۶۵۴۸۴۶
۳ نظر
۵۰۰۴
۳ نظر
۵۰۰۴
پ

طرح جدید شهرداری تهران برای چهار درصدی ها

روزنامه قانون نوشت: چند هفته قبل بود که «پورسید آقایی» معاون شهردار تهران در اظهاراتی از اعطای سهمیه های طرح ترافیک سالانه به افراد و سازمان ها انتقاد کرد و گفت که «رانت» مجوز طرح ترافیک باید حذف شود؛ موضوعی که چندان جدی گرفته نشد و حتی برخی اعضای شورای شهر که تصمیم گیر نهایی درباره اجرایی شدن این تصمیم هستند، از آن اظهار بی اطلاعی کردند.

روزنامه قانون نوشت: چند هفته قبل بود که «پورسید آقایی» معاون شهردار تهران در اظهاراتی از اعطای سهمیه های طرح ترافیک سالانه به افراد و سازمان ها انتقاد کرد و گفت که «رانت» مجوز طرح ترافیک باید حذف شود؛ موضوعی که چندان جدی گرفته نشد و حتی برخی اعضای شورای شهر که تصمیم گیر نهایی درباره اجرایی شدن این تصمیم هستند، از آن اظهار بی اطلاعی کردند.
معاون شهردار چند مرتبه دیگر نیز در اظهارنظرهایش از حذف مجوز سالانه طرح ترافیک گفت تا اینکه هفته قبل، محمدعلی نجفی شهردار تهران در مصاحبه ای از احتمال اجرایی شدن این تصمیم از سال آینده گفت.

وی دیروز نیز که به صحن علنی شورای شهر تهران آمده بود، باردیگر از حذف همه سهمیه های مجوز ورود به محدوده مرکزی شهر گفت تا موضوع جدی تر از آنچه نمایندگان مردم در شورا و مجلس می پندارند، باشد.

شهردار تهران دیروز گفت که «با فروش آرم طرح ترافیک به شکل فعلي موافق نیستم» و طرح جدیدی را برای ورود به محدوده طرح ترافیک ارائه داده‌ایم که اگر به تصویب برسد، وضعیت ترافیکی بهتر خواهد شد. وی در عین حال گفت که «سهمیه‌های طرح ترافیک منتفی خواهد شد ولی تخفیف‌هایی به آن‌ها ارائه خواهیم داد».

هزینه مضاعف برای بیماران

اظهارات شهردار تهران درباره ضرورت حذف مجوز سالانه طرح ترافیک به گروه های خاص و تاکید معاون ترافیک او بر «قطع رانت» در مجوز طرح ترافیک اما در حالی مطرح شده که در موضوع حذف مجوز سالانه طرح ترافیک، حقوق گروه های خاص به طور قطع نادیده گرفته شده و تضییع می شود. آنجا که معاون شهردار تهران از رانت در دریافت مجوز طرح ترافیک می گوید و شاید منظورش با سهمیه های مدیران دولتی، نمایندگان مجلس، مدیران شهری و ... است، حتما نگاهی به گروه‌های خاصی که حذف طرح ترافیک سالانه، مشکلات عدیده ای برای‌شان اینجاد می‌کند، نشده است. «بیماران خاص» از جمله همین گروه‌ها هستند که به زعم معاون شهردار، رانت بگیر بوده و مجوز سالانه طرح ترافیک، کوچک ترین حقی است که مسئولان شهری و اجرایی می توانند برای بهبود زندگی شان به آن‌ها بدهند. از مجموع ۹۸ هزار مجوز طرح ترافیک سالانه که سال گذشته شهرداری تهران به افراد مختلف داد، چند صدتایی از آن سهم بیماران خاص است که هزینه های درمان بیماری، کمر خانواده‌های‌شان را شکسته است.
آن‌ها برای پیگیری امور درمانی و توانبخشی، به دفعات در ایام هفته نیاز به مراجعه به مراکز درمانی دولتی و خصوصی که انبوه‌شان در مرکز شهر واقع شده ، دارند و مجوز طرح ترافیک سالانه، یکی از صدها مشکل آن‌ها را در تردد های شهری حل می کند. با این حال، مسئولان شهری با نگاه درآمدزایی به ترددهای شهری، حق مسلم این گروه از شهروندان تهرانی را نادیده می گیرند و مجوز سالانه طرح ترافیک را «رانت» این افراد می‌دانند. بیماران ام.اس، هموفیلی، تالاسمی، بیماری نارسایی کلیه و ... افرادی بودند که سهمیه‌ای ناچیز از مجوز سالانه طرح ترافیک به آن‌ها داده می شد تا بتوانند مشکلات ترددی کمتری در شهر داشته باشند که گویا این حق از ابتدای سال آینده از آن‌ها گرفته می شود.

رسانه ها هم قربانی می شوند!

بعد از بیماران خاص که دامنه بی مهری های مسئولان مختلف به شرایط زندگی شان، به مدیران شهرداری با حذف سهمیه طرح ترافیک رسیده است، خانواده های معظم شهدا و جانبازان دیگر افرادی هستند که «رانت» مجوز طرح ترافیک‌شان قطع می شود!به خصوص آن‌ها که به دلایل مختلف از جمله درمان جانبازان شیمیایی نیاز به مجوز طرح ترافیک دارند، از سال آینده باید متحمل مشکلات عدیده نداشتن مجوز ورود به محدوده مرکزی شهر و هزینه های سنگین آن شوند.

از سويي، خبرنگاران و نمایندگان رسانه های گروهی نیز که وظیفه پوشش خبری رویدادهای مختلف در شهر را دارند و باید برای انجام وظیفه، در شهر تردد کنند، دیگر گروهی هستند که در نگاه درآمدزای مدیران به موضوع ترافیک، حق شان تضییع می‌شود. از مجموع ۹۸هزار مجوز طرح ترافیک سالانه شهرداری، حدود هزار سهمیه به خبرنگاران می رسید که برای ترددهای روزانه جهت پوشش برنامه های خبری، نیازمند طرح ترافیک بودند و حال باید پای پیاده را برای تردد شهری به هزینه های زیاد تردد با تاکسی و آژانس و حتی مترو ترجیح دهند!

چرا که به لطف حمایت های رسانه ها از خبرنگاران و پرداخت حقوق های نیم و یک میلیونی ماهانه به آن‌ها که بعضا هر سه ماه و شش ماه نیز پرداخت می شود، دیگر ریالی برای هزینه تردد نیست و طرح ترافیکی هم وجود ندارد که خودروهای فکسنی خبرنگاران، به کمک‌شان آید.

معیشت سخت وانتی ها!

صنف وانت بار و آژانس های شهر تهران از ديگر گروه‌هايی هستند که با حذف مجوز سالانه طرح ترافیک، مشکلات زیادی برای تردد در شهر و پرداخت هزینه های روزانه ورود به محدوده دارند. این گروه از شهروندان که البته شمار آن‌ها به اندازه تمامی دارندگان خودروها نیست، سال‌ها با تهیه مجوز سالانه طرح ترافیک، معاش و معیشت‌شان را با باربری و انسان بری!

در محدوده مرکزی شهر تامین می کردند و از ابتدای سال آینده، غصه ای بزرگ به قصه های زندگی شان در امرار معاش اضافه خواهد شد. پرداخت روزانه حداقل ۴۰ هزار تومان برای ورود به محدوده شهر برای راننده وانتی که شاید در روز ۵۰ هزار تومان نیز درآمد نداشته باشد، غصه‌ای بزرگ است که او را از «رانت» بزرگ زندگی اش محروم کرده است.

پولدارهای خوشبخت!

نگاه عجیب مدیریت شهری به حذف مجوزهای طرح ترافیک سالانه، که قطعا حذف سهمیه های نمایندگان مجلس، سازمان های دولتی، مدیران شهری، وزارت خانه ها و ... به کسی برنمی خورد و آن‌ها به راحتی از محل بودجه های بیت المال، مشکل‌شان را در خرید مجوز روزانه حل می کنند، این روزها دغدغه زیادی را برای گروه‌های خاص ایجاد کرده است. نگاه مدیریت شهری در حذف مجوز سالانه طرح ترافیک، امکان دسترسی برابر همه شهروندان به مجوز ورود به مرکز شهر است که در این شیوه، آن کسی که سود اصلی را می برد، سرمایه دارانی هستند که با خودروهای چند صد میلیونی، همه روزه طرح می خرند و به مرکز شهر می آیند تا هوا آلوده تر از قبل شود. سود دیگر را نیز مدیریت شهر می برد که چند صد میلیارد تومان به درآمدهای نقدی اش از محل فروش روزانه طرح ترافیک افزوده می شود بی آنکه دغدغه ای از افزایش ترافیک و آلودگی هوای شهر با حذف مجوز سالانه طرح ترافیک باشد.

سابقه صدور مجوزهای سالانه طرح ترافیک

اما تصمیم اخیر مدیریت شهری برای حذف مجوز سالانه ورود به محدوده مرکزی شهر در حالی در آستانه اجرایی شدن است كه ايران از معدود كشورهايي است كه صدور مجوز سالانه طرح ترافیک در آن، سابقه چندین ساله دارد. نخستین بار و با تصويب شوراي انقلاب در ۱۷ خرداد سال ۵۹، محدوده اي در مركز شهر تهران تعيين شد تا از ورود تمامی وسايل نقليه به استثناي وسايل نقليه مجاز از قبيل وسايل نقليه عمومي، اتومبيل‌هاي اورژانس و كادر پزشكي و سرويس هاي دولتي از ساعت ۶:۳۰ تا ۱۰ صبح در تمام ايام هفته جز در دو روز آخر هفته و ايام تعطيل جلوگيري به‌عمل آيد. سپس زمان محدوديت تردد در مركز شهر از ابتداي سال ۱۳۶۱، تا ساعت ۱۲ افزايش يافت و در مقابل تصميم گرفته شد كه افراد و موسسات خاصي كه ناگزير از ورود به داخل محدوده هستند با تعيين اولويت بتوانند مجوز تردد دريافت كنند.

اين گروه ها عبارت بودند از: پزشكان، معلولين و برخي از بيماران، موسسات اتومبيل كرايه و برخي از شركت‌هاي خصوصي.سال بعد اما محدوديت تردد در مركز شهر از فروردين ۱۳۶۲ با سه ساعت افزايش تا ساعت ۱۵ تعيين شد.

از پاييز ۱۳۶۴ همزمان با انجام اقداماتي چون بهينه سازي سيستم شبكه معابر يك طرفه در خيابان هاي داخل محدوده ، افزايش ناوگان تاكسيراني، احداث پاركينگ وسايل نقليه و... ساعت محدوديت تردد با ۵/۱ ساعت كاهش از ساعت ۶:۳۰ تا ۱۳:۳۰ تعيين و در اين مرحله براي نخستين بار از آرم هاي يك‌ساله وانت بار ، كارت شناور و آرم يك‌ساله جهت اتومبيل هاي شخصي استفاده شد.

اما در پاییز سال ۶۷؛ محدوديت تردد براي اولين بار شامل وانت بار نيز شد، به گونه اي كه تنها وانت‌بارهاي داراي مجوز ساليانه تردد مجاز به ورود به محدوده طرح ترافيك شهر تهران شدند.

سهمیه قانونی، رانت نیست

پس از ارديبهشت ۱۳۶۹ و طبق مصوبات شوراي‌عالي ترافيك تردد تمامي وسايل نقليه سنگين در ساعات ۶ صبح تا ۲۱ در محدوده مشخص شده ممنوع و در اين مرحله علاوه بر مجوزهاي سال قبل ، كارت ويژه جانبازان و بيماران دائمي و مجوز تردد وسايل نقليه سنگين نيز صادرشد .مجوز های روزانه ورود به محدوده طرح ترافیک نیز از ابتداي آذر ۱۳۷۳ انجام شد و از تابستان ۱۳۷۵ صدور مجوز طرح ترافيك با نظارت شوراي‌عالي هماهنگي ترافيك شهرهاي كشور با حوزه ستادي و عملكردي سازمان حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران صورت گرفت.

از اواخر سال ۱۳۷۹ نیز براساس مصوبه شوراي عالي هماهنگي ترافيك محدوده طرح ترافيك گسترش يافت و به منظور پاسخ به نياز جانبازان، بيماران خاص، پزشكان و معلولان، آژانس هاي تاكسي تلفني، تاكسي بارها و ارگان ها و نهادهاي دولتي با افزايش سقف مصوب، موافقت شد .

از سویی، به منظور پاسخ به نياز دستگاه هاي مختلف متقاضي دريافت مجوز ورود به محدوده ممنوعه طرح ترافيك شهر تهران با افزايش تعداد پنج هزار فقره برچسب، با اولويت واگذاري به دفتر رهبري و رياست جمهوري ، قوه قضاييه ، وزارت اطلاعات ، جانبازان و معلولان و بيماران خاص ، سازمان نظام پزشكي ، مطبوعات ، اتحاديه آژانس‌هاي تاكسي و وانت بار و ساير نهادهاي دولتي و عمومي موافقت شد و حال همه این تصمیم ها، در حال وتو شدن است! به طور قطع مروری بر آنچه در این نوشتار آمد و اینکه گروه‌های خاص، نیاز جدی و مبرم به مجوز تردد در محدوده مرکز شهر با حداقل هزینه را دارند، امری مبرهن است که هرگز نمی توان آن را رانت خواند.

اگر هم رانتی باشد، نتیجه مدیریت های سلیقه‌ای و غلط سال های گذشته اغلب مدیران اجرایی، دولتی و شهری است که آنچنان مرکز تهران را به اوج ترافیک و آلودگی رساندند که اینک قرار است در طرحی با انتقاد بسیاری از کارشناسان، هم مشکلات شهروندان در مرکز شهر بیشتر شود و هم ترافیک و آلودگی های صوتی و غیر صوتی!

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • هاشم

      درود بر قالیباف خوب حرفی زدی

    • . . .

      فقط طرح ترافیک سهمیه ندارد در همه جا و همه کارها سهمیه است . . از ما بهترونند دیگه .

    • بدون نام

      مانفهمیدیم این چهار درصدی کی ها هستند که دودش به چشم ما ۹۶درصدها میروند تمام عوارض رابر مبنای چهار درصدی تصویب میکنید دودش تو چشم ما ۹۶درصدی می‌ره خیالشان هم نیست عوارض بیست برابر کنیداگر چهار درصدی ها صدایشان درامد چون پنجاه برابر عوارض شما برای خودشان درامد ایجاد میکنه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج