۶۵۵۰۱۴
۵۰۰۷
۵۰۰۷
پ

گاز گرفتگی جان ۵۰ نفر را در تهران گرفت

اداره کل پزشکی قانونی استان تهران از جانباختن ۵۰ تن از ابتدای فروردین تا پایان آبان ماه امسال در این استان به دلیل مسمومیت با گاز منواکسید کربن (CO)خبر داد.

خبرگزاری ایرنا: اداره کل پزشکی قانونی استان تهران از جانباختن ۵۰ تن از ابتدای فروردین تا پایان آبان ماه امسال در این استان به دلیل مسمومیت با گاز منواکسید کربن (CO)خبر داد.

این شمار جان باخته در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته با ۶۱ فوتی، ۱۸ درصد کاهش یافته است.
بر اساس این گزارش از ۵۰ جان باخته بر اثر گاز گرفتگی در این مدت ۳۰تن مرد و ۲۰تن زن بودند .
بر اساس اعلام سازمان پزشکی قانونی از سراسر کشور ،بیش از ۷۰ درصد مرگ ناشی از مسمومیت با گاز منواکسید کربن مربوط به نیمه دوم هر سال است.
با توجه به استفاده از وسایل گرمایشی در نیمه دوم هر سال آمار مرگ ناشی از مسمومیت با گاز منواکسید کربن در این مدت با رشد قابل توجهی همراه است؛ در سال ۱۳۹۵ در مجموع ۸۳۶ تن بر اثر مسمومیت با گاز منواکسیدکربن در کشور جان خود را از دست دادند که ۶۳۰ مورد از این تلفات تنها مربوط به نیمه دوم سال است.
در نیمه دوم سال گذشته بیشترین آمار مرگ ناشی از گازگرفتگی با ۱۴۷ فوتی در دی ماه و بیشترین افزایش آمار تلفات با رشد ۵۹ درصدی در آذر ماه به ثبت رسیده است.

شمار مسمومیت با گاز منواکسیدکربن به طور کلی در سال گذشته با رشد ۳۳.۵ درصدی مواجه بود این در حالی است که در سه سال پیش از آن (۱۳۹۲ تا ۱۳۹۴) شاهد کاهش آمار مسمومیت با گاز هر سال نسبت به سال قبل از آن بودیم.

**هشدار و توصیه های پزشکی قانونی
سازمان پزشکی قانونی کشور به استناد آمارهای موجود ضمن هشدار نسبت به افزایش مرگ ناشی از مسمومیت با گاز منواکسیدکربن در نیمه دوم سال بر رعایت نکات ایمنی در نصب و به کارگیری وسایل گرمایشی در فصل پاییز و زمستان تاکید و به هم میهنان توصیه می کند در فصل پاییز و زمستان هموطنان در استفاده از وسایل گرمازا که بیشتر به سیستم گاز شهری متصل است، نهایت دقت را داشته باشند.
شهروندان ضمن استفاده بهینه از وسایل گرمازا،‌ به توصیه های ایمنی در خصوص سالم بودن و استفاده صحیح از وسایل گرمایشی و مسیر خروجی گاز مونوکسید کربن از دودکش این وسایل توجه کنند.
گاز منواکسید کربن گازی بدون رنگ و بو است. عمده ترین منبع تولید این گاز سوختن ناقص نفت و گاز است ولی در اثر احتراق هر نوع ماده سوختنی بخصوص در محیط های در بسته و فاقد اکسیژن ممکن است تولید شود.

استفاده از آبگرمکن یا بخاری های مستعمل یا دارای نقص فنی و فاقد دودکش یا دارای دودکش بدون عملکرد مناسب در منزل بیشترین موارد ابتلا به مسمومیت را تشکیل می دهند. از آنجا که تمایل این گاز برای ترکیب با هموگلوبین خون ما ۲۵۰ برابر بیش از اکسیژن می باشد با بالا رفتن درصد آن در هوای اتاق، به سرعت باعث ایجاد مسمومیت خواهد شد و اکسیژن رسانی به بافت های مختلف بدن از جمله مغز و قلب را دچار اختلال می کندکه به علت بی رنگ و بی بو بودن این گاز، ممکن است وجود آن در محیط تا زمان ایجاد علایم مسمومیت شدید مورد توجه واقع نشود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج