جاباما
۶۵۴۷۶۳
۲ نظر
۵۰۰۰
۲ نظر
۵۰۰۰
پ

آنالیز؛ نقشه شفر برای گلزنی

استقلال از زمان حضور شفر هم گل‌های بیشتری می‌زند و هم از راه‌های بیشتری گل‌ می‌زند.

وبسایت نود: استقلال از زمان حضور شفر هم گل‌های بیشتری می‌زند و هم از راه‌های بیشتری گل‌ می‌زند.

سانتر از راست، خسروحیدری و گل. سال‌های سال این سه، در کنار هم، کلید‌واژه‌های آشنایی برای استقلال در راه رسیدن به دروازه حریفان بودند. کلیدواژه‌هایی که شفر در ابتدای حضورش در استقلال قول داده بود آنها را از بین برده و راه‌های جدیدی برای گلزنی استقلال پیدا کند. قولی که حالا بعد از نهمین بازی شفر روی نیمکت استقلال در لیگ برتر می‌شود گفت تا حدود زیادی به آن عمل کرده است. پیش از حضور شفر این تصور وجود داشت که استقلال برای گذر از دوران خسرو حیدری کار بسیار سختی دارد. شفر اما توانسته تا این‌جای کار این گذر را با کمترین خسارت انجام دهد. شفر با لیگ ایران چندان آشنا نیست. نه تیم‌های ایرانی را خیلی خوب می‌شناسد و نه مربیان و بازیکنانشان را. به همین دلیل او فعلا استراتژی‌اش را بر آنالیز هفته به هفته گذاشته. هر هفته بازی حریفش را آنالیز می‌کند، نقاط ضعفش را شناسایی می‌کند و در مدت کوتاهی که دارد تلاش می‌کند تا تیمش را راهنمایی کند که با استفاده از نقاط ضعف حریف به گل برسد. روشی که تا الان جواب داده است و هم استقلال برنده شده، هم گل زده و هم گل‌های متفاوتی را به ثمررسانده، یعنی همان قولی که شفر در ابتدای حضورش داده بود.

استقلال- گسترش فولاد

نقطه ضعف گسترش فولاد حضور مدافعان کند در قلب خط دفاع بود. بازیکنانی که نمی‌توانستند فضای پشت سر خود را به خوبی پوشش دهند و مهاجمان سرعتی بهترین کار برای ضربه زدن به این خط دفاع بود. به همین دلیل فرشید اسماعیلی، مهاجمی که هوش بالایی دارد و به خوبی می‌تواند در شکاف میان مدافعان حریف جایگیری کند ستاره بازی بود. عکس زیر یکی از دفعاتی است که فرشید اسماعیلی این کار را انجام داد. البته ضربه او در این صحنه به بیرون رفت و منجر به گل نشد اما عکس به خوبی نشان می‌دهد که استقلالی‌ها شکاف بین دو مدافع و فضای پشت سر آنها را برای رسیدن به گل نشانه رفته بودند.

آنالیز؛ نقشه شفر برای گلزنی

اتفاقی که در نهایت افتاد و دو گل استقلال در این بازی به همین شکل بدست آمد.

آنالیز؛ نقشه شفر برای گلزنی

آنالیز؛ نقشه شفر برای گلزنی

در دو فریم بالا گل اول فرشید اسماعیلی را می‌بینید که چطور از بین مدافعان استقلال خوزستان خودش را رها کرده و ضربه می‌زند.

گل دوم را هم علی قربانی در شرایطی مشابه برای فرشید اسماعیلی می‌فرستد و او دومین گل خودش و تیمش را وارد دروازه دخسوس می‌کند.

استقلال- سپاهان

دروازه‌بان سپاهان صدقیانی یکی از بزرگترین نقاط ضعفش شوت است. کمتر پیش می‌آید که او بتواند شوتی را دفع کند. یکی از نمونه‌های گل‌هایی که او در بازی‌های این فصل خورد شوتی بود که محمد قاضی از فاصله ۳۵متری به سمت دروازه او زد. شفر در آنالیز بازی‌های سپاهان این موضوع را به خوبی فهمیده بود به همین دلیل یکی از وظایف بازیکنان در این بازی زدن شوت به سمت دروازه سپاهان بود. در پایان ۹۰ دقیقه هم سه گلی که هر سه با شوت از پشت محوطه جریمه بدست آمده بود تفکر درست شفر در این بازی را نشان داد. گل اول این بازی را علی قربانی با یک شوت سرضرب و دیدنی وارد دروازه صدقیانی کرد. گل دوم ایستگاهی جپاروف از پشت محوطه جریمه بود و گل سوم هم شوت مهدی قائدی بود که برگشت خورد و در برگشت جپاروف با ضربه محکمی وارد دروازه کرد.

استقلال- صنعت نفت آبادان

هدف در این بازی هم قلب دفاع حریف بود. برنامه استقلال این بود که وینگرها به وسط می‌آمدند، جپاروف و قربانی هم از جمع شدن دو دفاع کناری نفت استفاده می‌کردند و از گوشه به خط حمله استقلال اضافه می‌شدند. با حرکت جپاروف و علی قربانی از جناحین، دفاع صنعت نفت را باز کرده و فضای بیشتری را در عمق دفاع در اختیار مهاجمان استقلال قرار می‌داد. تاکتیکی که در آن محسن کریمی سرعتی و داریوش شجاعیان تکنیکی چهره شدند. این هم صحنه ای از اجرای برنامه استقلالی‌هاست که البته تبدیل به گل نشد. صحنه‌ای که به خوبی باز شدن خط دفاع صنعت نفت و آزادی عمل مهاجم استقلال را نشان می‌دهد.

آنالیز؛ نقشه شفر برای گلزنی

استقلال - استقلال‌خوزستان

در بازی با استقلال خوزستان هم هدف، فاصله زیاد میان مدافعان این تیم و دروازه‌بان بود. مدافعان استقلال خوزستان با جلو کشیدن قصد داشتند پرس را از زمین استقلال انجام دهند و همین مساله فاصله زیادی میان خط دفاع و دروازه بوجود آورده بود. استقلالی‌ها هم توانستند با استفاده از این فضا به سه گل برسند.

بررسی بازی‌های استقلال از زمان حضور شفر نشان می‌دهد که آنها بازی به بازی برای حریف برنامه‌ریزی می‌کنند و با پیدا کردن نقطه ضعف حریف از آن راه می‌خواهند به آن ضربه بزنند. نتیجه این تفکر بازی‌های پرگل استقلال و گل‌هایی که هر کدام از تاکتیک و روش متفاوتی بدست آمده شده است. قولی که شفر داد و خیلی زود هم به آن عمل کرد.

نیلوفر کنگرانی
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • محمدامین

      واقعا فرق اقای شیشعلی و شفر با این بازیها مشخص شد، کار رو باید سپرد به کاردانش. حیف از نیم فصل که اقای منصوریان به فنا داد.

    • حسین

      تازه راه افتاده البته با تیمهای ته جدولی .بالا جدول هنوز مونده

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج