۶۵۲۹۴
۱ نظر
۵۰۰۷
۱ نظر
۵۰۰۷
پ

توضیح وزیر راه درباره افتتاح آزادراه تهران-شمال

وزیر راه و شهرسازی ضمن هشدار به سودجویانی که در اطراف اراضی آزادراه تهران - شمال اقدام به خرید و فروش زمین می کنند، گفت: زمان دقیق افتتاح آزادراه تهران - شمال پس از بررسی مسایل حقوقی و مالی پروژه اعلام می شود.

خبرگزاری مهر: وزیر راه و شهرسازی ضمن هشدار به سودجویانی که در اطراف اراضی آزادراه تهران - شمال اقدام به خرید و فروش زمین می کنند، گفت: زمان دقیق افتتاح آزادراه تهران - شمال پس از بررسی مسایل حقوقی و مالی پروژه اعلام می شود.

عباس آخوندی در حاشیه بازدید از آزادراه تهران - شمال در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسش مهر در خصوص اینکه هنوز به وعده ۴ ساله ای که برای تحویل پروژه دادید پایبند هستید، گفت: از جهت فنی پیمانکار می گوند امکان پذیر است اما موضوع مهم، تامین مسایل مالی و حقوقی است که منجر به طولانی شدن پروژه هم شده است بنابراین در ابتدا باید این موارد حل شود.

وی با بیان اینکه آزادراه تهران - شمال از پروژه های مهم وزارت راه و شهرسازی است، افزود: باتوجه به اینکه در سال ۷۵ اولین قرارداد بین وزارت راه و ترابری و بنیاد مستضعفان بسته شده اما به موقع تکمیل نشده است، افکار عمومی حساسیت زیادی بر اجرای این پروژه دارد.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: باتوجه به میزان مسافرت از تهران به سمت شمال و تلفات جاده ای در این مسیر، تکمیل آزادراه از جهت ایمنی مردم بسیار مهم است ضمن آنکه از جهت اقتصادی و حفاظت از جان شهرورندان هم ضرورت دارد که با سرعت انجام شود.

آخوندی با تاکید بر اینکه متاسفانه از روز اول تمهیدات مناسبی برای منابع مالی و حقوقی و فنی پروژه اندیشیده نشد، گفت: به خاطر دارم که ایده اولیه کار این بود با حضور یک پیمانکار، منابعی از خارج تهیه شود و پروزه به اجرا برسد و پس از پایان، از اراضی و سایر امکانات در حاشیه آزادراه استفاده کند.

وی افزود: اما با رفتن پیمانکار مربوطه از پروژه، تامین منابع از خارج منتفی شد و آزادراه در اختیار بنیاد مستضعفان قرار گرفت که هنوز پس از ۱۷ سال منابع مالی و مسایل حقوقی آن حل نشده است بنابراین در حال حاضر مسایل فنی در درجه دوم اهمیت قرار دارد.

وزیر راه و شهرسازی با اعلام اینکه در حال جمع آوری اطلاعات در خصوص مسایل مالی و حقوقی پروژه هستم، گفت: به همین جهت از دکتر سلامی که رئیس انجمن حسابرسان ایران است خواهش کردم که در این موضوع به من کمک کند تا یک گزارش مالی از این پروژه تهیه شود.

آخوندی با بیان اینکه از لحظه شروع پروژه تاکنون تمامی تهعدات طرفین اعم از وزارت راه، مشاور، پیمانکار و بنیاد مستضعفان باید در گزارش مالی مشخص شود، اظهار داشت: بدون حل و فصل این موضوع، سرعت بخشیدن به اجرای پروژه اقدامی لحظه ای است و با اولین مشکل دوباره متوقف می شود بنابراین فعلا ارایه یک تصویر دقیق از وضیعت مالی و حقوقی پروژه در دستور کار ما قرار دارد و خواهش دارم از دکتر سلامی که در کمتر از سه هفته این گزارش تهیه شود.

وی تصریح کرد: پس از تهیه گزارش، وضوع با دکتر روحانی رئیس جمهور مطرح می شود تا تصمیمی برای حل مسایل حقوقی و مالی پروزه با همکاری همه طرفین درگیر انجام دهیم و پس از آن بر مسایل فنی کار کنیم.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه پیمانکار چینی توانانیی انجام کار را دارد، گفت: البته بررسی دقیقی انجام نداده ایم اما گزارشات نشان می دهد که پیمانکار چینی توان اجرای کار را دارد البته قطعه یک فقط ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و هنوز ۶۰ درصد از کار باقی مانده است.

آخوندی با اشاره اینکه فقط حفاری تونل ها انجام شده و بخش زیادی از پل ها باقی مانده است، افزود: لاینینگ ها و تجهیز تونل ها همه باقیمانده اما در مجموع به نظر میرسد که پیمانکار توانایی انجام کار را دارد.

وی با بیان اینکه از مشاور پروژه سوال کردم که زودترین زمان برای تکمیل پروژه چقدر است، اظهار داشت: آنها هم برای ارایه زمان، موضوع را به حل مسایل مالی و حقوقی ارجاع می دهند بنابراین قبل از حل شدن این مسایل، هرگونه زمان دادن، وعده بی پشتوانه است به همین منظور، پس از تهیه گزارش بطور جدی با پیمانکار وارد گفتگو می شویم که در زمان مقرر این آزادراه را تکمیل کند.

آخوندی در خصوص ایکه آیا اقساط معوقه و سهمیه وزارت راه برای پروژه تعیین تکلیف می شود، گفت: همه اینها بستگی به گزارش مالی دارد و هر صحبتی، وعده ای غیرکارشناسی است اما مهترین مشکل وضعیت حقوقی و مالی پروژه است.

وی درباره ساخت قطعات ۲ و ۳، گفت: عملیات عمرانی در این قطعات هنوز شروع نشده و قراردادی هم بسته نشده است و تازمانیکه تکلیف کل پروژه از جهت حقوقی با بنیاد مستضعفان و دولت مشخص نشود شروع کردن فاز ۲ و ۳ عمیق کردن مشکل است بنابراین باید تصمیم برای ساختار مالی و حقوقی پروژه بگیریم و پس از آن صحبت می کنیم.

وزیر راه و شهرسازی با هشدار به افرادی که در اطراف آزادراه اقدام به خرید و فروش زمین می کنند، گفت: آزادراه شمال یک مجموعه بسته است که از تهران شروع شده و در شمال خروجی دارد بنابراین در طول مسیر هیچ دسترسی به محیط مسکونی ایجاد نمی شود بنابراین افرادی که به این بهانه در این اطراف اقدام به خرید و فروش زمین می کنند و بورس اراضی راه انداخته اند باید بدانند که این فرضیه باطل است.

آخوندی تاکید کرد: بنابراین در مسیر آزادراه، دسترسی به اراضی اطراف وجود ندارد و اگر کسی براین اساس زمینی را به فروش می رساند اشتباه است و وزارت راه اجازه نمی دهد که سودجویان بر این اراضی معاملات مکرر انحام دهند.

وی در پاسخ به پرسش مهر در خصوص ارایه ۳۳ میلیون متر مربع از اراضی اطراف آزادراه به بنیاد مستضعفان، اظهار داشت: این مساله هم جزو گزارش مالی است که پس از تهیه، تعیین تکلیف خواهد شد. وزیر راه و شهرسازی همچنین در خصوص احتمال تغییر مدیران و پیمانکاران آزادراه، گفت: در حال حاضر نظری در این خصوص ندارم و باید بررسی های لازم انجام گیرد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • فاطیما

      خوبه این مسر اصلا راه اندازی نشه بسه اینقدر محیط زیست رو داغون کردید. کل منطقه شمال ایران شده اشغال دونی از بسکه مردم رفتند و زباله ریختند یه جنگل واسمون نذاشتند . هرکی می خواد بره شمال بذارید یه کم تو ترافیک بمونه چیز خاصی که پیش نمیاد بلکه کمتر برند . تو رو خدا فرهنگ سازی کنید جنگل های ایران رو زابله پلاستیکی برداشته

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج