۶۵۲۹۰۶
۶ نظر
۵۰۰۲
۶ نظر
۵۰۰۲
پ

يک اقتصاددان: يارانه هشت هزار تومان زور دارد

هادی غلامحسینی در روزنامه جوان نوشت: يك اقتصاددان از كاهش قدرت خريد يارانه ۴۵هزار توماني سال ۸۹ به ۸هزار تومان در سال ۹۶ خبر داد و گفت: افزايش حامل‌هاي انرژي بر اساس لايحه بودجه سال ۹۷ حدود ۸درصد تورم را در پي خواهد داشت و برخي فرصت‌هاي شغلي نيز از بين خواهد رفت، حال اين سؤال مطرح مي‌شود كه كدام مشاور اقتصادي دولت مدعي شده است با افزايش قيمت حامل‌هاي انرژي فقط یک درصد تورم افزايش مي‌يابد.

هادی غلامحسینی در روزنامه جوان نوشت: يك اقتصاددان از كاهش قدرت خريد يارانه ۴۵هزار توماني سال ۸۹ به ۸هزار تومان در سال ۹۶ خبر داد و گفت: افزايش حامل‌هاي انرژي بر اساس لايحه بودجه سال ۹۷ حدود ۸درصد تورم را در پي خواهد داشت و برخي فرصت‌هاي شغلي نيز از بين خواهد رفت، حال اين سؤال مطرح مي‌شود كه كدام مشاور اقتصادي دولت مدعي شده است با افزايش قيمت حامل‌هاي انرژي فقط یک درصد تورم افزايش مي‌يابد.

با وجودي كه دولت رهاورد افزايش قيمت حامل‌هاي انرژي را در لايحه بودجه ۹۷ رافع فقر مطلق و ايجاد اشتغال معرفي مي‌كند، اقتصاددانان و اساتيد دانشگاه فارغ از هر گونه گرايش سياسي، متفق‌القول تشديد تورم فقر و بيكاري در كشور را خروجي بودجه سال آتي معرفي و ضمن ابراز تعجب از اين ادعاي دولت كه افزايش ۵۰ درصدي نرخ سوخت فقط یک درصد تورم به همراه خواهد داشت، پيش‌بيني مي‌كنند در صورتي كه مجلس لايحه بودجه را بدون اعمال تغيير تصويب كند، سال آينده ۸درصد به تورم اضافه خواهد شد.

حمله اقتصاددان‌ها با هر نوع گرایشی به بودجه ۹۷

بودجه‌ريزي سال آتي و اظهارات دولتي‌ها پيرامون اين بودجه موجي از انتقادها را در ميان اساتيد اقتصاد و كارشناسان اقتصادي به دنبال داشته و نكته قابل توجه و تأمل آن است كه اقتصاددانان فارغ از هر نوع گرايش سياسي و جناحي و حتي مكتبي ايرادهاي بسيار جدي و بنياديني بر بودجه‌ريزي دولت وارد مي‌كنند. در همين رابطه يك اقتصاددان با اشاره به اينكه افزايش قيمت حامل‌هاي انرژي باعث از بين رفتن شغل‌هاي موجود مي‌شود، گفت: افزايش ۵۰درصدي نرخ سوخت تورم را حداقل ۸درصد افزايش خواهد داد، حال من نمي‌دانم مشاور اقتصادي دولت چه كسي است كه مي‌گويد با افزايش قيمت حامل‌هاي انرژي فقط یک درصد تورم ايجاد مي‌شود.

شعارهای بودجه‌ای روحانی محقق نمی‌شود

ابوالقاسم حكيمي‌پور، اقتصاددان در گفت‌وگو با تسنيم، درباره بودجه ۹۷ و پيشنهادات دولت گفت: بودجه سال ۹۷ انقباضي است. آقاي رئيس‌جمهور طي چند روز گذشته با ارائه اين بودجه به مجلس شوراي اسلامي بيان كردند كه بودجه قرار است دو شعار رفع فقر مطلق و رفع مشكل بيكاري را دنبال كند اما زماني كه بودجه به طور كامل بررسي مي‌شود، مشخص مي‌شود امكان تحقق اين دو شعار وجود ندارد. وي ادامه داد: حذف يارانه‌ها و افزايش عوارض خروج از كشور از جمله مواردي است كه جاي سؤال بسياري در بودجه دارد. اولين توجه اين است كه ببينيم بودجه نفتي به كدام بخش‌ها تخصيص داده مي‌شود، آيا كاهش فقر و رفع بيكاري با اين درآمدهاي نفتي محقق مي‌شود. در بخش جهاد كشاورزي كه غذاي مردم از آنجا تهيه مي‌شود مشاهده مي‌كنيم كه برنامه‌اي براي كاهش فقر ديده نمي‌شود چراكه كاهش منابع اوليه را در بحث كشاورزي مشاهده مي‌كنيم. همچنين شاهد افزايش قيمت اقلام كشاورزي هستيم اما هم توليدكننده و هم مصرف‌كننده از افزايش قيمت ناراضي هستند. بين نارضايتي توليد‌كننده و مصرف‌كننده دلالان هستند كه سود مي‌برند.

بودجه صنايعي كه قرار است اشتغالزايي كند، کجاست؟

حكيمي‌پور اظهار داشت: در بخش صنعت مشاهده مي‌كنيم كه ۶۵ درصد صنايع كوچك و متوسط كمتر از ۳۰درصد ظرفيت اسمي خود فعاليت مي‌كنند، براي بخش صنايعي كه مي‌تواند بيكاري را از بين ببرد نیز بودجه‌ای تخصيص داده نشده است. همچنين هيچ يارانه‌اي به بخش توليد داده نشده است.

مشاور اقتصادي دولت كيست؟

اين كارشناس اقتصادي افزود: واقعاً نمي‌دانم مشاور دولت چه كسي است كه رئيس سازمان برنامه و بودجه بيان مي‌كند با افزايش ۵۰درصدي سوخت تنها یک درصد تورم ايجاد مي‌شود. افزايش ۵۰درصدي نرخ سوخت باعث اضافه شدن حداقل ۸درصد تورم خواهد شد. وي گفت: سال آينده علاوه بر افزايش قيمت گاز و برق شاهد افزايش قيمت حمل و نقل عمومي در جامعه خواهيم بود و فشار مضاعفي بر مردم وارد خواهد شد، اين در حالي است كه بخش زيادي اقشار كم‌درآمد سبد هزينه‌اي‌شان به اقلام خوراكي و هزينه‌هاي حامل‌هاي انرژي و مسكن محدود شده است و رشد اين هزينه‌ها سطح رفاه را محدود مي‌كند.

قدرت خريد يارانه نقدي به ۸هزار تومان رسيده است

حكيمي‌پور گفت: پرداخت يارانه نقدي از اوايل سال ۸۹ آغاز شد. ۴۴هزار و ۵۰۰ تومان آن زمان ارزشش كاهش يافته و قدرت خريد آن به ۸هزار تومان رسيده است. وي گفت: دولت در حالي تصميم بر حذف ۳۴ ميليون نفر از دريافت يارانه نقدي دارد كه هنوز ليست مشخصي از درآمد مردم ندارد. تعداد زيادي از مردم درآمد آنچناني ندارند اما حساب‌هاي سپرده زيادي در بانك‌ها دارند و سود آن را دريافت مي‌كنند، بنابراين دولت نمي‌داند كه چه كساني را مي‌خواهد حذف كند.

طبقه متوسط در كشور در حال از بين رفتن است

وي گفت: ميليون‌ها نفر فقير مطلق در جامعه وجود دارد، طبقه متوسط كشور اکنون در حال از بين رفتن است، يعني اين افراد از نظر مالي در حال نزول و رسيدن به نقطه زير خط فقر هستند. در حال حاضر قشر عظيمي از مردم فقير هستند.

آقاي نوبخت و نيلي پاسخ دهند

حكيمي‌پور گفت: در حال حاضر حدود ۲۹۳ طرح در بودجه ۹۷ آمده است كه كلاً براي آنها رقم ناچيز ۲۰ميليارد تومان در نظر گرفته شده است. اين در حالي كه براي يك سازمان آموزشي وابسته به سازمان مديريت با هزينه‌هاي جانبي حدود ۵۵ ميليارد تومان بودجه در نظر گرفته شده و اين سازمان در طول ساليان اخير هيچ گونه عملكرد پژوهشي هم نداشته است.

نمايندگان پيشاپيش نمك‌گير شده‌اند

وي با تأكيد بر اينكه بودجه ۹۷بودجه‌ريزي عملياتي نيست، افزود: اين بودجه نتيجه بده‌بستان‌هاست. درست در زماني كه قرار است بودجه از سوي مجلس تصويب شود، حقوق نمايندگان مجلس را از ۵ميليون و ۴۰۰ هزار تومان با ۷۰ درصد رشد به ۱۰ ميليون تومان مي‌رسانند، بنابراين قدرت نظارتي مجلس به صفر رسيده است و امكان ندارد نمايندگان بودجه ۹۷را تأييد نكنند.

آثار سوء بودجه ۹۷ با نور كم‌سوی شمع هم قابل ديدن است

از سوی دیگر عبدالله رحيم‌لو اقتصاددان و استاد دانشگاه نيز طي يادداشتي خطاب به حسن روحاني مدعي شد آقاي رئيس‌جمهور، بودجه ٩٧ و آثار منفي آن در معيشت غالب مردم و اقتصاد كشور با نور كم‌سوی يك شمع نيز قابل پيش‌بيني است. آمارهاي رسمي به وضوح حاكي از آن است كه تورم واقعي در اقلام و كالاهاي اساسي و ضروري كه سبد مصرفي حداقل ٨درصد جمعيت كشور را تشكيل مي‌دهد بالاي ١٥درصد است. بنگاه‌هاي اقتصادي درگير عدم‌تقاضا و انباشت روزافزون موجودي انبار خود و شاهد كمبود نقدينگي در حساب و صندوق خود هستند. حجم نقدينگي كماكان در حال رشد بوده و دولت براي مقابله با آن، هنوز با قواعد اقتصاد دستوري (سركوب نرخ ها) مانند نرخ سود، نرخ ارز، نرخ سكه، قيمت‌ها و... سعي در بزك كردن رخسار اقتصاد دارد.
شاخص‌هاي آسيب‌هاي اجتماعي و فساد، فاصله طبقاتي، فقر، آلودگي هوا، ترافيك، بيكاري، انحصارات، رانت‌ها و... به هيچ وجه در شرايط نرمال و خوبي به سر نمي‌برند. اين اقتصاددان و استاد دانشگاه در اين يادداشت آورده است: در اقتصادي كه در حال حاضر به عقيده اكثريت كارشناسان شريان حيات آن به رونق سريع و ضربتي و سرمايه‌گذاري داخلي و خارجي وسيع وابسته است، افزايش درآمدهاي مالياتي و اختصاص بالاي ٨درصد بودجه به بخش جاري و غيرمولد و غيرزيربنایی اقتصاد و نيز كاهش دادن چشمگير بودجه عمراني و... فاقد هرگونه منطق و توجيه اقتصادي است.

جناب آقاي رئيس‌جمهور، بودجه ٩٧ و آثار احتمالي منفي آن در معيشت غالب مردم و اقتصاد كشور با نور كم‌سوی يك شمع نيز قابل ديدن و تماشاست.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • i.r

      چ عجب یکی حرف راست گفت

    • بدون نام

      اگه یارانه دادن به مردم زور دارد پس حقوق نجومی اختلاس به اقایان میلیاری وام بلا عوض به مردم زور ندارد شما ها خودتان جیب پر پول دارد از مردم عادی خبر ندارید که با چه بد بختی زندگی می کنند با حقوق یک میلیون تامین اجتماعی

    • بدون نام

      یارانه 500000 تومنم میشه پرداخت کرد فقط باید دید بودجه میلیاردی این ارکانهای فرهنکی که کارایی ندارد باید حذف شود

    • یکی از بدبختها

      خودشون نماینده های مردم حالشون بکنن گور پدر مردم همین کارها رو میکنن که دیگه خبری از باران نیست خداوند انتقام این همه بدبخت رو گنج خوابیده رو ازشون میگیره انشاالاه

    • رفیعی

      بله فاجعه باره ماهم کمپین بودجه میخوایم که به حرف مردم باشه همه چی برای ماباین وضعیت زوره این دولت زور داره من میگم ماساکت نمیشویم که بچراتصاعدی حساب میشه ازحالت تصاعدی دربیارین

    • بدون نام

      شما بودجه کشور را میتوانید از منابعی که از معادن وثروتی که زیر زمین پیدا میکنید ودر حال غارت آن هستید تامین کنید مردم حواسشون به همه چیز هست کوچکترین حرکت شما زیر ذره بین مردم است.از فرار خاوری بابک زنجانی وپولهایی که از آنها دریافت کرده اید وغیره همه را یادداشت کرده ایم تا زمانی مناسب آنها را از شما مطالبه کنیم.نه زلزله نه سیل هیچ چیزی حواسمان را پرت نخواهد کرد

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج