۶۵۱۸۲۶
۵۰۰۴
۵۰۰۴
پ

«جنگ‌های ستاره‌ای: آخرین جدای»، رویای چند نسل رویازده!

در این قسمت از جنگ‌های ستاره‌ای: آخرین جدای؛ ری (دیسی ریدلی) تصمیم دارد با کمک و راهنمایی‌های لوک اسکای واکر (مارک همیل) استعدادها و قدرت‌های جدیدی را که به‌تازگی آنها را کشف کرده، توسعه و پرورش دهد.

روزنامه شهروند - پولاد امین : در این قسمت از جنگ‌های ستاره‌ای: آخرین جدای؛ ری (دیسی ریدلی) تصمیم دارد با کمک و راهنمایی‌های لوک اسکای واکر (مارک همیل) استعدادها و قدرت‌های جدیدی را که به‌تازگی آنها را کشف کرده، توسعه و پرورش دهد.
از طرف دیگر اسکای واکر هم کمی بابت قدرتی که اسعدادهای او دارد ذهنش مشغول شده است. در عین حال هم نیروی مقاوت سعی دارند تا خود را آماده و همه چیز را مهیا کنند تا بتوانند هرچه زودتر به مبارزه با فرست اوردر بروند.
«جنگ‌های ستاره‌ای: آخرین جدای»، رویای چند نسل رویازده!

فیلم جنگ‌های ستاره‌ای: آخرین جدای به‌عنوان جدیدترین فیلم علمی - تخیلی نوجوانانه سینمای آمریکا یا به عبارت بهتر تازه‌ترین اکشن ماجراجویانه که در بستری علمی - تخیلی به شیوه‌ای هیجان‌انگیز و نگاهی فانتزی داستانش را روایت می‌کند، جلوه آشکاری است از سینمایی که امروز جریان غالب سینمای‌ هالیوود را شکل می‌بخشد.
محصولی عظیم از استودیوی سینمایی والت دیزنی با تمامی خصایص و ویژگی‌هایی که عنوان دیزنی در خود آشکار و نهان دارد که به‌دست ریان جانسون محبوب ساخته شده است. همان کارگردانی که پیش از این فیلم با فیلم‌هایی چون برادران بلوم و نیز لوپر؛ به همراه سریال حیرت‌انگیزی چون برکینگ بد نشان داده می‌تواند یکی از قابل اتکاترین سینماگران این روزهای دنیای سینما باشد.

جنگ ستارگان : آخرین جدای هم چنین آسمانی پرستاره دارد؛ فیلمی با بازیگران بااستعداد و محبوبی چون مارک همیل در نقش لوک اسکای واکر، کری فیشر در نقش ژنرال/ شاهزاده لِیا اورگانا، آدام درایور در نقش کایلو رن، دیسی ریدلی در نقش ری، جان بویگا در نقش فین، اسکار آیزاک در نقش پو دامرون، اندی سرکیس در نقش رهبر محفل- اسنوک، لوپیتا نیونگو در نقش ماز کاناتا، دومهنل گیلسون در نقش ژنرال‌ هاکس، آنتونی دنیلز در نقش C-٣PO، گوئندولین کریستی در نقش کاپیتان فازما، کلی مری ترن در نقش رز، تیکولورا درن در نقش معاون آدمیرال امیلین هولدو و بنیچیو دل تورو در نقش DJ و چند هنرپیشه دیگر که فیلم را برای تماشاگران گذری و تصادفی فیلم، یعنی آنهایی که دلبسته همیشه فیلم‌های علمی - تخیلی نبوده و با دلایلی دیگر به تماشای فیلم‌ها می‌نشینند، نیز جذاب می‌کند.
جنگ ستارگان : آخرین جدای در حدود دو هفته‌ای که از آغاز اکرانش می‌گذرد، البته موفقیتی بیش از انتظاراتی که ایجاد کرده بود به دست آورده است که البته بیشتر این امر مربوط می‌شود به فروشی که توقعش از چنین فیلمی می‌رفت که اکنون گام‌ها و کیلومترها با آن توقعات ابتدایی فاصله گرفته و به اصطلاح می‌توان گفت از رویاهایش نیز پیشی گرفته است. از نظر انتقادی نیز این فیلم موقعیت و جایگاه غبطه‌برانگیزی به دست آورده که نمونه‌اش را می‌شود در نتیجه رأی‌گیری منتقدان سایت متاکریتیک به‌عنوان یکی از دو سایت معتبر نقد فیلم دنیای سینما دید که توانسته تا روز نوشته شدن این مطلب امتیاز ۸۶ را از بین ۵۰ نقد فیلم و سریال منتشرشده در این سایت به دست آورد.
با چنین امتیازی می‌توان جنگ‌های ستاره‌ای: آخرین جدای را فیلم فوق‌العاده خوبی دانست که جمع کثیری از منتقدان و بینندگان آن راضی و خشنود از سینما خارج شده‌اند و همچنین رضایت بینندگان را همچنان به دست آورده که توانسته در سه روز اول نمایش به رقم رویایی چهارصد و پنجاه‌میلیون دلار برسد. در حقیقت این فیلم رتبه دوم جدول بهترین افتتاحیه‌های تاریخ سینما را در اختیار دارد و جالب است بدانید که رتبه نخست این جدول نیز در اختیار قسمت هفتم از مجموعه جنگ ستارگان یعنی فیلم نیرو برمی‌خیزد است.
نکته مهم دیگر درباره افتتاحیه حیرت‌انگیز این فیلم این‌که در تاریخ ایالات متحده فقط ٤ فیلم توانسته‌اند در روز ابتدایی اکران بیشتر از ٢٠٠‌میلیون دلار بفروشند. به‌جز آخرین جدای؛ نیرو برمی‌خیزد با ٢٤٨,٨‌میلیون دلار، انتقام‌جویان با ٢٠٧.٤‌میلیون دلار و دنیای ژوراسیک با ٢٠٨.٨‌میلیون دلار سه فیلمی هستند که در این فهرست قرار می‌گیرند. جالب این‌که از میان این ٤ فیلم، ٣ اثر محصول کمپانی دیزنی است. نکته جالب دیگر این‌که گفته می‌شود کل بودجه‌ای که کمپانی دیزنی برای ساخت این فیلم هزینه کرده بود، ٢٠٠‌میلیون دلار بوده که به این معناست که فیلم با سه روز فروش توانسته به مرحله سودآوری برای استودیوی تهیه‌کننده برسد.
درباره کارگردان فیلم جنگ ستارگان: آخرین جدای باید این نکته را مورد اشاره قرار داد که ریان جانسون علاوه بر کارگردانی، نویسندگی فیلمنامه این فیلم را نیز برعهده داشته است؛ با کاراکترهایی که از همان ابتدا که شخصیت‌های این مجموعه توسط جورج لوکاس خلق شدند، داستان تمامی قسمت‌های سری فیلم جنگ ستارگان با محوریت همین کاراکترها پیش رفته و حول محور همین‌ها چرخیده است.
ریان جانسون که در رزومه کاری نه چندان بلندبالای خود کارگردانی آثاری همچون فیلم آجر، برادران بلوم، فیلم لوپر و فیلم یک سرکش: داستانی از جنگ‌های ستاره‌ای را دارد؛ علاوه بر آثار سینمایی، کارگردانی سه قسمت از سریال برکینگ بد و دو قسمت از سریال بوجک هورسمن را نیز برعهده داشته است. او برای کارگردانی فیلم‌های آجر، لوپر و سریال برکینگ بد موفق به دریافت جایزه‌های مختلفی شده است. کاتلین کندی و رام برگمن هم وظیفه تهیه‌کنندگی را در این تیم برعهده دارند.
«جنگ‌های ستاره‌ای: آخرین جدای»، رویای چند نسل رویازده!
عشق و هراس همزمان به میراث آقای لوکاس!

جنگ‌های ستاره‌ای از زبان کارگردان فیلم

حسین بوذری: نیرو برمی‌خیزد در جایی به پایان رسید که بار دیگر شاهد رودررویی با دشمن قدیمی کهکشان و همچنین با شخصیت قدیمی و آشنای سه‌گانه ابتدایی این فرانچایز روبه‌رو شدیم. پس از آن‌که جی جی آبرامز از نبرد و پیروزی بر دشمن قدیمی گفت، اکنون نوبت به رودررویی با قهرمانی قدیمی و ملاقات با آن رسیده است و آخرین جدای نیز با حضور و بازگشت شخصیت لوک اسکای‌ واکر همراه است.

در حال حاضر اگرچه با لوک اسکای‌ واکر روبه‌رو هستیم ولی او در جزیره‌ای دورافتاده ساکن است که سعی دارد از هرگونه درگیری بین دو نیروی کهکشان دوری کند. شخصیت مهم و دوست‌داشتنی که توسط مارک همیل بازی شده است. همیل در مصاحبه خود عنوان کرده هنگامی که در ‌سال ۱۹۷۷، برای اولین‌بار فیلمنامه فیلم به دستش رسید، از عظمت و شکوه داستان بسیار سوپرایز و شگفت‌زده شده بود. این بازیگر اما اکنون بعد از سال‌های بسیار طولانی برای برگشت به داستان این فیلم پرطرفدار حتما باید دلیلی مشخص و منطقی داشته باشد.
در این راستاست که همیل در ادامه به حضور شخصیت ری با بازی دیزنی ریدلی اشاره می‌کند که کلیت داستان بر مبنای خواسته و اراده او روایت می‌شود. دیزی ریدلی در نسخه قبلی فرانچایز جنگ ستارگان در نقش ری به‌عنوان شخصیتی که درنهایت توانست کایلو رن را شکست دهد، شناخته می‌شود. ریدلی در ادامه توضیح داده است که آخرین جدای بیشتر توضیحی بر علت بازگشت و موانع حضور لوک اسکای‌ واکر است و او باور دارد که نقش خود را در زمانی مشخص بازی کرده و دوران او دیگر به پایان رسیده است.
ریدلی ادامه می‌دهد که شخصیت او مسیری طولانی را طی و زمان بسیاری را صرف کرده تا آخرین مبارز حقیقی کهکشان را پیدا کند ولی هنگامی که شخصیت او با قهرمانش روبه‌رو می‌شود، به‌طور کامل توسط او طرد می‌شود. این‌که او هیچ دلیلی برای بازگشت به جهان ری نمی‌بیند. در ادامه ریدلی اضافه می‌کند که هیچ شخصیتی ازجمله ری دوست ندارد تا در کنار پیرمردی بدخلق و درهم‌شکسته، همچون لوک اسکای ‌واکر قرار بگیرد و روزها را صرف متقاعد کردن چنین شخصیتی کند.

کارگردان فیلم، ریان جانسون هم درباره فیلمش حرف‌هایی دارد. او می‌گوید که آخرین جدای با محوریت مبارزه تمام‌عیار با نیروی شرور کهکشان نیست و بیشتر بر حضور قهرمان این فرانچایز تکیه زده است و سعی در بیان حضور و تقابل با او دارد. جانسون اضافه می‌کند که در آخرین جدای شاهد یک‌سری موجودات تازه و جدیدی هستیم که برای اولین‌بار در این سری وارد می‌شوند و سعی شده تا موجودات جدید داستان در حد موجودات جورج لوکاس، جذاب، شگفت‌انگیز، عجیب و نوستالژیک باشند.
کارگردان این کنجکاوی‌برانگیزترین فیلم‌ سال درخصوص شخصیت لوک اسکای‌ واکر هم بیشتر توضیح می‌دهد و عنوان می‌کند که شخصیت بازی شده توسط مارک همیل بیشتر به دنبال دلیلی برای بازگشت خود است: این شخصیت شکسته و از دور خارج شده به نظر می‌رسد و مخاطب فکر می‌کند که دوران او به پایان رسیده است؛ ولی آیا این چنین است؟ حقیقت توسط خود لوک و ری که به او باور دارد، مشخص می‌شود ولی باید بدانیم که تمامیت این قسمت بر حضور و باور لوک به شخصیت‌های اطرافش استوار شده است. این‌که گروهی جدید از مبارزان جنگ‌های ستاره‌ای شکل گرفته و این گروه عجیب و شاید ناآشنا، همانند گذشته سعی دارند تا مانع از اتفاقات شرورانه در کهکشان شوند. گروهی که در آن ری و فین سبب شکل‌گیری آن شده‌اند و در تلاش برای بازگرداندن قهرمان از یادبرده‌شده داستان جنگ ستارگان هستند.
«جنگ‌های ستاره‌ای: آخرین جدای»، رویای چند نسل رویازده!

جانسون در توضیحات خود اضافه کرده است که تیم نویسندگان فیلم سعی داشته‌اند تا با بیان بازگشت لوک اسکای‌ واکر و علت حضور مجدد او یا این‌که او چرا در یک جزیره دورافتاده ساکن شده است را توضیح دهند: به‌طور مشخص می‌دانیم که قهرمان داستان‌های جورج لوکاس، ترسو نیست بنابراین شخصیت اسکای‌ واکر داستان، از روی ترس و دوری از مرگ خود را مخفی نکرده است. ولی باید در عین حال، به شکلی داستان را ادامه دهیم و شخصیت لوک را توصیف کنیم که مخاطب بتواند درک کند که لوک باید متوجه خطری که دوستانش را تهدید می‌کند، باشد. یا متوجه این‌که کهکشان بار دیگر به او نیاز دارد. ما سعی کردیم تا برای چنین چالش‌هایی پاسخی مشخص و منطقی پیدا کنیم و مخاطب را با چنین سوالاتی و پاسخ‌دهی به آن، مسیر مشخص جنگ ستارگان را به تصویر بکشیم.

در پایان، کارگردان فیلم آخرین جدای اضافه می‌کند: از دوران کودکی یکی از طرفداران بزرگ اپرای فضایی جورج لوکاس بوده‌ام و همیشه فیلم‌های او به منبعی از الهام و رویه‌ای جهت مسیر سینمایی برایم محسوب می‌شده است و اکنون که به نقطه‌ای از دوران سینماگری خود رسیده‌ام که می‌توانم میراث لوکاس را زیر نظر استودیوی او روایت کنم؛ به شکل دیوانه‌واری خوشحالم.

با این حال جانسون اضافه کرده اگرچه سینمای لوکاس برایش بی‌نظیر و عالی بوده و به نوعی الهام‌بخش دوران کارگردانی او نیز بوده است، ولی آخرین جدای قرار نیست تا روایتی دقیق و کپی شده از آثار لوکاس باشد و فیلم جدید فرانچایز جنگ ستارگان که در حقیقت فاز سوم این سری است، فضایی نوستالژیک ولی تازه‌ای دارد که سبب می‌شود تا بین آخرین جدای و دیگر ساخته‌های مربوط به سینمای لوکاس تفاوت قایل شویم.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج