۶۵۳۱۷۵
۵ نظر
۵۰۰۲
۵ نظر
۵۰۰۲
پ

محسن هاشمی: آیت الله، از خیلی مسائل گذشت تا انقلاب محفوظ بماند

فرزند ارشد آیت‌الله هاشمی گفت: پدرم از خیلی مسائل و مشکلاتی که برای‌ ایشان ایجاد کردند گذشت کردند تا انقلاب محفوظ بماند.

خبرگزاری ایلنا: محسن هاشمی، ظهر امروز در همایش بررسی شخصیت و اندیشه اخلاقی آیت الله هاشمی رفسنجانی، که با حضور شخصیت‌های برجسته حوزوی و سیاسی در سالن همایش‌های سازمان تبلیغات اسلامی حوزه‌علمیه قم برگزار شد با ضمن تشکر از علما و فضلای حاضر در همایش و نمایندگان بیوت مراجع تقلید اظهار داشت: در دیداری که با آیت‌الله وحید خراسانی داشتیم، این مرجع تقلید از وضعیت خانواده و فرزندان آیت‌الله هاشمی رفسنجانی پرسیدند که من گفتم همگی حال‌شان خوب است و فقط مهدی در زندان است که ایشان پاسخ دادند اگر کسی را دوست داریم، باید فرزندان او را هم تکریم کنیم.

او با اشاره به شخصیت انقلابی آیت‌الله هاشمی و همراهی او با امام راحل در دوران مبارزه علیه رژیم ستمشاهی و دوران پس از تحقق انقلاب گفت: آقای هاشمی‌رفسنجانی از همان ابتدای پس از رحلت آیت‌الله العظمی بروجردی مشغول تبلیغ برای امام خمینی(ره) شدند و این تجربه ای خاص برای ایشان بود.

فرزند ارشد آیت‌الله هاشمی خاطرنشان کرد: مرحوم آیت‌الله هاشمی به‌دلیل فعالیت‌های انقلابی و مبارزاتی در دوران رژیم شاه، مجبور به فرار از دست مأموران رژیم می‌شدند. البته حتی این ایام نیز هر وقت فرصت می‌کردند، به ترجمه کتاب و مطالعه مشغول بودند و در نهایت هم خوشبختانه توانستند کنار امام قرار گیرند.

او افزود: بعد از مسائل سال ۱۳۴۲ و حادثه ۱۵خرداد آن سال، آیت‌الله هاشمی به مبارزه با رژیم شاه ادامه دادند و کنار همفکران‌شان از جمله شهید بهشتی، شهید باهنر، شهید رجایی و اکثر شهدایی که عزیزند، به همراهی با راه امام‌خمینی(ره) ادامه مسیر دادند که در همین راستا بیش از ۷بار به زندان افتادند و مجموع زندان‌شان از مرز ۵ سال عبور کردند. آخرین زندان ایشان هم مربوط به زندان اوین بود که ۳ سال حکم گرفتند.

محسن هاشمی با اشاره به تدوین کتابی درباره دوران مبارزه آیت‌الله هاشمی که به همت حجت‌الاسلام معادی‌خواه تدوین شده، گفت: آقای هاشمی علاوه بر نقش اساسی در دوران مبارزه با رژیم شاه، بعد از انقلاب هم در بحث‌های مختلف از جمله در تثبیت انقلاب و فرماندهی جنگ، تأسیس دانشگاه‌آزاد که آن را سال ۶۱ و در نماز جمعه مطرح می‌کنند، حرکت تحقیقاتی‌شان در بحث تفسیر قرآن که در طول مبارزات شروع کردند و بعد از مبارزات و تحقق انقلاب هم با کمک محققان قم این مسیر را ادامه دادند، نقش آفرینی ایشان را می‌بینیم.

او افزود: آیت‌الله هاشمی مسئله دانشگاه‌آزاد را هم مانند بنیاد بین‌المللی رفاه دنبال کردند و تا آخر عمرشان نسبت به این دانشگاه حساس بودند. اصولا ایشان معتقد بودند باید امور را با معنا و هدف پیش برد تا به دستاوردهای عظیمی رسید.

رئیس شورای‌شهر تهران خاطرنشان کرد: از نوجوانی که خودم را شناختم کنار پدرم بودم و ایشان نیز در مقام پدر یا استاد به مسائل اعتقادی و سیاسی ما پاسخ‌هایی قانع‌کننده می‌دادند و اصولا نحوه برخوردشان به گونه‌ای بود که برای یادگیری بیشتر و در مسیر مثبت حرکت کردن تشویق می‌شدیم. ایشان همیشه به‌عنوان اسوه و الگو برای خانواده و بستگان مطرح بودند و نقش ایفا می‌کردند.

او در ادامه با اشاره ویژگی‌های اخلاقی مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی یادآور شد: از بعد فردی و اجتماعی، شاخصه ویژه مرحوم آیت‌الله هاشمی، مهربانی و عطوفت ایشان بود. همچنین حفظ اسرار دیگران و رازداری در شخصیت ایشان وجود داشت و تدین بدون تعصب را کاملا در مسیر زندگی ایشان می‌دیدیم. پرهیز از اتلاف وقت را می‌دیدیم و هیچ‌وقت ندیدیم وقت‌شان پرت شود و هدر برود. همچنین باید اشاره کنم امید به آینده، عقلانیت و اعتدال، دنیادیدگی و خیرخواهی و عشق به مردم و امید به آینده ایران و پرهیز از ریا از دیگر ویژگی‌های شخصیتی مرحوم آیت‌الله هاشمی بود که موجب تأثیرگذاری بر افراد مختلف و مسائل می‌شد.

محسن هاشمی توانایی کنترل احساسات کنار هوش هیجانی را از ویژگی‌های ممتاز آیت‌الله هاشمی رفسنجانی(ره) بر شمرد و گفت: ایشان زمان زندان رفتن مهدی(فرزندشان) هم در گوش‌شان دعا خواند و هم اینکه شاهد کنترل احساسات ایشان بودیم.

او افزود: مرحوم پدر قدرت گذشت بالایی داشت و این رفتار خوب ایشان، باعث شده بود همه دوستان هم این احساس را در خود پرورش دهند. اصولا در خیلی مسائل گذشت می‌کرد تا انقلاب محفوظ بماند.

رئیس شورای‌شهر تهران گفت: ویژگی مهم دیگری که در شخصیت آیت‌الله هاشمی وجود داشت و باید به آن اشاره کنم؛ توانایی اعتماد کردن و مورد اعتماد شدن در ایشان بود. شاهد این مدعا این است که ایشان معتمد امام خمینی(ره) بود و از آن طرف هم به همکاران خود اعتماد می‌کرد. ایشان از خصلت نیکوی صبر به بهترین شکل و درستی استفاده می‌کرد و به‌خاطر صداقت اجتماعی و پرهیز از ریا که در وجودشان متبلور بود، محل رجوع افراد بسیاری شده بودند.

محسن هاشمی‌رفسنجانی در پایان با اشاره به هوش بالای مرحوم آیت‌الله هاشمی در حل مسائل بین‌المللی ایران گفت: می‌بینیم که اختلافات بین ایران و عربستان زمان دولت ایشان تا حد زیادی مرتفع بود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      اقای هاشمی شخصیت خوبی بوداینده انقلاب ودولت راخوب تضمین کرد

    • بدون نام

      او نمیدانست اینده چیست

    • بدون نام

      هاشمی شخصیتی بزرگ سیاستمداری زبده مشاوری امین شخصیتی بااخلاق وبدوراز تعصب اسلام شناسی کاردان وکوهی از صبر واستقامت بودیادش گرامی باد

    • بدون نام

      مرد گنده یه کم هم از خودت بگو یه ساله مثل بچه هرجا میری هی از پدرت میگی ول کن با معلومه که خودت هیچی بارت نیست

    • بدون نام

      از اینده خبر نداشت ولی خدا رحمت کند

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج