۶۵۱۸۴۲
۵ نظر
۵۰۰۴
۵ نظر
۵۰۰۴
پ

حکایت نوزاد ایرانی که در زندان استرالیا به دنیا آمد

شرایط بدی است، بانویی ایرانی در مهد حقوق بشر دنیا زندانی است و در حساس‌ترین شرایط روحی و جسمی‌اش تنها مانده؛ صدای فریادش را کسی نمی‌شنود و او به دور از همسر خود مجبور شده تا پاره تنش را در راهروهای تاریک و سرد زندان‌های استرالیا به دنیا بیاورد.

روزنامه صبح نو: شرایط بدی است، بانویی ایرانی در مهد حقوق بشر دنیا زندانی است و در حساس‌ترین شرایط روحی و جسمی‌اش تنها مانده؛ صدای فریادش را کسی نمی‌شنود و او به دور از همسر خود مجبور شده تا پاره تنش را در راهروهای تاریک و سرد زندان‌های استرالیا به دنیا بیاورد.

«نگار قدسی کنی» بانوی ایرانی است که به اتهام نقض قوانین تجاری ایالات متحده، از 16 ژوئن 2017 از طرف مقامات قضایی استرالیا بازداشت شده و ماه‌های پایانی بارداری خود را در شرایط نامناسب بهداشتی و با سوءتغذیه گذراند. به گفته وزارت
امور خارجه، بعد از ماه‌ها تلاش تنها توانسته‌اند برخی تسهیلات پزشکی برای این مادر فراهم کنند.

دادگاه نگار برگزار شده اما آمریکا در تلاش است تا او را به این کشور بازگردانده و در زندان‌های خود حبس کند. پرونده این بانوی ایرانی که تنها به دلیل اتهامات واهی و به جرم واردات محصولات پزشکی به ایران بازداشت شده، به درازا کشیده و با مشکلات زیادی مواجه شده است.

در این میان اما دولت استرالیا که مدعی مسائل انسان دوستانه و بشر دوستانه است، همکاری نکرده و مقام‌های استرالیایی تقاضاهای مکرر جمهوری اسلامی ایران برای بهبود شرایط نگهداری او را نادیده گرفته و حتی دادگاه رسیدگی کننده، تقاضای آزادی وی با قرار وثیقه را رد کرده است؛ موضوعی که نشانگر نقض حقوق بشر و ادعاهای پوشالی غرب و حامیان آمریکا در این‌باره است.

قانونی که اجرا نمی‌شود

آقای حسن قشقاوی، معاون کنسولی، پارلمانی و ایرانیان وزارت امور خارجه نیز در توضیح اقدامات این وزارتخانه برای پیگیری وضعیت بانوی محبوس ایرانی گفته است: «وزارت امور خارجه طی این چند ماه، چه از داخل کشور و چه از طریق نمایندگی ایران در استرالیا، به‌طور جدی پیگیر موضوع بوده و رایزنی‌هایی را انجام داده است. حتی سفیر استرالیا نیز احضار شده، اما متاسفانه شاهد بی‌اعتنایی شگفت‌انگیز دولت استرالیا نسبت به این امر انسانی هستیم.» همچنین وی اظهار داشته که ادعای نقض تحریم آمریکا از جانب قدس کنی، برای ایران اثبات شده نیست.

این درحالی است که به گفته آقای حسین‌علی شهریـــاری، نمــــــاینده زاهدان در مجلس
«قانون استرداد مجرمین» با استرالیا وجود دارد و بر اساس آن، این کشور باید خانم کنی را به ایران بازگرداند، حال اما نه تنها وضعیت مادر بلکه وضعیت فرزند هم نامناسب و در هاله‌ای در ابهام است و نگرانی‌ها دو چندان شده است.

نقوی حسینی: وضعیت خانم قدسی را در مجلس پیگیری می‌کنیم

آقای سید حسین نقوی حسینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس در گفت وگو با
«صبح نو» گفت: تعدادی از ایرانیان خارج از کشور که مقیم کشورهای دیگر شده یا برای فعالیت‌های تجاری و تحصیلی به کشورهای غربی سفر کرده‌اند، گرفتار زندان‌های این کشورها شده‌اند، کشورهایی که خود مدعی حقوق بشرند اما حقوق زندانیان ایرانی را رعایت نمی‌کنند اما با تکیه بر این موضوع، علیه جمهوری اسلامی بیانیه صادر می‌کنند.

وی ادامه داد: بسیاری از اتباع ایرانی با ادعاهایی واهی و اتهاماتی بدون سند در زندان به‌سر می‌برند؛ برای مثال یک دانشجوی دکترا در یکی از کشورهای غربی به‌دلیل مکاتبه و مراودات علمی با استاد خود یک‌سال است که در زندان به‌سر می‌برد و حتی اجازه حضور بر بالین همسرش در زمان وضع حمل یا دیدن فرزندش را پیدا نکرد.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: برخی تجار ما هم در زندان‌های خارج از کشور اسیر و گرفتارند و کسی به دادشان نمی‌رسد؛ اما وزارت امورخارجه ادعا دارد در این زمینه تمام تلاش خود را انجام می‌دهند. این در حالی است که وزیرخارجه کشور اروپایی برای رایزنی درباره آزادی فردی که جاسوسی‌اش ثابت شده، به ایران سفر کرده و در این‌باره رایزنی می‌کند.
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی با تاکید بر لزوم فعال‌تر شدن دیپلماسی خارجه تصریح کرد: وزارت خارجه باید حساسیت بیشتری درباره شرایط ایرانیان زندانی در خارج از کشور نشان دهد. برای مثال آمریکا در تلاش است تا خانم قدسی به این کشور تحویل داده شود که تحقق این امر تأسف‌بار و بیانگر نقض حقوق بشر است.

نقوی حسینی همچنین از طرح وضعیت خانم قدسی در کمیسیون امنیت خبر داد و گفت: جزییات این موضوع به استماع رییس کمیسیون و اعضا می‌رسد و بنده تلاش می‌کنم تا حداقل گامی برای بهبود اوضاع خانم قدسی و زندانیان ایرانی در غرب برداشته شود.

آصفی: وزارت خارجه به اندازه توان برای احقاق حقوق زندانیان تلاش کرده است
آقای حمیدرضا آصفی، سخنگوی اسبق وزارت خارجه درگفت‌وگو با «صبح نو» گفت: دفاع از منافع اتباع ایرانی چه در داخل و چه در خارج از کشور از وظایف ذاتی وزارت امورخارجه است و بنده به دلیل مسوولیت‌هایی که داشتم، شاهد تلاش‌های وزارت امورخارجه در این زمینه بوده‌ام.

وی ادامه داد: کنسولگری‌های وزارت امور خارجه ملاقات‌های دوره‌ای با اتباع ایرانی زندانی در خارج از کشور دارند و برای آنها وکیل گرفته و هزینه می‌کنند. این در حالی است که بودجه وزارت خارجه درباره رسیدگی به وضعیت زندانیان ایرانی در خارج از کشور به مراتب از بودجه کشورهای غربی در این زمینه کمتر است.

آصفی تصریح کرد: با پیگیری‌هایی که وزارت خارجه انجام داده، بسیاری از زندانیان ایرانی در خارج از کشور از مجازات اعدام رهایی یافتند یا تعداد زیادی از آن‌ها در پروسه تبادل زندانیان به کشور بازگردانده شدند؛ همچنین هر سال تعداد زیادی از ایرانیان توسط تلاش‌های دیپلماتیک آزاد شده‌اند.

وی تاکید کرد: در مواردی که وضعیت حاد بوده و به اتباع ایرانی اتهام سیاسی زدند، این موضوع در سطح وزیر امورخارجه دنبال شده است و وزارت خارجه با بسیاری از کشورهای همسایه و برخی کشورهای غربی کمیته مشترک کنسولگری شکل داده تا بتواند از حقوق زندانیان ایرانی حمایت کند.این مقام اسبق وزارت خارجه خاطرنشان کرد: وزارت خارجه و دولت به اندازه توان برای احقاق حقوق زندانیان ایرانی در خارج از کشور تلاش کرده‌اند اما شاید لازم بوده در زمینه اطلاع‌رسانی این فعالیت‌ها و رسانه‌ای کردن آنها، تلاش بیشتری می‌کردند تا عملکرد آنان پنهان نماند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • عسل

      زندانه .مگه ما زندانی ها رو باد میزنیم ؟

    • بدون نام

      اقای روزنامه صبح نو در ایران ۸۵درصد زنانش دایما در زندان فقر هستند قصه نویسی برا مردم بسه اون زن دنبال عشق حال رفته دولت استرالیا گرفته قوانین در دنیا حاکمه ...

    • بدون نام

      لابد کاری کرده.رفته تحریمها رو دور بزنه گرفتنش

    • بدون نام

      این همه زندانی ایرانی سراسر دنیا هست حالا چرا وزارت خارجه گیر داده به این رسیدگی میکنه فقط ؟

    • بدون نام

      نظرات رو که خوندم واقعا متاسف شدم.همونطور که متن نوشته وزیر خارجه انگلیس برای ازادی یکی از اتباع کشورش به ایران سفر میکنه رژیم اشغالگر اسرائیل برای جنازه سربازاش کلی ارزش قائله اونارو با اسرای فلسطین و ابنان مبادله میکنه بعد انقدر برای ما هموطنمون بی ارزشه. انقدر غیرت ملی نداریم که زن باردار رو زندانی کردن و میخوان به یه جرم اثبات نشده اون رو از استرالیا به امریکا بفرستن ککمون هم نمیگزه.یکی میگه لابد کاری کرده یکی میگه رفته دنبال عشق و حال یکی خوشحاله و...

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج