۶۵۵۳۶۴
۷ نظر
۵۰۰۶
۷ نظر
۵۰۰۶
پ

هدف دولت از افزایش درآمد مالیاتی در بودجه

سخنگوي سازمان برنامه و بودجه ابعاد نامه اخير روساي اتاق‌هاي بازرگاني، اصناف و تعاون به رييس مجلس را مورد بررسي قرار داد و درباره آن توضيحاتي ارايه كرد.

روزنامه اعتماد: سخنگوي سازمان برنامه و بودجه ابعاد نامه اخير روساي اتاق‌هاي بازرگاني، اصناف و تعاون به رييس مجلس را مورد بررسي قرار داد و درباره آن توضيحاتي ارايه كرد.

بعد از اينكه لايحه بودجه ۱۳۹۷ در ۱۹ آذر ماه از سوي رييس‌جمهوري به مجلس ارايه شد، با واكنش‌هاي متفاوتي از سوي بخش‌هاي مختلف از جمله نمايندگان مجلس، كارشناسان يا فعالان اقتصادي همراه بود. به هر حال لايحه سال آينده در مواردي متفاوت از قبل بوده و برخي از تبصره‌ها يا بخش‌هايي از منابع و مصارف آن براي مخاطبان بودجه مبهم و جاي سوال و به دنبال آن انتقاداتي به همراه داشت.
در همين رابطه اخيرا روساي اتاق‌هاي بازرگاني، تعاون و اصناف به استناد برخي از اطلاعات و آمارها گزارشي از وضعيت بودجه سال ۱۳۹۷ تهيه كرده‌ و انتقادات خود را در اين باره اعلام كردند. همچنين طي نامه‌اي به لاريجاني -رييس مجلس شوراي اسلامي- گزارش تحليلي خود را ارايه كردند. كاهش بودجه‌هاي عمراني، فشار مالياتي، وابستگي به نفت، عدم توجه به صادرات، كسري بودجه، عدم توجه به كوچك‌سازي دولت و استفاده از منابع صندوق توسعه ملي از جمله انتقادات مطرح شده در اين گزارش تحليلي بود.
در همين رابطه امير باقري- سخنگوي سازمان برنامه و بودجه و همچنين رييس امور اقتصاد كلان اين سازمان- در توضيحاتي به ايسنا، به بررسي تحليل بخش خصوصي از لايحه بودجه ۱۳۹۷ پرداخت و ابهامات موجود در آن‌كه البته مواردي از آن از سوي بخش‌هاي ديگر هم مورد توجه قرارگرفته بود، پرداخته و پاسخ داده است. سخنگوي سازمان برنامه و بودجه با اشاره به اينكه برخلاف آنچه در متن گزارش براي تحليل بودجه از سوي بخش خصوصي آمده است، ابتدا منابع دولت و به ويژه درآمدهاي آن برآورد مي‌شود و سپس بر اساس آن مخارج دولت پيش‌بيني مي‌شود،گفت: اين رويه‌اي است كه همه ساله تكرار مي‌شود زيرا به غير از اين مسير، بايد شاهد كسري بودجه در لايحه باشيم.
وي گفت: در حالي نويسندگان اين نامه معتقدند به دليل آنكه بودجه عمومي دولت در شش ماهه اول سال ۱۳۹۶، ۶۳ درصد تحقق منابع داشته است پس حتما در سال ۱۳۹۷ نيز كسري خواهد داشت و بايد از طريق استقراض كسري جبران شود كه اصولا برآورد منابع بودجه خطي نيست و ارقام در شش‌ماهه دوم با درصد بالاتري تحقق مي‌يابد. به‌طور مثال قيمت نفت در شش‌ماهه دوم بسيار بالاتر از شش‌ماهه اول است و تحقق درآمد مالياتي نيز همين طور. اين در حالي است كه در هشت ماهه امسال درصد تحقق منابع با احتساب كليه ظرفيت‌هاي قانوني بودجه به ۸۲ درصد رسيده است.
باقري، همچنين در مورد اين انتقاد بخش خصوصي كه دولت براي كوچك‌سازي خود اقدامي انجام نداده است، گفت: در لايحه بودجه دولت تنها حقوق و دستمزد و پرداختي به صندوق‌هاي بازنشستگي و موارد اجتناب‌ناپذير مثل هزينه غذاي سربازان، ۱۰ درصد رشد كرده است و ساير مصارف نسبت به سال قبل افزايش ندارد. كل مصارف دولت در لايحه نسبت به قانون سال ۱۳۹۶ تنها ١/٦ درصد رشد داشته كه تا چهار واحد درصد كمتر از نرخ تورم است، آيا اين به معني كوچك كردن دولت و حذف مخارج اضافي نيست؟

رييس امور اقتصاد كلان سازمان برنامه و بودجه به انتقادات درباره عدم توجه به كاهش وابستگي به نفت اشاره كرد و افزود: بايد توجه داشت دولت تمامي تلاش خود را براي كاهش وابستگي بودجه به نفت انجام داده و سطح وابستگي را از ٥/٤٣ درصد در ابتداي دولت يازدهم به سطوح بسيار پايين‌تر رسانده است. اين در حالي است كه نويسندگان گزارش به درستي به تقويت منابع مالي پايدار از جمله درآمدهاي مالياتي اشاره داشتند و به نظر مي‌رسد دولت در اين راستا حركت كرده است به گونه‌اي كه سهم درآمد عمومي از كل منابع دولت از ۴۶ درصد از ابتداي دولت يازدهم به سطوح بالاتر رسيده است.

وي همچنين در مورد انتقادات نسبت به رشد بالاي درآمد مالياتي نيز گفت: در اين گزارش به لزوم توجه به درآمد پايدار دولت و حذف معافيت‌هاي مالياتي و گسترش اطلاعات جامع مالياتي، اشاره شده است. اين در حالي است كه دولت با هدف تقويت بخش خصوصي و تعاوني، درآمد مالياتي (در حوزه وظايف سازمان امور مالياتي) را نسبت به قانون سال ۱۳۹۶ تنها ٧/٦ درصد رشد داده كه دو تا سه واحد درصد كمتر از نرخ تورم فعلي است، در اين حالت بايد گفت آيا واقعا دولت فشار زيادي را با وجود تمامي محدوديت‌ها اعمال كرده است؟

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      انتظاری غیر از این نبود پول مفت خرج کنن مردم فقط به در پای صندوق میخورن

    • وحید رجبیان

      از همون اول معلون بود این سیاه بازی ها واسه این بود مه مردم رو به مرگ بگیرن که به تب راضی بشن...دروغگو ها

    • بدون نام

      تورم پیشاپیش افزایش یافته چه بازی مسخره ای دارد بودجه کشوری ما

    • عرفان. ق

      تو مملکت مگه همه حقوق بگیرن؟؟ منی که حقوق نمیگیرم و امثال من ا،ونا چیکار کنن حتما غصه اونا افزایش پیدا کرده تو بودجه!! افزایش حقوق تو هیچ جای دنیا نیست این افزایش نشانه تورم و فرسودگی اقصادی هست

    • بدون نام

      بعدا صداش در میاد ......

    • بدون نام

      جایگزین پول نفت بشه .

    • علی

      درامدی که به مردم بر نمیگرده چه فایده ای برای کشور داره ..!!!

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج