جاباما
۶۵۵۱۶۴
۲ نظر
۵۰۰۲
۲ نظر
۵۰۰۲
پ

رسانه های ناکارآمد، عامل گرایش به منابع بیگانه

عباس عبدی با بیان اینکه بیشترین دلیل وقایع اخیر، یاس و ناامیدی است که بخش عمده آن از طرف رسانه های جناح رقیب با هدف انتقاد و تخریب دولت مطرح شد، گفت: جناح رقیب تصور می کرد که با ناامید کردن مردم از دولت می تواند جامعه را به سمت خود بکشاند که اشتباه بسیار فاحشی بود.

خبرگزاری ایرنا: عباس عبدی با بیان اینکه بیشترین دلیل وقایع اخیر، یاس و ناامیدی است که بخش عمده آن از طرف رسانه های جناح رقیب با هدف انتقاد و تخریب دولت مطرح شد، گفت: جناح رقیب تصور می کرد که با ناامید کردن مردم از دولت می تواند جامعه را به سمت خود بکشاند که اشتباه بسیار فاحشی بود.
رئیس انجمن صنفی روزنامه نگاران استان تهران روز دوشنبه با اعلام این مطلب گفت: برای این وقایع نمی توان علت واحدی را مشخص کرد، یک بحث، مربوط به اتفاقاتی بود که ابتدا در مشهد رخ داد که سریع جمع شد و از اقدام خود پشیمان شدند و ادامه ندادند.
این فعال سیاسی ادامه داد: اما مساله دوم، گسترش این اعتراضات به سایر شهرها بود که بحثی متفاوت با اعتراضات مشهد دارد. در مرحله سوم هم کار به تخریب و درگیری منتهی شد.
وی با بیان این که آنچه که بیشتر در معرض دید قرار گرفت، اتفاقات دوم و سپس سوم است، اضافه کرد: این تجمعات در شهرهای مختلف با خشونت و تخریب اموال عمومی همراه شده است.
این کارشناس سیاسی ادامه داد: بیشترین دلیل بروز این اتفاقات، یاس و ناامیدی موجود در جامعه است که بخش عمده آن از طرف صدا و سیما و رسانه های جناح رقیب تزریق می شود.
عبدی یادآور شد: جناح رقیب تصور می کرد که با ناامید کردن مردم از دولت می تواند جامعه را به سمت خود بکشاند که اشتباه بسیار فاحشی بود.
این فعال سیاسی با بیان این که با اقدام اشتباهی که آنها انجام دادند، سرنوشت کشور را به رقابت های جناحی و گروهی مرتبط کردند، افزود: اشتباه آنها این بود که تصور کردند، وقتی جامعه به آنها رای نداد و فرد دیگری را برگزید، در صورت ناامید شدن از فرد منتخب، مردم به سوی آنها جذب می شوند.

وی اضافه کرد: باید توجه داشت تعداد افرادی که به خیابان ها آمده اند، مهم نیست، بلکه مشکل اصلی، سکوت و انفعالی است که در مردم شکل گرفته و واکنشی نشان نمی دهند.

**متاسفانه اعتراضات قانونی در کشور نهادینه نشده است

این فعال سیاسی ادامه داد: بخش دیگر این وقایع به این بازمی گردد که در کشور ما اعتراض کردن، نهادینه و قانونی نشده و آزادی کافی برای اعتراض مدنی نیست و محدودیت هایی وجود دارد، در نتیجه افراد به صورت غیرقانونی و بدون مجوز اقدام به اعتراض می کنند.
وی خاطر نشان کرد: حکومت در مواجهه با این اتفاقات، در برخی موارد و برای افراد و گروههای خاص خود کوتاه می آید، اما در موارد دیگر واکنش تند نشان می دهد.

**انفعال مردم و مسوولان خطرناک است

این کارشناس سیاسی درباره نوع تعامل مسوولان و مردم با این مساله، گفت: یک نوع انفعال در همه سطوح سیاسی و مردمی دیده می شود که خطرناک است.
عبدی تصریح کرد: امیدواریم که این واقعه، باعث شود کل سیستم از وضعیت انفعال خارج شود و ارتباط بهتری بین مردم و حکومت شکل بگیرد.

**توصیه به مخالفان دولت
رئیس انجمن صنفی روزنامه نگاران استان تهران گفت: گروه های مخالف دولت باید توجه داشته باشند که پمپاژ کردن بی اعتمادی به دولت، فقط به دولت منحصر نمی شود و به سایر بخش ها و ارکان نیز تسری می یابد. منضبط کردن رقابت سیاسی و مجاز دانستن اعتراضات و حضور مردم در عرصه می تواند، مقداری وضعیت را بهبود ببخشد.
وی با بیان این که از دولت (حکومت) انتظار می رود اعتراضات را نهادمند، قانونمند و مجاز کند، افزود: باید شرایطی فراهم شود که مردم بتوانند به ساده ترین شکل، اعتراضات خود را نشان دهند.

این کارشناس سیاسی خاطر نشان کرد: در صورت تحقق این شرایط، حتی در مواردی که اعتراضات نادرستی نیز مطرح شود، به دلیل مطرح شدن این اعتراضات، به تدریج انرژی مربوط به آنها تخلیه و تمام می شود.

**اعتراضات خشن و ویرانگر، گریبان همه جامعه را می گیرد
این فعال سیاسی تاکید کرد: انتظاری که از مردم می رود این است که در عین حال که حق دارند اعتراض کنند، اما مسوولیت نیز دارند و باید در مقابل رفتارهای خشن و ویرانگر واکنش نشان دهند.
عبدی یادآور شد: مردم فکر نکنند که عوارض این اعتراضات خشن و ویرانگر فقط منحصر به دولت است، بلکه آثار و عوارض آن گریبان همه را می گیرد.
این کارشناس سیاسی درباره راهکاری پیگیری مطالبات مردمی و گروه ها، اظهار داشت: ۸۰ میلیون نفر جمعیت ایران که نمی توانند تک تک بیایند و خواسته خود را مطرح کنند؛ خواسته های آنها متفاوت است، هر گروه شامل مردان، زنان، جوانان، افراد مسن، فقرا، طبقات پایین و متوسط، شهرنشینان و روستانشینان مطالبات خاصی دارد.

وی افزود: حکومت باید شرایطی را فراهم کند که اقشار مختلف از طریق سندیکاها، انجمن ها و احزاب ساماندهی شوند و مطالبات را در یک فضای مدنی مطرح و پیگیری کنند، در غیر این صورت همین وضعیتی می شود که تاکنون مشاهده کرده و در آینده نیز مشاهده خواهیم کرد.

**رسانه های داخلی، کارایی ندارند
عبدی در ادامه سخنان خود درباره نقش بیگانگان در اعتراضات، گفت: با وجود رسانه های جدید، چیزی به نام داخل و خارج به معنای گذشته وجود ندارد، در مسایل مختلف، افراد داخلی و خارجی، کشورهای خارجی، رسانه های خارجی نقش آفرینی می کنند، اما این مساله موجب این نمی شود که چون خارجی ها می توانند نقش ایفا کنند، آن اعتراضات را محکوم کنیم، زیرا ما نیز از حرکت های مردمی در سایر کشورها دفاع کرده و واکنش نشان می دهیم.
عبدی خاطر نشان کرد: مشکل اصلی ما این است که رسانه های داخلی کارایی ندارند و افراد به رسانه های فرامرزی و غیررسمی مثل فضای مجازی و شبکه های اجتماعی گرایش یافته اند.
وی با بیان اینکه ما نمی توانیم به خارجی ها بگوییم که رسانه نداشته باشند، اضافه کرد: مهم این است که رسانه های داخلی کارآمد شوند تا رسانه های خارجی تاثیری نداشته باشند.

این فعال سیاسی ادامه داد: البته نباید فراموش کرد که کشورهایی مانند عربستان، آمریکا و رژیم اسرائیل حتما از این اعتراضات حمایت می کنند زیرا منافعشان این گونه اقتضا می کند.
وی یادآور شد: اما این را نیز نباید فراموش کرد که علیرغم حمایت های خارجی، این افراد معترض در داخل کشور هستند و خارجی ها با هواپیما این افراد معترض را وارد کشور نکرده اند، در واقع باید به مسایل داخلی توجه شود و حمایت خارجی یک موضوع فرعی است.

**منافع آزادی بیان
این کارشناس سیاسی درباره رادیکال شدن این اعتراضات نیز گفت: وقتی یک گروهی جمع شده اند که سازماندهی، رهبری و اهداف مشخص ندارند، هر کدام یک مطالبه ای را مطرح می کند و هر فرد، شعاری برای خود سر می دهد.
این فعال سیاسی افزود: این نوع اعتراضات به دلیل نداشتن هدف و سازمان مشخص از مطالبات اقتصادی نیز فراتر خواهد رفت و به خشونت کشیده می شود، رادیکال شدن این اعتراضات ناشی از ذات این حرکت هاست.
وی با بیان این که پذیرش مشکلات، مهم است، ادامه داد: اما پذیرش صرف، مشکلات را حل نمی کند باید اقدامات عملی انجام داد، از همین فردا باید مشخص شود که هر فرد در صورت داشتن اعتراض چگونه باید آن را مطرح کند.
عبدی ادامه داد: قطعا در ابتدای اجرای این طرح، دولت و حکومت با مشکلاتی مواجه می شوند، اما به تعویق انداختن آن نیز مشکلی را حل نمی کند، بلکه مشکلات را بیشتر و پیچیده تر می کند.
این کارشناس سیاسی تصریح کرد: اگر اندکی صبر پیشه کنیم از این مشکلات عبور خواهیم کرد و منافع اعتراض و آزادی بیان را به بهترین شکل حس خواهیم کرد.

وی همچنین به سخنان رئیس جمهوری در جمع هیات وزیران درباره تجمعات اخیر اشاره کرد و گفت: رئیس جمهوری صحبت های قابل دفاعی را مطرح و موضع دولت را به خوبی مشخص کرد، از جمله این که تمایزی بین اعتراض با تخریب و اغتشاش قایل شدند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • مهدی

      اقای عبدی خواب دیدی خیر باشه تا ۴سال گذشته می گفتید دولت قبل حالا می گوییدرقبا دیگه وقتی نمونده براتون کارکنید خدا از سرتقصیرشماوبعضی دولتی ها نگذره

    • یاسر

      چرت نگو
      بابا بعد از ۵ سال این چه حرفیه میزنی
      تورم مگه نیست؟ رکود مگه نیست ؟ فشارهای مالیاتی بر مردم مگه نیست؟ فساد و حقوقهای نجومی مگه نیست؟ بیکاری مگه نداریم؟
      ما را چی فرض کردی ، فقط به فکر جناح خودتونید ، جناح رقیب و جناح موافق یعنی چی ؟ ول کنید این سیاست بازیها را ، این حرفها برای دم انتخاباته
      شماها اگر خوب کار کرده بودید که دیگه کسی حرفی نداشت چه برسه مردم را نا امید کنند

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج