۶۵۴۷۹۶
۱ نظر
۵۰۰۵
۱ نظر
۵۰۰۵
پ

مسدود شدن روزنه‌های قاچاق در مناطق آزاد

هم‌اکنون ۳۵۰۰ منطقه آزاد و ویژه تجاری در دنیا فعال است که وظیفه هدایت سرمایه‌های خارجی را به سرزمین‌های اصلی برعهده دارند. درایران نیز هفت منطقه آزاد و ۱۸منطقه ویژه اقتصادی درحال فعالیت هستند. اما با وجود موفقیت‌هایی که این مناطق داشته‌اند به‌زعم مدیران و مسئولان همچنان با اهداف تعیین شده فاصله دارند.

روزنامه ایران: هم‌اکنون ۳۵۰۰ منطقه آزاد و ویژه تجاری در دنیا فعال است که وظیفه هدایت سرمایه‌های خارجی را به سرزمین‌های اصلی برعهده دارند. درایران نیز هفت منطقه آزاد و ۱۸منطقه ویژه اقتصادی درحال فعالیت هستند. اما با وجود موفقیت‌هایی که این مناطق داشته‌اند به‌زعم مدیران و مسئولان همچنان با اهداف تعیین شده فاصله دارند.
درهمین راستا دبیرشورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با ارائه آماری از شرایط فعلی این بخش از اقتصاد ایران برنامه‌های آینده را نیز تشریح کرد. به گزارش خبرنگار «ایران»، مرتضی بانک که به تازگی سکان هدایت مناطق آزاد ایران را در دست گرفته است روزگذشته در یک نشست خبری از بسته شدن تمام روزنه‌های احتمالی قاچاق کالا از طریق مناطق آزاد خبر داد.
به گفته وی برای رصد دقیق‌تر کاالاهای ورودی و خروجی سیستم نرم افزاری مناطق آزاد با ۵۰ واحد گمرکی که در مناطق آزاد فعال است یکپارچه می‌شود. درهمین زمینه منطقه آزاد اروند نخستین منطقه آزادی است که پنجره واحد گمرکی در آن اجرایی شده است و تا پایان ماه جاری منطقه ارس نیز به آن افزوده می‌شود. همچنین تا پایان سال سایر مناطق نیز به این سامانه می‌پیوندند. بانک تأکید کرد: با این اقدام تمام روزنه‌های احتمالی قاچاق مسدود خواهد شد. وی با اشاره به موضوع قاچاق کالا از مناطق آزاد گفت: اینکه گفته می‌شود مناطق آزاد دروازه ورود قاچاق به کشور هستند یک فرضیه غلط است.
در حال حاضر میزان قاچاق کالا در کشور ۱۳میلیارد دلار است که سهم مناطق آزاد از این رقم بسیار ناچیز و محدود است. وی با اشاره به فعالیت هزار و ۲۰۰واحد صنعتی در مناطق آزاد گفت: ادامه فعالیت این واحدها منوط به واردات مواد اولیه است که سالانه چیزی حدود یک میلیارد و ۲۰۰میلیون تا یک‌میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار واردات برای تأمین مواد اولیه و کالاهای مورد نیاز در مناطق آزاد انجام می‌شود. همچنین سالانه سه میلیارد دلار کالا هم تحت کلید گمرک وارد مناطق آزاد می‌شود که این رقم کاملاً تحت نظارت گمرک ایران است. بانک ادامه داد: بنابراین با توجه به این اعداد و ارقام میزان قاچاق کالا از مناطق آزاد بسیار محدود است.
صادرات مناطق آزاد امسال به یک میلیارد دلار می‌رسد
بانک با اشاره به افزایش صادرات از مناطق آزاد در طول چهار سال گذشته گفت: در حالی که در سال‌ ۹۲ آمار صادرات در مناطق آزاد ۱۹۰ میلیون دلار بوده این رقم در طول چهار سال گذشته افزایش یافته و در حال حاضر برنامه ما برای امسال صادرات یک میلیارد دلاری است.
۵.۴ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی در مناطق آزاد

بانک با اشاره به افزایش سرمایه‌گذاری‌های خارجی در دولت یازدهم در مناطق آزاد گفت: طی چهار سال گذشته تاکنون چیزی حدود پنج میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار قرارداد و مجوز سرمایه‌گذاری خارجی منعقد و صادر شده است.وی افزود: از این میزان ۸۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری خارجی محقق شده است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      دزدان درجه ی یک را مسدودکنید

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج