۶۵۳۹۲۱
۱ نظر
۵۱۳۱
۱ نظر
۵۱۳۱
پ

پارک قیطریه تهران؛ خوشگذرانی در شمال پایتخت

بوستان قیطریه، از پارک های قدیمی تهران است که از محبوبیت بسیاری در میان پایتخت نشینان برخوردار است؛ چرا که فضای دلنشین پارک فضای خوبی را برای استراحت و گذران اوقات فراغت در اختیار تهرانی های پرمشغله قرار می دهد.

وب سایت کارناوال: زمانی که صحبت از تفریح و خوشگذرانی به خصوص در کلان شهرهای بزرگ ایران به میان می آید، بیشتر مردم فکر می کنند که باید هزینه بسیاری برای این کار بپردازند، برنامه از پیش تعیین شده ای داشته باشند یا حتما به مقصدی متفاوت از شهر و کاشانه خود سفر کنند.
تفریح و گذارن اوقات فراغت اما تنها در این موارد خلاصه نمی شود و می توان با اندک هزینه ای بدون برنامه قبلی در همان شهر خودمان نیز خوش بگذرانیم و لذت ببریم. انتخاب امروز ما نیز مکانی جذاب و خاطره انگیز است که با کمترین هزینه می توان در آن گشت و یک روز خوش را تجربه کرد.

همراه‌مان شوید تا شما را به گردشی کوتاه اما فرح بخش در بوستان قیطریه ببریم؛ در پیاده راه های پوشیده از درخت آن قدم بزنیم، از بازاراچه کوچک آن، صنایع دستی و هنری بخریم، به تماشای جوانان با نشاط و هنرخیابانی‌شان بنشینیم و اوقاتی جذاب را رقم بزنیم؛ گردشی با کمترین هزینه در دل شهر پر هیاهو و همیشه بیدار تهران. هم قدم با کارناوال به پارک قیطریه بیایید و جلوه ای دیگر از پایتخت را به تماشا بنشینید.
پارک قیطریه تهران؛ خوشگذرانی در شمال پایتخت
پارک قیطریه تهران؛ خوشگذرانی در شمال پایتخت
چرا پارک قیطریه تهران؟

  • یکی از پارک های وسیع و محبوب تهران است که با پوشش جنگلی خود، طرفداران بسیاری دارد.
  • پارک قیطریه از جمله پارک هایی‌ست که تمام اعضای خانواده از کودک تا بزرگ و سالمند می توانند از امکانات و فضای آن بهره ببرند.
  • فرهنگسرای ملل از فرهنگسراهای معروف تهران در این پارک قرار دارد و می تواند بُعد فرهنگی گردش شما را پوشش دهد.

پارک قیطریه تهران؛ خوشگذرانی در شمال پایتخت

پارک قیطریه تهران؛ خوشگذرانی در شمال پایتخت

بوستان قیطریه، از پارک های قدیمی تهران است که از محبوبیت بسیاری در میان پایتخت نشینان برخوردار است؛ چرا که فضای دلنشین پارک فضای خوبی را برای استراحت و گذران اوقات فراغت در اختیار تهرانی های پرمشغله قرار می دهد. بوستان قیطریه در محله ای به همین نام در شمال شهر تهران و در ناحیه ۷ منطقه یک شهری جا خوش کرده و مساحتی به وسعت ۱۲۲۶۰۶ مترمربع دارد. بوستانی که با درختان در هم تنیده و فضای جنگلی خود، در خُنکای آب و هوای منطقه تاثیر بسیاری داشته و محل امنی برای زندگی پرنده ها شده است. پیاده راه های فراوان و تو در توی پارک قیطریه با پوششی از درختان سربلند محل مناسبی را برای ورزش های سبک و پیاده روی های تک یا چند نفره پدید آورده است. این بوستان طراحی آزاد با نظم طبیعی دارد و خطوط طراحی در آن غیر منظم و ارگانیک است.

پارک قیطریه از جنوب به بزرگراه صدر و انتهای خیابان قیطریه می رسد و در شمال آن محله فرمانیه قرار دارد. همین طور محله قدیمی چیذر با امامزاده معروف آن در شرق پارک قیطریه و خیابان و محله قیطریه در غرب آن جای خوش کرده اند.

دیدنی ها و تفریحات

1- حال و هوای خوش پارک قیطریه

قدم گذاشتن در بوستان قیطریه وارد شدن به دنیایی از زیبایی و حال و هوای خوش است. جایی که خاطره چند لحظه پیشِ شما از ترافیک و شلوغی و ساختمان های سنگی و سیمانی تهران را به ناگهان تغییر می دهد و شما را در زیبایی های منحصر به فرد یک پارک جنگلی شهری غرق می کند. گل کاری ها، درختان سر به فلک کشیده، حوضچه های آب، آبنماها و استخر میانی پارک و راه های تو در توی و پیچ در پیچ جاده های بوستان، آواز پرنده ها همه و همه بر لذت حضور در این پارک اضافه می کنند.

در کنار این ها بوستان قیطریه برای گربه هایی که در این پارک زندگی می کنند نیز بسیار مشهور است. اگر دوست دار حیوانات هستید و از این موجودات که به زندگی با انسان ها خو گرفته اند نمی ترسید، می توانید از تماشای آن ها و غذا دادن به این گربه ها لذت ببرید.

2- نمایش های خیابانی

اگر از طرفداران هنر به ویژه نمایش و موسیقی باشید در گشت و گذار در بوستان حتما از شنیدن صدای چند تن از هنرمندان جوان که در حال اجرای نمایشی خیابانی هستند یا با ساز و آواز، هنرشان را ابراز می کنند خوشحال می شوید. این روزها هنر خیابانی در پارک قیطریه و دیگر نقاط شهر تهران در حال گسترش است و توجه بسیاری را به خود جلب کرده است. جوان هایی که هنر خود را نه در سالن های شیک و پرزرق و برق که در کوچه ها و خیابان های شهر به نمایش می گذارند و همشهری های‌ خود را در اجراهای خود شریک می کنند. با تماشا و تشویق این هنرمندان جوان، شریک شکوفایی استعداد و هنر آن ها باشید.

3- سینمای شش و هفت بعدی بوستان قیطریه

پارک قیطریه سعی کرده سلیقه تمام افراد را پوشش دهد و با آوردن سینمای شش و هفت بُعدی هیجان را میهمان گروه های چند نفره خانوادگی یا دوستانه کند. همه نگرانی ها و دل مشغولی های روزمره را کنار بگذارید و همراه با بچه ها و نوجوانان دقایقی از بازی و سرگرمی در این سینماها لذت ببرید.

خوب است بدانید در سینمای شش بعدی تنها می توانید با استفاده از عینک های مخصوص به تماشای فیلم های هیجان انگیز بنشینید؛ اما در سینمای هفت بعدی با تفنگ های لیزری درگیر بازی های دیجیتالی و آنلاین می شوید و آدرنالین را تا انتها تجربه می کنید.

پارک قیطریه تهران؛ خوشگذرانی در شمال پایتخت

۴- پیک نیک،‌ پیاده روی و عکاسی

مختصر غذایی تهیه کنید، کمی تنقلات، زیر انداز، وسایل بازی و ورزش یا کتابی برداشته و همراه با خانواده و عزیزان‌تان راهی بوستان قیطریه شوید. آلاچیق های فراوانی در سرتاسر پارک وجود دارد که می توانید بساط پیک نیک خود را در آن جا پهن کنید و از بودن در میان زیبایی های طبیعت و جمع خانوادگی و دوستانه لذت ببرید.

اما تمام وقت خود را به خوردن و استراحت نگذرانید. تونل های درختی و جاده های سنگفرش شده بوستان به قدری زیبا و وسوسه انگیز است که باید وقتی را هم به پیاده روی و استفاده از هوای آزاد اختصاص داد.

در کنار تمام این ها اگر دستی هم در هنر عکاسی دارید یا از گرفتن تصاویر دیدنی از طبیعت و حضور مردم در کنار یکدیگر لذت می برید، عکاسی در پارک قیطریه را از دست ندهید. هر فصل این بوستان برای خود دیدنی بسیار دارد که می تواند در قاب تصویر شما برای همیشه ثبت شود.

۵- ورزش در هوای آزاد

از جمله تفریح ها و فعالیت هایی که می توان در پارک قیطریه و بسیاری از پارک های دیگر انجام داد، ورزش در هوای آزاد است. می توانید از وسایل ورزش همگانی که در محوطه پارک قیطریه وجود دارند، برای ورزش کردن استفاده کنید. همچنین چند میز پینگ پنگ و میز شطرنج نیز در بخش هایی از پارک به چشم می خورند که می توانید به سراغشان بروید. اگر هم از طرفداران بدمینتون هستید، زمین های مخصوص این ورزش در این پارک وجود دارد.

البته باید بدانید که راکت و توپ بازی های پینگ پنگ و بدمینتون و مهره های شطرنج را باید خودتان به همراه بیاورید.

۶- زمین بازی کودکان و اسکیت سواری

نگران بازی کودکان خود در بوستان قیطریه نباشید. زمین بازی کوچکی در این پارک به کودکان اختصاص داده شده است تا بچه ها همراه با دیگر کودکان زمان شاد و خوشی را تجربه کنند.

از دیگر سرگرمی هایی که در این پارک به ویژه برای نوجوانان و کودکان ایجاد شده می توان به زمین اسکیت سواری اشاره کرد. چیزی که در پارک های دیگر کمتر دیده می شود و این می تواند مزیتی برای پارک قیطریه به حساب آید.

۷- شکم گردی در پارک قیطریه

شکم گردی در پارک قیطریه چندان تنوع ندارد و به تعدادی غرفه، یک کافی شاپ و دکه اغذیه فروشی محدود می شود؛ اما در اطراف این پارک رستوران ها، کافه ها و فست فودهای خوب و مشهوری وجود دارد که می توانید از آن ها به صورت بیرون بر غذا تهیه و در فضای طبیعی پارک نوش جان کنید. البته خوب که بدانید خوردنی ها و تنقلاتی مانند بلال کبابی، لبو و باقالی پخته در زمستان و آلوچه، زغال اخته و چاغالی بادام در تابستان خوشمزه های همیشگی و محبوب این پارک و دیگر جاذبه های تفریحی تهران هستند.

۸- خرید در بازارچه فرهنگسرای ملل

نمی توان از پارک قیطریه دیدن کرد؛ اما به بازارچه فرهنگسرای ملل آن سر نزد. بازارچه ای که در آن از انواع و اقسام خوردنی ها و شیرینی ها و ترشی های محلی جاهای مختلف ایران تا صنایع دستی و آثار هنری می توان پیدا کرد. همچنین کالاهایی مانند دستبند، زیورآلات، کیف و مانتوهایی که به وسیله هنرمندان به صورت دستی بافته یا تهیه می شود نیز در این بازارچه عرضه می شود.
آشنایی با فرهنگسرای ملل بوستان قیطریه

فرهنگسرای ملل یکی از فرهنگسراهای معروف تهران است که سال افتتاح آن به سال 1373 باز می گردد و در قلب بوستان قیطریه قرار دارد. این فرهنگسرا تحت نظارت سازمان فرهنگی، هنری شهرداری تهران فعالیت دارد و کلاس های آموزشی و کارهای هنری مختلفی در آن برگزار می شود. نگارخانه، گالری، کانون فرهنگ و زندگی و کتابخانه بخش های مخالف این فرهنگسرا را تشکیل می دهند.
پارک قیطریه تهران؛ خوشگذرانی در شمال پایتخت

فرهنگسرای ملل

بخش های مختلف فرهنگسرای ملل

فرهنگسرای ملل در بخش های مختلف به ارایه خدمات می پردازد که در قسمت زیر به معرفی این بخش ها می پردازیم.

سالن فرهنگ : این سالن ۱۱۰ متر مربع مساحت دارد و سِنِ آن با ۲۴ متر مربع مساحت برای برگزاری مراسم، نمایش ها و برنامه های مناسبتی، اکران فیلم، اجرای موسیقی و برگزاری جشنها مورد استفاده قرار می گیرد. در این سالن ۸۵ صندلی ثابت تعبیه شده که تا ۳۰ صندلی دیگر می توان به این سالن اضافه کرد.

امکانات سالن:‌ میکسر، باند، سیستم صوتی، پرده نمایش سیار، سیستم گرمایش و سرمایش

نگارخانه و گالری : نگارخانه ای در ورودی فرهنگسرا قرار داد و هر هفته میزبان هنرمندان و بازدیدکنندگان است. بازدید از گالری رایگان است اما اگر قصد دارید از نگارخانه و گالری استفاده کنید باید لوح فشرده آثار خود را به مسوول آن تحویل دهید.

واحد آموزش : این واحد مسوول برگزاری کلاس های مختلف، هنری، علمی و فرهنگی در رده های سنی متفاوت است. این واحد بیش از ۵۰ عنوان کلاس دارد و در فصل های گوناگون سال از به شهروندان خدمات ارایه می دهد.

واحد کانون ها: واحد کانون های فرهنگسرای ملل با همکاری شهرداری به کار ساماندهی سازمان ها و کانون های مردم نهاد را بر عهده دارد. از جمله کانون های مهمی که در این فرهنگسرا به فعالیت می پردازد می توان به کانون فرهنگ و زندگی اشاره کرد.

فعالیت های مهم فرهنگی و آموزشی

در این فرهنگسرا برنامه های مختلف و متنوعی از جمله برنامه هایی مرتبط با جشن ها و اعیاد ملی مذهبی مانند شب یلدا و عید نوروز، هفته های فرهنگی کشورها و شهرهای مختلف، شعر خوانی، نقاشی و تئاتر کودک، آشنایی با شیوه صحیح تربیت صحیح فرزندان،‌ نمایشگاه سه بعدی کودک، نقد و بررسی فیلم و کتاب و ... برگزار می شود.

خوب که بدانید برنامه تئاتر کودکان هر روز از ساعت ۶ تا ۷ غروب در این فرهنگسرا اجرا می شود و هزینه آن رایگان است.

در کنار برنامه ها فرهنگی، کلاس های آموزشی مانند آموزش انیمیشن، نویسندگی،‌ قصه گویی، زبان انگلیسی، بازیگری، کارگردانی به کیفیت فعالیت های ارایه شده توسط این فرهنگسرا اضافه کرده است.

تئاتر کودکان
پارک قیطریه تهران؛ خوشگذرانی در شمال پایتخت

کتابخانه امیرکبیر پارک قیطریه

کتابخانه امیرکبیر یکی از بخش های مهم فرهنگسرای ملل است که در نزدیکی این مجموعه و در دل بوستان قیطریه قرار دارد. این کتابخانه با مساحت ۳۰۶ مترمربعی در سال ۱۳۷۳ به وسیله شهرداری تهران افتتاح شد و در سال ۱۳۷۶ زیر مجموعه سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران قرار گرفت. این کتابخانه از جمله کتابخانه های درجه سه شهر تهران است.
پارک قیطریه تهران؛ خوشگذرانی در شمال پایتخت

برنامه های برگزار شده در کتابخانه: جشن تولد کتاب، رونمایی کتاب، یک کتاب یک نویسنده، اردوی بازدید مدارس از بخشهای مختلف کتابخانه،‌ تجهیز کتابخانه های مدارس منطقه یک و.....

امکانات و بخش های مختلف : بخش مرجع و نشریات، دو سالن جهت مطالعه خواهران و برادران، سالن مطالعه کودکان، اینترنت بی سیم، بخش نابینایان، اتاق پژوهش، بخش نوسوادان، نمازخانه، بخش دیداری-شنیداری، بوفه، بخش کمک آموزشی، بخش کتاب کمک آموزشی،‌ بخش کتاب گویا

تاریخچه عمارت قیطریه

گفته می شود که بوستان قیطریه و ساختمان کاخ آن مرکز فعالیت های فرهنگی و آموزشی علی اصغرخان اتابک (1) بوده و توسط او ساخته شده است. عده ای معتقد هستند که امیر کبیر ساختمان فرهنگسرای ملل را ساخته و در آن سکونت داشته است در حالی که این مساله درست نیست و امیر کبیر هیچگاه اینجا زندگی نکرده است. در سال 1372 شهرداری تهران این ملک را خریداری و آن را مرمت می کند. پس از مرمت از این ساختمان به عنوان فرهنگسرای ملل بهره برداری می شود تا مورد استفاده اهالی قرار بگیرد. بنای فرهنگسرا متاسفانه در سال 1379 دچار آتش سوزی می شود و بعد از آن دوباره مرمت می شود تا به شکل امروزی مورد بهره برداری قرار گیرد. (برگرفته از وبسایت فرهنگسرای ملل)

مسیر دسترسی

آدرس: استان تهران، تهران، خیابان قیطریه، نرسیده به میدان پیروز، جنب خیابان روشنگر

برای رسیدن به پارک قیطریه چند راه دارید. هم می توانید از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنید، هم با ماشین شخصی خود به این مکان بروید.

وسایل نقلیه عمومی

برای رسیدن به پارک قیطریه می توانید از اتوبوس های شهری، خط مترو و یا تاکسی استفاده کنید.

اتوبوس شهری: نزدیک ترین ایستگاه به بوستان قیطریه ایستگاه اتوبوسی به همین نام است که برای رسیدن به آن باید از خط تندوری 106 پایانه شهید افشار-پایانه لاله استفاده کنید. برای استفاده از این خط تندور باید خود را به پایانه پارک وی در خیابان ولیعصر تهران برسانید.

مترو:‌ نزدیکترین ایستگاه مترو به پارک قیطریه، ایستگاهی به همین نام است که باید رسیدن به آن از خط یک متروی شهری کهریزک-تجریش استفاده کنید.

تاکسی: بسته به اینکه در کدام نقطه از تهران هستید می توانید با استفاده از خط های مختلف شهری خود را به این بوستان برسانید؛ اما این قسمت از شهر خط تاکسی مستقیم ندارد بنابراین احتمالا مجبور می شوید از خط هایی مانند میدان رسالت-قدس یا پایانه نظری-نوبنیاد استفاده کنید و در حاشیه خیابان قیطریه پیاده شده و به سمت بوستان پیاده روی کنید.

وسیله شخصی

برای رسیدن به بوستان قیطریه می توانید از خیابان شریعتی، یا اتوبان صدر یا خیابان شهید اندرزگو استفاده کرده و به این پارک برسید.

گیاهانی که در قیطریه خواهید دید

اقاقیا، بلوط، نارون،‌ گردو، دغداغان، افرا، توت، سرو نقره ای، کاج تهران، بید مجنون، چنار، صنوبر، کاج مشهد، ماگنولیا، سدروس،‌ نوئل،‌ سرولاوسون،‌ درختچه هایی نظیر زالزالک، نرگس درختی، زرشک، سوداغ، بوداغ و گز گونه های گیاهی بوستان قیطریه را تشکیل می دهند.
پارک قیطریه تهران؛ خوشگذرانی در شمال پایتخت

پارک قیطریه به خاطر گربه هایش بسیار مشهور شده و هر روز افراد زیادی برای غذا دادن به این حیوانات به آنجا می روند. همین باعث شده تا بسیاری گربه های خانگی خود را در این جا رها کنند و بر جمعیت گربه ها اضافه شود. از آنجایی که تعداد بالای گربه ها کنترل و نگه داری از آن ها را دچار مشکل می کند شهرداری در اقدامی تصمیم گرفته است تا از رها کردن گربه ها در این مکان جلوگیری کند. بنابراین سعی نکنید حیوان خانگی خود را در این محل رها کنید زیرا برابر مقررات با شما برخورد می شود.
پارک قیطریه تهران؛ خوشگذرانی در شمال پایتخت

پارک قیطریه پوشش انبوه جنگلی دارد و آتشی کوچک می تواند به سرعت در قسمت های مختلف فراگیر شود. به همین خاطر تنها در مکان های مشخص شده باربیکیو بر پا کنید و در جاهای دیگر آتش روشن نکنید.

به مقررات پارک احترام بگذارید و هرگز زباله خود را در طبیعت رها نکنید.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • باقر برجی

      عالی

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج