جاباما
۶۵۳۷۶۴
۵۰۰۲
۵۰۰۲
پ

افخمی: قصه گویی قاعده ندارد

فن زنده ماندن قصه حفظ حس کنجکاوی در مخاطب است که البته الگو و قاعده از پیش تعیین شده ای ندارد.

خبرگزاری صبا: بهروز افخمی در کارگاه فیلمنامه دوره راه‌نما که با نام شهید مرتضی حسین پور در حاشیه هشتمین جشنواره عمار برگزار شد، تسلط بر فن قصه‌گویی را از اصلی‌ترین شیوه‌های زنده ماندن اثر ذکر کرد و گفت: هارون الرشید چون نمی توانست بیشتر از چهار زن داشته باشد، هر شب یکی از زن هایش را می کشت ،اما شهرزاد تنها زنی بود که با قصه گویی برای خلیفه هر شب قصه را در نقطه‌ای حساس تمام می‌کرد، به طوری که خلیفه که خواب آلود شده بود نه می توانست از دنبال کردن داستان منصرف شود و نه می توانست ادامه آن را حدس بزند به همین دلیل شهرزاد را زنده نگه می‌داشت تا ادامه قصه را فردا شب برای او تعریف کند و این گونه توانست هزار یک شب از خلیفه مهلت بگیرد.
افخمی: قصه گویی قاعده ندارد
وی افزود: گاهی ممکن است، فیلمنامه نویس هدف‌اش پول یا شهرت باشد اما برای رسیدن به هدف‌ا‌‍‌ش باید مخاطب را پای فیلم نگه دارد پس باید خوب قصه بگوید. یعنی «بعد چه شد» را در قصه‌اش لحاظ کند. اگر شما فن زنده ماندن قصه را بلد نباشید دیگر فرقی نمی‌کند هدف شما بیان یک ایده ذهنی باشد یا به تصویر کشیدن حقیقت چون در هر صورت شما به هدف تان نخواهید رسید.
افخمی گفت: ایجاد سئوال «بعد چه شد» تنها قاعده حفظ مخاطب است ولی اصلا کار ساده ای نیست، چون ممکن است برخی از مخاطبان علاقه‌ای به شنیدن ادامه داستان شما نداشته باشند. روزانه میلیون‌ها مخاطب در جهان در انتظار خوراک هستند و بیشتر از ۳۰ ثانیه به شما وقت نمی دهند چون کنترل تلویزیون دستشان است و اگر قصه آنها را جذب نکند خیلی راحت شبکه را عوض می کنند.
کارگردان فیلم روباه افزود: خلق لحظه ای که در آن مخاطب طوری گرفتار شود که هم نتواند از خیرش بگذرد و هم نتواند آن را حدس بزند سخت است. در حال حاضر با پیشرفت تکنولوژی امکان دسترسی راحت تری برای جلب مخاطب وجود دارد. فضای مجازی یکی از بسترهایی است که این امکان را برای شما فراهم می کند، اما به همان میزان نگه داشتن مخاطب سخت تر شده است؛ چرا که او گزینه‌های متعددی برای انتخاب دارد و خیلی راحت می تواند شما را کنار بگذارد.
وی در ادامه به شرایط سهل الوصول و در عین حال سخت و دشوار برای فیلمسازان جوان اشاره کرد و گفت: امروزه مدارس سینمایی کارکردهای آموزشی خود را از دست داده اند. زمان ما حجم کتاب ها و اطلاعاتی که درباره سینما موجود بود از یک قفسه با ۱۰ ردیف کتاب بیشتر نمی شد، اما امروز اوضاع تغییر کرده است و اطلاعات منحصرا در دست مدارس نیست. اگر زبان بلد باشید که کار برای تان خیلی راحت است اگر هم بلد نباشید با همین زبان فارسی ۱۰۰ برابر اطلاعاتی که زمان ما بود را می توانید به دست بیاورید.
افخمی با اشاره تسهیل شدن شرایط ساخت برای همگان بیان داشت: از نظر امکانات شرایط برای ساخت مهیاتر از قبل شده، برای همین هر کس می تواند فیلم بسازد و هر کسی می تواند از طریقی که خودش کشف کرده است مخاطب شما را بدزدد.
وی افزود: شما یا می توانید فیلم بسازید یا نمی توانید. آن کسی که بلد نیست با انواع و اقسام شیوه ها توجیه می کند. مثلا می گوید فیلم من را ۲۰ سال دیگر می فهمند یا می گویند تماشاچی ها مبتذل شده اند و فیلم مبتذل می بینند.

کارگردان شوکران در خصوص شیوه های تمرین و کسب مهارت گفت: هر چیزی که به صورت الگو درآمده باشد دیگر به درد نخواهد خورد چون ما در سینما به حرف تازه نیاز داریم. شما هیچ الگویی را نمی توانید تعقیب کنید چون شخصیت تازه ای هستید و با میلیون ها آدم دیگر فرق می کنید اگر در این زمینه حرف تازه ای داشته باشید معلوم می شود که این کاره هستید یا نیستید.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج