جاباما
۶۵۳۳۸۳
۵۰۰۳
۵۰۰۳
پ

سهم تولید از واردات چقدر است؟

گمرک جمهوری اسلامی ایران از فعالیت ۱۷ هزار و ۵۵۰ شرکت تولیدی، بازرگانی و افراد حقیقی در واردات تا دی ماه امسال خبر داد که ۹۳ درصد ارزش کالاهای وارداتی در اختیار ۳۹۰۰ واحد قرار داشت.

خبرگزاری ایرنا: گمرک جمهوری اسلامی ایران از فعالیت ۱۷ هزار و ۵۵۰ شرکت تولیدی، بازرگانی و افراد حقیقی در واردات تا دی ماه امسال خبر داد که ۹۳ درصد ارزش کالاهای وارداتی در اختیار ۳۹۰۰ واحد قرار داشت.


در پایه ارزیابی دفتر اطلاعات «رایلو» در سازمان جهانی گمرک، ایران ۲سال در زمینه پیگیری تخلف های گمرکی اعم از قاچاق و ورود و خروج کالاهای تقلبی رتبه دوم را داشت که امسال جایگاه نخست را به دست آورد.
سازمان جهانی گمرک طرح کارشناسی مجازی گمرک ایران را که در چارچوب سامانه جامع امور گمرکی اجرا شده، به عنوان الگوی برتر به گمرک های عضو این سازمان در سراسر جهان معرفی کرده است.
یکی از مهمترین ویژگی های سامانه های هوشمند گمرکی، ثبت جزیی ترین اطلاعات اظهارنامه ها در هر مرحله از فرآیند تشریفات گمرکی در کارتابل های الکترونیکی و بایگانی دیجیتال اسناد است که این تجهیزات امکان کنترل فرآیند تشریفات گمرکی بعد و حین انجام تشریفات کالا را فراهم می کند.
همه دستگاه های کنترلی و نظارتی درون سازمانی و برون سازمانی می توانند لحظه به لحظه فرآیندهای گمرکی را در هر شرایط زمانی و مکانی کنترل کنند.

در همین پیوند، گمرک جمهوری اسلامی ایران امروز اعلام کرد امسال بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار کانتینر ورودی در بخش واردات و ترانزیت به کمک سامانه جامع گمرکی و پنجره واحد تجارت فرامرزی به طور هوشمند کنترل شده و حتی یک کانتینر کالای قاچاق نیز از گمرک ترخیص نشده است.

** جزییات وادکنندگان
بر اساس اطلاعات موجود در سامانه جامع گمرکی و پنجره واحد تجارت فرامرزی گمرک، در ۹ ماهه امسال ۱۷ هزار و ۵۵۰ شرکت تولیدی، بازرگانی و افراد حقیقی در واردات کالا فعال بودند.
از آغاز امسال تاکنون ارزش کالاهای وارداتی ۳۹۰۰ شرکت تولیدی و تجاری معتبر بیش از یک میلیون دلار بود که در مجموع ۹۳ درصد از کل ارزش واردات کشور را به خود اختصاص دادند.
از این فهرست، سهم شرکت های دارای پروانه بهره برداری که به عنوان برندهای معتبر تولیدی در کشور فعالیت دارند، ۸۹.۳ درصد و سهم بازرگانان و افراد شناخته شده و معتبر ۷.۱ درصد بود.
در این فهرست شرکت های فعال در صنعت خودرو در رتبه های نخست قرار دارند.
پس از خودروسازان، شرکت ها به ترتیب شرکت های فعال در حوزه تامین کالاهای اساسی، نهاده های دامی، پالایشگاهی و پتروشیمی، فولاد، دارو و صنایع غذایی قرار دارند.

گمرک ایران میانگین اظهارنامه های وارداتی، صادراتی و ترانزیتی را در هر هفته ۲۶ هزار فقره اعلام و تاکید کرد همه این اظهارنامه ها با کمک سامانه های هوشمند در گمرک به طور الکترونیکی کنترل می شود.

** قابلیت های جدید سامانه جامع گمرکی
ثبت هوشمند اطلاعات ترخیص کالا این امکان را در گمرک فراهم کرده است که رسیدگی به تخلف احتمالی پس از ترخیص براحتی ممکن شود.
پیش از الکترونیکی شدن گمرک و با وجود روش های دستی و کاغذی، امکان رصد اطلاعات فرآیند تشریفات گمرکی کالاها به آسانی میسر نبود.
همچنین از آغاز امسال برای ارتقای کارکرد سامانه های الکترونیکی در گمرک همه اطلاعات کالاهای وارداتی با هدف مبارزه با تخلف به شیوه کامل تری ثبت شد.
بر این اساس با الکترونیکی شدن اطلاعات بارنامه، فاکتور خرید، عدل بندی و منشا ارز، تطبیق اطلاعات هوشمندسازی شد.
سامانه جامع گمرکی اکنون این قابلیت را دارد که به طور کامل در زنجیره ورود اطلاعات ترخیص، داده ها را تطبیق دهد و به صورت خودکار هر گونه تخلف احتمالی را شناسایی کند.‌
اکنون اطلاعات کالاهایی که به کشور وارد می شود به صورت هوشمند با بارنامه الکترونیک، مانیفست الکترونیک، فاکتور الکترونیک، عدل بندی الکترونیک، اظهار الکترونیک، گواهی مبدا، قبض انبار الکترونیک و مجوزهای الکترونیکی سازمان های همکار گمرک تطبیق داده می شود و سامانه جامع گمرکی در صورت هر گونه مغایرت به صورت خودکار از ادامه مراحل انجام تشریفات گمرکی جلوگیری می کند.
گمرک ایران پس از بررسی پرونده های جعل اسناد یا کم اظهاری یا تخلف تعرفه ای، قابلیت ها و توانمندی های سامانه جامع گمرکی را ارتقا داد.
در این پیوند، اطلاعات اظهاری صاحب کالا یا نماینده قانونی وی با اطلاعات بارنامه، مانیفست، بیمه، ثبت سفارش، قبض انبار، مجوزهای سازمان های همکار، گواهی مبدا، فاکتور خرید، عدل بندی، نظر ارزیاب و کارشناس به صورت هوشمند و الکترونیکی در سامانه جامع گمرکی و پنجره واحد تجارت فرامرزی تطبیق داده می شود تا در صورت هر گونه مغایرت در هر مرحله، روند تشریفات گمرکی به صورت خودکار قفل شود.
البته گمرک جمهوری اسلامی ایران فقط در زمینه کالاهایی مسوولیت دارد که تشریفات گمرکی آنها از طریق گمرک های سراسر کشور انجام و برای این کالاها پس از اظهار در گمرک، پته الکترونیکی صادر شده است.
ساماندهی واردات و صادرات از بندهای سیاست های اقتصاد مقاومتی است که در سال ۱۳۹۲ ابلاغ شد.

پس از آن، سال ۱۳۹۵ از سوی رهبر معظم انقلاب «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل» نام گرفت و امسال نیز (۱۳۹۶) «اقتصاد مقاومتی؛ تولید- اشتغال».

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج