۶۵۳۷۰۳
۲۱ نظر
۵۰۰۶
۲۱ نظر
۵۰۰۶
پ

آمارها می گوید؛ تهرانی ها کوچ می کنند

آلودگی هوا، ترافیک و مشکلات مختلف تهران، باعث شده تعدادی از مردم این شهر به دیگر نقاط ایران مهاجرت کنند.

روزنامه شهروند نوشت: آلودگی هوا، ترافیک و مشکلات مختلف تهران، باعث شده تعدادی از مردم این شهر به دیگر نقاط ایران مهاجرت کنند.
از سال ٩٠ تا ٩٥ تعداد ٣٥٠ هزار و ٦٣٢ نفر از تهران به استان های دیگر مهاجرت کرده اند زلزله تهران رفتار مشتریان بازار مسکن را تغییر داده و باعث شده بسیاری از مردم به دنبال خانه های مقاوم باشند.
دود و آلودگی هوا، بوق و سر و صدا، شلوغی شهر و خیابان؛ تهرانِ پُرچناری که به تاریخ پیوسته را اگر کنار بگذاریم، همین چند کلمه بسیاری از شهروندان را از وضع این شهر خسته کرده. در هر یک کیلومتر مربع از مساحت تهران، ٩٦٩نفر زندگی می‌کنند؛ یعنی ٢٠ برابر متوسط کشور. کارشناسان می‌گویند، تهران دیگر بیش از این ظرفیت توسعه ندارد. کارشناسان با تکیه بر اطلاعات مرکز آمار، همین جمله را برای مهاجرپذیری این شهر تکرار می‌کنند. تهران به تنهایی ١٤,٧‌درصد از جمعیت شهری کشور را درون خود جای داده است.
علاوه بر این، آلودگی هوا هر زمستان و پاییز، بزرگترین درد پایتخت می‌شود. در این شرایط جدا از مردمی که هنوز به‌ هزار دلیل به این شهر شلوغ مهاجرت می‌کنند؛ عده قلیلی به فکر رفتن افتاده‌اند. براساس اطلاعات مرکز آمار ایران، البرز، گیلان و مازندران به ترتیب در صدر استان‌هایی هستند که از تهران مهاجر می‌پذیرند. آنها که می‌روند قید امکانات «تهران‌نشین بودن» را می‌زنند و در عوض از هوای آلوده این شهر و ازدحام تکراری‌اش می‌گریزند.
فرار از تهران به زبان آمار
دور از تغییرات اقلیمی و خشکسالی که به‌عنوان دو عامل جدید باعث شده مردم از قسمت‌های غربی کشور به تهران مهاجرت کنند؛ اطلاعات مرکز آمار ایران از مهاجرت معکوس در تهران این‌طور نشان می‌دهد: «بنا به اطلاعات سرشماری‌ سال ١٣٩٥ در فاصله زمانی سال‌های ١٣٩٠ تا ١٣٩٥ تعداد ٣٥٠‌هزار و ٦٣٢ نفر از استان تهران به استان‌های دیگر مهاجرت کرده‌اند. استان البرز بالاترین جذب مهاجر از تهران را داشته و استان‌های گیلان و مازندران به ترتیب در رتبه‌های دوم و سوم جذب مهاجر از استان تهران قرار دارند. آمار به تفکیک این‌طور توضیح می‌دهد که استان البرز با ۸۹‌هزار و ۱۹۷ نفر بیشترین مهاجر را از استان تهران داشته است. استان‌‌های گیلان، مازندران و خراسان رضوی به ترتیب با ۲۸۵۳۱، ۲۳۶۴۳ و ۲۱۲۴۱ نفر از این نظر در رتبه‌‌های بعدی قرار دارند.»
براساس آمار در سال‌های دهه ٧٥- ٦٥، روند مهاجرپذیری شهر تهران تدریجا متوقف شد و این شهر به نقطه‌ای مهاجرفِرِست تبدیل شد و در نتیجه، رشد جمعیت آن کاهش یافته و سهمش از جمعیت کشور و استان تهران روندی نزولی پیدا کرد‌، اما مهاجرت به این شهر به‌صورت غیر‌مستقیم همچنان ادامه پیدا کرد.

اگرچه خالص مهاجرت استان تهران نشان می‌دهد طی فاصله زمانی سال‌های ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۵، تعداد افرادی که وارد استان تهران شده‌اند بیشتر از افرادی است که از استان تهران خارج شده‌اند، اما آمار می‌گوید که مهاجرت معکوس درحال رخ دادن است؛ هرچند ناچیز.

براساس نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن‌ سال ۱۳۹۵، در فاصله زمانی همین پنج سال، ٥١٦‌هزار و ٩٢٢ نفر از استان‌های دیگر وارد استان تهران شده‌اند.
نتایج این سرشماری نشان می‌دهد استان البرز با ۵۰۸۸۵ نفر بیشترین مهاجر را در این ۵‌سال به تهران داشته و استان‌های لرستان، همدان و خراسان رضوی هم به ترتیب در رتبه‌های بعدی‌اند. علاوه بر این، از مجموع مهاجران خارج شده از استان‌های کشور (یک‌‌میلیون و ٩٨٥‌هزار و ٩٢٧ نفر)، در طول سال‌های ١٣٨٥ و ١٣٩٠، بیشترین تعداد مربوط به استان‌های تهران ٤٠٤‌هزار و ٨٦٣ نفر (٢٠,٤) درصد، خراسان رضوی ١١٦‌هزار و ١٠١ نفر (٥.٨درصد) و خوزستان با ١١٥‌هزار و ٦٢٢ نفر (٥.٨درصد) و کمترین مربوط به استان کهگیلویه و بویراحمد با ١٧‌هزار و ٣٥١ نفر (٠.٩درصد) بوده است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      بنده 4 سال پیش از تهران رفتم زندگی من بسیار بهتر شده . به امید خدا کلا از ایران برم خیلی وضعیت بهتر میشه .

    • امیر

      تهران سطل سطل مهاجر می‌پذیرد آن‌وقت چند قاشق چایخوری هم از تهران بیرون رفته‌اند. ملت برای اشتغال و درآمد، مکان آبا و اجدادی خود را رها می‌کنند و به تهران می‌آیند. برگردند شهرستان آن‌وقت چه‌کار کنند؟

    • بدون نام

      اگر هدف شما کوچ کردن مردم تهران بود پس چرا اینقدر ساخت وساز کردید فقط میخواستید پول حسابی در اورید

    • بدون نام

      اگر جون خودتون و خانواده تون براتون مهمه از اینجا فرار کنید
      بساز و بفروش ها و صاحبان املاک و صاحبخانه ها هم به زودی نابود و مضمحل خواهند شد چون دیگه کسی آلونک های مزخرف اینها رو نخواهد خرید یا اجاره کرد

    • بدون نام

      گیلان و مازندران چه خبره که همه دارند هجوم میارن اینجا ؟!! خود شمالیها برای پیدا کردن کار باید از ولایتشون مهاجرت کنند .آلودگی و ازدحام مسافرها کم بود باید مهاجرها رو هم تحمل کنیم؟! اینجا جا برای خود شمالیها هم نیست. کسانی که ریشه های شمالی ندارند برگردند به ولایات خودشون . نه که مشکلاتشون در تهران رو بردارند و بیاورند به شمال.اه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        یک میلیون شمالی الان توی تهرانه
        حالا هزارتا هم از تهران بیاد اونجا
        هیچ جا مثل تهران بی درو پیکر مهاجر پذیر نیست

      • بدون نام

        تهران پایتخت ایرانه و شمال نیست .فرق به این بزرگی رو متوجه نمیشی؟

    • بدون نام

      اگه تا به حال جنگلها رو نابود می کردند و روی زمینهای چایکاری و برنج کاری ویلا سازی می کردند تا تهرانیها خوش بگذرونند الان لابد قراره کلا بولدوزر بیاندازند کل جنگلهای شمال رو صاف کنند تا جا برای تهرووونیها باز بشه! یعنی یک رویه غلط رو تغییر نمی دهند بلکه می خواهند یک تهران یا چند تهرانِ تازه درست کنند .ایرانی نه عبرت می گیره نه رشد می کنه .فقط خرابکاری و ویرانی و نابودی.

    • علیرضا 121

      واقعا دیگه جای زندگی نیست

    • عسل

      حالا کی گفته تهرونیا میان شمال برای زندگی کردن ؟ کلی شهر خوب توی ایران داریم .بعدشم خود شمالیا دارن جنگلها رو نابود میکنن

    • علی

      والا ما تهرانیا از خدامونه هر کسی برگرده شهر و دیار خودش.به خدا اینقدر دود خوردیم و تو ترافیک و صفهای مختلف موندیم نابود شدیم رفت پی کارش.دولت اگه عرضه داشته باشه نصف این کار و کسبهای تهران رو منتقل کنه شهرهای دیگه به خدا نصف جمعیت تهران فلنگو میبندن میرن این خط این نشون...

      پاسخ ها

      • بدون نام

        تهران قضیه اش فرق داره چون پایتخته و تمام ثروت کشور متمرکز شده در تهران.سابقه مهاجرت به تهران خیلی طولانیه و خود شماها که این کامنتها رو گذاشتید احتمالا ریشه های غیر تهرانی دارید

    • سارا

      منم دوست دارم برم

    • بدون نام

      والا همه کسایی گه امدن تهران مازندرانی بودن چی شد حالا ما امدیم اینجا رو اشغال کردیم شما مارو از تهران بیرون کردید

      پاسخ ها

      • بدون نام

        وقتی میگیم تهرانی یعنی افرادی که شهروند تهران هستند و می تونن اصالتشون از هر جایی باشه .شما تهرووونیهای اصیل که به دهات ونک وشمرون و طهران بر می گردید به خودتون نگیرید لطفا !

    • Nazanin

      خب بابا! چه اومدن حالا شمال شمال میکنن و به ما میگن نیاین.بنده خدا فکر کردی تهران جای خرم و سرسبز و باصفا نداره؟فکر کردی ما هممون منتظریم بدویم بیایم شمال شما؟لواسون،فشم و هزارون جای سرسبز تو تهران پره.بنده که اصالت تهرانی دارم و ملک و باغ و خونه آبا اجدادی نسل اندر نسل تو لواسون و فشم و شمیرانات داریم و تمام اقوامم حتی تمام امواتم اینجان تا حالا تو عمرم یک بارم شمال نیومدم.مگه دیوانم اینهمه جای نزدیکو ول کنم بیام اونجا.نکش خودتو بابا تهرانی اصیل اونجا نمیاد جای بهتر ازونجا داره که بره.حالا خوبه شمالی پر ِ تو تهران

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اتفاقا من همیشه با خودم فکر می کردم چرا تهرانیها به همون ییلاقات اطراف تهران نمیرن و برای دو روز تعطیلی حاضر میشن ترافیک جاده ها رو تحمل کنند و باعث آزار و اذیت مردم شمال هم بشن .واقعا چرا ؟!

    • سارا

      بدون نام همه جا اول دهات بوده ما به دهات بودن شمرون و ونک و اینا کار نداریم شما از دهاتی بودنت ناراحتی پامیشی میای تهران جو میگیرتت شهری شدی.میخواستی تو هم به اصالت خودت بنازی مال هر جا که هستی همونجام بمونی نه که با دهات خوندنِ تهران بخوای دلتو خنک کنی.این کارا عقده ای بازیه.ببین زمانی که اینجا دهات بوده دهاته شما چی بوده دیگه؟ :)

      پاسخ ها

      • بدون نام

        کسی که به اصالتش می نازه به نظر من شهری نیست بلکه همون دهاتیه:) اگر بخواهیم انصاف داشته باشیم با معیارهای کشورهای پیشرفته هیچ شهر درست و حسابی در ایران وجود نداره و تهران هم یک دهات بزرگه.من با مهاجرت و توریسم مخالفت نمی کنم میگم این جور که ملت به شکل فله ای و توده ای بدون در نظر گرفتن زیرساختهای هر شهر و منطقه ای به جایی هجوم می برند باعث ایجاد مشکلات تازه میشه یعنی مشکل رو حل نمی کنند بلکه منتقل می کنند.حرفیه؟!

    • سارا

      بی خیال حرص نخور ما تو رو هم تهرانی به حساب میاریم به همه هم میگیم بچه زرنگه تِیرونی :)

    • بدون نام

      چرا فکر میکنید اونا تهرانین اونایی که میان شمال در واقع خود شمالیان که مارک تهرانی به خودشون زدن زیاد حرف نزن اونا بر میگردن به شهر زادگاه خودشون در ضمن شمال رو خود شمالیای طمع کار خراب کردند اگر زمینای کشاورزیشونرو تبدیل به ویلا نمیکردند اینقدر ملت از شهرهای دیگه به اونجا هجوم نمی اوردند در ضمن تهران پر شده شمالی شما برگردید شهرتون تهران خلوت میشه اخه فقط شما شهرتون نزدیک تهرانه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج