‌های وارداتی با قیمتی معادل هرکیلو 6 تا 6‌هزار و 500تومان، یعنی شانه‌ای 12‌هزار و 500 تومان به فروش می‌رسند که نسبت به قیمت 17 هزار و 500تومانی تخم‌مرغ‌های داخلی تفاوت قیمتی قابل‌توجه دارند. حال در این میان برخی شهروندان اقدام به تشکیل کارزار‌های مختلف کرده و در قالب آن، این‌گونه اعلام می‌کنند که برای مدتی خرید تخم‌مرغ را تحریم خواهند کرد، غافل از این‌که حدود 40‌درصد مصرف آن به کارخانه‌ها مربوط می‌شود و 60 درصدش سهم مصرفی بخش خانگی است.
در چنین شرایطی حتی اگر مردم خرید تخم‌مرغ را تحریم هم کنند، همچنان به‌واسطه نیاز کارخانه‌ها حدود نیمی از این مصرف پابرجا می‌ماند. با‌وجود این با‌توجه به واردات صورت‌گرفته پیش‌بینی می‌شود در روزهای آتی این محصول قیمتی مناسب‌تر از روزهای گذشته پیدا کرده و قیمتش تا حدی تعدیل شود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • لیلی

      ببخشید بعد اونا که شبه قبل یه شونه تحم مرغ خریده بودن واسه چی روز بعدم میخواستن یه شونه دیگه بخرن . لازم نیست حتما مردم تحریم کنن ،حداقل مثل قحطی زده ها رفتار نکنن که وضع از این بدتر نشه!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        درود

    • Sarfaraz

      جمع کنید این هشتگ و تشتک رو بابا.
      مگه خرید ماشینه که همه می گفتن تا ارزون نشه دیگه نمی خریم.
      مایحتاجه روزانه است.
      بعدشم فراموش نشه که همون جمعیت، که می گفتن ماشین صفر نمی خریم، ایران خودرو و سایپا افتخار دارند که در مدت ۱۰ روز قصد فروش ۱۱۰ هزار دستگاه خودرو را داشتند که به دلیل استقبال گرم مردم همیشه در صحنه، بیش از ۱۲۰ هزار دستگاه خودرو فروخته شد.
      در ضمن اینکه خودرو ارزان نشد که هیچ، با حرکتهای خیزشی، پراید وانت ۲۱۳۰۰ شد، ۲۰۶ شده ۳۳ میلیون و ..‌. برو تا آخر

    • علی

      جای تاسف داره که طوری با مردم رفتار کردند که ذهن و فکرمون شده تخم مرغ

    • حسین

      مرگ بر تخم مرغ

    • بدون نام

      مردم بجز بدبختی دیگه راهی ندارن تخم مرغ تنها ست که گرونه. شرم به دولت مردان باد

    • بدون نام

      دولت نباید با یکسری اقلام ضروری مردم شوخی کند مانند نان پنیر وتخم مرغ زیرا اینها دیگر جزو خط قرمزهای مردم فقیر است

    • بدون نام

      خیلی هم تاثیر داره،با این حرفا نمیتونی مردمو سست کنی،۶۰ درصد مگه کمه؟؟؟؟؟

    • بدون نام

      مردم باید اعتراض فقط برعلیه گرانی حتما باید انجام بدن نه برعلیه نظام مابانظام مشکل ندارمی فقط گرونی

    • بدون نام

      خجالت بکشید بحث تخم مرغ همیشه

    • ریتا

      بهنظر می یاد کههر چند اندک ولی به یقین تأثیرگذار هست اما به شرطی که مردم واقعا یاری کنند وقتی مسئولین هر روزه انواع فشار روی مردم رو بیشتر می کنند ما مردم خودمون باید به فکر خودمون باشیم وگرنه هر روز موارد بیشتر و بیشتری رو شاهد خواهیم بود ولی همین هشتگ های به ظاهر بی معنی می تونه نشون دهنده این باشه که مردم دیگاه نمی تونند این همه فشار رو تحمل کنند.
      به قولی خوبی اگر از حد بگذرد ابله گمان بد برد****

    • محمدحسین

      کارای دولت ایران خیلی شباهت به شوروی میده.

    • فقرا

      واقعابرای این دولتیهامتاسفم مردم بیچاره به جزءتخم مرغ چی دارن بخورن هی میگین20روزتخم مرغ نخورین تحریم کنین باباجمع کنین این چرت وپرتهاراخجالت بکشین به خدااین راهش نیست گوشت که سالهاست ازسرسفره ی مردم برچیده شدشماهاکه نمیتونین بازارراکنترل کنین چرامسئولیت گردن گرفتین؛؛

    • بام

      درهمه چی دلال داره پا میزاره میخواستن برم سایت بانک مرکزی واعلام کنم همسود وام راپایین بیاورید هم اینکه دلال بازی را درهر چیز میبنیم وجودداره چرا باید چوب گرانی رابخوریم ماهم دیگه نمیخریم یعنی چی به قول نویسنده هم ماسین هم خانه وهم لوازم خانگی وخیلی چیزهای دیگه از جمله که مامردیم قیمت قبر چرا ؟؟داریم مردم بدهکار خودتون میکنید بعد هشتک تورم میزارن باشه اون دنیاکه هیچ کسی نظارت نکرده رفته بالا ماراضی نیستیم بعدا کمپین را ه میندازن

    • بدون نام

      نویسنده آنچنان القا کرده که مردم نمی‌توانند هیچ تاثیری بر روند اجرایی دولت بگذارند!یعنی یک توهین آشکار مثل خس و خاشاک !یعنی 60%کمه؟!!!تازه اینا همه نقشه به مرگ می‌ترسانند طرف رو تا به تب راضی بشه !تازه شانه ای سیزده هزار تومان که باز شد دانه آیی 420تومان خب بازم گرونه!برای چی برای یه تخم مرغ که نه تخم کفتر اونم بی کیفیت وزرده که نیست انگار همه سفیدیه،باید این مبلغ پول بدیم؟؟؟؟؟!

    • بدون نام

      هرجا قوت مردم باشه دلال ها البته وابسته حتما تشریف میارن از کارت ملی گرفته تا خروج از گشور و تخم مرغ دولت هم عین پلیس های فیلم هندی آخر ماجرا میاد که دنبال متهم بکرده مقتولو دستگیر میکنه میبره

    • بدون نام

      برای همه چیز باید هشتک گذاشت تخم مرغ .مرغ خودرو ....... مردم فقیر باید فقط هوا بخورند

    • بدون نام

      زکی

    • بدون نام

      مردم تخم مرغ نخرید تا ارزان بشه من یه بازنشسته هستم یک میلیون تومان حقوق میگیرم بخدا بجای نمیرسه درامده دیگری هم ندارم ... وجدان ندارن ... اقاچاپ کن بزار ببینن ماچی میکشیم

    • بدون نام

      خوراک بیشتر مردوم کم درامد شده نان تخم مرغ که اونم با بی مدیریتی دولتیها از ملت گرفتن خدا ازتون نگذره

    • بدون نام

      افسوس بود و افسووس..

    • بی نام

      سال گذشته هم آنفولانزای مرغی مرغای زباددی رو کشت پس چرا گرون نشد امسال گرون کردین!!!

      پاسخ ها

      • و

        نه دوست عزیز سال گذشته به این شدت نبود و این سویه مربوط به مرغ تخمگذار و مرغ مادر است . این سویه مرغهای مادر زیادی را هم درگیر کرده که به دنبال اون احتمال کمبود مرغ گوشتی هم در اینده دور از ذهن نیست

    • بدون نام

      خیلی چیزها در زندگی هستند که خیلی مهمتر از تخم مرغ شخصیت اصلی زندگی ایرانیان هستند که روزنامه وزین آسمان آبی فقط به آن گیر داده است،در تابستان بخرید که خیلی ارزان است.

    • وحید ق

      واقعا متاسفم متاسفم برای این مردم و این دولت که بدون تحقیق و فکر یکی فکر میکنه اون یکی گرون کرده و اون فکر میکنه با نخوردن و تحریم مشکل حل میشه و حتی در یک مقاله و خبرهم دلیل کارشناسی ذکر نمیشه . متاسفانه در فاصله یک ماه گذشته بدلیل وجود انفلوانزای مرغها بسیاری از مرغهای تخمگذار استانهای تهران البرز و قزوین معدوم شدن یعنی بالای 80درصد انها و از همان موقع کمبود تخم مرغ و گرانی ان احساس میشد و هر جنسی هم در بازار هم باشد مردم برای تهیه اون هجوم میارن مثل داستان زلزله 4 ریشتری و هجوم مردم به پمپ بنزین . دوستان عزیز شما با تحریم کردن تخم مرغ و امثال آن به هموطن خود که مدتها برای تولید زحمت کشیده است صدمه میزنید نه هشداری برای دولت وارد کننده

    • مردم

      انشاء الله به امید خدا هر کس خدا نشناسه و به مردم ضرر میزنه خودش و جد و آبادش در دل زلزله مدفون بشن و راه نجاتی نداشته باشن /چرا اینقدر گرانفروشی و ظلم

    • بدون نام

      تف تو صورتتون

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج