۶۵۵۱۹۴
۸ نظر
۵۰۰۴
۸ نظر
۵۰۰۴
پ

حبس در انتظار تخریب کنندگان اموال عمومی

یک حقوقدان بااشاره به مجازاتی که قانون برای تخریب کنندگان اموال عمومی لحاظ کرده است، گفت: طبق قانون ازچندماه تاچند سال حبس برای کسانی که دست به تخریب یا آتش زدن اموال عمومی می کنند،وجوددارد.

خبرگزاری مهر: حجت الاسلام جلیل محبی در گفتگو با خبرنگار مهر در پاسخ به این سوال که با توجه به اغتشاشات اخیر که شاهد تخریب و آتش زدن اموال عمومی بودیم، طبق قانون برای این نوع از اغتشاشات چه مجازاتی تعیین شده است؟گفت:برای تخریب اموال عمومی بدون قصد به ضربه زدن به نظام سیاسی حبس تعزیری لحاظ شده است.

وی با اشاره به ماده ۶۸۷ قانون مجازات اسلامی در کتاب تعزیرات، گفت: در این ماده از قانون آمده است که«هرکس در وسایل و تاسیسات مورد استفاده عمومی ازقبیل شبکه‌های آب و فاضلاب‌، برق،تلفن و مراکز فرکانس،رادیو و تلویزیون،دستگاههای تولید و توزیع و انتقال آنها که به‌هزینه یا سرمایه دولت یا با سرمایه مشترک دولت و بخش غیردولتی یا توسط بخش خصوصی برای استفاده عمومی ایجاد شده و همچنین در علایم راهنمایی و رانندگی و سایر علایمی که به منظورحفظ جان اشخاص یا تامین تاسیسات فوق شده است‌، مرتکب تخریب یا ایجاد حریق یا از کار انداختن یا هر نوع خرابکاری دیگر شود بدون آن که منظور او اخلال در نظم و امنیت عمومی باشد،مشمول مجازات حبس می شود.

این حقوقدان در خصوص میزان مجازات این جرائم گفت: طبق قانون مجازات تخریب اموال عمومی سه تا ده سال حبس است.

آتش زدن و تخریب اموال عمومی به قصد مقابله با حکومت،محاربه است

رئیس سابق سازمان بسیج حقوقدانان در پاسخ به این سوال که آیا تخریب اموال عمومی و اغتشاشاتی که از سوی برخی افراد در چند روز اخیر شاهد بودیم،مصداق محاربه است؟گفت: طبق تبصره یک ماده ۶۸۷در صورتی که اعمال مذکور به منظور اخلال در نظم و امنیت جامعه و مقابله با حکومت اسلامی باشد مجازات محارب راخواهد داشت.

محبی در خصوص آتش زدن اموال عمومی و مجازات قانونی برای این جرم عمومی گفت:طبق ماده ۶۷۵قانون مجازات اسلامی،هر کس عمدا عمارت یا بنا یا کشتی یا هواپیما یا کارخانه یا انبار و به طور کلی هر محل مسکونی یا معد برای سکنی ‌یا جنگل یا خرمن یا هر نوع محصول زراعی یا اشجار یا مزارع یا باغهای متعلق به دیگری را آتش بزند به حبس از دو تا پنج سال‌محکوم می‌شود.

این حقوقدان تصریح کرد: در ماده ۶۷۶قانون مذکور قانون گذارذکر کرده است که هرکس سایر اشیای منقول متعلق به دیگری را آتش بزند به حبس از شش ماه تا سه سال محکوم خواهد شد.

وی با اشاره به ماده ۶۷۷قانون مجازات اسلامی در حصوص جرم تخریب به جز آتش زدن گفت: هرکس عمدا اشیای منقول یا غیرمنقول متعلق به‌دیگری را تخریب نماید یا به هر نحو کلا یا بعضا تلف نماید و یا ازکار اندازد به حبس از شش ماه تا سه سال محکوم خواهد شد.

این حقوقدان افزود: تخریب ها،احراق و اعمالی از این دست طبق نظر قانونگذار،در صورتی که به قصد مقابله با حکومت اسلامی باشد مجازات محارب را خواهد داشت.

تعیین خسارت مادی برای اموال تخریب شده در دادگاه

وی با اشاره به مجازات محاربه در قانون گفت: برای محارب چند نوع مجازات از اعدام تا نفی بلد و تبعید و...دیده شده است که طبق نظر قاضی، مجازات تعیین می شود.

رئیس سابق سازمان بسیج حقوقدانان تاکید کرد: به طور کلی برای تخریب و احراق آسیب زدن اموال عمومی و خصوصی در قانون مجازات حبس تعزیری دیده شده است.

این حقوقدان در پاسخ به این سوال که آیا قانون گذار برای تخریب اموال عمومی مجازات مادی هم لحاظ کرده است؟گفت: در رابطه با موضوع تخریب اموال، طبق نظر دادگاه اموال آسیب دیده و یا از بین رفته کارشناسی شده و مبلغی به عنوان جبران مالی برای این نوع از خسارت ها تعیین می شود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • taha

      شماهایین ک با رفتار نادرست باعث فیلتر شدین،بنده با تلگرام کار میکردم حالا نمیدونم خرج خانوادم رو چیکار باید بکنم،اجاره مغازه گرون بود و فروش آنلاین داشتم..اگ کسی راهکار استفاده از فیلتر شکن رو بلده بگه لطفا

    • تنها

      تو زندان حداقل یه لقمه نون هست از گرسنگی مردن خیلی بهتره

      پاسخ ها

      • زندانی

        بفرما ادرس بده بیام دنبالت .به نون خور اضافی نیازمندیم
        کمیته استقبال از نیازمندان زندان شهر

    • بدون نام

      اصلا زبان مردم رو نمیفهمید
      الان باید مردم رو ارام کنید نه اینکه با تهدید عصبی تر کنیدشون

    • بدون نام

      الهی شکر

    • ح

      حتی اگر مجازات کامل هم اجرا شود با جرم تناسب ندارد حداقل حبس ابد باید باشد

    • زارعی

      باید ده سال اینهارو بندازن زندان تا بفهمن معنای تباه کردن یعنی چی. مگه این مردم کم بدبختی میکشن از دست این مسولین بی کفایتکه حالا بخوان یه مشت بی شعور هم بهمون خسارت بزنن

    • بدون نام

      حبس کافی نیست الخصوص برای آن حیوان کثیفی که پرچم زیبای ایران را به آتش کشید .

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج