۶۵۱۸۴۴
۴ نظر
۵۰۰۸
۴ نظر
۵۰۰۸
پ

افزایش تیم‌های حفاظت؛ تدبیر یا نمایش قدرت

همه شخصیت‌های مهم سیاسی و مقامات بلندمرتبه در جهان برای مقابله با تهدیدهای جانی که ممکن است آنها را مورد هجوم قرار دهد، از تیم‌های حفاظتی استفاده می‌کنند. این موضوع بدیهی است اما اینکه رویه استفاده از تیم حفاظتی به قدری افزایش یابد و مهم شود که مردم توان حتی صحبت کردن با مسوولان را نداشته باشند باعث جدایی مردم از مسوولان می‌شود.

روزنامه صبح نو: همه شخصیت‌های مهم سیاسی و مقامات بلندمرتبه در جهان برای مقابله با تهدیدهای جانی که ممکن است آنها را مورد هجوم قرار دهد، از تیم‌های حفاظتی استفاده می‌کنند. این موضوع بدیهی است اما اینکه رویه استفاده از تیم حفاظتی به قدری افزایش یابد و مهم شود که مردم توان حتی صحبت کردن با مسوولان را نداشته باشند باعث جدایی مردم از مسوولان می‌شود.
تصویری که در ذهن ما از مسوولان جمهوری اسلامی ساخته شده مردانی هستند که همیشه از درهای ویژه وارد مراسم شده و از در پشتی خارج می‌شوند. حتی در نماز جمعه هم در صف اول و پشت میله‌ها می‌نشینند و به هیچ عنوان دسترسی به آنان امکان‌پذیر نیست.
این موضوع به قدری جدی و زیاد شده که اگر کسی در این کشور نباشد، فکر می‌کند آن قدر جرم و تهدید زیاد شده که هر لحظه امکان حمله تروریستی به شخصیت‌ها وجود دارد. این درحالی است که هر لحظه، مقامات امنیتی می‌گویند در کشور هیچ تهدید امنیتی‌ای وجود ندارد، پس برای چه مسوولان می‌ترسند؟

این موضوع بسیار مهم و قابل توجه است و رسانه‌ها باید آن را جدی بگیرند. برخی از شخصیت‌های مسوول پشت سیستم حفاظتی پنهان شده، برای خود پرستیژ و حیثیتی دست و پا کرده‌اند و به بهانه تهدیدات امنیتی از مسوولیت‌های مردمی شانه خالی می‌کنند.

پروتکل جهانی است
هریک از ما در مواجهه با محافظان شخصیت‌ها مشاهداتی داشته‌ایم؛ یا در مراسمی حضور پیدا کرده‌ایم که باید از گیت عبور کرده و همه وسایلمان را تحویل می‌داده‌ایم؛ یا با آسانسورهایی مواجه شده‌ایم که به خاطر حضور یک مقام مسوول، قرق شده است.
بارها ماشین‌هایی را با شیشه دودی و چراغ چشمک‌زن دیده‌ایم که با سرعت از خط ویژه عبور کرده‌اند. در تصاویر تلویزیونی هنگام مصاحبه‌ها، مردانی خوش اندام و ورزیده را دیده‌ایم که با عینک دودی و سیم‌های فنری شکلی که از گوش به زیر یقه کتشان وصل شده، مقام مسوول را حلقه کرده‌اند.
خانم زهرا ساعی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی درباره وجود تیم‌های حفاظتی به روزنامه صبح نو می‌گوید: «استفاده از تیم حفاظتی ویژه سران و شخصیت‌های تاثیرگذار در کشور باید وجود داشته باشد. در تمام پروتکل‌های سیاسی چه در داخل و چه در خارج از کشور، تعریفی از رجل‌سیاسی وجود دارد که در پست‌های حساس فعالیت می‌کنند و سران قوای کشور محسوب می‌شوند.»
او ادامه می‌دهد: «در کنار تعریف رجال سیاسی مسائل حفاظتی و امنیتی نیز تعریف شده است، در‌همان فاکتورهای تعیین شده تمام این موارد ذکر‌شده و براساس همین تعاریف تیم‌های حفاظتی از شخصیت‌های مهم حفاظت می‌کنند.»

او با اشاره به اینکه من به‌عنوان نماینده مجلس تیم حفاظتی ندارم، اضافه می‌کند: «به نظرم ضرورتی هم ندارد. اتفاقاً نمایندگان مجلس باید در بدنه مردمی حضور داشته باشند ولی در جایی سران قوه حضور دارند اتخاذ تدابیر امنیتی و حفاظتی ضروری است. فکر می‌کنم رعایت همان پروتکل‌های جهانی حفاظت از شخصیت‌ها به دور از کارهای پوپولیستی و زیاده‌روی انجام شود.»

جدایی مسوولان از مردم

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی ادامه می‌دهد: «استفاده از تیم‌های حفاظتی نباید مسوولان را از مردم جدا کند. در جاهایی که مسوولان باید حضور یابند و با مردم ارتباط بگیرند، باید حضور داشته باشند و این ارتباط‌گیری نیز باید به سهولت انجام شود.»

ساعی با بیان اینکه منظور نادیده گرفتن مسائل امنیتی نیست، می‌گوید: «در هر موقعیتی باید الزامات حفاظتی و امنیتی برای برقراری نظم و امنیت برقرار باشد البته این امر منافاتی برای ارتباط مردم و مسوولان ندارد.»
این نماینده مجلس در پاسخ به اینکه چرا داشتن تیم حفاظتی به نوعی پرستیژ تبدیل شده، اضافه می‌کند: «استفاده از تیم حفاظتی تا جایی که به حضور مسوولان بین مردم آسیبی نزند مشکلی ندارد در واقع در جایی که نیاز است مردم با مسوولان ارتباط بگیرند نباید تیم حفاظتی مانع شود. مسوولان باید راه را برای ارتباط با مردم هموار سازند.» او با تاکید بر این موضوع که برخی از مسوولان رده‌بالای کشور هم گاهی بدون تیم حفاظتی در مجلس حضور می‌یابند، ادامه می‌دهد: «پیش آمده برخی از وزرا با خودروی شخصی خود و بدون تیم‌حفاظتی به مجلس آمده‌اند. هیچ یک از نمایندگان مجلس به جز رییس مجلس نه در تهران و نه در حوزه انتخابیه، تیم حفاظتی‌ای نداریم.»

مردم کجا هستند
واقعیت ماجرا این است که گه‌گاه آفت‌هایی در این مسیر مشاهده شده که باید برای آن چاره‌ای پیدا کرد. گرچه از اصول حفاظت شخصیت‌ها همواره آن بوده است که در زندگی معمول مردم اختلال ایجاد نشود اما این اختلال ایجاد شده است. این سبک و سیاق حفاظت، باعث می‌شود مقام مسوول فرصت و امکان حضور بین توده مردم را پیدا نکرده و رفت‌و‌آمد او به متن جامعه سخت شود، نه بتواند سینما و پارک برود، نه کوهنوردی کند و نه حتی سرزده در برنامه‌های محلی شرکت کند چه برسد به اینکه بخواهد خودش خریدهای خانه را انجام بدهد!
از سوی دیگر، دسترسی مردم هم به او سخت می‌شود؛ کسی نمی‌تواند روبه‌روی او بایستد و بدون حضور عامل مزاحم بیرونی حرف‌هایش را بدون لکنت بگوید. حضور محافظان، دور و بر مسوولان نوعی از هیبت ترسناک را برای آنان ایجاد می‌کند که خواه‌ناخواه باعث فاصله گرفتن مردم از آنها شده و جنسی از بدبینی و کراهت را میان عامه مردم ایجاد می‌کند. حال آنکه ما مسوولانی داریم که با ساده‌ترین و مردمی‌ترین وجه ممکن، با اجتماع حشر و نشر دارند و اصلاً برای خود، شأن ویژه‌ای قائل نیستند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • Sarfaraz

      داشتن تیم حفاظتی برای یک سری افراد شده چشم و هم چشمی. دیگه وقتی فوتبالیست و خواننده و ... تیم حفاظتی و بادیگارد دارن. پوله زیاد و مفته دیگه.

    • بدون نام

      وقتی مشکلات از مردم فاصله بگیرن ونژاد طبقاتی به وجود بیاد مسولین مجبورن از محافظان زیادی استفاده کنن انسان وقتی مسولین را میبینه احساس میکنه در منطقه تروریستها رفت آمد دارن بین مسولین مردم نباید محافظ باشد اگر مسولین نیازهای مردم را برآورده کنن مردم محافظ مسولین میشن

    • بدون نام

      واسه گنده کردن خودشونه فقط

    • بدون نام

      تنها چیزی که اهمیت نداره مردم هستن

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج